Eka postaus, joten toivottavasti menee suunnilleen oikeaan paikkaan..
Ajossa on e46 2.0l n42 -koneella ja alkaa toivo loppua.
Auto on ollut käytössä yli vuoden nyt ja heti oston jälkeen alkoi häiriövalokikkailu.
Merkkiliike kertoi katalysaattorijärjestelmässä olevan vikaa, toinen liike valvetronicin rullissa. Autoon vaihdettiin käytetty katti (etummainen, eli koko pakosarja), jonka jälkeen koodi muuttui selkeäksi anturiviaksi ennen kattia ja myös se vaihdettiin. Paikallinen paja ei löytänyt enää tähän asiaan vikoja, mutta jokin mystinen vika, jota hänen laite ei voinut näyttää, jäi jäljelle.
Valoja ei näkynyt pariin kuukauteen kunnes taas sama herja kojetaulussa. Merkkiliikkeen vikakoodinluku tyssää jälleen samaan - etummainen katti pitäisi vaihtaa. Pitäisikö? Onko niin huono tuuri, että käytetty katti lopetti sopimuksen 2 kk jälkeen? Vai rikkooko jokin toinen vika katin? Vai onko vika aivan muualla ja katti ehjä?
Mitään käyntihäiriöitä tai muutakaan ei ole ilmennyt koskaan, imuvuodot on tutkittu ja kaiken pitäisi toimia. Päästöt pysyneet kurissa ja kaksi katsastuskertaa mennyt läpi vikakoodit nollattuna.
Kaikenlaiset ideat otetaan mieluusti vastaan.
Tässäkin vika on oikeasti imuvuodossa jota ei olla paikallistettu ja jonka vuoksi näitä katteja saa vaihdella maailman tappiin ilman että itse vikaa saadaan korjattua(se imuvuoto kun herjaa nimenomaan katin toimintaikkunan ylittymistä, mutta se on seuraus, ei syy).
Tässäkin vika on oikeasti imuvuodossa jota ei olla paikallistettu ja jonka vuoksi näitä katteja saa vaihdella maailman tappiin ilman että itse vikaa saadaan korjattua(se imuvuoto kun herjaa nimenomaan katin toimintaikkunan ylittymistä, mutta se on seuraus, ei syy).
Kysyin toisaalla toisen N sarjan koneen kanssa jo tästä mutta et vastannut.
Eli mistä ajattelin löytää alipainevuodon valvetronic koneesta niin että sillä olisi merkitystä toiminnan kannalta? :think
Katti toimii on/off periaatteella ja ei taatusti toimi...eikä "pelasta" mitään mikäli moottori ei tuota sille juuri oikean tyyppistä pakokaasua.
Jos=kun tässä tapauksessa kone käy liian laihalla siellä olevan imuvuodon seurauksena, ei kone tuota katille oikean seosikkunan pakokaasuja ja päästöt vastaavat katittoman laihalla käyvän moottorin päästöjä.
Kyllä se HC-päästöt hävittää, mun kohdalla muutamassakin autossa noin 100-250ppm hävinnyt katin vaihdolla. Tekemättä siis mitään muuta. Tietty jos liian laihalla käy ni eihän se sitä pysty rikastamaan. Yleensä kyllä liian laihalla seoksella menee paremmin päästöistä läpi.
Ja tottakai kannattaa mieluummin korjata syy kuin seuraus eli katin vaihdon tilalta katsoa koneen puolelle, siitä varmaan ollaan samaa mieltä. Mutta aika moni vaihtaa mieluummin katin muutaman vuoden välein kuin pistää touhutonnit valvetronicciin ja/tai seetien tekoon/kansiremppaan.
Mietin tuota imuvuotoa. Aiheuttaako fuskaava öljykorkki näitä vikakoodeja? Autossa on bemarin korkki, joka työntää öljyä ajoittain jonkin verran pihalle. Ei suuresti, mutta kuitenkin. Toiseksi huomasin öljyvuodon öljypohjassa ainakin ja kone myös kiskoo öljyä itseensä kohtuullisen runsaasti ilman, että sitä maahan jäisi.
Tuntuu, että vikavalo syttyy herkemmin, jos öljyä ei ole tarpeeksi ja sillä ajaa matka-ajoa.
Pitää hankkia ainakin uusia korkki ja tsekkailla vielä imuvuotoja vaikka niitä on yritetty syynätä monta kertaa jo.
No jos käynnissä vähän raottaa korkkia ja kokeilee ettei kampikammiossa ole ainakaan ylipaine. Se ei ole kauhean terveellistä jos huohotin on tukossa.
Puskee öljyt jostain välistä pihalle tai pahimmassa tapauksessa paluuta pitkin takaisin imusarjaan ja koneeseen. En tosin osaa sanoa kuinka herkästi tekee tän koneen kanssa.
Puskee öljyt jostain välistä pihalle tai pahimmassa tapauksessa paluuta pitkin takaisin imusarjaan ja koneeseen. En tosin osaa sanoa kuinka herkästi tekee tän koneen kanssa.
Riippuu huohottimesta, jos on vaihdettu se versio "pohjolan mallista" jossa separaattori kaikkineen siirtyy venttiilikopan kanteen, ei enää öljyjä saa imaistua. Jos on se erillinen separaattori josta paluu öljytikun juureen, niin se imaisee öljyt koneeseen jos venakopasta tuleva letku tukkeutuu.
Samaa koodia pukkaa minullakin. Tähän mennessä on vaihdettu etukatit uuteen, mutta aina valo on palannut viimeistään sadan km ajon jälkeen.
Öljykorkissa on reilu alipaine ja käynti muuttuu heti huonoksi, kun korkkia avaa.
Mistähän tuon sulakkeen voisi löytää, jos sen tarkistaisi ja millä imuvuodot olisi helpoin etsiä?
Oireena on nimittäin ilmennyt myös tehottomuus (joo, ei sitä tehoa ole kunnossa olevanakaan paljoa). Kierroksia pitää olla enemmän, että auto kulkisi edes jotenkin... Tyhjäkäynti parani, kun vaihdoin tulpat. Ennen tulppien vaihtoa meinasi sammuilla ja taasen välillä nosti tyhjäkäynniltä 1500rpm.
Paljonkohan muuten pitäisi olla arvot ilmamäärämittarilla? Ajoin siis pikku lenkin siten, että katselin Torguella arvoja. Maf oli ilman kuormitusta luokkaa 70 ja kuormitettuna luokkaa 130.
Asteikkoa oli kovin ylös, niin tuntui siihen nähden pieniltä nuo...
Paljonkohan muuten pitäisi olla arvot ilmamäärämittarilla? Ajoin siis pikku lenkin siten, että katselin Torguella arvoja. Maf oli ilman kuormitusta luokkaa 70 ja kuormitettuna luokkaa 130.
Asteikkoa oli kovin ylös, niin tuntui siihen nähden pieniltä nuo...
Etsi nyt vain se siellä oleva imuvuoto ja korjaa se.
mulla etittiin ja vaihdettiin koko viimekesän ajan osia, jotka ois mahdollisia imuvuotopaikkoja. sytytti valon juuri parinsadan km ajon jälkeen. noh käytännössä kaikki osat vaihdettiin, imusarjantiivisteitä myöten jotka voisivat vähänkin vaikuttaa imuvuotoon. loppujen lopuksi vika löytyi irronneista katalysaattorin kennoista, jotka kolisi kuorissa irrallaan, lisäks pakosarja vuosi niin että pieni säksätys kuului kun ajo seinän vieressä. päästöt oli aivan normaalit, joten senkään takia en osannu ajatella että vika niissä kateissa ois. sitten vielä kaikki hokee että 100% varma imuvuoto, jota mun autossa ei koskaan ole ollut.
Eiköhän siellä ole separaattorin kalvo rikki jos tekee liikaa alipainetta kerran.
Mistähän ihmeestä separaatoriin pääsee käsiksi. Yritin realoemän kuvan perusteella löytää kyseistä hässäkkää, mutta ei löytynyt. Onko se piilossa jossain imusarjan alla?
Näin joskus täällä ohjeen, jossa putsattiin huohotinputkia, mutta en löytänyt sitä millään.
Imuvuotoja etsiskeltiin jarrukliinerin avulla, mutta ei mistään löytynyt kierroksiin vaikuttavaa...
Mistähän ihmeestä separaatoriin pääsee käsiksi. Yritin realoemän kuvan perusteella löytää kyseistä hässäkkää, mutta ei löytynyt. Onko se piilossa jossain imusarjan alla?
Näin joskus täällä ohjeen, jossa putsattiin huohotinputkia, mutta en löytänyt sitä millään.
Imuvuotoja etsiskeltiin jarrukliinerin avulla, mutta ei mistään löytynyt kierroksiin vaikuttavaa...
Siellä se on imusarjan alla osittain. Kaasuäläppä irti ja johtosarja sivuun niin helpotta.
Suosiolla uudet osat heti sitten jos meinaa irrotella. Vanhoja putkia ja letkuja ei saa todennäkösesti ehjänä irti.
Comment