Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 325ia -06 automaattivaihteiston vikavalo loskakelillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • honkalama
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 24
    • Oulu

    E46 325ia -06 automaattivaihteiston vikavalo loskakelillä

    Tervehdys!

    Pitääpä melkein kokeilla täältäkin kautta jospa löytyisi apuja...

    Eli 325ia -06 E46-koppanen, M54B25-koneella, ja koko autolla ajettu 22tkm ja (myyjän mukaan) todella sievällä pidolla ollut ensimmäisellä omistajalla.

    Eli tästä ongelmasta: automaatti muuten pelittää hienosti, vaihtaa nasevasti ja tuntuu että autossa on potkua enemmän kuin tarpeeksi mutta nyt on parin viikon omistuksen aikana tullut joku ihmeellinen "vika" vastaan. Eli jos on nollakeli, loskainen, märkä ja liukas tie, niin risteyksessä lähtiessä jos jompikumpi takapyörä pääsee sutimaan liikkeelle lähtiessä nollakaasulla niin vaihteiston vikavalo syttyy mittaritauluun ja vaihteisto menee "vikatilaan". Mutta jos käynnistän auton uudestaan niin vikavalo poistuu ja auto pelittää muutenkin normaalisti.

    Tuntuu että tämä ei ehkä (toivottavasti) ole mikään iso juttu, mutta onko kenelläkään tullut vastaan samankaltaista probleemaa? Ja toinen kysymys, onko Oulun seudulla jotain BMW-automaatti-gurua joka saattaisi tietää asiasta lisää?

    Ja olkaa "kilttejä" tälläiselle n00bille joka on ollut bemukuski vasta pari viikkoa
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Koita ekaksi ottaa johdon akun miinus navasta pois puoleksi tunniksi. Onhan Oulussa kuten esim. Clavurion
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • honkalama
      Newbiemmer
      • Jan 2011
      • 24
      • Oulu

      #3
      Originally posted by buksin-1 View Post
      Koita ekaksi ottaa johdon akun miinus navasta pois puoleksi tunniksi. Onhan Oulussa kuten esim. Clavurion
      Pitääpä kokeilla tuota, mutta miten sen pitäisi auttaa tuohon vaihteisto-ongelmaan? Nollaako se jotain muisteja?

      Niin, tuli vain mieleen että viime viikolla asennutin bemuun moottorinlämmittimen, olisikohan sillä ollut tuohon vaihteisto-ongelmaan jotain merkitystä? Tuntuu aika epäolennaiselta mutta eipä sitä koskaan tiedä...

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Se on ns. oppiva laatikko ja tuo nollauskonsti nyt on edullisin
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • joni_t
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 108
          • Esbo

          #5
          Originally posted by honkalama View Post
          Tervehdys!

          Pitääpä melkein kokeilla täältäkin kautta jospa löytyisi apuja...

          Eli 325ia -06 E46-koppanen, M54B25-koneella, ja koko autolla ajettu 22tkm ja (myyjän mukaan) todella sievällä pidolla ollut ensimmäisellä omistajalla.

          Eli tästä ongelmasta: automaatti muuten pelittää hienosti, vaihtaa nasevasti ja tuntuu että autossa on potkua enemmän kuin tarpeeksi mutta nyt on parin viikon omistuksen aikana tullut joku ihmeellinen "vika" vastaan. Eli jos on nollakeli, loskainen, märkä ja liukas tie, niin risteyksessä lähtiessä jos jompikumpi takapyörä pääsee sutimaan liikkeelle lähtiessä nollakaasulla niin vaihteiston vikavalo syttyy mittaritauluun ja vaihteisto menee "vikatilaan". Mutta jos käynnistän auton uudestaan niin vikavalo poistuu ja auto pelittää muutenkin normaalisti.

          Tuntuu että tämä ei ehkä (toivottavasti) ole mikään iso juttu, mutta onko kenelläkään tullut vastaan samankaltaista probleemaa? Ja toinen kysymys, onko Oulun seudulla jotain BMW-automaatti-gurua joka saattaisi tietää asiasta lisää?

          Ja olkaa "kilttejä" tälläiselle n00bille joka on ollut bemukuski vasta pari viikkoa

          Täysin sama ongelma oli tutun E65 730da bemarissa. Vikaa etittiin monta viikkoa. Vaihdeltiin akkua ja muuta osaa. Vika tuli aivan satunnaisesti ja juuri risteyksistä lähtiessä yleensä löi vikatilan päälle. Vikakoodeja luettiin ja nollailtiin vuoronperään.
          Lopulta vika saatiin pois vaihtamalla uusi laturi autoon. Tämäkin tuli vinkkinä E60 bemun omistajalta jolla paloi monta tuhatta euroa saman vian selvittämiseen.
          Muistaakseni vikakoodeissa luki jostain jännitehäiriöistä muun muassa.
          F30 320iA xDrive M-Sport Edition

          Comment

          • kilofasu
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 127

            #6
            Hei

            Akun kengän irrotuksesta ei ole mitään muuta haittaa, kuin joudut asettamaan kellon uudestaan.

            Pakko kysyä, että onhan autossa oikea rengaskoko? Oma e46 laittoi vaihteiston vikatilaan ajoittain väärän rengaskoon takia.


            Originally posted by honkalama View Post
            Pitääpä kokeilla tuota, mutta miten sen pitäisi auttaa tuohon vaihteisto-ongelmaan? Nollaako se jotain muisteja?

            Niin, tuli vain mieleen että viime viikolla asennutin bemuun moottorinlämmittimen, olisikohan sillä ollut tuohon vaihteisto-ongelmaan jotain merkitystä? Tuntuu aika epäolennaiselta mutta eipä sitä koskaan tiedä...
            Kalusto:
            e39 530dA -02 M-Sport
            e46 320ciA -00
            Yamaha FZS1000 Fazer -03
            Opel Ascona B 2.0S -80
            Tunturi Automat

            "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

            Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
            Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

            Comment

            • honkalama
              Newbiemmer
              • Jan 2011
              • 24
              • Oulu

              #7
              Originally posted by joni_t View Post
              Täysin sama ongelma oli tutun E65 730da bemarissa. Vikaa etittiin monta viikkoa. Vaihdeltiin akkua ja muuta osaa. Vika tuli aivan satunnaisesti ja juuri risteyksistä lähtiessä yleensä löi vikatilan päälle. Vikakoodeja luettiin ja nollailtiin vuoronperään.
              Lopulta vika saatiin pois vaihtamalla uusi laturi autoon. Tämäkin tuli vinkkinä E60 bemun omistajalta jolla paloi monta tuhatta euroa saman vian selvittämiseen.
              Muistaakseni vikakoodeissa luki jostain jännitehäiriöistä muun muassa.
              Se muuten voi johtua tuosta laturista, ekana viikonloppuna tuolla autolla kävi semmoinen tapaus että akku oli tyhjentynyt eikä suostunut käynnistymään. Silloin kyllä oli sen 15 astetta pakkasta mutta oudosti oli akku tyhjänä...
              Käytin laturia ja puolen tunnin päästä hörähti komeasti käyntiin. Sen jälkeen on toiminut niinkuin pitääkin. Kummallista. Pitää melkeen olla lähiseudun huoltofirmoihin yhteydessä laturin vaihdon tiimoilta jos se sillä korjaantuisi, toivottavasti...

              Mutta onpa hienoa huomata että täältä näyttää saavan apuja kohtalaisen nopeasti! Loistava homma.

              Comment

              • honkalama
                Newbiemmer
                • Jan 2011
                • 24
                • Oulu

                #8
                Originally posted by kilofasu View Post
                Hei

                Akun kengän irrotuksesta ei ole mitään muuta haittaa, kuin joudut asettamaan kellon uudestaan.

                Pakko kysyä, että onhan autossa oikea rengaskoko? Oma e46 laittoi vaihteiston vikatilaan ajoittain väärän rengaskoon takia.
                Taisi olla 205/55/r16 jos oikein muistan. Eli eikö se ole ihan vakiokoko?

                Comment

                • kilofasu
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 127

                  #9
                  Taitaapa olla. Sama koko on minulla. Varmista kuitenkin ohjekirjasta


                  Originally posted by honkalama View Post
                  Taisi olla 205/55/r16 jos oikein muistan. Eli eikö se ole ihan vakiokoko?
                  Last edited by kilofasu; 31-01-2011, 09:18.
                  Kalusto:
                  e39 530dA -02 M-Sport
                  e46 320ciA -00
                  Yamaha FZS1000 Fazer -03
                  Opel Ascona B 2.0S -80
                  Tunturi Automat

                  "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

                  Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
                  Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

                  Comment

                  • honkalama
                    Newbiemmer
                    • Jan 2011
                    • 24
                    • Oulu

                    #10
                    No niin, nyt hiukan päivitystä...

                    Eli myyjäliikkeen kanssa sovimme yhdessä tuumin että varaan ajan Oulun Wetterin merkkihuoltoon testaukseen, kulut menevät myyjäliikkeen piikkiin. Onneksi auto on ollut mulla vasta pari viikkoa eli menee yleiseen takuuseen. Aika varattiin parin viikon päähän, joten sittenpä siitä luultavasti tietää hiukan lisää.

                    Eiköhän se siitä ennenpitkää.
                    Last edited by honkalama; 01-02-2011, 09:41. Reason: Perus-typoja

                    Comment

                    • honkalama
                      Newbiemmer
                      • Jan 2011
                      • 24
                      • Oulu

                      #11
                      Nonnih,

                      päivitelläänpä taas. Eli eilen oli Wetterillä vaihdettu vaihteistoöljyt ja tehty akkutestit ym. Sekä yllättäen tuli mulle vastaan myös semmoinen tieto että autoa olisi joskus kuskin puolelle kolaroitu minkä johdosta johdotuksia tarkasteltiin huollon yhteydessä. Myyjäliike puhui jostain mopokolarista mutta huoltokaveri puhui että olisi joskus tukivarsiakin vaihdeltu, että aika iso mopo on pitänyt kylkeen tulla siinä tapauksessa...

                      Hiukan alkaa vaan tämä paljon puhuttu vitutuskäyrä nousemaan jos aletaan jo puhumaan vaihdelaatikon vaihdosta MUTTA se hyvä puoli että ostajan virhevastuu on vielä voimassa...

                      Originally posted by honkalama View Post
                      No niin, nyt hiukan päivitystä...

                      Eli myyjäliikkeen kanssa sovimme yhdessä tuumin että varaan ajan Oulun Wetterin merkkihuoltoon testaukseen, kulut menevät myyjäliikkeen piikkiin. Onneksi auto on ollut mulla vasta pari viikkoa eli menee yleiseen takuuseen. Aika varattiin parin viikon päähän, joten sittenpä siitä luultavasti tietää hiukan lisää.

                      Eiköhän se siitä ennenpitkää.
                      Last edited by honkalama; 23-11-2011, 18:52. Reason: turhaa editointia...

                      Comment

                      • honkalama
                        Newbiemmer
                        • Jan 2011
                        • 24
                        • Oulu

                        #12
                        Jatketaanpa turinointia: eli nyt on parisen viikkoa ja 700km takana öljynvaihdon jälkeen, näyttäisi toimivan ihan hyvin lämpimänä mutta kylmänä luistaa kuten automaatit normaalistikin. Pientä arpomista on varsinkin kun kolmas "vaihde" kytkeytyy päälle, mutta hankala sanoa että kuuluuko se asiaan vai onko jotain vaihteistossa vialla. Vikavaloa ei ole ainakaan vielä syttynyt kojetauluun.

                        Wetterillä meinasivat että jos vaihteiston vikavalo alkaa palamaan niin sitten varata aikaa vaihteiston huoltoon, tuntuu vaan että olisi ihan asiallista tutkiskella vaikkapa muutaman tuhannen kilsan jälkeen että näkyykö sitä metallihilettä siellä öljyn joukossa vai ei...

                        Onko kenelläkään foorumilaisella ollut vastaavanlaisia ongelmia automaatin kanssa? Tarkoitan siis tuota metallihilettä öljyn joukossa, että kauankohan tuo laatikko voisi mahdollisesti kestää? Kannattaako edes toivoakaan että laatikko toimisi vaikka edes sen pari vuotta? Vai olisiko siinä järkeä alkaa tappelemaan asiasta ja vaatimaan sitä laatikon korjausta koska noilla kilometreillä ei tuollaista vikaa voisi luulla ilmaantuvan?

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by honkalama View Post
                          Tarkoitan siis tuota metallihilettä öljyn joukossa, että kauankohan tuo laatikko voisi mahdollisesti kestää? Kannattaako edes toivoakaan että laatikko toimisi vaikka edes sen pari vuotta? Vai olisiko siinä järkeä alkaa tappelemaan asiasta ja vaatimaan sitä laatikon korjausta koska noilla kilometreillä ei tuollaista vikaa voisi luulla ilmaantuvan?
                          Vaihteistokorjaajien kommentti metallihileeseen on aika tyly, vaikka hileen lähde saataisiin korjattua, on laatikko purettava atomeiksi ja kaikki pestävä erikseen puhtaaksi. Tällä on vielä ajettu hileen huomaamisen jälkeen...

                          ot: Kirjoitat että auto on -06, Bmwfans mukaan helmikuu -05 olisi viimeiset valmistuneet.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • honkalama
                            Newbiemmer
                            • Jan 2011
                            • 24
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Esal View Post
                            Vaihteistokorjaajien kommentti metallihileeseen on aika tyly, vaikka hileen lähde saataisiin korjattua, on laatikko purettava atomeiksi ja kaikki pestävä erikseen puhtaaksi. Tällä on vielä ajettu hileen huomaamisen jälkeen...

                            ot: Kirjoitat että auto on -06, Bmwfans mukaan helmikuu -05 olisi viimeiset valmistuneet.
                            Niinpä, toivottavasti hajoaa pian eikä vaikkapa vuoden päästä, tai siis kun on tuota takuuta vielä jäljellä kesäkuun alkuun asti. Tuo vuosimalli 2006 on siis se rekisteröintivuosi mikä on rekisteriotteessa eli kai se on tehty joskus vuonna 2005 tai aikaisemmin, VIN-koodista voisi ottaa selville.

                            Sinänsä jännä tuo rekisteröintivuosi, autohan voi seistä vuosikaupalla jossain maahantuojan varastossa ja sitten pestään linnunschaisset konepelliltä ja myydään "uutena" autona...

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              #15
                              Originally posted by honkalama View Post
                              Niinpä, toivottavasti hajoaa pian eikä vaikkapa vuoden päästä, tai siis kun on tuota takuuta vielä jäljellä kesäkuun alkuun asti. Tuo vuosimalli 2006 on siis se rekisteröintivuosi mikä on rekisteriotteessa eli kai se on tehty joskus vuonna 2005 tai aikaisemmin, VIN-koodista voisi ottaa selville.

                              Sinänsä jännä tuo rekisteröintivuosi, autohan voi seistä vuosikaupalla jossain maahantuojan varastossa ja sitten pestään linnunschaisset konepelliltä ja myydään "uutena" autona...
                              Kaikki viathan ei anna vikakoodia tai vikatilaa ennenkuin se on ihan "pommi".

                              VIN Laskuri:

                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎