Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d hehkuremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuttifrutti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 247
    • Kitee

    E46 320d hehkuremontti

    Mitä työkaluja pitää kalupakista löytyä että saa vaihdettua hehkut otsikon laitteeseen (Koneena m47)? BMW TIS tarjoaa 116050 numerolla ilmeisesti jotain WAF10 hylsyä (mikä tämä muuten edes on, ikinä kuullukkaan?). Mistä tälläisen mahtaisi löytää, vai onko kyseessä joku diilerionly-avain. Ebayn valikoima ei avautunut, kun ei sattunut mieleen oikeita hakusanoja kun yritin.Osa hehkuista on ilmeisesti ollut jo pidempään pimeänä, joten onko näissä kovinkin suuri todennäköisyys katkaista hehku kanteen?

    Nimimerkillä +10 asteen lämpötilassa saa sahata yli 5 sekkaa käyntiin että polttoaine syttyy, citroenin hdi koneelle riittää että kääntää kerran avainta...
    Last edited by tuttifrutti; 22-09-2011, 19:53. Reason: lisätty koneen tyyppi
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 921
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Ei niiden vaihtoon muistaakseni mitään erikoisavainta tarte, Pitkä, sopivan ohutreunainen hylsy riittää.

    Niin ja todellakin on vaarana katkaista se hehku kanteen tai mahdollisesti rikkoa ne hehkun kierteet kannesta. Itse vaihdoin noita hehkuja tahdilla noin 1h / hehku siis sen jälkeen kun ne oli siinä ns. käsillä eli imusarja pois jne.

    kolme neljästä oli itsellä pimeänä ja irrotus meni tyyliin pulttipyssyllä pienimmällä momentilla hehkun alkuirrotus (olivat niin tiukassa että avaimella vääntämällä ois menneet poikki) ja sen jälkeen rost off ja valtaisaa edestakaisin pyörittelyä. hiljalleen ne sai sieltä pois. Ongelma on lähinnä se, että hehkun kärki menee pienestä reistä palotilaan ja niissä hehkuissa, jotka eivät ole enää toimineet on sinne päähän muodostunut kova karstapallo, joka ei helposti murene kun hehkua yrittää irrottaa.

    Näin jälkikäteen vois ajatella, että noi hehkut saattas irrota helpommin, kun ajais koneen kuumaksi ja saman tien nappais imusarjan irti ja kokeilis sitten irrotella niitä hehkuja.
    Mutta kärsivällisyyttä vaan peliin niin lähtee ne sieltä ehjänä. Niin ja käynnistyvyyskin paranee. Itse laitoin Boschin hehkut , noin 15€ / kpl
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9105
      • Oulu

      #3
      Ihan normaali pitkä 10 mm hylsy. Ja tosiaan tärkeintä on, että koneen ajaa kuumaksi ennen remonttia.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Benzi87
        BTCF Member
        • Feb 2011
        • 1106
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Ihan normaali pitkä 10 mm hylsy. Ja tosiaan tärkeintä on, että koneen ajaa kuumaksi ennen remonttia.
        Aja aluksikkin kone kuumaksi ennen ku alat niitä vääntelemään.
        JA UNOHDA PULTTIPYSSY!!
        Pulttipyssyllä et saa muuta kun poikkinaisia hehkuja.
        On siis kaikista paras irroittaa pitkällä jatkolla millä saat pyöritettyä hehkun yhteen soittoon pois paikoiltaan.
        Vanhat hehkut siis menee juuri sen takia jumiin kun niitä ei älytä pyörittää yhteen soittoon kierteen loppuun.

        Comment

        • Slazha
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2284
          • Joensuu/Syvyys

          #5
          Originally posted by Benzi87 View Post
          Vanhat hehkut siis menee juuri sen takia jumiin kun niitä ei älytä pyörittää yhteen soittoon kierteen loppuun.
          saisko tähän perusteluja?

          Edit: ite en keksi miks kerralla pyörittäminen ois parempi kuin auki/kiinni vähän kerrallaan avaaminen
          Last edited by Slazha; 22-09-2011, 20:54.
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
          E36 318is class II, e30 turpo

          Comment

          • Benzi87
            BTCF Member
            • Feb 2011
            • 1106
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Slazha View Post
            saisko tähän perusteluja?

            Edit: ite en keksi miks kerralla pyörittäminen ois parempi kuin auki/kiinni vähän kerrallaan avaaminen
            Sen takia kun paska mitä kierteen välissä pyörii hehkua irroittaessa pääsee kierteen väliin joka kerta kun hehku pysähtyy.
            On siis yleisin syy miksi hehku jää jumiin kun sitä ruvetaan pyörittämään auki.
            Kokemuksella voin siis sanoa että on toimivin konsti pyörittää se yhteen soittoon auki.
            Tullut siis vaihdettua useampaan paska kotteroon hehkut.

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 921
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              ainakin itellä ne kierteet oli täysin puhtaat ja ahistaminen tapahtui sieltä hehkun pään karstapallosta.
              Olen noin 99%:n varma, että jos oisin väkisin vääntäny yhteen menoo auki niin ois menny hehkut poikki.

              Ja toki pulttipyssyä en suosittele jos muuten irtoavat, mutta itsellä ne oli vedetty niin tiukkaan kiinni, että ei puhettakaan että ois uskaltanu vääntää käsin auki. Pienellä pyssyllä, pienellä momentilla sai sitten sen verran täräytettyä, että pysty alkaa räikällä niitä pyörittelemään.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • Benzi87
                BTCF Member
                • Feb 2011
                • 1106
                • Oulu

                #8
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                ainakin itellä ne kierteet oli täysin puhtaat ja ahistaminen tapahtui sieltä hehkun pään karstapallosta.
                Olen noin 99%:n varma, että jos oisin väkisin vääntäny yhteen menoo auki niin ois menny hehkut poikki.

                Ja toki pulttipyssyä en suosittele jos muuten irtoavat, mutta itsellä ne oli vedetty niin tiukkaan kiinni, että ei puhettakaan että ois uskaltanu vääntää käsin auki. Pienellä pyssyllä, pienellä momentilla sai sitten sen verran täräytettyä, että pysty alkaa räikällä niitä pyörittelemään.
                Ei ne autokorjaamoissakaan niitä irroita pulttipyssyllä tai sekin riippuu varmaan aika paljon tekijästä ja tiedosta.
                Ja jos liikkeeseen viet niin suurin osa väntää yhteen soittoon ne auki jos vähäänkään tietää hehkuremonteista.
                Toki jokaisella on oma tyylinsä irroitaa vanhat mutta itse olen tuon kokenut parhaaksi.
                En siis todellaakaan ole mikään turhan huutelija.
                On siis tullut vaihdettua useampaan omaan ja kavereiden autoihin hehkut ja yhtään ei vielä ole tähän mennessä mennyt poikki.

                Comment

                • tuttifrutti
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 247
                  • Kitee

                  #9
                  antaisiko joku kokeneempi hehkujen vaihtaja vielä ohjeet, miten ja mitä tarvitsee purkaa että saa hehkut näkyviin.kone ei kuitenkaan kestä useaa tuntia kuumana, minkä tuo eka purkukerta kuiten vie

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9105
                    • Oulu

                    #10
                    Koneen suojamuovit ja raitisilmakotelo kannattaa purkaa ennen viimeistä lämmittelyä, jos epäilee niiden kanssa aikaa vierähtävän. Sitten vain imusarja irti ja hehkujen kimppuun.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • tuttifrutti
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 247
                      • Kitee

                      #11
                      Kaikki 4 hehkua pimeänä, sain vaihdettua niistä 3. Joku edellinen asentaja oli katkaissut 4 pytyn hehkun kanteen . Saapi luvan toimia nuilla kolmella talven (+webasto thermo topilla), kantta en rupea irroittamaan 460 000 ajetusta moottorista.

                      Comment

                      • Furior
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 177
                        • Laukaa

                        #12
                        Nostellaampa taas vanhaa ketjua.

                        Missä tarkalleen sijaitsee faceliftissä tuo hehkujen ohjausyksikkö ja saako sitä vaihdettua yläkautta? Nykyisessä paikassa en pääse auton alle ja mun tuurilla viallinen hehkuyksikkö hajoittaa uudet hehkut heti.

                        Mitäs kikkoja kannattaa tuossa hehkujen vaihdossa käyttää, jos kone on jo kylmä? Auto ollut jo muutaman päivän parkissa ja siitä on imusarja yms. muuta hilpettä irti, niin tuo lämpöiseksi käyttäminen on vähän vaikeampi homma. Olisiko Rost Off Ice tähän hommaan sopivin irroitusöljy?
                        -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
                        ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
                        ex: -05 E87 120d

                        Comment

                        • ntjt
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2010
                          • 166
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Itse väänsin hehkuja sen verran, että liikahti ja saman tien täyteen WD40. Sitten hetken liikuttelin pientä liikettä ja laitoin vielä toisen satsin samaa ainetta. Tunnin verran,annoin vaikuttaa ja kävin kiertämässä hehkut irti ilman suurempia vastuksia. Jos vähänkään epäilee, että katkaisee hehkun niin hommalle tulee hintaa noin 300€ riippuen kuinka pahasti katkeaa. En enää itse tee tuota kun 50eurolla saa läheisessä korjaamossa uudet hehkut asennettuna jos itse purkaa imusarjan siinä pihassa
                          Nykyiset: Dodge Avenger 2.4 2008|KTM 640 Duke II 2005
                          Exät: BMW e46 320Da 2000|Suzuki GSX-R 750SRAD 1996|Mercedes-Benz W202 C220D 1994|BMW e36 316i 1996|KTM 620 LC4 SM 1992|Honda Civic 1.4 Sedan 1994

                          Comment

                          • repolainen
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2011
                            • 50
                            • rovaniemi

                            #14
                            ainaki 6 pyttysessä oli siellä imusarjan alla. vesiletku piti käyttää lohkosta irti nii tuli näkösille, mutta aika v-mäinen paikka
                            E46 330d touring
                            Pakko ajaa Bemarilla ku ei oo varaa ajaa Bentleyllä

                            Comment

                            • kakkoskuski
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 83
                              • Rauma

                              #15
                              Nostetaas tätäkin vanhaa aihetta kun otsikko täsmää täydellisesti ja langasta löytyykin jo paljon hyvää tietoa.

                              320d ei lähde käyntiin kovalla pakkasella. Aina hiukan heikosti ja yskien kun kone on täysin kylmä ja pakkasta ehkä n.15 astetta tai yli. Viikolla -20 asteessa ei nyt sitten lähtenyt lainkaan, ei edes apuvirralla. Pyöritti kyllä mutta ei käynyt. Hinausautolla lämpimään ja akkuun virtaa niin johan starttasi. Tämän jälkeen ei kylmäkäynnistystä ole edes yritetty. Lämpinä starttaa tosi herkästi.

                              Löytyisikö hyviä vinkkejä hehkujen ja hehkun ohjainboksin tarkastukseen kotikonstein? Mitä mitataan ja mistä? Entä hehkuboksin tarkkaa sijaintia tässä 320d 150hv versiossa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎