Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 "pakokaasu arvot heikentyneet..." varoitusvalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heeepo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 71
    • Tampere

    e46 "pakokaasu arvot heikentyneet..." varoitusvalo

    Eli otsikossa oleva varoitusvalo syttyi eilen vm 2003 e46 316:ssa ajettaessa moottoritietä 100km/h. Pikainen soitto huoltoon sanoi, että autolla voi huoletta ajaa ja seuraavana päivänä vikakoodien lukuun.

    Vikakoodit antoivat seuraavaa:

    Pysyvät vikakoodit
    P0420 "katalysaattorijärjestelmän tehokkuus alle rajan (lohko 1)

    vikakoodit
    2738 "katalysaattori sarja 1"

    Korjausmies väitti vian olevan katalysaattorissa, jota on jotenkin vaikea uskoa... ja kun nollasimme vikakoodit, ei valo ainakaan n.20km ajon jälkeen syttynyt uudelleen?

    eli onko tuolla nyt vain mennyt bitti vinoon jostain syystä vai pitäisikö asiaa tutkia vielä esim. Tampereen metroautossa tai autokeskuksessa "kunnon" vehkeillä?

    Kiitos avusta!
    E46 Bmw 316 vm. -03
    ex. E36 Bmw 323 vm. -96
  • ongelmalapsi
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1063
    • Hämeenlinna

    #2
    Äkkiseltään väittäisin lamba/puola vikaa. Minkä merkkisillä laitteilla luettiin? kuulostaa joltain yleismallin (lue=halvan) testerin antamalta koodilta.
    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
    GMC Topkick C6500 rollback -95
    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
    E46 330xiA -02
    Chrysler neon -99

    Comment

    • heeepo
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 71
      • Tampere

      #3
      boschin laite näytti olevan. Mitä tuossa netistä katselin tuolla p0420 koodilla niin joillakin näytti olevan oikeasti katti paskana tai sitten lambda anturit.

      kannataisikohan tuota nyt tutkia ja hutkia enemmänkin vai antaa vain olla?
      E46 Bmw 316 vm. -03
      ex. E36 Bmw 323 vm. -96

      Comment

      • arska84
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1356
        • Seinäjoki

        #4
        Kannattaa käydä mittauttamas päästöt, maksaa noin 10€ ja siitä voi päätellä paremmin.
        BMW PREMIUM

        BMW E46 318

        Comment

        • heeepo
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 71
          • Tampere

          #5
          Jatketaampas samaa threadia eli eli: tuon 1 kerran jälkeen päästöt mitattiin ja valo nollattiin eikä missään ollut mitään vikaa... Tämän jälkeen auto toimi hetken aikaa hyvin kunnes viime viikolla jälleen valo syttyi ja taas sama rumba eikä mistään löydy mitään vikaa... Nyt valo syttyi kolmannen kerran eikä mistään löydy vikaa..? Päästöissä ei ole mitään, tankkiin laitettu e98:ia mutta silti vain valo syttyy ja antaa tuon saman vikakoodin... Kellään mitään hajua missä vika?
          E46 Bmw 316 vm. -03
          ex. E36 Bmw 323 vm. -96

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            No siinä katissa se vika varmaan vaan on. Alkaa toimimaan luultavasti liian hitaasti. Törmäsin samaan ongelmaan webaston kanssa omassa 330i:ssä. Kun weba lämmitteli vedet todella kuumaksi, ecu luuli, että kone on oikeasti lämmin. Sitten kun koneen löi tulille ja lähti ajeleen, kateilla meni oma aikansa, ennen kuin alkoivat toimia oikein. Jonkin ajan kuluttua nollauksen jälkeen kone ilmoitteli tehottomista kateista. Jos auton repi kylmänä käymään, ko. valo ei syttynyt koskaan. Mulla tosin syynä oli kattien siirto vaihdelaatikon tuntumaan.

            Comment

            • heeepo
              Bimmer Rookie
              • Mar 2007
              • 71
              • Tampere

              #7
              Jos vika olisi katissa eikös päästöjen pitäisi olla päin mäntyä? Vai olenko ihan väärässä?
              E46 Bmw 316 vm. -03
              ex. E36 Bmw 323 vm. -96

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Unohda ne katit, lambdat, tulpat,98e:t ja muut epäoleellisuudet ja korjaa vian aiheuttama imuvuoto.

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Voi se imuvuotokin olla, mutta huono katti tekee myös tuota. Riittävästi lämmettyään menee kyllä päästöistä läpi.

                  Comment

                  • sleepertuning
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 662
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by Juppe View Post
                    Voi se imuvuotokin olla, mutta huono katti tekee myös tuota. Riittävästi lämmettyään menee kyllä päästöistä läpi.
                    Jos koneessa on jotain oikeasti vialla niin koneen kuumaksi polkeminen kattien lämpenemisen toivossa on turhaa.

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      #11
                      Kyllä se katti oikeasti pelastaa paljon jos on häikkää koneessa. Nimim. poljettu on ja aina on läpi saatu menemään.

                      Comment

                      • sleepertuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 662
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by Perlenbacher View Post
                        Kyllä se katti oikeasti pelastaa paljon jos on häikkää koneessa. Nimim. poljettu on ja aina on läpi saatu menemään.
                        Oiskohan kuitenkin ideaa korjata se ongelman alkuperäinen syy...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Kyllä se katti oikeasti pelastaa paljon jos on häikkää koneessa. Nimim. poljettu on ja aina on läpi saatu menemään.
                          Katti toimii on/off periaatteella ja ei taatusti toimi...eikä "pelasta" mitään mikäli moottori ei tuota sille juuri oikean tyyppistä pakokaasua.
                          Jos=kun tässä tapauksessa kone käy liian laihalla siellä olevan imuvuodon seurauksena, ei kone tuota katille oikean seosikkunan pakokaasuja ja päästöt vastaavat katittoman laihalla käyvän moottorin päästöjä.

                          Comment

                          • -buffalo
                            Newbiemmer
                            • Jan 2013
                            • 3
                            • Joensuu

                            #14
                            Eka postaus, joten toivottavasti menee suunnilleen oikeaan paikkaan..

                            Ajossa on e46 2.0l n42 -koneella ja alkaa toivo loppua.
                            Auto on ollut käytössä yli vuoden nyt ja heti oston jälkeen alkoi häiriövalokikkailu.

                            Merkkiliike kertoi katalysaattorijärjestelmässä olevan vikaa, toinen liike valvetronicin rullissa. Autoon vaihdettiin käytetty katti (etummainen, eli koko pakosarja), jonka jälkeen koodi muuttui selkeäksi anturiviaksi ennen kattia ja myös se vaihdettiin. Paikallinen paja ei löytänyt enää tähän asiaan vikoja, mutta jokin mystinen vika, jota hänen laite ei voinut näyttää, jäi jäljelle.

                            Valoja ei näkynyt pariin kuukauteen kunnes taas sama herja kojetaulussa. Merkkiliikkeen vikakoodinluku tyssää jälleen samaan - etummainen katti pitäisi vaihtaa. Pitäisikö? Onko niin huono tuuri, että käytetty katti lopetti sopimuksen 2 kk jälkeen? Vai rikkooko jokin toinen vika katin? Vai onko vika aivan muualla ja katti ehjä?

                            Mitään käyntihäiriöitä tai muutakaan ei ole ilmennyt koskaan, imuvuodot on tutkittu ja kaiken pitäisi toimia. Päästöt pysyneet kurissa ja kaksi katsastuskertaa mennyt läpi vikakoodit nollattuna.

                            Kaikenlaiset ideat otetaan mieluusti vastaan.

                            Comment

                            • teemu.k
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 486
                              • raahe

                              #15
                              Toimiiko lambdojen lämmityspiiri? Itsellä on e46 328i ja sytytti kokoajan moottorin vikavaloa. Vikamuistissa oli lambda ja katalysaattorien puhdistusteho liian heikko vikakoodeja yms.

                              Vikana autossa oli, että konepellin alta sieltä missä on moottorinohjaus ym bokseja, niin oli palanut lambdojen lämmityspiiriltä 30A sulake! Sen kun vaihto niin ei ole sen jälkeen valoa näkynyt

                              En osaa sanoa sitten liittyykö tämä tuohon sinun auton vikaan, mutta tämmöinen vika oli mulla.:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎