Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d Savua kabiiniin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lombardi
    Newbiemmer
    • Dec 2011
    • 7
    • Pori

    320d Savua kabiiniin

    Terve kaikille, liityin juuri bimmeristien joukkoon ostamalla ensimmäisen Bemarini. Ajoin auton tänään Frankfurtista kotiini Sveitsiin. Auto toimi kuin unelma, mutta matkalla sattui tilanne joka pisti huolestuttamaan. Koitan kuvailla ongelman ja kaikki mahdolliset taustavaikuttajat jotka mieleen tulee. Siinä tulee varmaan asioita joilla ei merkitystä ole, mutta kun en ole mikään mekaanikko niin otetaan varman päälle.

    Elikkä auto on 2002 320d ajettu 201tkm. Autolla on yksi omistaja, vuonna 39 syntynyt mies, joka ajeli autolla uudesta asti kunnes vaihtoi auton äskettäin toiseen. Auto on huollettu säännöllisesti ja viat korjattu aina merkkiliikkeessä. Huoltokirjan viimeinen perushuolto on 185tkm kohdalla. Kytkin on vaihdettu 190tkm, pakoputken väliosa ja kannen tiiviste 201tkm (viikko ennen kun auton hain). Auto on kaikin puolin priimassa kunnossa ja mielestäni hyvillä varusteilla.

    Ongelma syntyi kun ajoin auton tänään kotiini. Matkaa oli n. 650km. 300km jälkeen pysähdyin hakemaan kahvia (eli ajoon tuli n. 10min tauko). 500km jälkeen autoon tuli yhtäkkiä savua tuulettimen luukuista, sitä tuli vain pölläys. Ajoin auton tien viereen jolloin tuli toinen pölläys. Konepelti auki ja ihmettelemään. Koneen vasemmalta puolelta nousi vähän savua, mutta se oli enemmänkin höyryä kuin kunnon savua, sama juttu sisään virranneen "savun" kanssa. Se ei haissut mitenkään erityisesti tai muuta vastaavaa. Auton lämmöt pysytteli koko matkan ajan puolessa välissä, mikään varoitusvalokaan ei syttynyt. Eikä auton käyttäytyminen muuttunut savuttamisen seurauksena mitenkään. Kymmenisen minuuttia ihmettelin siinä tien varressa tapahtunutta, mutta kun en mitään huomannut niin jatkoin matkaa. Loput reilu 100km meni ilman savun häivääkään. Eikä auton käytöksessä siis huomannut mitään poikkeavaa.

    Ilma ajomatkan aikana liikkui +12 ja +16 välillä, matkan varrella on jonkun verran tunneleita joissa ilman lämpötila nousee aina selvästi ja ilma on muutenkin huonoa. Saksan puolella tuli ajettua lyhyt pätkä n. 215km/h, loppu 300km nopeus oli 140-180 km/h. Sveitsin puolella eli nuo viimeiset 200km ennen savua ajonopeus oli 120-140 km/h.

    Tuossapa noita tietoja joita mieleen tuli, mukana saattaa olla paljon täysin turhaakin tietoa, mutta laitoin nyt kaikki mitä tuli mieleen.

    Tarkoitus olisi vajaan kuukauden päästä muuttaa takaisin Suomeen ja olisi hyvä tietää mikä autossa on vikana vai onko mikään. Paikalliset autokorjaamot arpovat vikoja yleensä viikkotolkulla ja kielimuuri vaikeuttaa osaltaan selvitystä.

    Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa-
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #2
    tarttis tietää tarkalleen mistä se tuli ja oliko savua vai höyryä?

    varmistukseksi vielä auton vasen puoli on kuskin puoli.

    oikealla puolella on ainakin pakosarja, jos vaikkapa pissapoika on vuotanut ja neste osunut pakosarjaan tulee varmasti pilvi..
    Last edited by Takalo_kari; 14-03-2012, 20:25.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • Lombardi
      Newbiemmer
      • Dec 2011
      • 7
      • Pori

      #3
      Eli heti ilmoitin väärin, tuli siis oikealta puolelta eli kartturin puolelta. Siinä kun on ne koneen muovisuojat niin niiden ja pissapojan säiliön "välistä" se savu/höyry nousi (hetken aikaa sitä tuli ei nyt paljoa mutta kuitenkin niin että selvästi erotti). En osaa oikein varmaksi sanoa oliko savua vai höyryä. Omaan nenään ei haissut millekkään, mutta näytti jotenkin perushöyryä kiinteämmältä. Matkustajan mielestä olisi ollut ennemmin savua kuin höyryä, hänkin kyllä totesi että haju oli erittäin lievä eikä ainakaan missään nimessä mikään palaneen haju.

      Voihan se esim. olla että pissapojasta on jotain pakosarjaan lorahtanut, en tosin käyttänyt ko. värkkiä koko matkan aikana kertaakaan, eikä savua tosiaan enää pysähdyksen jälkeen tullut.

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        #4
        pissapoika on ainoa järkevä vaihtoehto.

        vuoto voisi olla esim. pissapojan pumpun välistä?
        ajat monttuun niin pääsee hiukan pissapojalta lirahtamaan.. seuraavaks kun tulee höyryt niin pysähdy katsomaan löytyykö pissapojan säiliön läheisyydestä märkää..

        toinen vaihtoehto on että joku johto ottaa pakosarjaan kiinni ja käryttää eristettä hieman..
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Lombardi
          Newbiemmer
          • Dec 2011
          • 7
          • Pori

          #5
          Kiitos tiedoista. Suurella todennäköisyydellä ei siis mitään mistä kannattaa hiuksia alkaa repimään.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎