Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Puhallinmoottorin vaihto DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kepesjokke
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 52
    • Lapland

    E46 Puhallinmoottorin vaihto DIY

    Tere !

    Huomasin tuossa lämmityslaitteen puhaltimen vaihtoon ryhtyessä että ei oikein helpolla löytyny käypäsiä ohjeita netistä ja sitten kun tuli hakattua tuon homman kanssa päätä seinään niin ajattelin että riipasen tämmösen topicin kuvineen, jos siitä vaikka jolleki vähän apua olis tulevaisuudessa.

    Etuvastus (siili) tuli vaihettua samalla kun automaatti-ilmastointi sekoili oikein huolella, Uuden siilen ostin KL-varaosista ja makso 60e.
    Kohtuu emäksisessä paikassa se oli mutta hetken ku askarteli niin kyllähän sen sai vaihettua, Ohjeet etiskelin googlella:

    Siihen hommaan kannattaa varata T20 meisseli torxi ja ottalamppu !

    Uus ja vanha


    Lämppärin puhaltimen löysin sopuhintaan täältä foorumin myyntiosastolta. Vanha puhallin on jo puoli vuotta sillon tällön vikissy ja sitähän ei kuuntele pirukaan..

    Ekana kun hommaan rupiat niin käännä pyyhkijät pysty-asentoon, pyyhkäsy ja virrat pois ku pyyhkijät on pystyssä.

    Aukase raitisilmasuodattimen kotelon etureunassa menevä johtokisko ja vejä johot sieltä irralleen



    Seuraavaksi raitisilmasuodatinkotelon kansi pois, sijaitsee konehuoneen perällä ja on kolmella käsin väännettävällä nepparilla kiinni. Vedä suodatin pois.




    Raitisilmasuodattimen kotelo on yläreunasta neljällä torxilla kiinni ja lähtee ilman väkivaltaa poijes nostamalla.


    Ilmansuodattimen tuloilmaputki ja ilmansuodattimen päällä oleva moottorin suojamuovi pois muutamalla kuusiokolopultilla.




    Nyt rupiaa olemaan puhallinkotelo jo vähän näkösällä, seuraavaksi pitää riipasta puhallinkotelon edessä oleva muovilevy pois joka on kahdella torxilla ja yhellä muovinepparilla kiinni. Ne pois ja sitten sitä pitää kallistaa auton keulaa kohti ja samalla nostaa.


    Puhallinkotelon luukku on alareunasta kahella peltihakasella kiinni ja yläreunasta yhellä pikku-torxilla.
    Meisselillä alhaalta hakaset auki ja sitten ne hakaset pitää kääntää niin sivulle kun saa ja painaa niin alas ku ne suosiolla menee.

    Luukun yläreunassa on kaks muoviklipsiä eli pitää työntää vähän ylöspäin, samalla väännellä ja käännellä ja sen pois muljuttaminen on muutenki aika prkeleen ahas mutta kyllä se sieltä tulee..
    Last edited by Kepesjokke; 28-09-2011, 14:05.
    E46 330d
  • Kepesjokke
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 52
    • Lapland

    #2
    Jatkoa..

    Seuraavaksi pitää naksauttaa sisä/ulkoilma räppänä(t) irti, vasemmalta puolelta ainakin.
    Lähtee nostamalla alareunassa olevaa pikku vipu ylös, sitten vaan väännetään alareuna sivulle ja sitten alaspäin niin läppä on irti.
    ja HUOM takasin laittaessa se ei mene kuin yhdessä asennossa paikalleen.


    Kun läppä on takkuloitu irti niin seuraavaksi pari torxia pois ja puhallinmoottorin ympärillä oleva kehys pois. Vaatii pientä akrobatiaa että sen saa pois mutta kyllä se sieltä muljahtaa.


    Tämä on samaa muovia, yläreunassa keskellä on torx myös.
    Kuvassa näkyy puhaltimen piuhan liitintäki, liitin tulee hyvin näkösälle kun saa sen ympärysmuovin poikkeen.


    En ole varma tarviiko oikealla puolella olevaa kehyksen reunaa irrottaa mutta ite löysäsin senki irti ja irrotin sen ulko/sisäilma-läpän myös oikealta.

    Ite puhallin on keskeltä henkselillä kiinni telineessä, henkselissä on pieni reikä josta pienellä meisselillä kampeamalla se loksahtaa auki. Tässä näkyy myös tuo liitin.


    Sitten saa taas harrastaa kevyttä tetristä kun taiteilee puhaltimen pois, vasemmalta puolelta puhallinkoteloa sen saa ihan nätisti kun malttaa vaan nätisti väännellä ja pyöritellä.


    Tässä koppa tyhjänä. Kotelon perällä näkyy se uusittu ilmastoinnin siilikin.


    Kasaus päinvastasessa järjestyksessä.

    Törmäsin netissä kuvalliseen ohjeeseen jossa neuvottiin irrottamaan koko pyyhinvivustohässäkkä että saa puhaltimen kuskin puolelta pois, Siihen savottaan en sinnilläkään ruvennu, näköjään se mahtuu 330d:ssä tulemaan hanttarin puoleltaki.

    Toivottavasti jolleki on tästä joskus apua !
    Last edited by Kepesjokke; 28-09-2011, 04:38.
    E46 330d

    Comment

    • Olsberg
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 349
      • Jyväskylä

      #3
      Kiitokset ohjeesta! Täytynee talvella tehdä tuo sama projekti, kun vikinä taas alkaa.
      Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

      Comment

      • Rikke
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 579
        • Paimio

        #4
        Loistavaa

        Talvi ja vikinä alkaa olemaan jo ovella, pelonsekaisin tuntein miettinyt että millainen savotta mahtaa olla, mutta näyttääkin ihan yksinkertaiselta.

        Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
        Nyk. VW Golf '00
        Nyk. VW Golf '95
        Historiaa:x17 BMW +Muuta

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎