Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 mystinen lämmityslaite ongelma(hakua käytetty, ei löydy vastaavaa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jussi-T.
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 36
    • uki

    E46 mystinen lämmityslaite ongelma(hakua käytetty, ei löydy vastaavaa)

    Eli automaatti-ilmastoinnilla oleva e46 -98. Lämmityslaitteessa seuraavanlainen ongelma.

    Kun autolla on ajettu n.30km/30min niin pikkuhiljaa lämmitysräppänistä alkaa puhallus hiipua, ja lopulta sieltä ei tule enää mitään. Tein viikonloppuna 500km pituisen lenkin ja lopulta ei tullut enää ollenkaan ilmaa räppänistä, ja ikkunat huurussa. Mitä kauemmin ajaa, huonommaksi menee siis. Kun auton sammuttaa ja antaa olla n. esim tunnin niin taas toimii, mutta samalla taalla kun lähtee liikkeelle niin taas puhallus hiipuu.

    Tuuletin kyllä pyörii, eli vika ei ole siinä, koitettu myös että propellin siivet eivät pyöri yli, eli ettei käy niin että moottori pyörii mutta siivet ei. Ostin käytettynä uuden ilmastoinnin paneelin, siis sen diginäytöllisen ohjausyksikön, laitoin tänään paikoilleen. Ei vaikutusta vikaan. ( olen tosin lukenut että pitäisi koodata, mutta alkoi kyllä toimimaan ilman koodausta? Joskin ehkä toiminnot tapahtuvat pienellä viiveellä, esim puhaltimen nopeuden säätö, eli ajattelin varmuuden vuoksi vielä koodauttaa tuon.)

    Autoon on asennettu webasto, joka ei tällä hetkellä toimi, otin varmuuden vuoksi webaston sulakkeetkin pois, ettei ole sitäkään mahdollisuutta, että se sotkisi jotenkin tuon lämppärin toimintaa.

    Termostaatinkin vaihdoin koska lämmöt ei nousseet ihan normaaliin asti, eli sekään ei ole mahdollista, että ei päästäisi ilmaa sisälle sen takia että moottori kävisi vajaalämpöisenä.

    Tuolla jossain kojelaudan uumenissa ilmeisesti on läpät jotka ohjaavat ilman haluttuun paikkaan, (ikkunoille, jaloille jne.)? Ja jostain syystä nyt nämä kaikki läpät menevät kiinni ja estävät ilman pääsyn hyttiin asti. Olin melkeinpä varma että vika olisi tuossa ilmastoinnin keskusyksikössä, sillä miten kaikki läppäyksiköt voisivat mennä yhtäaikaa rikki? Mutta eipäs tullutkaan sillä kuntoon.



    Itseltä alkaa ideat loppumaan tuon kanssa, ja talvikin tekee tuloaanm, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita!!
    Last edited by Jussi-T.; 29-10-2010, 18:02.
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Mites toi perusvika, eli siili:


    osa #3.

    Comment

    • Jussi-T.
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 36
      • uki

      #3
      Sitä en ole kyllä testannut, mutta eikö tuo siili aiheuta lämppärin moottorin huojantaa, tai sitä ettei toimi moottori ollenkaan? Tässä tapauksessa moottori pyörii siis kyllä,mutta ilmaa ei vain tule hyttiin? Voiko tuo siili aiheuttaa moisen?

      Comment

      • erese
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 478
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Jussi-T. View Post
        Sitä en ole kyllä testannut, mutta eikö tuo siili aiheuta lämppärin moottorin huojantaa, tai sitä ettei toimi moottori ollenkaan? Tässä tapauksessa moottori pyörii siis kyllä,mutta ilmaa ei vain tule hyttiin? Voiko tuo siili aiheuttaa moisen?
        Onpa oudon kuuloinen ongelma, varsinkin kun olet tarkastanut useamman paikankin jo. Jos ei toisella ohjausyksikölläkään korjaannu :think
        F40 -20
        F20 -13
        E46 320D Touring -01
        E36 "nokivasara" Touring -99

        Comment

        • Proppu
          Bimmer Rookie
          • Dec 2006
          • 176
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Ruslan View Post
          Kyllähän minäkin tiedän sen, kun olen itse asentaja (eri alalla), mutta täytyy siinä joku järki olla. Jos ihminen halua auton kuntoon, niin se on laitettava kuntoon. Kaverit vaihtoi ilmamassa anturin ilman että se olisi ilmoittanut mitään vikaa. Osan vaihto maksoi 540€ (osa + vaihto). Täysin turhaan! Parempi esimerkki merkkihuollosta: Minulla oli autossa omituinen vika ilmastoinnissa. Ilmastointi kävi ihan niin kuin piti, noin tunnin ajan. Sitten puhallus loppui vaikka puhallus moottori kävi täysillä. Sait laittaa lämmintä/kylmää, mitä vaan. Ulos ei tullut yhtään mitään. Yritin huollossa sitten selittää tätä vikaa. Sain vapaata töistä viedäkseen auton huoltoon ja pomon kautta sain vara auton. Parin päivän kuluttua auton piti olla valmis. Lähdin siis hakemaan. Kysyin mitä autolle on tehty ja kaveri kehtasi sanoa, että ei mitään. "Ilmastointi oli toiminut ihan hyvin", kun hän sitä kokeili. Selostin hänelle viimeksi että vika tulee esiin noin tunnin käytön jälkeen. Tätä samaa vikaa korjattiin sitten taas urakalla. En muista enää miten monesti kaverit yrittivät. Vaihdoin välillä liikettä, kunnes se tärppäsi. Aluksi vaihdettiin "siili anturi". Sitten huoltomies ilmoitti että on erittäin omituinen vika "ikinä ei ole sellaista aikaisemmin ollut". "pitää vaihtaa koko ilmastointi laite". Sanoin vaan että se on viimeinen juttu mitä hän tekee. Lähdettiin vaihtamaan osa kerralla. Ensin vaihdettiin ohjaus paneli. Ei mitään vaikutusta. Sitten puhallus moottori. Silloin alkoi jo pahemman kerran vituttaa kun huollossa kysytään "mitä nyt?". Onneksi ajoin pienen nokkakolarin ja jouduin jättämään auton kuukaudeksi (jonojen takia) huoltoon. Pyysin että laittavat vihdoinkin autoni kuntoon (ilmastointi + tyhjäkäynti ongelman). Parin viikon kuluttua tuli puhelu, "nyt se ilmastointi on todellakin korjattu". Kysyin heti paljonko korjaus maksaa ja mikä oli vialla. Kaveri sanoin että ilma kammiossa oli joku finnin kokoinen anturi rikki, hinta 20€!!! Paljon vaihdettiin turhaa, monia päiviä meni minun työaikaa hukkaa ja kaikki se stressi/vitutus. Onkohan tämä oikeudenmukaista? Tätäkö merkkiliikkeen palvelu nykyään on? Kokeillaan eri osia ja juoksutetaan ihmisiä hyvällä tuntiveloituksella. Tähän oli vielä yksi juttu, mutta en nyt jaksa alkaa selostaa sitä. Kukaan ei jaksa lukea muuten. Annan Laakkosen palveluista arvosanaksi täyden 1:sen.
          Tossa omasta e46 316i -00 tekstiä auton entisen omistajan kirjottamana. Sanoi ihan samaa että 30min jälkeen tapahtu juuri kuten kirjoitit että puhallus loppui kuin seinään. Tarkempaa tietoa tosta anturista en sitten osaa antaa..
          e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

          Comment

          • Jussi-T.
            Bimmer Rookie
            • Jul 2010
            • 36
            • uki

            #6
            Kaveri sanoin että ilma kammiossa oli joku finnin kokoinen anturi rikki, hinta 20€!!!



            Kiitos vinkistä! Nyt kun joku vielä osaisi kertoa että MISSÄ tuo ilmakammion anturi tarkalleen ottaen on ???

            Alkaa kyllä pian vaihtoehdot olla vähissä. Toivottavasti olisi tuo osa rikki. Olisi ainakin halpa vika.

            Comment

            • Proppu
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 176
              • Järvenpää

              #7


              Arvalla tuolta osa #4 "Temperature sensor, heater/evaporator"?
              e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

              Comment

              • Proppu
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 176
                • Järvenpää

                #8


                Tuollakin kaikennäköstä palikkaa.. Ei tosiaan mitään hajua sitten mikä osa oli kyseessä, viisaammat neuvokoon tästä
                e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                Comment

                • Jussi-T.
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 36
                  • uki

                  #9
                  Hmm... voisi kyllä olla tuo mainitsemasi osa #4.

                  Sen verran lisäystä vielä alkuperäiseen kirjoitukseen, että mollemmista ohjainyksiköistä tarkistin, että sisätilan lämpötunnistimen tuuletin toimii, eli sekin vika pois suljettu.

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #10
                    Onko ilmastointi kytkettynä päälle? Tuossa jo edellä sivuttiin tätä ongelmaa, josta löytyy TIS:stä myös virallinen bulletin. Eli viallisen höyrystimen lämpötila-anturin takia kenno jäätyy ja siten ilman tulo ehtyy.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Jussi-T.
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 36
                      • uki

                      #11
                      Ilmastointi on ollut kytkettynä päälle, en ole kyllä kokeillut ilman ilmastointia, kuin vasta siinä vaiheessa, kun ilmaa ei enää tule hyttiin. Pitääpä kokeilla ottaa se ilmastointi kokonaan pois. Tällöin saa siis eliminoitua tämän höyrystimen jäätymisen?

                      Comment

                      • Jussi-T.
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 36
                        • uki

                        #12
                        Jep, koikeilinpa tänään ottaa ilmastoinnin kokonaan pois päältä ja kas, puhaltaa hienosti, eli ilmeisesti se höyrystin tosiaan jäätyy! Sitten kun laitto ilmastoinnin päälle ni jonkun ajan kuluttua taas hiipu puhallus.

                        Onko tuossa nyt enää muita vaihtoehtoja kuin se höyrystimen anturi? Ja mitä se käytännössä tekee? Kytkee ilmastoinnin pois päältä kun höyrystin tulee riittävän kylmäksikö? Ja missä kyseinen anturi sijaitsee tarkalleen ottaen? Onko paha vaihtaa?

                        Aloin tarkemmin miettimään, niin ilmastoinnin kompura muuten on mielestäni koko ajan päällä, kun eikös näissä automaattisissa se lähde aika-ajoin päälle? Kun on tarvetta?

                        Onneksi pääsi taas vähän vian haussa eteenpäin alkoi jo usko loppumaan Että suuri kiitos vaan asiassa auttaneille!

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #13
                          Osa nr. 4. Irrota polkimien kohdalta alamuovi. Kampea jalkatilan tuuletuskanavaa, niin sieltä alta paljastuu tuo lämpötila-anturi.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎