Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 etujarrusatulat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    E46 etujarrusatulat

    Sanokaapas joku, että miten hyvin noiden E46 jarrusatuloiden mäntien kuuluu liikkua kun jarrusatula on irti autosta? Jos pullauttaa männät kartanolle niin ne saa melko väkivaltaisesti laittaa takaisin ja sisään niitä ei saa painettua kuin esim. ruuvipenkissä. Ja kuten arvata saattaa niin ylöshän niitä ei ota kuin paineilmalla tai laittamalla jarruletkun kiinni ja polkemalla jarrua.

    Kuuluisiko nuo jarrumännät liikkua ihan käsin kun jarrusatulat on purettuna? Saako satulan sylinterin tiivisteen yläpuolella olla ruostetta? Muuten satulan sylinteripinta on ihan kirkas, mutta tiivisteestä ylöspäin on kyllä ruostetta. Mäntä on myös ruosteeton jos tiivisteuran yläpuolelta ei lasketa.

    Autossa nimittäin taas vaihteeksi sellaista nykymistä jarruttaessa ihan hitaassakin vauhdissa. Tuntuu kuin jarrut toimii kevyesti jarruttaessa näin-> ottaa-ei ota-ottaa-ei ota ja tämä jatkuu niin kauan, että auto on pysähtynyt. Kovempaa jarruttaessa nykymistä ei huomaa. Jotenkin epäilen että nuo jarrusatulat ei toimi ihan oikein. Pitääkö hommata uudet/käytetyt satulat vai kannattaako alkaa fiksaamaan noita nykyisiä.
    Last edited by Antsah; 23-12-2010, 10:11.
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1321
    • Tornio

    #2
    Originally posted by Antsah View Post
    Sanokaapas joku, että miten hyvin noiden E46 jarrusatuloiden mäntien kuuluu liikkua kun jarrusatula on irti autosta? Jos pullauttaa männät kartanolle niin ne saa melko väkivaltaisesti laittaa takaisin ja sisään niitä ei saa painettua kuin esim. ruuvipenkissä. Ja kuten arvata saattaa niin ylöshän niitä ei ota kuin paineilmalla tai laittamalla jarruletkun kiinni ja polkemalla jarrua.

    Kuuluisiko nuo jarrumännät liikkua ihan käsin kun jarrusatulat on purettuna? Saako satulan sylinterin tiivisteen yläpuolella olla ruostetta? Muuten satulan sylinteripinta on ihan kirkas, mutta tiivisteestä ylöspäin on kyllä ruostetta. Mäntä on myös ruosteeton jos tiivisteuran yläpuolelta ei lasketa.

    Autossa nimittäin taas vaihteeksi sellaista nykymistä jarruttaessa ihan hitaassakin vauhdissa. Tuntuu kuin jarrut toimii kevyesti jarruttaessa näin-> ottaa-ei ota-ottaa-ei ota ja tämä jatkuu niin kauan, että auto on pysähtynyt. Kovempaa jarruttaessa nykymistä ei huomaa. Jotenkin epäilen että nuo jarrusatulat ei toimi ihan oikein. Pitääkö hommata uudet/käytetyt satulat vai kannattaako alkaa fiksaamaan noita nykyisiä.
    mäntä ei juuri käsin liiku suuntaan eikä toiseen.
    puhdistetun jarrurasvalla (silikonipohjainen erikoisrasva)
    rasvatun männän painaa sylinteriin sisälle käsin jos satuu olemaan voimainsa tunnossa.
    Paineella ulos pihdeillä sisään näin normaalisti.

    Remonttihan harraste mielessä kannattaa JOS eivät tiivistepinnaltaan ole ruosteessa.
    eli männän puhdistus tiiviste pinnan ulkopuolelta sekä satulan rungosta.
    Liukutapit ovat yleensä jääneet vähemmälle huomiolle.
    sama lääke liukutapeille kunnon tarkastus, puhdistus ja rasvaus.

    - Mitenkäs jarrulevyjen suoruus satulaan nähden ??
    - Miltä levyn pinta näyttää TARKASTI pinnasta katsoen ??
    - onko laikkuinen ??
    - Pyörälaakerin kunto ??
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Jarrulevyt ja palat tuli uusittua juuri tämän vian takia, mutta miksikään ei muuttunut. Levyt on ihan "uuden" näköiset Navatkin putsasin ennen uusien levyjen asennusta. Pyöränlaakereista en ole löytänyt väljää missää suunnassa. Jarrulevyjen ja palojen vaihdon yhteyssä tuli kyllä uusittua ja rasvattua liukutapit yms. Takapää on saanut saman käsittelyn.

      Alustassakaan ei tunnu väljää löytyvän mistään. Jarrusatulat tuntuu vain olevan ainut mitä enään osaisi epäillä. Aloin kyllä jo miettimään, että voiko vika olla jossakin muualla jarrujärjestelmässä. Vanne/rengassarjakin on todettu suoraksi rengasliikkeessä.
      Last edited by Antsah; 23-12-2010, 11:18.

      Comment

      • Juha330d
        Newbiemmer
        • Aug 2007
        • 28
        • Oulu

        #4
        Omassa oli samaa vikaa, paitsi tuo jarrusatulan mäntä oli puoleen väliin asti ottanut korroosiota, ei ihme ettei palauttanut. Toiselle puolelle hain uuden satulan ja toiseen laiton vain sen tiivistesarjan. Sen männän kyllä pitäisi mennä ihan käsin painamallla paikoilleen kunhan sen saa vain lähtemään suoraan. Ne liukutapit hion 1500vesipaperilla varmuuden vuoksi vaikkei niissä nyt ihmeempiä jälkiä ollutkaan.

        Tämän jälkeen jarrut on pelannut hyvin, eikä ylimääräisiä väpätyksiä ole ilmaantunut. Kannattaa tarkistaa myös ne takasatulat ettei niissä ole samaa vikaa.
        nyky: E46 330d touring '01 tällä mennään
        ex: E46 316i 1.9l '00

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #5
          Jäikin tuossa mainitsematta, että aloin juuri takasatuloihin verrattuna ihmettelemään tätä mäntien liikkumista. Takasatuloissa männät nimittäin painuu sormin sisään.

          Pitänee siis ottaa nuo etusatulat vielä kuitenkin tarkempaan käsittelyyn tänä iltana. Tuo jarrujen nykiminen on niin vittumaista, että haluttaa ajaa valoistakin suoraan

          Ostitko muuten kunnostetun satulan? Minkä hintainen oli ja mistä?
          Last edited by Antsah; 23-12-2010, 11:32.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            Tuli eilen tosiaan otettua jarrusatulat levälleen edestä ja hinkattua hiomapaperilla ja öljyllä sylinterien tiivistekolot sekä männän tiivisteura. Sen verran ilmeisesti noissa oli hapettumaa, että se aiheutti pientä männän takertelua kun nykiminen vaikuttaa kadonneenMännätkin meni ihan suosiolla käsipelillä sisään sylinteriin ja niitä pystyi jopa liikuttelemaan. Huomenna jos tekisi varulta saman käsittelyn takasatuloille.

            Pitää seurata tuleeko nykiminen takaisin ja jos tulee niin uusia kokonaan nuo etusatulat.
            Last edited by Antsah; 24-12-2010, 14:23.

            Comment

            • Wildchild
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2016
              • 251
              • Päijät-Häme

              #7
              Laitetaas tän jatkoksi.

              Mistä jarrusatulan mäntä 34116758113/4 satulaan? Löysin yhden joka on lähellä mutta tuo männäkorkeus askarruttaa. Ulkohalkasija pitäis olla ihan sama 57mm

              Onko jollain 316-328 jarrusatulan mäntää jemmassa josta voisi mitata? En itse pääse nyt auton luokse purkamaan sitä itse veke ja mittaamaan. Samalla osanumerolla oleva satula löytyy E36, E85 malleista ainekin. Mäntähän saattaa löytyä muustakin automallista kunhan saisi mitat tietoon.

              Pitäis siis saada suomesta, mielellään heti vielä tilattua/noudettua. Ulkomailta löysin paljon korjaussarjoja mutta noissa ei lue männän kokoa :/

              Eipä se satulakaan paljoa maksa mätänetissä mutta äkkiä säästää yhden 50€ kun fiksaa vanhan.

              EDIT: Eiku vissiin se onkin 54mm halkasijaltaa, jos sama satula on E36. Pitää varmaan odotella että pääsee auton luokse koska mun osanumero on nyt vaan realoemin kautta hankittu muttei runkonumerolla haetuista osista. Jos 54mm niin saa suoraan motonetistä, koska löytyy E36 puolelta.
              Last edited by Wildchild; 19-11-2018, 19:16.
              Bmw 525iA -02

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16419
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Wildchild View Post
                Laitetaas tän jatkoksi.

                Mistä jarrusatulan mäntä 34116758113/4 satulaan? Löysin yhden joka on lähellä mutta tuo männäkorkeus askarruttaa. Ulkohalkasija pitäis olla ihan sama 57mm

                Onko jollain 316-328 jarrusatulan mäntää jemmassa josta voisi mitata? En itse pääse nyt auton luokse purkamaan sitä itse veke ja mittaamaan. Samalla osanumerolla oleva satula löytyy E36, E85 malleista ainekin. Mäntähän saattaa löytyä muustakin automallista kunhan saisi mitat tietoon.

                Pitäis siis saada suomesta, mielellään heti vielä tilattua/noudettua. Ulkomailta löysin paljon korjaussarjoja mutta noissa ei lue männän kokoa :/

                Eipä se satulakaan paljoa maksa mätänetissä mutta äkkiä säästää yhden 50€ kun fiksaa vanhan.

                EDIT: Eiku vissiin se onkin 54mm halkasijaltaa, jos sama satula on E36. Pitää varmaan odotella että pääsee auton luokse koska mun osanumero on nyt vaan realoemin kautta hankittu muttei runkonumerolla haetuista osista. Jos 54mm niin saa suoraan motonetistä, koska löytyy E36 puolelta.
                Mäntä on 54 mm, vasta 330i on 57 mm. Ja tosiaan sama kuin e36.

                Comment

                • Wildchild
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2016
                  • 251
                  • Päijät-Häme

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Mäntä on 54 mm, vasta 330i on 57 mm. Ja tosiaan sama kuin e36.
                  Jeps, kiitokset.

                  Sopi ainekin tuo motonetin mäntä hyvin.
                  Bmw 525iA -02

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎