Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 tuulilasinpyyhkijät ei toimi sateella

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonezu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 55
    • Oulu

e46 tuulilasinpyyhkijät ei toimi sateella

Auto on e46 330xd vuosimallia 8/2002 sadetunnistimella varustettuna.

Ongelmana on että joskus sateella pyyhkijät lakkaavat toimimasta, etenkin jos sadetta kestää pitkään. Pyyhin ei toimi tällöin missään asennossa eikä myöskään lasin pesin toimi silloin. Pyyhkimet ovat aina alkaneet toimia uudestaan, kun auton käyttää sammuksissa (virrat pois). Joskus riittää, että virrat on poissa muutaman sekunnin, joskus joutuu odotella minuutinkin. Ongelmaa on ollut jo pari vuotta, välillä on ollut pitkäänkin ongelmatonta aikaa.

Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Rele?

P.S. Katsoin että e39:stä löytyi vastaavaa keskustelua, mutta laitoin e46:sta oman threadin..
    Saksantuonti e46 330xda vm. 2002
  • jsr85
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1375
    • Oulainen

Mulla relevika ilmeni vain sillä että pyyhkijä jäi värään kohtaan kun sen pysäytti. Uus maksoi wetterillä 22€, foorumilla joku kauppaa 27€
    ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

Comment

• Pekuz
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 687
      • Pirkanmaa

Tuleeko vikakoodi turvapysäytyksestä?

Mulla on useampana kesänä lakannut pyyhkijät toimimasta ekoilla kunnon sateilla. Ongelmaan on ollut tekohengitysratkaisu voidella pyyhkijöiden mekanismi vesikaukalossa. Pitäisi vissiin vaihdella tuo mekanismi jos kunnolla homman tekisi..
      Eli mun mielestä turvapysäytys on liian herkkä. Ja jos et pidä pyyhkijöitä tihkulla vaan ekassa jatkuvasti liikkuvassa asennossa niin tuota ongelmaa ei tule, koska pyyhkijän moottori pyörii kokoajan.
      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

Comment

• Jonezu
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 55
        • Oulu

Originally posted by Pekuz View Post
        Tuleeko vikakoodi turvapysäytyksestä?

Mulla on useampana kesänä lakannut pyyhkijät toimimasta ekoilla kunnon sateilla. Ongelmaan on ollut tekohengitysratkaisu voidella pyyhkijöiden mekanismi vesikaukalossa. Pitäisi vissiin vaihdella tuo mekanismi jos kunnolla homman tekisi..
        Eli mun mielestä turvapysäytys on liian herkkä. Ja jos et pidä pyyhkijöitä tihkulla vaan ekassa jatkuvasti liikkuvassa asennossa niin tuota ongelmaa ei tule, koska pyyhkijän moottori pyörii kokoajan.
        En ole vikakoodeja lukenut.

Muistaakseni sama ongelma tuli myös hitaammalla jatkuvan pyyhkimisen asennolla. Mutta pitää vielä varmistaa seuraavien sateiden sattuessa, en ole aivan varma muistanko oikein..

Comment

• Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

Originally posted by Pekuz View Post
          Tuossa pihassa seisoo -99 mallin ranskalainen ja siinä jumittuu esim. talven jäljiltä pyyhkijät, oon nostanut lasista ylös ja jättänyt viuhtoon yksikseen, sitten pelaa taas pitkään. Samoin "korjaantunut" e46 takalasinpyyhin. Tuo on minusta outoa että jumittuu käytössä.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

Comment

• Jonezu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2008
            • 55
            • Oulu

Originally posted by Jonezu View Post
            En ole vikakoodeja lukenut.

Muistaakseni sama ongelma tuli myös hitaammalla jatkuvan pyyhkimisen asennolla. Mutta pitää vielä varmistaa seuraavien sateiden sattuessa, en ole aivan varma muistanko oikein..
            Olin väärässä.. Vika tulee tosiaan vain kun pyyhkijät ovat sadetunnistimella. Ainakaan hitaammalla jatkuvalla pyyhinnällä ei mitään ongelmaa. Pääsin tänään testailemaan pyyhkijöitä yli tunnin kunnon rankkasateessa.

Comment

• Jonezu
              Bimmer Rookie
              • Mar 2008
              • 55
              • Oulu

Kokeilin irrottaa pyyhkijöiden koneiston, mutta pyyhkimien varret olivat niin tiukassa akselissaan, etten saanut irti ja päätin jättää hoimman korjaamon huoleksi. Mutta huomasin että matkustajan puolen pyyhkijän varren akselissa oli väljyyttä, heilui ihan reilusti. Toisella puolen ei samaa vikaa. Asia selvinnee parin viikon päästä, kun vien auton korjuulle.

Comment

• Pekuz
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 687
                • Pirkanmaa

Tätä relevikaa esiintyy myös E46sessa ja pyyhkijät lakkaa toimimasta.

http://wwww.btcf.fi/forum/showpost.p...2&postcount=33

Toi rele 61368384505 maksaa reilun parikymppiä merkkiliikkeessä ja toi rele hajoaa todennäköisesti joka autosta jossain 200-300 tkm välillä..
                ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

Comment

• Jonezu
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2008
                  • 55
                  • Oulu

Pyyhkijöiden vivusto vaihdettu. Ainakin ensimmäisen kovan sateen toimi hyvin.

Comment

• s-vaara
                    Newbiemmer
                    • Aug 2012
                    • 5
                    • salo

Originally posted by Jonezu View Post
                    Mutta huomasin että matkustajan puolen pyyhkijän varren akselissa oli väljyyttä, heilui ihan reilusti.
                    Onko tuo ominaisuus vai vika? Omassa on myös väljyyttä, mutta kaukalossakin on vikaa. Kivasti tiputtaa vettä väärään paikkaan.
                    Last edited by s-vaara; 21-10-2012, 19:55.

Comment

• s-vaara
                      Newbiemmer
                      • Aug 2012
                      • 5
                      • salo

Paljastui viaksi. Akseli oli syönyt muovirungon puhki, sen seurauksena myös kaukalo oli vaurioitunut.

Comment

Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎