Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330ci jäähdytysjärjestelmän ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ace_
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 223
    • Turku

    e46 330ci jäähdytysjärjestelmän ongelma

    Auto e46 330ci m54b30 -00

    Lämppäri puhaltaa lämmintä vain jos kierroksia nostaa reippaasti.
    Vesiventtiili, vesipumppu, termari toimivat varmasti ja tuskin ilmaakaan on järjestelmään jäänyt. 2kk sitten vaihdoin jäähdyttimen ja sen jälkeen on puhaltanut lämmintä normaalisti tähän päivään asti.
    Paisuntasäiliöstä huomasin että jäähdytysnesteen seassa on pieniä mustia muruja jotain muovinpalan tyylisiä, tuntuivat murenevan herkästi. Kooltan suurimmillaan n. 2*1mm. Mistä nämä murut voivat olla peräisin?
    Jäähdytin tuntui olevan kunnolla lämmin vain yläosasta ja alavesiletkun sain kunnolla lämpimäksi pumppailemalla sitä jonkin aikaa. Onko nämä murut nyt tukkineet jäähdyttimen?
    Lämmöt ei nouse yli normaalin
    Last edited by ace_; 13-11-2011, 15:27.
    e91 330iA M-Sport -05
    ex. e46 330Ci -00
    ex. E36 328i coupe m-sport -96
    ex. E36 320i coupe -92
  • kanikune
    Bimmer Rookie
    • Apr 2011
    • 92
    • Teerijärvi

    #2
    Olisko nuo murut vesipumpun siipien osia, mikä selittäs myös huonon nesteen kierron. Tai sitten ovat moottoria vasten olevista jäähytysnesteputkien liittimistä. Jos on ~200t km ajettu auto eikä niitä vielä vaihettu, kannattaa vaihtaa ennen kuin laukeaa poikki asti.

    Syökö nestettä?
    Pingottuuko j.nesteletkut, kun kone lämmin?

    http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...mp_thermostat/
    Täällä osat 7, 9, mahdollisesti tietenkin myös termari, eli 5. Vesipumppu 1.

    http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...m_water_hoses/
    Täällä osa 5

    http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...s_water_valve/
    Jos tuonne vesiventtiiliin, osa 4 on menny niitä muruja, voi tietty olla tukossa.
    Tämä pitäs löytyä ilmanputsarikotelon "alta".

    Vittumainen homma vaihtaa nuo kaikki konetta vasten olevat "paskiaiset", varsinkin takimmainen (kabiinifiltteri teline irti) ja imusarjan välissä oleva (melkein joutuu ottaa sen imusarjan irti ).
    Last edited by kanikune; 13-11-2011, 15:29. Reason: (kuvat eri auto, mutta taitaa olla sama vaiva..)
    Range Rover 2004 M62TUB44
    BMW 325i 2008 N53-B30A

    Comment

    • ace_
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 223
      • Turku

      #3
      Originally posted by kanikune View Post
      Olisko nuo murut vesipumpun siipien osia, mikä selittäs myös huonon nesteen kierron. Tai sitten ovat moottoria vasten olevista jäähytysnesteputkien liittimistä. Jos on ~200t km ajettu auto eikä niitä vielä vaihettu, kannattaa vaihtaa ennen kuin laukeaa poikki asti.

      Syökö nestettä?
      Pingottuuko j.nesteletkut, kun kone lämmin?

      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...mp_thermostat/
      Täällä osat 7, 9, mahdollisesti tietenkin myös termari, eli 5. Vesipumppu 1.

      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...m_water_hoses/
      Täällä osa 5

      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...s_water_valve/
      Jos tuonne vesiventtiiliin, osa 4 on menny niitä muruja, voi tietty olla tukossa.
      Tämä pitäs löytyä ilmanputsarikotelon "alta".

      Vittumainen homma vaihtaa nuo kaikki konetta vasten olevat "paskiaiset", varsinkin takimmainen (kabiinifiltteri teline irti) ja imusarjan välissä oleva (melkein joutuu ottaa sen imusarjan irti ).
      Kyseessä oli nyt m54b30 moottori kuten ekassa postissa mainitsin.
      Vesipumpun olen vaihtanut metallisiivelliseen malliin ja tänään vielä varmuudeksi purin termarin ja vesipumpun ja tarkastin että ovat kunnossa.
      Nestettä ei katoa eikä putkiin tule normaalia kovempaa painetta.
      e91 330iA M-Sport -05
      ex. e46 330Ci -00
      ex. E36 328i coupe m-sport -96
      ex. E36 320i coupe -92

      Comment

      • lee
        Newbiemmer
        • Mar 2009
        • 3
        • Espoo

        #4
        Ratkesko tää ikinä? Täsmälleen sama auto, sama vuosimalli ja sama ongelma eli kabiiniin ei tule lämmintä ilmaa paitsi kunnon kierroksilla. En tosin ole vaihdellut tai tarkistanut mitään osia vielä.


        Originally posted by ace_ View Post
        Kyseessä oli nyt m54b30 moottori kuten ekassa postissa mainitsin.
        Vesipumpun olen vaihtanut metallisiivelliseen malliin ja tänään vielä varmuudeksi purin termarin ja vesipumpun ja tarkastin että ovat kunnossa.
        Nestettä ei katoa eikä putkiin tule normaalia kovempaa painetta.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎