Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 rallattaa/jurnuttaa oikealle käännyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tniemin
    BTCF Member
    • Apr 2010
    • 81
    • Tampere

    E46 rallattaa/jurnuttaa oikealle käännyttäessä

    Laitetaan nyt ihan oma thredi vaikka jo toiseenkin paikkaan ehdin kirjoittaa samasta vaivasta...


    Eli E46 rallattaa oikeelle käännyttäessä mutta vasemmalle ei ollenkaan.

    Tähän mennessä kävin korjaamolla tarkastamassa laakerivälykset ja nivelien kunnon, kun laakeri ei vaikuttanut aluksi olevan rikki.

    Tukivarren ja nivelten kunto todettiin hyväksi ja välyksiä ei löytynyt mistään. Epäiltiin vain, että laakerin täytyy olla rallatuksen syynä.

    No vaseman etulaakerin vaihdon jälkeen rallatus jatkui kuitenkin... sit ajateltiin, et talvikitkat rtallattaa ja vaihdettiin kesäkiekot alle -> vika säilyi ennallaan.

    Nyt on sit käsi päässä, kun ei saa silmää pyöräkoteloon samalla kun kaartelee kurvissa.

    Semmosen huomion tein, että rallatuksen saa kuulumaan myös hitaassa vauhdissa, kun laittaa renkaat linkkuun ja tekee pikkukieppiä vähän reilummalla vauhdilla (ei perä sivulla ;-).

    Toinen erikoisuus tuli eteen, kun pyöri autolla vastapäivään (vasemmalle), rallatus ei kuulunut (tää ei ollut se erikoisuus vielä), mutta vasemmalle pyörittelyn jälkeen kun kokeilin taas pyöriä oikealle... vika oli poissa ei rallattanut eikä mitään ylimääräisiä ääniä???
    Rallatus palasi takaisin vasta hetken ajon jälkeen.

    Mikä tuolla oikein voi liikkua, kun vika poistuu hetkeks vasemmalle kääntymisen jälkeen?

    Ääni on ihankuin olis metalli metallia vasten ja koitin kattoo olisko jossain merkkejä hinkkaamisesta tai kivistä nivelien välissä, mutta mitään ei tunnu läytyvän.

    Apuja ja ideoita kaivataan.
    E61 BMW 530dA M-Sport -05
    E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
    ---
    EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03
  • Raine
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2603
    • N/A

    #2
    ..........
    Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:45.
    ///Motorporot

    Comment

    • mijuko
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 951
      • ۩□□۩

      #3
      "If your exhaust is rattling your existing rubber mount has probably worn out. A old rubber mount can damage the exhaust system. "


      :think oisko apua?? ... tai pallonivel
      Last edited by mijuko; 26-04-2011, 20:32. Reason: lisäystä

      Comment

      • Pekuz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 687
        • Pirkanmaa

        #4
        Viallisen laakerin kahden erilaisen oireen tunnistaminen.

        Koliseva laakeri = Rengas ilmaan ja renkaan ylä ja alareunasta kiinni ja heiluttaa tuntuu välystä, loppuu kun painaa jarrua tai vähenee.

        Jurisee = Rengas ilmaan ja pyörittää rengasta / heilautat renkaan pyörimään, otat jousesta tai olkavarresta kiinni niin tuntuu värähtelyä = jurinaa..
        ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

        Comment

        • tniemin
          BTCF Member
          • Apr 2010
          • 81
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Raine View Post
          Tunkkaa perä ylös ja tarkista vasemmanpuolen takapyöränlaakeri, ota rengas irti ja pyörittele kuuluuko siitä mitään ääniä ja onko välystä. Jos se ääni vasemmalle käännettäessä loppuu niin silloinhan vasenpuoli kevenee ja ääni lakkaa, kun kuormitus pienenee vasemmalta puolen.
          Ääni kuulosta tulevan etupäästä, mutta tarkastan vielä ton takapyörän laakerin.


          Originally posted by mijuko View Post
          "If your exhaust is rattling your existing rubber mount has probably worn out. A old rubber mount can damage the exhaust system. "


          :think oisko apua?? ... tai pallonivel
          Voi vitalis... ei tullu edes mieleen, että pakoputki saattaa kolistaa tollain, mutta tää tuntus sopivan kaikkiin oireisiin. jopa siihen, et vika häviää välillä kokonaan. Kiitokset vinkistä mijukolle.


          Originally posted by Pekuz View Post
          Viallisen laakerin kahden erilaisen oireen tunnistaminen.

          Koliseva laakeri = Rengas ilmaan ja renkaan ylä ja alareunasta kiinni ja heiluttaa tuntuu välystä, loppuu kun painaa jarrua tai vähenee.

          Jurisee = Rengas ilmaan ja pyörittää rengasta / heilautat renkaan pyörimään, otat jousesta tai olkavarresta kiinni niin tuntuu värähtelyä = jurinaa..
          Jousesta värähtelyä kokeilinkin jo etupäähän, mutta tarkastetaan nyt muutkin pyörät näillä ohjeilla.
          E61 BMW 530dA M-Sport -05
          E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
          ---
          EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

          Comment

          • tniemin
            BTCF Member
            • Apr 2010
            • 81
            • Tampere

            #6
            Jöytyhän se vika lopulta.

            Mijukolta saatu vinkki johdatti mutkankautta tarkastamaan kaikki pakoputken kannatinkumit ja lopuksi myös moottorin kannatinkumit.

            Toinen moottorinkannatikumi oli sanonut työsuhteensa irti ja siksi aina välillä otti runkokosketusta.

            Vikaa ei päässyt näkemään mistään enne purkamista, mutta käsin kopeloimalla pystyi tunnustelemaan ihan yläkautta.

            E61 BMW 530dA M-Sport -05
            E36/7 BMW Z3 M Roadster -98
            ---
            EX: E46 BMW 330d M-Sport II -03

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎