Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 napsahdus etupäästä kääntyessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tuomo-
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 21

    E46 napsahdus etupäästä kääntyessä

    Eli ongelmana E46:sen kolahtelu etupäästä. Näitä ketjuja näyttääkin olleen aikaisemmin. Koska ongelmani ei ole kuitenkaan ratkennut niin ajattelin avata uuden ketjun ja kuvailla oireen mahdollisimman tarkkaan, jos se vaikka auttaisi paremmin paikallistamaan vian:

    Oireet:
    - Kolahdus tai oikeastaan enemmän napsahdus tulee edestä useimmiten kuskin puolelta kun kääntyy oikealle katukivetyksen päälle (kotipihaan, huolto-asemalle jne noustessa)
    - Napsahdus kuuluu juuri sillä hetkellä kun auton oikea rengas on jo katukivetyksen/pyörätien päällä ja vasen rengas on vielä autotiellä mutta juuri lähestymässä/kohtaamassa pyörätien reunan. Näin käy vaikka autoa ryömittäisi niin hiljaa kuin mahdollista.
    - Ääni saattaa kuulua joskus myös tasaisella jyrkästi kääntyessä
    - Napsahtelee myös joskus ihan vain parkkipaikalla lähes paikoillaan rattia laidasta laitaan pyöritettäessä
    - Kolinaa/napsumista ei esiinny häiritsevästi tai juuri ollenkaan suoraan esim. mukulakivellä/monttuisella tiellä ajettaessa.
    - Ääni tulee navan tai iskarin yläpään seutuvilta. En ole yrityksistä huolimatta onnistunut paikallistamaan tuleeko ylhäältä vai alhaalta.

    Vaihdettu:
    - Koiranluut (lyhyet madallussarjan takia)
    - Tukivarsien takapuslat

    Tarkistettu:
    - Alatukivarsien pallonivelissä ei ole huomattu välystä (korjaamolla)
    - Rattia nopeasti heiluttelemalla en huomaa välystä raidetangonpäissä
    - Iskaritolpaa täysillä heiluttelemalla kuulee hyvin vaimean välyksen. Mahdoton paikallistaa. (Voinee kuulua iskarin sisältä)



    PS. Etujarrut autossa täristää myös, mutta taidan laittaa niihin liittyen uutta ketjua. Näillä kahdella asialla ei lieni mitään yhteyttä, mutta mainitsempahan kuitenkin.
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #2
    Kuulostaa vahvasti iskarin yläpään laakeroinnilta

    Comment

    • Juzbe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1066
      • Pori

      #3
      tai mahdollisesti jousi poikki joka myös aiheuttaa kolinaa kääntyessä.

      Comment

      • mamu
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 95
        • Espoo

        #4
        Löytyikö tähän ratkaisua? Itsellä alkanut tuo 330d touring oireilemaan saman suuntaisesti eli hitaasta vauhdista käännyttäessä jyrkästi kumpaan suuntaan tahansa, kuuluu kuskin puolen iskarista/jousesta kolahdus. Oire esiintyy myös paikallaan rattia kääntäessä.

        Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun alustaksi vaihtui kw variante 1. Uusia iskarin yläpäitä en ehtinyt siihen hätään hommaamaan, joten onko nyt niin että ne olisivat tiensä päässä? Autolla ajettu nyt n. 225 tkm ja yläpäillä hyvin suurella todennäköisyydellä saman verran.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by mamu View Post
          Löytyikö tähän ratkaisua? Itsellä alkanut tuo 330d touring oireilemaan saman suuntaisesti eli hitaasta vauhdista käännyttäessä jyrkästi kumpaan suuntaan tahansa, kuuluu kuskin puolen iskarista/jousesta kolahdus. Oire esiintyy myös paikallaan rattia kääntäessä.

          Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun alustaksi vaihtui kw variante 1. Uusia iskarin yläpäitä en ehtinyt siihen hätään hommaamaan, joten onko nyt niin että ne olisivat tiensä päässä? Autolla ajettu nyt n. 225 tkm ja yläpäillä hyvin suurella todennäköisyydellä saman verran.
          Onko yläpäät kasattu oikein niin että laakeri pyörii vapaasti?
          Siellähän pitäisi olla jokin prikka välissä jottei jousilautanen (vakio tai coilityypin) ota kiinni yläpäähän. Onko ok?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • mamu
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 95
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Onko yläpäät kasattu oikein niin että laakeri pyörii vapaasti?
            Siellähän pitäisi olla jokin prikka välissä jottei jousilautanen (vakio tai coilityypin) ota kiinni yläpäähän. Onko ok?
            Kyllä kasasin ohjeiden mukaan ja käsissä kun niitä pyöritteli niin pyörivät ihan ok (pois lukien pieni rohina laakerista). Ei ollut välystä ollenkaan. Mietin tässä nyt että voiko nuita yläpään muttereita vetää liian tiukkaan kun viimeisen kiristyksen niihin tein iskarin ollessa jo paikoillaan ja auton renkaillaan?

            Comment

            • jushi
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 176
              • Kouvola

              #7
              Muutama mahollisuus:

              Yläpää vedetty niin tiukalle, että ei pääse kääntymään?

              Tai ainakin joissain halvemmissa sarjoissa on iskarissa liian iso reikä koiranluulle, jolloin kiranluu pääsee liikkumaan kännettäessä tai kallistuessa. Mahdollisesti holkki väliin tai koiranluut paksummilla kierreosilla.

              Muutama mihin ite törmänny...

              .jussi
              e46 318i M-sport-I -kauppakassi
              Subaru Impreza WRX Sti
              Skoda Octavia 1U -käyttis

              ex. e46 330d touring

              ex. e39 528i shadowline M5-Look

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by jushi View Post
                Muutama mahollisuus:

                Yläpää vedetty niin tiukalle, että ei pääse kääntymään?

                Tai ainakin joissain halvemmissa sarjoissa on iskarissa liian iso reikä koiranluulle, jolloin kiranluu pääsee liikkumaan kännettäessä tai kallistuessa. Mahdollisesti holkki väliin tai koiranluut paksummilla kierreosilla.

                Muutama mihin ite törmänny...

                .jussi
                Ei yläpään laakeria saa mitenkään niin tiukalle ettei käänny, laakeri on kuitenkin vaa holkki minkä läpi iskari menee.
                Se että yläpään ja jousilautasen välistä puuttuu oikea prikka ja pölysuoja voi kyllä tollasta aiheuttaa.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • mamu
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 95
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Ei yläpään laakeria saa mitenkään niin tiukalle ettei käänny, laakeri on kuitenkin vaa holkki minkä läpi iskari menee.
                  Se että yläpään ja jousilautasen välistä puuttuu oikea prikka ja pölysuoja voi kyllä tollasta aiheuttaa.
                  Kuten sanottua niin molemmista tolpista löytyy prikka tolpan ja laakerin välistä. Onkohan sillä mitään merkitystä kumminpäin se siellä on? Käsissä pyöri siis hyvin, mutta renkaillaan ollessa tehdyn kiristyksen jälkeen alkanut napsahtelemaan. Ja ainoastaan kuskin puoleinen tolppa napsahtelee, josta tuli mieleen tuo että voiko prikka olla väärinpäin kun en kasatessa kiinnittänyt sen prikan muotoon huomiota.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎