Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330 XDA Tärisi:ratkaistu nyt:Jarrut puoltavat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mk61228
    Newbiemmer
    • Mar 2011
    • 2
    • Kangasala

    E46 330 XDA Tärisi:ratkaistu nyt:Jarrut puoltavat

    Terve!
    Ensimmäistä kertaa kokeilen palstaa, luinpa jopa säännöt. Toivottavasti menee oikein. Eli:

    Otsikon mukainen peli - 03. Ostin, otin riskin koska täristi aika kovaa ja lähdin ratkomaan ongelmaa. Tällä palstalla paljon keskustelua tän auton tärinöistä ja se auttoi kun kävin korjaamon kanssa vian kimppuun:

    Lyhyesti:

    - VAihdettiin uudet etujarrulevyt: tärinä poistui hetkeksi, palasi kuitenkin melko pian, ehkä vähän vaimeampana. Varmaan osasyy tässä.

    - sen jälkeen todettiin että etualatukivarsien sisemmät nivelet väljät, vaihdettaan. Jäykistyi, lieveni, muttei missään tapauksessa poistunut.

    - Sen jälkeen vielä taaemmat puslat ja hoplaa, poistui vika (optimistisesti 1,5 viikon ajolla nyt).

    Eli => voi olla myös useat ja samaan aikaan, tietysti nyt ei tiedä jos ois tehnyt toisessa järjestyksessä mikä olisi tulos. Ainakin se, että pankkitili on n. 1000 laihempi.

    MUTTA:
    - kun tärinä lakkasi, tuli piilosta esiin/ uutena jarrujen puoltaminen. Tekee arpapelillä välillä vasemmalle, välillä oikealle. Suurimmaksi osaksi ajoa ei ollenkaan. Vaikuttaa myös, jos sammuttaa auton, poistuu.

    => tärinäepisodissa meni hiukas usko "luotto"korjaamoon, kun arpoivat vikaa (antoivat myös outoja tulkintoja noista jarrupuolloista ja olivat jo vaihtamassa napoja, kysyin, että vaihtuvatko navat vasemmalta oikealle sattumanvaraisesti ajossa... jep jep).

    No soitin merkkiliikkeen asiantuntevammalle kaverille, epäili:

    - jarruletkut/ nesteet ilmattava
    - jos abs-yksikkö joka indikoi ja säätelee jarrupaineita rikki, hinta n. 1900. ei hyvä. ainoa osa, jonka tosta mötikästä kuulemma voi vaihtaa on joku paineita tasaava anturi, n.130 eur.

    => kysymys siis onko vastaavista jarrupuolloista kokemusta

    (toi ylempi lähinnä kuvaus yhden ongelman poistumisesta ja kiitoksena palstalle neuvoista!)
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Onko pyöränkulmat säädettu puslaremontin jäljiltä?

    Jos ei niin mars säädättämään.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17508
      • Turku

      #3
      Itselläni levyjen ja palojen vaihto, alatukivarret uusittu ja satuloita herkistelty. Niillä hävisi tärinät ja puoltamiset. Takapäälle ei ole tehty vielä mitään, ajettu vajaa 180tkm.

      Lisäksi aiemmin vaihdettu jakotukin tukikumi.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Jarruthan siellä on jumissa, varmaan jompikumpi satula. Siitä en tiedä voiko vika olla abs-yksikössä, mutta satulat on moninverroin yleisemmät ja niiden huollatus on halba halba.

        Satuladiagnoosi on erittäin todennäköinen jos tärinät on hävinneet hetkeksi levyjenvaihdon jälkeen.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • mk61228
          Newbiemmer
          • Mar 2011
          • 2
          • Kangasala

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Jarruthan siellä on jumissa, varmaan jompikumpi satula. Siitä en tiedä voiko vika olla abs-yksikössä, mutta satulat on moninverroin yleisemmät ja niiden huollatus on halba halba.

          Satuladiagnoosi on erittäin todennäköinen jos tärinät on hävinneet hetkeksi levyjenvaihdon jälkeen.


          => Täytyypä vielä selvittää tämä. Tohon on jo kehittynyt sen verran persuntumaa, että tämä tuntuisi kyllä loogiselta syyltä. Saattaisi selittää senkin miksi välillä jarrut tuntuvat pilkun verran tehokkaammilta ja välillä taas laiskemmilta.

          Comment

          • pökkylä
            Newbiemmer
            • Jan 2010
            • 5
            • Oulu

            #6
            itsellä oli jarrumännän pölysuoja pullahtanut osittain pois ja likaa päässyt mäntään ja pientä alkavaa ruostetta. Mäntä pois ja tiivistekorjaussarja tilalle (maksoi jotakin 5€). Mäntä hiottava puhtaaksi ja sileäksi. Toiminut vuoden moitteetta.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎