Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d E46 savuttaa mustaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • magelius
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 99

    320d E46 savuttaa mustaa

    Auto 320d E46 -03 facelifti 110kw.

    Eli yksinkertaisesti työntää aika hemmetisti mustaa putkesta kun vetää lämän tiskiin.. Myös osakaasuilla isommilla kuormilla tupruttelee vähän koko ajan. Esim ykkösellä jos kiihdyttää niin jää asfaltti ihan mustaksi 4m matkalta Voima savuahan se, mutta kun ei ole tässä tapauksessa voimasta kyse, niin jotain vikaa on ja pahasti.
    Ohjelma näytti äkkiä katottuna vakiolle (ammattimies katto läppärillä). Ohjelmassa oli tavoite ahtopaine 1.4bar, mutta ahdot nousee n. 1bar 2000rpm jälkeen ja pysyy 1bar rajottajalle asti.
    Paljon noissa on vakiona ahtopaineet?

    Osia mitä vaihdettu.
    - uusi ilmamäärämittari, koska vanhan ilmamäärät näyttivät liikaa.
    - uusi ahtopaineen säätöventtiili/solenoidi.
    - imusarja putsattu + läpät poistettu
    - uudet hehkut laitettu
    - EGR on alkuperäisenä ja venttiili katottu että on kiinni ja liikkuu. (toimii)

    Moottorin lämpötila-arvoja ja imulämpöarvoja ei hoksattu kattoa kun oli läppäri kiinni, mut voiko ne yksistään aiheuttaa noin kovan pöllytyksen?
    Entä voiko joku suuttimen vuoto aiheuttaa moista?

    Kuitenkin auto toimii muuten tosi hyvin, lähtee kylmänä käyntiin yms. Kulutttaa normilukemia ajotietokoneen mukaan.. joku 6,5l sekalaisessa..
    e46 coupe -99
  • magelius
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 99

    #2
    Niin ja on katottu että suutinkiskon päässä tuli orkkis piuhsarjan liitin suoraan anturiin kiiinni.. En ainakaan nähny siinä mitään "bokseja" välissä.. Eli orkkikselta sekin vaikuttaisi
    e46 coupe -99

    Comment

    • DerPastor
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 145
      • Tku

      #3
      Saattaa olla ne suuttimet. Ensimmäisenä helppona ja halpana konstina on vetää ns "Hemi-kuuri" eli STP injection cleaner tuplana yhteen tankilliseen ja seuraavaan pari desiä 2-tahtiöljyä.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Ettei siellä nyt kuitenkin ole jossain ahtovuoto, jos tavoiteahtoja ei saavuteta ja MAF näyttää ylisuuria ilmamääriä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Mauritius
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 327
          • KRS

          #5
          Mulla on 320d -04 ja savua tulee myös reilusti. Joskus jopa hävettää ohituksissa.

          Autossa ei pitäisi olla mitään boksia tai muita virityksiä. Termari tai EGR termari on kuitenkin vaihtokunnossa kun ei lämpene kunnolla ja joskus voi tyhjäkäynti seilata pikkusen varsinkin kylmillä ilmoilla.

          Originally posted by magelius View Post
          Auto 320d E46 -03 facelifti 110kw.

          Eli yksinkertaisesti työntää aika hemmetisti mustaa putkesta kun vetää lämän tiskiin.. Myös osakaasuilla isommilla kuormilla tupruttelee vähän koko ajan. Esim ykkösellä jos kiihdyttää niin jää asfaltti ihan mustaksi 4m matkalta Voima savuahan se, mutta kun ei ole tässä tapauksessa voimasta kyse, niin jotain vikaa on ja pahasti.
          Ohjelma näytti äkkiä katottuna vakiolle (ammattimies katto läppärillä). Ohjelmassa oli tavoite ahtopaine 1.4bar, mutta ahdot nousee n. 1bar 2000rpm jälkeen ja pysyy 1bar rajottajalle asti.
          Paljon noissa on vakiona ahtopaineet?

          Osia mitä vaihdettu.
          - uusi ilmamäärämittari, koska vanhan ilmamäärät näyttivät liikaa.
          - uusi ahtopaineen säätöventtiili/solenoidi.
          - imusarja putsattu + läpät poistettu
          - uudet hehkut laitettu
          - EGR on alkuperäisenä ja venttiili katottu että on kiinni ja liikkuu. (toimii)

          Moottorin lämpötila-arvoja ja imulämpöarvoja ei hoksattu kattoa kun oli läppäri kiinni, mut voiko ne yksistään aiheuttaa noin kovan pöllytyksen?
          Entä voiko joku suuttimen vuoto aiheuttaa moista?

          Kuitenkin auto toimii muuten tosi hyvin, lähtee kylmänä käyntiin yms. Kulutttaa normilukemia ajotietokoneen mukaan.. joku 6,5l sekalaisessa..

          Comment

          • magelius
            Bimmer Rookie
            • May 2004
            • 99

            #6
            Onglemaa tutkittu lisää. Orkkis välijäähydytin oli paskana. Pari lamellia oli pullahtanu ja kuuleri ihan nokinen/öljynen ympäriinsä, varmaan just ku vuotanu siitä.. En tehny kyllä mtn painetestiä, vaan luotin siihen että vuotaa. Vedin suorat ahtoletkut kuulerin tilalle väliaikaisesti.
            Kokeilin tyhjäkäynnillä polkea kaasua, niin mustaa pöllyä tuli silti putkesta paljon. Tämän jälkeen tukin EGR-kierron prikalla ja sama testi uudestaan. Volaa, ei pölläyttäny enää paljon mitään.. Oisko se sittenki vuotanu siitä myöskin!?

            Nyt nostaa ahdot n.1.4bar ja pysyy siinä aika hyvin. Tuntuu kyllä paljon pirteemmältä (ylläri). Ainakin pimeellä kun autoja tuli takana, niin näytti valokeilassa että pöllyttää se vieläkin.. Mutta pitää vielä päivän valossa testaa kuinka mustaa se työntää..

            Täytyy myös hommaa uusi kuuleri, orkkista varmaan ei kannata ostaa. Äkkiä vois kuvitella, että samaan rahaan saisi vähän tehokkaammankin kuulerin..
            e46 coupe -99

            Comment

            • uijui
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 172
              • suomi

              #7
              Originally posted by magelius View Post
              Onglemaa tutkittu lisää. Orkkis välijäähydytin oli paskana. Pari lamellia oli pullahtanu ja kuuleri ihan nokinen/öljynen ympäriinsä, varmaan just ku vuotanu siitä.. En tehny kyllä mtn painetestiä, vaan luotin siihen että vuotaa. Vedin suorat ahtoletkut kuulerin tilalle väliaikaisesti.
              Kokeilin tyhjäkäynnillä polkea kaasua, niin mustaa pöllyä tuli silti putkesta paljon. Tämän jälkeen tukin EGR-kierron prikalla ja sama testi uudestaan. Volaa, ei pölläyttäny enää paljon mitään.. Oisko se sittenki vuotanu siitä myöskin!?

              Nyt nostaa ahdot n.1.4bar ja pysyy siinä aika hyvin. Tuntuu kyllä paljon pirteemmältä (ylläri). Ainakin pimeellä kun autoja tuli takana, niin näytti valokeilassa että pöllyttää se vieläkin.. Mutta pitää vielä päivän valossa testaa kuinka mustaa se työntää..

              Täytyy myös hommaa uusi kuuleri, orkkista varmaan ei kannata ostaa. Äkkiä vois kuvitella, että samaan rahaan saisi vähän tehokkaammankin kuulerin..
              EGR paskana. Ajelet muutaman sata kilsaa tulpattuna ja savutus häviää...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Huohottimen öljynerotin kannattaa myös vaihtaa, ellei jo ole tehty.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Mauritius
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 327
                  • KRS

                  #9
                  Nyt on ainaki vesipumppu, termari ja hihnat vaihdettu. Huomasin lämmitettävän huohotinputken asennuksessa että siitä huohotin putkenpätkästä tuli tavaraa ja reilusti. Kun otin sen noin 5cm kumiletkun pois niin se reikä oli melkein tukossa. Ulos tuli öljy/vesi kuraa ja todella paljon.

                  Pitää kyllä seuraavaksi vaihtaa se huohottimen öljynerotin. Tässä mallissa(2/2004) ei muuten ollutkaan EGR-termaria ollenkaan, ilmeisesti vain EURO4 versioissa.

                  Auto kulkee muuten todella hyvin paitsi että savuttaa ehkä liian paljon.

                  Comment

                  • Mauritius
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 327
                    • KRS

                    #10
                    Originally posted by uijui View Post
                    EGR paskana. Ajelet muutaman sata kilsaa tulpattuna ja savutus häviää...
                    Pystyykö muuten näitä uudempia tulppaamaan ihan prikalla vai pitääkö ohjelmoida?

                    Comment

                    • Iltsu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 778
                      • Espoo

                      #11
                      Ite kun poistin imusarjan läpät ja tukin EGR:n niin kyllä se ilmotteli merkkivalolla.
                      Topicin aiheeseen - täällä myös puski savua kohtuu reilusti, laitoinpa dieselsuodattimen vaihdon yhteydessä LiquiMolyn Diesel Purgea suoraan koneelle ja usva väheni.
                      Tesla Model Y Performance
                      E36 318iS "jäärata/rallicross"

                      Comment

                      • Mauritius
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 327
                        • KRS

                        #12
                        Originally posted by Iltsu View Post
                        Ite kun poistin imusarjan läpät ja tukin EGR:n niin kyllä se ilmotteli merkkivalolla.
                        Topicin aiheeseen - täällä myös puski savua kohtuu reilusti, laitoinpa dieselsuodattimen vaihdon yhteydessä LiquiMolyn Diesel Purgea suoraan koneelle ja usva väheni.
                        Ajattelin myös itse laittaa tuota puhdistusainetta polttoaineen sekaan mutta kun luin TIS:iä niin löytyi sellainen dokumentti missä kiellettiin puhdistusaineen käyttöä kun kuulemma kuluttaa korkeapainepummppua sekä suuttimia.

                        Comment

                        • erese
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 478
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Mauritius View Post
                          Ajattelin myös itse laittaa tuota puhdistusainetta polttoaineen sekaan mutta kun luin TIS:iä niin löytyi sellainen dokumentti missä kiellettiin puhdistusaineen käyttöä kun kuulemma kuluttaa korkeapainepummppua sekä suuttimia.
                          No tottakai valmistaja kieltää kaiken tuollaisen. Itse olen kerran vuodessa käyttänyt moista puhdistusainetta enkä ole havainnut sillä ainakaan mitään huonoja vaikutuksia. Valmistajahan ei ota vastuuta kuin tehdasuusista suuttimista ja pumpusta.
                          F40 -20
                          F20 -13
                          E46 320D Touring -01
                          E36 "nokivasara" Touring -99

                          Comment

                          • ihmebemu
                            Newbiemmer
                            • Jul 2009
                            • 8
                            • pohjan tähden alla

                            #14
                            Originally posted by magelius View Post
                            Auto 320d E46 -03 facelifti 110kw.

                            Eli yksinkertaisesti työntää aika hemmetisti mustaa putkesta kun vetää lämän tiskiin.. Myös osakaasuilla isommilla kuormilla tupruttelee vähän koko ajan. Esim ykkösellä jos kiihdyttää niin jää asfaltti ihan mustaksi 4m matkalta Voima savuahan se, mutta kun ei ole tässä tapauksessa voimasta kyse, niin jotain vikaa on ja pahasti.
                            Ohjelma näytti äkkiä katottuna vakiolle (ammattimies katto läppärillä). Ohjelmassa oli tavoite ahtopaine 1.4bar, mutta ahdot nousee n. 1bar 2000rpm jälkeen ja pysyy 1bar rajottajalle asti.
                            Paljon noissa on vakiona ahtopaineet?

                            Osia mitä vaihdettu.
                            - uusi ilmamäärämittari, koska vanhan ilmamäärät näyttivät liikaa.
                            - uusi ahtopaineen säätöventtiili/solenoidi.
                            - imusarja putsattu + läpät poistettu
                            - uudet hehkut laitettu
                            - EGR on alkuperäisenä ja venttiili katottu että on kiinni ja liikkuu. (toimii)

                            Moottorin lämpötila-arvoja ja imulämpöarvoja ei hoksattu kattoa kun oli läppäri kiinni, mut voiko ne yksistään aiheuttaa noin kovan pöllytyksen?
                            Entä voiko joku suuttimen vuoto aiheuttaa moista?

                            Kuitenkin auto toimii muuten tosi hyvin, lähtee kylmänä käyntiin yms. Kulutttaa normilukemia ajotietokoneen mukaan.. joku 6,5l sekalaisessa..
                            Samaa ongelmaa täällä 320da -04. Auto toimii periaatteessa normaalisti mutta pöläyttää rajummissa kiihdytyksissä melkoisen pilven, savuttaa myös normaali ajossa esim. risteyksestä lähtiessä tupruttelee mustaa. Pitemmän aikaa tasakaasulla ajaessa kerää oikein kunnon savut seuraavaan kiihdytykseen, useampi kiihdytys peräjälkeen niin savut ei ole niin sankat.

                            Huohotin vaihdettu vaikka siellä jo vortexi olikin.EGR:än tulppaus ei vaikuttanut juuri mitenkään savutukseen mutta vikavalo siitä tulee. INPAlla yritin arvoja ajaessa mulkoilla, normaalilta vaikutti. Suuttimien korjausarvot OK.Ilmanpuhdistin vaihdettu, ei apua savutukseen. MAFfin piuhaa käytin irti ja se aiheutti valtavan savutuksen tyhjäkäynnillä.
                            Ahtoputkeen välijäähdyttimen jälkeen oli kertynyt öljyä n.0,5dl, normaalia??? Turbosta yritin välyksiä kokeilla enkä niitä havainnut.Pientä vihellystä turbo pitää, olisikohan se antautumassa?
                            Jonkun STP diesel puhdistus aineenkin kaadoin tankkiin heikkona hetkenä, ei apua savutukseen. Vinkkejä??? Kiitos ja anteeksi.

                            PS.Voimasavuahan se on mutta kun voimaa ei ole savun vaatimaa määrää

                            Comment

                            • magelius
                              Bimmer Rookie
                              • May 2004
                              • 99

                              #15
                              Originally posted by ihmebemu View Post
                              INPAlla yritin arvoja ajaessa mulkoilla, normaalilta vaikutti. Suuttimien korjausarvot OK.
                              Paljonko näytti ahtopaineet? Itsellä ainakin 1.4bar on ohjelmassa pyydetty paine ja sen se myös nyt pitää kun ahtoputket ei vuoda.. Eli jos ahdot näyttää pienempää, niin kandee myös tutkii hyvin noi ahtolinjat. Mulla myös "vislasi/suhisi" ahdin kun oli vuotoa. Ja näköjään orkkis coolerikin voi hajota aika komiasti, niin kannattaa sekin tarkastaa että on kunnossa.
                              e46 coupe -99

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎