Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 323iA lastua / pientä viilausta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    #16
    Originally posted by Aksuli89 View Post
    pointti olikin se että pystyy sen toteuttamaan halvemmallakin kuten turbolla, mutta ei se turbo ole se ainoa vaihtoehto.
    tä?
    en nyt taida pysyä perässä.
    Vai tarkoitatko sitä että 20heposen tähden ei kannata investoida turboon?
    Jos tarkoitit niin olen samaa mieltä.

    mut jos nyt oli kysymys tuota 20hevosta suuremmista määristä, niin sitten olen erimieltä sun kanssa.
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92

    Comment

    • Nifa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 292
      • Kymenlaakso™

      #17
      Originally posted by Ändi View Post
      tä?
      en nyt taida pysyä perässä.
      Vai tarkoitatko sitä että 20heposen tähden ei kannata investoida turboon?
      Jos tarkoitit niin olen samaa mieltä.

      mut jos nyt oli kysymys tuota 20hevosta suuremmista määristä, niin sitten olen erimieltä sun kanssa.
      Samaa mieltä. Varsinkin kun puhutaan näistä muutamasta hassusta moottorimallista, joissa tälläset budjettiluokan ratkasut ylipäätänsä onnistuu. Jotka ovat siis tehtaalla kuristettu (imu, osassa pako, suuttimet & softa), jolloin on voitu laittaa aavistuksen pienemmät voimansiirron ja alustan komponentit.
      "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5857
        • Joccis City

        #18
        Originally posted by Aksuli89 View Post
        Jos viittaat tuolla tuohon E36 328-juttuun niin sain 80eurolla ihan mukavasti lisätehoja. n.225hv,
        ostin vain 325 imusarjan, viilasin kaasuläpän ja tehoputki autossa olikin jo ostettaessa.
        oletetaan että putki toi vaikkapa 5hv lisää jolloin kaasuläppien viilauksen ja imusarjan vaihdon ansiosta tuli tuo n.20hv
        (vakiona tuossa on n.200hv oikeata tehoa)

        Kerroppa miten sinä olisit hankkinut autoosi 20 lisähevosta alle 100-eurolla?
        ostaisit varmaan pakosarjat, ja vaihtaisit jonkin valmistajan viritys-imusarjaan? yht.=n.1000e? ja olisit suunilleen samoissa teholukemissa.
        sinun budjettisi olisi siis vaatinut n. 10 x isomman summan rahaa.

        Ennen tällä foorumilla sai kunnon neuvoja ja arvostettiin kun joku jaksoi tutkia asioita ja kokeilla, nykyään se tietotaito tuntuu katoavan pikkuhiljaa tältä foorumilta ja siirtyvän tuonne ulkomaisille foorumeille sen takia koska täällä saa suurimmaksi osaksi pelkkää vittuilua, kun kyselee virittämisestä.


        Mielestäni pienellä budjetillakin saa jo hieman muutosta aikaseksi, jos vaan tietää mitä tekee ja on oikeat välineet..

        Minkä takia turbomiehet aina sanovat että on naurettavaa koittaa säästää hieman kun autoa rakentaa?
        Miksi turbomiehet eivät viritä autoaan ilman ahtimia, jos ei ole tarvis säästää?

        Mielestäni oikeasti ratakireä, kiertävä vaparikone on paljon paremman kuuloinen, ja hauskempi ajaa kuin jokin muuten moottori mihin on vain lykätty ahdin + muut hilppeet, tietenkin kierrosherkkä vapari on kadulla kelju ajaa, mutta sitä kutsutaan moottorin sieluksi.

        Kysymys kuuluukin: pitääkö kaikesta aina maksaa liikaa?
        hieman tutkiskelua, pohdiskelua ja laskemista, niin saadaan kummasti muutosta oikeasti pienellä pudjetilla.

        (korjaa jos olen pahasti väärässä)

        Siis toi M52B25/28 on niitä ainuita pelejä joissa kuristusta on jätetty tehtaalta paljon ja ilmoitetut tehot on alakanttiin. BTW. rukkasit kaasuläppää ihan turhaan. Oma 328 aikoinaan oli vakiona 205hv ja imusarjalla 227hv, eikä imusarjassa ollut alipaine-eroa kaasuläpän etu/takapuolella. Myöskään putkisto ei ole 328:ssa kuristava tekijä. Omaan ei tullu catback:llä yhtään lisää paukkuja. Myöskään ilmansuodattimen poisto ei tuonut mitattavaa eroa tehoon. Näistä itsellä mitattua faktaa samassa penkissä (Häkkinen Turussa). Sulla vain oma persedyno.

        Kerroppa muita vapari bensa bmw-moottoreita joihin loihdit 100e budjetilla 20hv lisää ?
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Ändi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1292
          • Pori

          #19
          Originally posted by Aksuli89 View Post
          Ennen tällä foorumilla sai kunnon neuvoja ja arvostettiin kun joku jaksoi tutkia asioita ja kokeilla, nykyään se tietotaito tuntuu katoavan pikkuhiljaa tältä foorumilta ja siirtyvän tuonne ulkomaisille foorumeille sen takia koska täällä saa suurimmaksi osaksi pelkkää vittuilua, kun kyselee virittämisestä.


          Mielestäni pienellä budjetillakin saa jo hieman muutosta aikaseksi, jos vaan tietää mitä tekee ja on oikeat välineet..
          Sä ilmeisesti tiedät mitä pitää tehdä jotta saa hieman muutoksia aikaiseksi pienellä pudjetilla.
          Voitko neuvoa meitä muita?

          Olen valmis sijoittamaan pienen budjetillisen jos on lisävoimaa tiedossa,.
          sigpic
          E46 2d 330 -02
          EX.
          E36 2d 328 -97
          e92 335d -07
          330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
          Audi S4 -99 (324hp/497nm)
          Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
          Bmw 325 iA 2D -93
          Bmw 325 4d -92

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            #20
            Originally posted by jannmann View Post

            Kerroppa muita vapari bensa bmw-moottoreita joihin loihdit 100e budjetilla 20hv lisää ?
            En tiedä, eikä kukaan muukaan tiedä ellei joku ala asiaa tutkimaan, ei tuota E36 imusarjanvaihtoakaan kukaan vahingossa ole keksinyt. joku on alkanut vaan miettiä että hetkinen! 300cc kokoeroa ja toisessa vain 1hv ilmoitettua tehoa enemmän?


            Originally posted by Ändi View Post
            tä?
            en nyt taida pysyä perässä.
            Vai tarkoitatko sitä että 20heposen tähden ei kannata investoida turboon?
            Jos tarkoitit niin olen samaa mieltä.

            mut jos nyt oli kysymys tuota 20hevosta suuremmista määristä, niin sitten olen erimieltä sun kanssa.
            Tuota juuri tarkotin, kun saa selville mikä koneessa ahdistaa ja saman moottoriperheen toisesta mallista löytyy parempi osa tilalle, teho kasvaa.

            Ainoa tarkoitus on löytää nuo ahdistavat osat, ja ehkä vaihtaa parempiin, kun osat pääsääntöisesti sopii suoraan toisiinsa se on helppoa, ja edullistakin.


            En tavoittele 400heppaa en edes 200heppaa, mielkestäni tavoite on realistinen: Tutkia ja vertailla eri osia. sen jälkeen tehdä kokeiluja ja käyttää penkissä.

            Kiitän tähän asti kaikista asiallisista vastauksista.
            Last edited by Takalo_kari; 19-02-2011, 12:25.
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #21
              nyt löytyi 330i imusarja sopivasti

              "edit: Myös disa venttiili pitää uusia samalla, koska se on erilainen 323i ja 325i."


              mikä tämä disa-venttiili on josta Tuoppo puhui?
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • pav
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 178
                • Varkaus

                #22
                DISA muistaakseni avautuu noin 3000-3500 rpm
                http://realoem.com/bmw/diagrams/p/t/208.png ja osa numero 6.

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  #23
                  Nyt on 330i vm. 2002 mallin imusarja ja disa venttiilli hommattu Oili Jalosen purkaamolta.

                  pitäisi penkki varata AMK:lta jotta selviää vakiotehot ja sitten imusarjan asennusta ja uudelleen penkkiin.

                  riittääkö muute vakio 323 suuttimet vai pitäisikö hommata 325 tai 330 suuttimet?

                  tuplaputkea saa mulle tyrkyttää myös (saatan ostaa pois.)
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • Mystinen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 1206
                    • Kehä3

                    #24
                    Originally posted by Aksuli89 View Post

                    Mielestäni oikeasti ratakireä, kiertävä vaparikone on paljon paremman kuuloinen, ja hauskempi ajaa kuin jokin muuten moottori mihin on vain lykätty ahdin + muut hilppeet, tietenkin kierrosherkkä vapari on kadulla kelju ajaa, mutta sitä kutsutaan moottorin sieluksi.
                    Kysymys: Mitä "ratakireitä vapareja" ja "muuten vaan moottoreita ahtimella" oot ajanu?
                    Itte ku tekee niin saa halvalla, tosin sillon saa myös semmosta kun sattuu tulemaan :think
                    Eiks turpo laiteta yleensä väännön lisäämiseks, ei tehon
                    Pistähän sit penkityksen jälkeen lappuja mitä sieltä irtoo.

                    Vaparien virittäminen on säälittävää
                    350hp/480Nm@0,666bar
                    xxxhp/670Nm@1,6bar
                    - Mystinen.Fi -
                    -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                    Comment

                    • Takalo_kari
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 1359
                      • tku

                      #25
                      Originally posted by Mystinen View Post
                      Kysymys: Mitä "ratakireitä vapareja" ja "muuten vaan moottoreita ahtimella" oot ajanu?
                      Itte ku tekee niin saa halvalla, tosin sillon saa myös semmosta kun sattuu tulemaan :think
                      Eiks turpo laiteta yleensä väännön lisäämiseks, ei tehon
                      Pistähän sit penkityksen jälkeen lappuja mitä sieltä irtoo.

                      Kyllä niitä kaiken maailman vekottimia on koitettu. ja omasta mielestäni vaparit on mukavampia.
                      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                      Kiitos ajastasi? :think

                      Comment

                      • jukkae
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3506
                        • 70800

                        #26
                        Originally posted by Aksuli89 View Post
                        Kyllä niitä kaiken maailman vekottimia on koitettu. ja omasta mielestäni vaparit on mukavampia.
                        Pari esimerkkiä?

                        Comment

                        • Takalo_kari
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 1359
                          • tku

                          #27
                          Originally posted by jukkae View Post
                          Pari esimerkkiä?
                          vm.2010 Z4 3.0is (340hv)
                          vm.2010 335i Capriolet (306hv?)

                          turboa:
                          vm.2010 Audi s4 3.0l v6 quattro 245kw
                          vm1999 Audi TT quattro mk1 (viilattuna 280hv)

                          jne.. jne..

                          omasta mielestäni vaparit ovat olleet paljon kivempia.



                          onko 323 ja 325 samat suuttimet? ja mahtavatkohan ne riittää?
                          Last edited by Takalo_kari; 05-04-2011, 20:02.
                          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                          Kiitos ajastasi? :think

                          Comment

                          • antti79
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2499
                            • Littoinen

                            #28
                            Originally posted by Aksuli89 View Post
                            vm.2010 Z4 3.0is (340hv)
                            vm.2010 335i Capriolet (306hv?)

                            turboa:
                            vm.2010 Audi s4 3.0l v6 quattro 245kw
                            vm1999 Audi TT quattro mk1 (viilattuna 280hv)

                            jne.. jne..

                            omasta mielestäni vaparit ovat olleet paljon kivempia.
                            Siis tarkoitatko että noi Z4 ja 335i olisivat vapareita?

                            Ainakin teholukemien perusteella olet ajanut Z4 sDrive35is mallia jossa on twinturbo kone, kuten myös tuossa 335i:ssä.

                            Voi olla et meni multa hieman ohi, mutta tsemppiä kuitenkin virittelyyn. Hienoa et joku jaksaa näpertää.
                            sigpic
                            Originally Posted by jari kihlman
                            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              #29
                              bmw joy ride kiertueella noita kenkisin, käsitin esittelijä jutuista että olisivat vapareita. pirun hienosti liikahtivat ainakin.

                              mutta kuitenkin on noita vapareita tullu ajeltua otetaan nyt uudeksi esimerkiksi esim. e36 m3 ja jotain porcheja...
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              • pav
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2004
                                • 178
                                • Varkaus

                                #30
                                Eipä tuo imusarjan vaihto tuota konetta ainakaan taida huonontaa, tosin taidat tarvita vielä adapterin siihen imusarjan väliin. M54 imusarja on D muotoa ja M52 O muotoa (jos pikasella lukasulla käsitin oikein). Turner motorsports on tainnut siihen sellaisen tehdä. Myöskin nuo vanhat suuttimet varmasti riittää.
                                Paljonko maksoi nuo osat, disa ja imusarja?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎