Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330dt -01 tyhjäkäynti vaeltaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *PexU*
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1989
    • Vantaa

    E46 330dt -01 tyhjäkäynti vaeltaa

    Elikkäs kärryssä olisi sellainen "propleema" tyhjäkäynti ontuu sekä kylmänä että kuumana sellaisen kahden viisarin leveyden verran..

    Mihinkään muuhun tuo ei näyttäisi vaikuttavan, ja ilmastoinnillakaan ei ole vaikutusta kierroslukuun..

    Lähinnä siis tuollainen itseä häiritsevä tekijä, mutta mikähän siihen mahtaisi sitten olla syynä/vaikuttaa..?

    KIIITOS
    Last edited by *PexU*; 01-12-2010, 08:55.
    AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

    E61 530xd M-Sport Touring -07
    Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
    Duunissa: F11 520d x-drive -17
  • R Power
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 163

    #2
    Originally posted by *PexU* View Post
    Elikkäs kärryssä olisi sellainen "propleema" tyhjäkäynti ontuu sekä kylmänä että kuumana sellaisen kahden viisarin leveyden verran..

    Mihinkään muuhun tuo ei näyttäisi vaikuttavan, ja ilmastoinnillakaan ei ole vaikutusta kierroslukuun..

    Lähinnä siis tuollainen itseä häiritsevä tekijä, mutta mikähän siihen mahtaisi sitten olla syynä/vaikuttaa..?

    KIIITOS
    Suuttimien ohivuodot ja korjausarvot syyniin / mahdollisesti rail-paineanturin liittimen tarkistus & puhdistus.
    Ahneella on aina enemmän!

    Comment

    • *PexU*
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 1989
      • Vantaa

      #3
      Kiitos!

      Täytyypi kurkkia kunhan vaan ehtii
      AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

      E61 530xd M-Sport Touring -07
      Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
      Duunissa: F11 520d x-drive -17

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by *PexU* View Post
        Elikkäs kärryssä olisi sellainen "propleema" tyhjäkäynti ontuu sekä kylmänä että kuumana sellaisen kahden viisarin leveyden verran..

        Mihinkään muuhun tuo ei näyttäisi vaikuttavan, ja ilmastoinnillakaan ei ole vaikutusta kierroslukuun..

        Lähinnä siis tuollainen itseä häiritsevä tekijä, mutta mikähän siihen mahtaisi sitten olla syynä/vaikuttaa..?

        KIIITOS
        Toinenhan on se sähköinen lisälämmitin joka muutaman sekunnin välein menee päälle ja pois, ellet tuota jo poissulkenut epäilyistä.
        Omassa on hieman lämpöongelmaa ja lisälämmitin käytännössä kokoajan käytössä, myös lämpimänä. Salavalikosta katsottuna se lopettaa vasta yli 80 asteen lämmössä, toimiiko se oikein noin, on sitten toinen asia.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #5
          Originally posted by Esal View Post
          Toinenhan on se sähköinen lisälämmitin joka muutaman sekunnin välein menee päälle ja pois, ellet tuota jo poissulkenut epäilyistä.
          Omassa on hieman lämpöongelmaa ja lisälämmitin käytännössä kokoajan käytössä, myös lämpimänä. Salavalikosta katsottuna se lopettaa vasta yli 80 asteen lämmössä, toimiiko se oikein noin, on sitten toinen asia.
          WDS:stä lainattua lisälämmittimen toiminnasta.

          DDE 5.0 Electric Auxiliary Heater
          The electric auxiliary heater heats the coolant with electric heating elements to compensate for the slight heat loss at high degrees of engine efficiency. Depending on the vehicle equipment, the heating request is sent either from the air conditioning system (IHKA) or from the heating control to the DDE control unit.

          The heating elements only cut in when there are sufficient electrical power reserves. To determine the available power reserves, the alternator sends a pulse duty factor signal corresponding to the current alternator load to the DDE control unit. The DDE control unit uses a square-wave signal to control the output of the auxiliary heater according to the permissible additional alternator load. A variable pulse duty factor (= variable pulse width) of between 5 and 95 % is used to modulate the heat output.

          The idling speed is increased by 50 rpm when the auxiliary heater is activated.

          Cutout conditions
          The auxiliary heater is switched off under the following operating conditions:

          •Pulling away

          •Battery voltage < 12.0 V (ON hysteresis 12.8 V)

          •Engine speed < 780 rpm (ON hysteresis 790 rpm)

          •Time after engine start < 10 s

          •Coolant temperature
          The coolant temperature threshold that must be exceeded for the auxiliary heater to cut out is determined by comparing the intake air temperature measured against a characteristic curve. Characteristic curve data:

          Intake air temperature [°C]
          Coolant temperature threshold [°C]

          -10.0
          86.0

          -5.0
          86.0

          10.0
          50.0

          20.0
          17.0
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • Lurkus
            Newbiemmer
            • Jul 2009
            • 15
            • Lahti

            #6
            juurikin näin tekee sähkövastus ainakin mulla, itse pähkäilin joskus myös samaa mut tän vastauksen olen saanut ennenkin. voi olla et muistan väärin mut ainakin automaatti ilmastoinnissa kierrosten hyppiminen loppu ku sammutti ilmatoinnin KOKONAAN.

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Lurkus View Post
              juurikin näin tekee sähkövastus ainakin mulla, itse pähkäilin joskus myös samaa mut tän vastauksen olen saanut ennenkin. voi olla et muistan väärin mut ainakin automaatti ilmastoinnissa kierrosten hyppiminen loppu ku sammutti ilmatoinnin KOKONAAN.
              Joo, kun puhalluksen laittaa nollaan, se sulkee vesiventtiilin ja lisälämmitinkin sammuu.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Tai sitten se on korkeapainepumpun paineensäädin.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • *PexU*
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 1989
                  • Vantaa

                  #9
                  Siinähän niitä tulikin jo vaihtoehtoja, urakalla .

                  Onkos nuissa kaikissa siis tollainen lisälämmitin?

                  On meinaan meikäläisen eka dieseli, joka on talvellakin käytössä

                  Rahu tai jones69, ehtiskös esim jompikumpi teistä ensvkolla lukasta vikakoodeja =)?
                  AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                  E61 530xd M-Sport Touring -07
                  Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                  Duunissa: F11 520d x-drive -17

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    #10
                    Kuten jo toisessa threadissa totesin, itsellä tekee samaa kylmillä (etenkin pakkas-) keleillä, sitä tiheämmin mitä kylmempi kone. Kuitenkin tuo kierrosten vaihtelu on siinä määrin säntillistä ja tyhjäkäynti hyvin tasaista aina jommalla kummalla kierrosluvulla, että viittaa kovasti DDE:n suuntaan. En ehkä itse tuosta sanoisi, että tyhjäkäynti "ontuu".

                    Tuossa WDS:n artikkelissa kierroslukujen ero on 50rpm, mutta salavalikon kautta katsottuna omassa näyttäisi vaihtelevan 750rpm ja 850rpm välillä. Tosin versio onkin DDE 4.0, eli softassa varmaan sitten tuo ero.

                    Comment

                    • Lurkus
                      Newbiemmer
                      • Jul 2009
                      • 15
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by Rahu View Post
                      Tai sitten se on korkeapainepumpun paineensäädin.

                      Tätä epäilin itsekin aikanaan,sama "ominaisuus" ollut päällä kohta pari vuotta eikä miksikään muutu,on tutkittu mutta vikaa ei ole ja lahden mega autosta sain myös vastauksen että johtuu tosta läppäristä.jos sitä ääntä kuuntelee enemmän ni ei se edes kuulosta siltä että kone ontuisi vaan mielummin siltä kuin kuormaa tulisi lisää.Tekee tasan saman ku ilmastoinniki kompura päälle lähtiessään.

                      Comment

                      • ainomieli
                        Newbiemmer
                        • Jan 2010
                        • 12
                        • Oulu

                        #12
                        Tere,

                        Samanlainen tyhjäkäynnin vaellus ongelma on kiusannut omaa -04 vuosimallin 330d:tä siitä asti kun sen pari vuotta sitten hommasin. Tyhjäkäynti siis heiluu _koko_ _ajan_ kun kone on puolilämmin. Tein tuon aiemmin mainitun puhaltimen sammutus testin ja tyhjäkäynti palautui saman tien normaaliksi.

                        Jostain syystä softa siis laittaa lisävastuksen päälle ja pois sekunnin välein, vaikka oikea toiminto olisi kai, että vastus laitetaan päälle jonkin ajan kuluttua käynnistyksen jälkeen ja sammutetaan kun jäähdytysneste on lämmennyt raja-arvoon joka määräytyy imuilman lämpötilasta. Mikä siis aiheuttaa vastuksen virran katkomisen? Yhtenä lisävastuksen käytön kriteerinä on vissiin riittävä "ylimääräinen" virta, eli jos vastus päälle kytkeytyessään haukkaa liikaa virtaa niin silloinhan softa saattaisi laittaa vastuksen pois päältä, joka taas johtaa virran kasvuun ja vastuksen kytkeytymiseen ja jne...

                        Onko tähän kellään ratkaisua/korjausehdotusta?

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by ainomieli View Post
                          Tere,

                          Samanlainen tyhjäkäynnin vaellus ongelma on kiusannut omaa -04 vuosimallin 330d:tä siitä asti kun sen pari vuotta sitten hommasin. Tyhjäkäynti siis heiluu _koko_ _ajan_ kun kone on puolilämmin. Tein tuon aiemmin mainitun puhaltimen sammutus testin ja tyhjäkäynti palautui saman tien normaaliksi.

                          Jostain syystä softa siis laittaa lisävastuksen päälle ja pois sekunnin välein, vaikka oikea toiminto olisi kai, että vastus laitetaan päälle jonkin ajan kuluttua käynnistyksen jälkeen ja sammutetaan kun jäähdytysneste on lämmennyt raja-arvoon joka määräytyy imuilman lämpötilasta. Mikä siis aiheuttaa vastuksen virran katkomisen? Yhtenä lisävastuksen käytön kriteerinä on vissiin riittävä "ylimääräinen" virta, eli jos vastus päälle kytkeytyessään haukkaa liikaa virtaa niin silloinhan softa saattaisi laittaa vastuksen pois päältä, joka taas johtaa virran kasvuun ja vastuksen kytkeytymiseen ja jne...

                          Onko tähän kellään ratkaisua/korjausehdotusta?
                          Sehän toimii todennäköisesti ihan oikein, tuossa aiemmin wds laitatussa jutussa on että päälle pois pulssisuhde 5% - 95% eli normaalia katkomista?
                          Ja lämmittää pakkasella 86 asteeseen asti, jota ei edes kone tahdo lämmittimestä huolimatta saavuttaa, joten aina päällä. Laitoin nokan tukkoon ja nyt ei koko ajan heilu.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • ainomieli
                            Newbiemmer
                            • Jan 2010
                            • 12
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Esal View Post
                            Sehän toimii todennäköisesti ihan oikein, tuossa aiemmin wds laitatussa jutussa on että päälle pois pulssisuhde 5% - 95% eli normaalia katkomista?
                            Ja lämmittää pakkasella 86 asteeseen asti, jota ei edes kone tahdo lämmittimestä huolimatta saavuttaa, joten aina päällä. Laitoin nokan tukkoon ja nyt ei koko ajan heilu.
                            No joo, luin vielä uudelleen ton WDS lainan ja taidatpa olla oikeassa katkomisen suhteen.

                            Jotenkin kuitenkin tuntuu ettei kierrokset pitäisi kuitenkaan koko ajan heilua. Softa on jotenkin liian herkkä muuttelemaan kierroksia, voisi jonkin aikaa odottaa uutta lämmitystä jos jäähdytysneste on liian kylmää eikä heti tiputtaa kiekkoja. Onkohan softalle olemassa päivitystä joka toimii erilalla tai saakohan sieltä vaikka poistettua kokonaan tuon 50-100 kierroksen noston lämmityksen yhteydessä. Mieluummin vaikka nostaa tyhjäkäyntikeirroksia pysyvästi tuolla sadalla keikalla kun kattelee ärsyttävää huopaamista.

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1327
                              • Tornio

                              #15
                              korjaus ehdotus

                              Originally posted by ainomieli View Post
                              No joo, luin vielä uudelleen ton WDS lainan ja taidatpa olla oikeassa katkomisen suhteen.

                              Jotenkin kuitenkin tuntuu ettei kierrokset pitäisi kuitenkaan koko ajan heilua. Softa on jotenkin liian herkkä muuttelemaan kierroksia, voisi jonkin aikaa odottaa uutta lämmitystä jos jäähdytysneste on liian kylmää eikä heti tiputtaa kiekkoja. Onkohan softalle olemassa päivitystä joka toimii erilalla tai saakohan sieltä vaikka poistettua kokonaan tuon 50-100 kierroksen noston lämmityksen yhteydessä. Mieluummin vaikka nostaa tyhjäkäyntikeirroksia pysyvästi tuolla sadalla keikalla kun kattelee ärsyttävää huopaamista.
                              oletko vikakoodeja lukenut ??
                              jotenkin kuulostaa tutulta huopaamiselta, kun lisälämmitin rikki.

                              tuo tyhjäkäynninkierrosluvun nosto onnistuu helposti oikealla ohjelmalla.
                              muistaakseni +50rpm ainakin.
                              tuo tyhjäkäynnin rpm: n nosto on rauhoittanut huomattavasti tuota pientä heiluntaa
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎