Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d ahtopaineet (m57n & e46)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    330d ahtopaineet (m57n & e46)

    Mitäs tollasessa on vakiona ahdot? Entä softalla?
    Eli mihin piikittää ja mihin tasottuu?
    Millä selvitän helpoiten onko autossa softa?
    VAGinoissa ainakin maffin pyynnistä näkee jos on karalan ohjelma, miten näissä?
    - Trying is the first step towards Failure -

  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Originally posted by Dr_ink View Post
    Mitäs tollasessa on vakiona ahdot? Entä softalla?
    Eli mihin piikittää ja mihin tasottuu?
    Millä selvitän helpoiten onko autossa softa?
    VAGinoissa ainakin maffin pyynnistä näkee jos on karalan ohjelma, miten näissä?
    Ei ahdot normaalisti siitä muutu, tai ei ainakaan tarvitse muuttua ellei auto ole jotenkin rakennettu.

    Parhaiten tuon softauksen saa selville tietenkin tehonmittauspenkissä, mutta kellottamalla saa kyllä varsin selvän vastauksen. Kellotuksen voi tehdä vaikka kännykällä jossa gps. Lataa sinne RaceCrono. Kello lähtee käyntiin kun auto nitkahtaa liikkeelle ja pysähtyy kun nopeus tai matka tulee täyteen. Normaali 1 hertsin gps ei kyllä kovin tarkka, mutta muutaman lähdön jälkeen saa jo keskiarvon.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Dr_ink
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 402
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Esal View Post
      Ei ahdot normaalisti siitä muutu, tai ei ainakaan tarvitse muuttua ellei auto ole jotenkin rakennettu.

      Parhaiten tuon softauksen saa selville tietenkin tehonmittauspenkissä, mutta kellottamalla saa kyllä varsin selvän vastauksen. Kellotuksen voi tehdä vaikka kännykällä jossa gps. Lataa sinne RaceCrono. Kello lähtee käyntiin kun auto nitkahtaa liikkeelle ja pysähtyy kun nopeus tai matka tulee täyteen. Normaali 1 hertsin gps ei kyllä kovin tarkka, mutta muutaman lähdön jälkeen saa jo keskiarvon.

      Joo varmasti penkissä ja/tai kellottelemalla mutta, mitäs jos autossa onkin jotain vikaa ja kaikki viittaa alkuperäisiin tehoihin?
      Odotellaan edelleen tietoa vakiopaineista.
      Itsella piikittää ~1.4 jopa 1.5 ja tasoittuu tuonne 1.1-1.2 tuntumaan?
      - Trying is the first step towards Failure -

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9147
        • Oulu

        #4
        Tuosta E46:n M57N:stä en mene takuuseen. M57:ssa tehdassoftalla max.pyynti 1,15 bar ja softattuna yleensä 1,3 bar luokkaa. E60 M57N:ssä vakiosoftalla pyynnit hieman korkeammat.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by Dr_ink View Post
          Joo varmasti penkissä ja/tai kellottelemalla mutta, mitäs jos autossa onkin jotain vikaa ja kaikki viittaa alkuperäisiin tehoihin?
          Odotellaan edelleen tietoa vakiopaineista.
          Itsella piikittää ~1.4 jopa 1.5 ja tasoittuu tuonne 1.1-1.2 tuntumaan?
          Siinäpä se, jos sieltä on vaikka maf lopussa, ei pyynti turbolta ole edes vakion luokkaa, vaikka kuinka olisi lastutettu. Eli noilla tiedoilla vakiopaineista ei varmasti voi päätellä mitään.

          Mielestäni siitä täytyy lähteä että maf on varmasti kunnossa.
          Last edited by Esal; 26-09-2011, 15:01.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • Dr_ink
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 402
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Esal View Post
            Siinäpä se, jos sieltä on vaikka maf lopussa, ei pyynti turbolta ole edes vakion luokkaa, vaikka kuinka olisi lastutettu. Eli noilla tiedoilla vakiopaineista ei varmasti voi päätellä mitään.

            Mielestäni siitä täytyy lähteä että maf on varmasti kunnossa.
            Maffiarvot seuraa hienosti pyyntiä, piikittelee kovassa vedossa tuonne ~1100 tuntumaan.
            Ja myös ahdot seuraa hienosti pyyntiä, mutta kuuluuko niiden olla vakiossa noin korkealla?
            - Trying is the first step towards Failure -

            Comment

            • TDIfreak
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 54

              #7
              E46 204-heppainen pyytää vakiona melko tasan 1,2 bar välillä 2-4 krpm. Vanhempi 184-heppainen 1,1 bar.

              Comment

              • Dr_ink
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 402
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by TDIfreak View Post
                E46 204-heppainen pyytää vakiona melko tasan 1,2 bar välillä 2-4 krpm. Vanhempi 184-heppainen 1,1 bar.
                Kiitos Arttu, pitikin sulle soittaa
                Eli tuolta osin tuo näyttää ja tuntuu vakiolta.

                Mitäs tuo huutomerkki noiden maffiarvojen edessä indikoi? Itsellä arvot seurasivat hienosti pyyntiä, menivät hieman edelläkin mutta aron edessä oli "!"
                Toisaalla sanottiin että se tarkoittaa yksiselitteisesti maffin olevan viallinen, toisaalla taas että arvot menee yli asteikon josta johtuen se huutomerkki.
                Tyhjäkäynnillä tuskin kuitenkaan pitäisi mennä yli asteikon.
                Maffiarvo piikitti jonnekkin ~1100.
                - Trying is the first step towards Failure -

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Dr_ink View Post
                  toisaalla taas että arvot menee yli asteikon josta johtuen se huutomerkki.
                  Näin. Ei kannata niin välittää niistä asteikoista, ei tuo softa ole kuluttajakäyttöön tehty joten ne asteikot on välillä vähän mitä sattuu.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Dr_ink
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 402
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Näin. Ei kannata niin välittää niistä asteikoista, ei tuo softa ole kuluttajakäyttöön tehty joten ne asteikot on välillä vähän mitä sattuu.
                    Eli onko se maffi sippi vai ei?
                    - Trying is the first step towards Failure -

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎