Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d E46 -03 outo rallatus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaskari
    Newbiemmer
    • Jun 2011
    • 9
    • äänekoski

    320d E46 -03 outo rallatus?

    Juuri hankittu -03 320d touring alkoi rallattamaan oudosti heti sen siirtyessä minun nimiini.. aluksi ääni oli todella vaikea edes havaita ja ilmeni ainoastaan 2-3000 kierroksilla vedossa, ei paikallaan.. Käy siis todella nätisti tyhjäkäyntiä.

    Nyt kun olen ajanut tuolla vehkeellä tuhannen kilometriä,( koska en voinut autoa oikein jättää ulkomaillekkaan) on ääni on selvästi lisääntynyt ja käytännössä alkaa kuulumaan heti kun vastusta koneelle tulee(kaasun lisäys / ylämäki, yms.). Satasen vauhdissa pikkukierroksilla ei ääntä juurikaan havaitse.. Mielestäni se myös poistuu aivan yläkierroksilla.. Ja myös vahva savutus alkoi nyt loppumatkasta

    Ääni on siis sellainen ihmeellinen rallatus-, vuoto- tai resonoinnin yhteisääni?

    Paikalliset (saksalaiset)BMW huoltajat testailivat autoa ja eivät pitäneet ääntä vaarallisena, osa ei edes kuullut sitä kunnolla. No nyt tankillisen jälkeen se kyllä kuuluu! Samat osaajat vakuuttivat minulle ettei ääni tule ns. koneviasta tai turboviasta.. Öljyt tarkastettiin vaan ei vaihdettu.. Nyt se on mulla ensitöiksi edessä..

    Vedot on tallella mitä nyt yhtään osaan kolmen päivän vanhana BMW kuljettajana arvioida niiden kuuluvan olla.. Ja joo, kone on paljon ajettu eli 265tkm. Oli olevinaan vaan niin luotettava huoltokirja ja kuittipino ja oikea BMW liike, etten osannut kilometrejä pelätä..

    Autoon on asennettu hiukkassuodatin jälkiasennuksena -07 ja mietinkin voiko tuo vekotin purkautua jotenkin tai mennä täydellisesti tukkoon? Vai olisiko vedot tuolloin tallessa, tuskin? Kuitenkin sen verran kerettiin autoa nostaa pukeille, että juuri tuon hiukkassuodattimen ja katalysaattorin välissä olevassa putkessa tuntuisi koputtelemalla olevan jotain sinne kuulumatonta metallihilkettä..? Mistä peräisin?

    Jos turbo kaput, niin vetoja ei ilmeisesti ole lainkaan? Mitäs muuta? Mites ne paljon puhutut imuläpät? Ja mikä ihmeen kone tuossa on kun ei löydy mistään selkeetä tietoa?

    M47 ei läppiä.(koskee e46/39 malleja)

    M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.(koskee e46/e38/e39 malleja)

    M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.(koskee e46/60/61/90/91/92 malleja)

    Löysin tuommoisen jutun, mutta onko tuo mun -03 16v manuaali touring nyt sitten tuo M47N? silloinhan siinä vielä nuo rikkoutuvat läpät löytyy..

    Putkisto(hiukkassuodin ja katti) nyt siis tietysti ekana auki, kun siellä jotain roskaa ja sit siitä eteenpäin..

    Eli jos jollain löytyy vaikka edes hyviä arvauksia mahdollisesta instrumentista niin kiitollisena uutena bemaristina otan vastaan..

    Anteeksi tämä rönsyily ja tyhmänkysely, mutta pelottaa että nyt osu kädet ihan kunnolla kakkaan..

    öitä niille kelle uni tulee..
  • kaskari
    Newbiemmer
    • Jun 2011
    • 9
    • äänekoski

    #2
    ei löydy apuja rallatteluun ja tolkuttomaan savutukseen..?

    No nyt on kuitenkin tutkittu vehjettä ja löytyi seuraavaa:

    Auto alkoi vuotaa öljyä turbon ja ahtoputken liitoskumista joka rikki, sekä ilmanputsarin ja turbon välisestä liitoskumista, joka myös aivan päreinä.. Tuhannen kilometrin ajolla koneen poski aivan märäksi öljystä?? Aika reilua vuotoa turbolle vai onko tuo tullut huohottimesta?? Kaikki turbothan taitavat hiukan öljyjä päästellä lävitse eikö vain?? Autolla ajettu 266tkm ja en tiedä onko turbo vielä alkuperäinen vai ei..Alkaa ilmeisesti olla tiensä päässä? Vetoja on kuitenkin mielestäni aika normaalisti ja nyt vallankin kun tuo ahtovuoto tukkeutui uudella tiivisteellä..

    Nooh olin kuitenkin aivan varma että savutus, joka alkoi tuon kertomani rallatusäänen myötä, loppuisi nyt kun löysin tuon ahtoputkivuodon.. Vielä mitä! Ei kehtaa kyllä ihmisten ilmoilla paljoa kaasua painella.. Jää varmaan musta nokivana asfalttiinkin kun oikein käskyttää.. Hävettää..

    Eli mitä mun kannattaa seuraavaksi tarkastella savutuksen aihettajaksi?

    -ilmamäärämittariko? - eikös sen rikkiollessa tehotkin ole kateissa? eikös sen vaikutusta voi kokeilla irroittamalla piuhan?:think
    -turbo? vetää kyllä vielä mielestäni hyvin, mutta voisi olla kuitenkin savutuksen syy?
    -merkki? Pihassa olevalla avensiksella rullattu kohta 400 000km ja ei mitään vikaa...

    Oon jo vaihtanut:
    - ilmanputsarin, joka oli aivan tukossa..
    - öljyt ja suodattimen
    - öljynerottimen/ huohottimen vaikka tässä olikin jo se vortex sen huoparullan tilalla.

    Onko tuon koneen läpi ajettava ne puhdistusaineet (forte tai jotain)vai onko niistä apuja.. Jos rallatus pahenee tai vähenee puhdistuksessa niin olisihan se suuntaa antavaa notta tuleeko ääni koneesta vai esim putkistosta/ hiukkassuodattimesta..

    Oon kahlaillut näitä topiceja läpi ja monenlaista uutta tullut esiin, mutta jos vielä jotain on mitä kannattaa tsekata niin mielelläni kuulisin siitä.

    tattis

    Comment

    • Lanakt
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 147
      • Helsinki / Orimattila

      #3
      Vanha topikki ylös!
      Tulikot tähän koskaan ratkaisua? Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

      Comment

      • mlou
        Newbiemmer
        • Jan 2011
        • 25
        • Åbo

        #4
        Pakko bumpata topiccia, täällä ilmeni yht'äkkiä 320D:llä rallatusta/resonointia, sinistä savua pukkaa ja kaakit ovat kadoksissa, tuntuu ettei puske yhtään ahtoja ja kulkee tosi laiskasti?
        Aivan puskista tuli tämäkin vika kuukauden tyytyväisten ajelujen jälkeen, suuttimet tai/ja turbo tulossa elinkaarensa päähän?
        Last edited by mlou; 05-05-2012, 13:00.

        Comment

        • Lanakt
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 147
          • Helsinki / Orimattila

          #5
          Originally posted by mlou View Post
          Pakko bumpata topiccia, täällä ilmeni yht'äkkiä 320D:llä rallatusta/resonointia, sinistä savua pukkaa ja kaakit ovat kadoksissa, tuntuu ettei puske yhtään ahtoja ja kulkee tosi laiskasti?
          Aivan puskista tuli tämäkin vika kuukauden tyytyväisten ajelujen jälkeen, suuttimet tai/ja turbo tulossa elinkaarensa päähän?
          Rallattaako sulla koko ajan, eli vaihde päällä ja vapaalla? Vai ainoastaan veto päällä?

          Comment

          • mlou
            Newbiemmer
            • Jan 2011
            • 25
            • Åbo

            #6
            Ainoastaan kaasua annettaessa alkaa toi hämärä ääni, normaalilla tyhjäkäynnillä käyntiääni kuulostaa ihan sivistyneeltä/normaalilta.

            ninjaedit: Turbohan siellä oli tullut tiensä päähän, carry on.
            Last edited by mlou; 14-05-2012, 15:59. Reason: vika selvisi.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎