Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 lämppärin/ilmastoinnin kostea pieru.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dr_ink
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 402
    • Vantaa

    E46 lämppärin/ilmastoinnin kostea pieru.

    Lämppäri päästää kostean pierun/pöllähdyksen käynnistyksen jälkeen kun moottori lämmin. "kylmällä" autolla kun lähtee niin ongelmaa ei ilmene, eli ainoastaan silloin kun auto on seissyt ~30min-4h.
    Raitisilmasuodatin luonnollisesti vaihdettu ensimmäisenä, kosteutta en ole sisältä löytänyt. Pieru ei ole pahanhajuinen, ainoastaan kostea. Ei viittaa mielestäni glykolivuotoon.

    Apteekissa eivät osanneet auttaa, löytyykö täältä vinkkejä?
    - Trying is the first step towards Failure -

  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    #2
    En tiiä, mutta repesin tuolle otsikolle ja koko jutulle

    Siellä on varmaan hometta/itiöitä, joten kannattaa käyttää ilmastointihuollossa.
    BMW E46 318d 10/04

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Originally posted by Dr_ink View Post
      Pieru ei ole pahanhajuinen, ainoastaan kostea.

      Apteekissa eivät osanneet auttaa, löytyykö täältä vinkkejä?
      Ok, mutta terveydellisiin ongelmiin ei välttämättä löydy täältä vastausta Kosteus viittaa ripuliin, joten suosittelen olemaan varovainen, jos kiertää pakissa.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • H3nxu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2011
        • 777
        • Kerava

        #4
        Originally posted by Dr_ink View Post
        Lämppäri päästää kostean pierun/pöllähdyksen käynnistyksen jälkeen kun moottori lämmin. Pieru ei ole pahanhajuinen, ainoastaan kostea.

        Apteekissa eivät osanneet auttaa, löytyykö täältä vinkkejä?
        Pikkasen pisti kyllä naurattamaan

        Comment

        • Dr_ink
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 402
          • Vantaa

          #5
          Ripulista tuskin on kyse kun räppänöistä ei tosiaan tule kun kosteaa ilmaa, ripulihan on märkää p*skaa ja sitä ei toistaiseksi ole tullut, onneksi.
          - Trying is the first step towards Failure -

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            #6
            Ilmastoinnin kuivain?
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • Ändi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1292
              • Pori

              #7
              meikäläinen ilmottautuu myös ilmavaivoista kärsiväksi. Eli kiinnostusta olisi.

              Onko kuivain tarkoitettu vaihdettavaksi vai millainen systeemi kuivain yleensäkkin on?
              sigpic
              E46 2d 330 -02
              EX.
              E36 2d 328 -97
              e92 335d -07
              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
              Bmw 325 iA 2D -93
              Bmw 325 4d -92

              Comment

              • asvirkku
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 514
                • Bern

                #8
                Originally posted by Ändi View Post
                meikäläinen ilmottautuu myös ilmavaivoista kärsiväksi. Eli kiinnostusta olisi.

                Onko kuivain tarkoitettu vaihdettavaksi vai millainen systeemi kuivain yleensäkkin on?
                Kröh,

                Kuivain kerää silikaattimurskaan (?) kondenssivedet pois kylmäainekierrosta, sillä ei ole mitään tekoa sisäilman kanssa.

                On ihan normaalia, että ilmastoinnin sisäkennoon muodostuu sammuttamisen jälkeen kondenssivettä joka ei kerkeä kuivua pois lyhyen stop-overin jälkeen.

                Jos illmastointi on päällä, jäähdytysvaikutus estää noin 30 sek jälkeen veden höyrystymisen ja se jatkaa tihkumistaan vedenpoiston läpi maahan. Jos ilmastointia ei laita päälle, sitä lehmänhönkää tulee kunnes kenno on kuivunut, mikä syyskeleillä kestää - tunnin?

                Hirveet lätäköthän tollanen kondensoi lämpimillä keleillä auton alle joten ei ole ihme jos kenno on kostea ihan normikäytöstä.

                Sitten kun se ilma alkaa haista paskalle, on syytä ottaa raitisilmasuodatin irti ja suihkutella desinfiointiainetta konehuoneen puolelta raitisilmakäytävästä sisään kun ilmastointi on täysillä. Tämän pitääisi tappaa ja huuhdellä ötiäiset kennosta sen koommin mitään purkamatta.

                Jeepissa ei ollut raitisilmasuodatinta niin sieltä (huoltoluukullisesta) sisäkennosta sai kaavittua puol kiloa paskaa, pääosin lehtipöperöä, mutta raitisilmasuodattimellisten bemarien ongelma tämä ei ole.

                T AV
                Last edited by asvirkku; 07-10-2011, 14:43.
                e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Originally posted by asvirkku View Post
                  Kröh,


                  Jeepissa ei ollut raitisilmasuodatinta niin sieltä (huoltoluukullisesta) sisäkennosta sai kaavittua puol kiloa paskaa, pääosin lehtipöperöä, mutta raitisilmasuodattimellisten bemarien ongelma tämä ei ole.

                  T AV
                  E36:ssa se raitisilmasuodatin kerää kaiken roinan sinne kennon eteen jossa se suodatinkin on ja kondenssivesikaukalossa oleva kosteus alkaa lahottaa sitä roimaa kunnon kompostiksi. E46:ssahan tätä ongelmaa ei kuitenkaan ole. Kondenssiveden poistoputki kannattaa myös tarkistaa että tulee ne vedet pois.
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • Dr_ink
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 402
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by asvirkku View Post
                    Kröh,

                    Kuivain kerää silikaattimurskaan (?) kondenssivedet pois kylmäainekierrosta, sillä ei ole mitään tekoa sisäilman kanssa.

                    On ihan normaalia, että ilmastoinnin sisäkennoon muodostuu sammuttamisen jälkeen kondenssivettä joka ei kerkeä kuivua pois lyhyen stop-overin jälkeen.

                    Jos illmastointi on päällä, jäähdytysvaikutus estää noin 30 sek jälkeen veden höyrystymisen ja se jatkaa tihkumistaan vedenpoiston läpi maahan. Jos ilmastointia ei laita päälle, sitä lehmänhönkää tulee kunnes kenno on kuivunut, mikä syyskeleillä kestää - tunnin?

                    Hirveet lätäköthän tollanen kondensoi lämpimillä keleillä auton alle joten ei ole ihme jos kenno on kostea ihan normikäytöstä.

                    Sitten kun se ilma alkaa haista paskalle, on syytä ottaa raitisilmasuodatin irti ja suihkutella desinfiointiainetta konehuoneen puolelta raitisilmakäytävästä sisään kun ilmastointi on täysillä. Tämän pitääisi tappaa ja huuhdellä ötiäiset kennosta sen koommin mitään purkamatta.

                    Jeepissa ei ollut raitisilmasuodatinta niin sieltä (huoltoluukullisesta) sisäkennosta sai kaavittua puol kiloa paskaa, pääosin lehtipöperöä, mutta raitisilmasuodattimellisten bemarien ongelma tämä ei ole.

                    T AV
                    Dodii, kiitoksia tohtori asvirkku.
                    Tosiaan toi ilmastoinnin toimintaperiaate on ihan hallussa, ja ei, en epäillyt kuivainta. Testailin tänään noin tunnin seisokin (heh heh) jälkeen, liikkeelle lähtiessä napata ilmastoinnin kokonaan pois, sisäilmankiertopäälle ja lämppäri täysille puhaltamaan kuumaa, oli varmasti ulospäin ihan komea näky. Noin 5min jälkeen huuru hävisi eikä enään ilmestynyt. Seuraavan noin 1h seisokin jälkeen ongelma toistui, eli kyse täytyy tosiaan olla tuosta kennolle kondensoituvasta vedestä.

                    Seuraava kysymys, mistä tuollaisesta (-04 touring) löytyy tuo ilmastoinnin kondenssiveden poisto? Täytyy tarkastaa että ei ole tukossa.
                    - Trying is the first step towards Failure -

                    Comment

                    • H3nxu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2011
                      • 777
                      • Kerava

                      #11
                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Kondenssiveden poistoputki kannattaa myös tarkistaa että tulee ne vedet pois.
                      Mites nuo puhdistetaan?

                      T:Hikisukka

                      Comment

                      • asvirkku
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 514
                        • Bern

                        #12
                        Tässä on pari kuvakertomusta e46 kennon puhdistamisesta:

                        Sisäkautta:


                        Konehuoneen puolelta:


                        Tästä threadista näkee aika monen eri bemarin ilmastoinnin vedenpoistoletkut alhaalta päin katottuna.


                        Jos se höyry on infernaalista, niin ehkä siellä tosiaan on putki tukossa,

                        T AV
                        e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                        Comment

                        • Dr_ink
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 402
                          • Vantaa

                          #13
                          Äkkiseltään en löytänyt noista e46 kondenssiveden poistoletkua.
                          Ei se huurtuminen toistaiseksi mitenkään infernaalista ole, ehkä sellainen 5-10sec lehmän hönkäys ja etulasit+tuulilasi huurtuu 50% mutta huuru poistuu nopeasti.
                          Miten lienee tilanne sitten kun ilmat viilenee ja ilmastointi ei lähdekään enään päälle?

                          Eräässä toisen rotuisessa saksalaisessa oli aikoinaan ongelmana lämppäriltä/ilmastoinnilta tuleva paha haju. Siihen auttoi ihan perus raitisilmasuodatin pois, purkki ilmastoinnin puhdistusainetta ja uusi raitisilmasuodatin. Siinä tosin ei ollut tuota kosteusongelmaa.

                          Luulis että varmistamalla tuon kondenssiveden poiston ja tuolla samalla vaahdolla putsaamalla toi kenno puhdistuis riittävän hyvin ja säästyis tolta purkamiselta.
                          Itse olen aiemmin homman tehnyt niin että puhallin täysille, puhallus "joka paikkaan", raitisilmasuodatin irti ja vaahto suoraan moottorille (koko purkki) jotta leviää varmasti, 20-30min odottelua ja taas puhallin täysille noin 20min.

                          Aina on kondenssivesiletkusta tullut kunnon vaahdot ulos jo "vaahdotus vaiheessa". Kuvittelis että jos tuon tekee niin että vaikka puoli purkkia ilmastointi päällä ja puoli purkkia vaan lämppäri päällä?!
                          - Trying is the first step towards Failure -

                          Comment

                          • janne[l
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 861
                            • Ylöjärvi

                            #14
                            .

                            täälä tarvis kans tietoo missä tuo poistoputki on 46:ssa
                            e46 330i cabriolet
                            e91 320d
                            e36 328 törpö

                            Comment

                            • asvirkku
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 514
                              • Bern

                              #15
                              Originally posted by janne[l View Post
                              täälä tarvis kans tietoo missä tuo poistoputki on 46:ssa
                              "Der Kondenswasserablauf ist so eine kleine Gummitüte, die von unten zugänglich mittig im Getriebetunnel Höhe des hinteren Endes des Getriebesgehäuses liegt."

                              -->

                              "Kumitutti joka on auton alta keskellä kardaanitunnelia, vaihteiston takapään kohdalla." Ilmeisesti harmaan värinen. Saksankielisetkään foorumit ei tarjoo kuvaa.

                              Itellä ei lemua, kun auto tekee lätäkköä, eli viemäri toimii.

                              Tämä taitaa muuten olla varsinainen tyyppivika, että se letku menee tukkoon! Tosi paljon artikkeleita saksalaisfoorumeilla.

                              AV
                              Last edited by asvirkku; 13-10-2011, 15:35.
                              e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎