Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d m57n manuaali: vikaa laatikossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • parviainenp
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 57
    • espoo

    e46 330d m57n manuaali: vikaa laatikossa?

    Onpas tullu postailtua tänne lähiaikoina paljon

    Njoo, eli jänniä sivuääniä ja tuntemuksia tuleepi taas voimansiirron puolelta. Toiseen threadiin kirjoittelinkin jo tumpsahduksista, mutta tässä vähän tarkennusta ja uutta oireyhtymää:

    Autoon on just vaihdettu vp, kytkin ja öljyt, ja voimansiirto käyty läpi. Lisäksi kaikki, peräkelkan puslat vaihdettu (6 kpl), yhtä lukuunottmatta (se taaimmaisin ns. reaktiopusla), joka vaihdettiin viime syksynä. Kuukausi sitten vaihdettu kuolettunut rättinivel.

    Oireet seuraavanlaiset: parhaiten provosoituu jos lähtee vaikka 2-vaihteella kiihdyttämään ylämäkeen ja kesken nousun lämäsee kytkimen pohjaan. Etupäästä kuuluu "tupla" kolahdus tyylii klok klok. Ikkuna auki kun kuuntelee niin kuullostaa sellaiselta "säksähdykseltä". Samalla auto ikäänkuin vavahtaa kauttaaltaan. Sama oiretta tasaisemmallakin maalla. Rauhalliset liikkeet poistavat ongelman. Myös peräpäästä kuuluu vaimea tumpsahdus.
    Perän tumpsahduksen tuntuu saavan parhaiten esim kun laskettelee mäkeä moottorijarrutuksella kierrosten ollessa noin 2000rpm ja lämää jälleen kerran kytkimen pohjaan. Juurikin tollainen ripeä vaihtoinen toiminta, jossa kierrokset jää sinne alle 2500rpm:n niin ongelmaa on. Jos taas lataan ramppiin kierrättäen neljään tonniin joka vaihteen niin silloin ei kuulu mitään kolinoita tai tumpsahduksia.

    Ennen remppoja oli tumpsahteluja, jotka selvästi kyllä vähenivät, mutta eivät poistuneet. Samoin etupäästä kuului sitä säksähtelyä aiemminkin, mutta nyt tuntuu kuuluvan ehkä jopa kovemmin.

    Voisikohan olla väljä laatikko?
    Väljä perä?

    Vetareitakin on väännelty ja ainakin perä vaikuttais eheältä.

    Suuret ja mahtavat pemari gurut! jeesikää turhaantunutta... ajamisen ilo alkaa katoamaan
    BMW e46 330D Touring -03
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    #2
    mites moottorin/laatikon kannatinkumit?
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92

    Comment

    • parviainenp
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 57
      • espoo

      #3
      on kyl katottu nosturilla niin, että tunkilla on nostettu mottoria ylös päin ja auto nous mukana ainaki silloin, tosin se oli aikasemmin keväällä. Tuttu mekaanikko noi katto.. mun mielestä ne laatikon kannakekumit oli ihan pelikunnossa näyttäviltä. Voihan se tietty olla että kumi on väsähtäny vaik näyttää olevan eheä. Tosin, voisko se tollasta säksähtävää soundia synnyttää???:think
      BMW e46 330D Touring -03

      Comment

      • Hanza
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1931
        • Juvan Shell. Requiescat in pace

        #4
        Kardaanin ristikko ja tukilaakeri kunnossa?
        Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

        t: luft waffel

        "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

        Comment

        • parviainenp
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 57
          • espoo

          #5
          Joo tulihan toi katsottua kyllä läpi kun rätti meni vaihtoon. Silleen kun ristikkoa otti molemmilta puolilta niveltä kiinni ja väänteli niin ei siinä kyllä mitään erikoisempaa tuntunut. Tukilaakeri vaikutti kyllä päällisin puolin kunnossa olevalta. Tietty en oo mikään ammattilainen... sekin aika heiverröistä tekoa tuntu olevan .. sellasta ohuenohutta muovia siinä pidikkeen ja laakerin välissä.

          Ite tässä oon ruvennu miettimään että mahtaisko se olla jotta jos se ois menny se reaktiopusla uusiks. Jos se rikkonainen rätti ois saanu damagea aikaan? sen puslan ja rätin vaihtojen väliin mahtui kuitenkin 30tkm. En sitten tiedä, minkälaista rankasua ne yleisestiottaen kestää?

          Pitäsköhän se ajaa nosturille ja renkutta jarrua ja kytkintä; tuntuu vaan että kai ne perät saa silleen elämöimään vaikka olis ihan kunnossakin, että löytääköhän sieltä mitään vikaa silleen.

          Originally posted by Hanza View Post
          Kardaanin ristikko ja tukilaakeri kunnossa?
          BMW e46 330D Touring -03

          Comment

          • BemmuW
            Bimmer Rookie
            • Apr 2006
            • 26
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by parviainenp View Post
            on kyl katottu nosturilla niin, että tunkilla on nostettu mottoria ylös päin ja auto nous mukana ainaki silloin, tosin se oli aikasemmin keväällä. Tuttu mekaanikko noi katto.. mun mielestä ne laatikon kannakekumit oli ihan pelikunnossa näyttäviltä. Voihan se tietty olla että kumi on väsähtäny vaik näyttää olevan eheä. Tosin, voisko se tollasta säksähtävää soundia synnyttää???:think
            Minulla E39, 530D, oli samat oireet ja moottorin kannake kumi oli sökönä.
            Kokeile vielä käsijarru päällä, heiluuko kone miten paljon, kun nostaa kytkintä varovasti vaihde päällä. Jos kumit on kunnossa, niin kone ei heilu kovin paljon.

            Comment

            • parviainenp
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 57
              • espoo

              #7
              jeps eli updatea:

              Tänään meni vaihtoon sitten moottorin ja laatikon kumit: toinen (kuskinpuoleinen) revennyt täysin, apukuskinpuoleinen ok, vaihteiston kumit ok, mutta vaihdettiin kaikki silti. Taas tarkasteltiin tukilaakerit ja ristikot: kunnossa.

              Auto ohjelmoitiin tossa viime viikonloppuna ja uusia mielenkiintoisia efektejä tuli niin, että rymisee takaa (ihan kun joku subbari pärisis täysiä siellä) kun väännättää pedali lattiassa vähän vähän yli 2000rpm kierroksilla, lisäksi pieni vatkaus 3500-4000 rpm aluella, joka ohjelmoinnin jälkeen muuttui jo aikamoiseksi vispaukseksi. Joten vahvattiin tukilaakeria korimassalla ... täytyy antaa kuivuu vuorokausi, joten kunnon vetoja ei ole vielä viitsinyt ottaa. Huomenna sitten tietää kunnolla, miten paljon kumit vaikutti.

              Jokatapauksessa kevyellä ajolla tossa paja-koti-siirtymällä tumpsahtelua vieläkin havaittavissa ja "säksähdys" on vielä läsnä.
              BMW e46 330D Touring -03

              Comment

              • parviainenp
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 57
                • espoo

                #8
                Nonni. Ekat vedot taas suoritettu, mutta ei huomattavaa eroa. Ehkä nelosella vedättäessä nyt useammin muistuttaa jurinaa.

                Ideoita?
                BMW e46 330D Touring -03

                Comment

                • parviainenp
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 57
                  • espoo

                  #9
                  Noniin ... vähän updatea.

                  Säksähdys tulee siis laatikosta ja no .. on vissiin ominaisuus. Jossain yksilöissä on kuulemma lievempää ja jossain voi kuulua vähän kovemmin, joten ei laatikkovikaa vaan ominaisuutta? :think siitä sen enempää... kai sen kanssa vaan on elettävä ellei rupee laatikkoa vaihtamaan.

                  Suurempaa ongelmaa on nyt ruvennut tuottamaan vatkaus perässä kovissa/nopeissa kiihdytyksissä kun kierrokset nousee yli 3500 rpm. Lisäksi se "subbari" ääri on vieläkin siellä.

                  Tutkittu on päällisin puolin, käännelty ja väännelty mitään kuitenkaan löytämättä, joten vein taas hommaa etiä päi random arvaus tyyliin. Eli kardaani kävi ko-met oy:llä operoitavana: vaihtoon meni ristikko, kestitukilaakeri ja cv-nivel.

                  Lopputulos: about sama meininki paitsi nyt vatkaus tulee melkein herkemmin. Ja joku vikisee/kihnittää ihan kuin "kumi vingahtais kaareen"-tyylisesti kun vatkaus on vahvimmillaan.

                  ttu tässä rupee loppumaan tahto/kiinnostus/rahat .. voiko sielä enää mikään aiheuttaa tollasta? Tuskin se perä tollaista tekee? voiko vetarit aiheuttaa? Pakoputkeakin on rynkytetty ihan raivolla, mutta tuskin aiheuttaa mitään vatkausta ... ehkä osuessaan johonkin niin "subbari"-ääniä? Mutta kun ei sekään tunnu oikein mihinkään ottavan.

                  Jos pk-seudulla on jotain asiaa paremmin tuntevia niin voin vaikka tulla käymään jos haluu ottaa testivetoja..
                  BMW e46 330D Touring -03

                  Comment

                  • parviainenp
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 57
                    • espoo

                    #10
                    Oliskohan kellään tietoa, että voisko tollasen jyrinän aiheuttaa pyöränlaakeri? Kun kunnolla väännättää niin eikös siinä periaatteessa voi pyörän kulma muuttua sen verran, että jos on vähän väljää - kuitenkin niin vähän, ettei normimenossa aiheuta mitään, mutta kuormituksessa sitten alkaa ääntämään?

                    Sitten sitä vatkausta kakkosella kiihdyttäessä... hommahan oikeastaan alunperin ilmaantui vasta kun rätti meni vaihtoon... tässä tapauksessa tarvikeosa kun orkkista oli sillä hetkellä heikolla aikataululla saatavissa. Tehojen noston jälkeen efekti tosiaan korostui. Vanha rättihän oli rikki, mutta ei aiheuttanut kyllä mitään vatkausta kakkosella kovaa kiihdyttäessä, tumpsahduksia ja vaudeissa jyrinää kylläkin. Voisko ihan uusi rätti olla jotenkin valuvikanen? :think: Onko kellään tullut vastaan?
                    BMW e46 330D Touring -03

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎