Announcement

Collapse
No announcement yet.

330xdA(-01) kysymyksiä..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • van_gils
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 117
    • keski-suomi

    330xdA(-01) kysymyksiä..

    Morot kaikille Ajattelin avata uuden aiheen koskien oman kulkineeni "vikoja" ja on muutenkin kysymyksiä mihin kaipaisin vastauksia Eli olen omistanut otsikon mukaisen auton vähän yli vuoden ja ihan olen ollut tyytyväinen noin suunnilleen! Takaikkunan nostimen olen joutunut vaihtamaan ja sit onkin tähän asti ollut vain ihan perushuoltoja yms...

    Näihin ongelmiin nyt kaipaisin vastauksia muilta foorumilaisilta....

    1. Radio hävittää välillä asemat! Eli ensin häviää ääni ja joskus kun sammuttaa radiosta virran niin äänet tulevat takaisin Yleensä vika tulee jos ajaa johonkin monttuun niin kuin eilenkin, nyt ollaankin sitten menty 2päivää ilman minkäälaista musiikkia Eli eka häviää ääni ja kun radiota käyttää tv puolella niin näytössä lukee mute! Onko noissa mankoissa erillistä mute toimintoa? hetken kun ajelee häviää näytöltä radioaseman nimi ja näkyy pelkkät asemien numerot?? Siitä sit kun mennään taas hetki eteenpäin näytöllä ei näy enään yhtään asemaa eikä niitä sitten enään löydy ollenkaan Olisiko kylmäjuotoksia vai viittaisiko vika että anteenissa olisi jotain häikkää kun ei löydä yhtä ainoaa kanavaa enään? vaikea vika selittää, heh....

    2. Takapään kolahdus! Eli kun laittaa vaihdetta päälle tai nykii kaasulla peräpäässä kolahtaa jokin? Perä ei ole ruostunut irti mitä alussa pelkäsin! Kuulin että perän yläpuolella olisi joku pusla mikä voisi pitää kolahduksen?! Tänään kävin ylämaalla kyselemässä viasta ja yksi mekaanikko kertoi että oli yhteen nelivetoon vaihtanut kaikki puslat eikä kolahdus ollut loppunut, epäili että kolahdus voisi tulla jako-laatikosta! Auto "heijaa" pienessä nopeudessa ja tuli mieleen että voisiko kolahdus/heijaus olla samaa vikaa(kardaanin ristikkoko?) Ensi viikolla auto menee vaihteistoöljyn vaihtoon niin vilkaisevat samalla kolahdusta. Mutta antakaapas arvailuja mistä vika voisi johtua

    3. Talvella lämmöt ei noussu kuin viisarin verran yli ensimmäisen viivan eli ei lähellekkään normaalia, nokka oli tukossa koko talven Nyt lämmöt nousee normaaliin. Voisiko olla aika vaihtaa termostaatti(auto on tuotu saksasta)

    4. Lämmitylaitteen teho aaltoilee mutta kun laittaa täysille niin silloin ei aaltoile(siilikö?)

    5. Onko tuossa -01 mallissa GM vai ZF laatikko? Missä kilometreissa nuo laatikot "antautuu" kun olen jostain lukenu että hajoavat 220tkm-250tkm paikkeilla? Uskaltaako pamauttaa Karalan ohjelman automaattiin? Autolla on mittarin mukaan ajettu 200tkm.. Yllämaalla sanoivat että ei ne noissa kilometreissa yleensä vielä hajoa! Missä kilometreissa on foorumilaisten laatikot alkaneet oireilemaan?

    Iso kiitos kaikille jotka jaksavat vastata....
  • van_gils
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 117
    • keski-suomi

    #2
    Klonk ääni..

    Opiskelin tässä vähän ja tutustuin foorumiin ja vaikuttaisi että tuo kolaus tulisi rättinivel/kumilimppusta Toivon todellakin että vika ei ole siinä jakolaatikossa, sen korjaaminen kun varmaan maksaa aikas tavalla..

    Comment

    • juxo
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 301
      • Jyväskylä

      #3
      Omassa 330xda:ssa on samaa ongelmaa tuossa kolahtelussa/tumpsahtelussa... Rättinivel ja tukilaakeri on ehjiä, puslat näyttää ja tuntuu ehjältä mitä kerennyt kattelemaan. Täytyy vielä tarkemmin tutkia perän kehdon puslat ja vetarit jos niissä olis väljää. Tätä samaa ongelmaa oli tutkittu edellisen omistajan aikana korjaamollakin, muttei sitä kolahtelun syytä löydetty. Voihan se peräkin tietysti olla väljä.
      G05 X5 45e Msport
      E70 X5 35d
      E36 Compact VR6T
      E60 M5 VR6T
      E92 VR6T Build

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17500
        • Turku

        #4
        Kohta 3

        Päätermostaatti ja EGR ainakin tuollaisesta vanhasta romusta vaihtoon. Eiköhän sillä ala lämpenemään niin nopeasti kuin tuo yleensäkään lämpenee... Termareita löytyy myynnistä .
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • van_gils
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 117
          • keski-suomi

          #5
          No niin, tänään sit vaihdettiin vaihteistoöljyt Suodatin taisi olla 96€ ja öljy oli 6,45€/litra. Juu no siinä samalla huomattiin että ulompi vetarin kumi oli rikki ja vetarissa pieni väljyys. Eivät myy nelikkoon kun koko vetarin ja hinta oli 406€ Voe voe kun siinä olisi sit ollu kaikki mutta on myös todennäköisesti menny xenonin sytytin ja HINTA OLI 470€, mitä VITTUA?? Siis voiko oikeasti olla noin kallis? Onko muut uusineet ja mihin hintaan olette saaneet kyseisen härpäkkeen? X5:seen ei kuulemma tarvitse ostaa koko vetaria mutta henkilöautoon lista näytti että se pitää kokonaan uusia:( Voe voe sentään... No näillä mennään ja huollot on tehtävä maksaa mitä maksaa..

          Mut laitelkaapa vähän apua saisiko jostain vetarin ja sytyttimen edullisempaan hintaan Kiitoksia jo etukäteen.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17500
            • Turku

            #6
            Mistä saat vetarin 406€? Se on nimittäin edullinen hinta. Kaha tuo maahan orkkista vastaavaa vetaria, mutta hinta on samoilla nurkilla. Ja kyllä, ikävä juttu, mutta koko vetari on aina vaihdettava.

            T: Molemmat etuvetarit uusittu, samoin tukivarret, takapäässä vielä kaikki puslineen päivineen orkkista...
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • van_gils
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 117
              • keski-suomi

              #7
              Kl varaosat ja tuossa linkki Eli tämäkö on halpa hinta?
              Hyvä tietää

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by van_gils View Post
                X5:seen ei kuulemma tarvitse ostaa koko vetaria mutta henkilöautoon lista näytti että se pitää kokonaan uusia
                Mutta X5 onkin eri osilla, X3 on samoilla osilla kun e46 X, ainakin osittain.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • van_gils
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 117
                  • keski-suomi

                  #9
                  Originally posted by Esal View Post
                  Mutta X5 onkin eri osilla, X3 on samoilla osilla kun e46 X, ainakin osittain.
                  Oppi ja ikä kaikki, kiitoksia tästä infosta myös
                  Merkki kun on minulle uusi ja kovasti olen koittanut opiskella foorumia lueskellen
                  Mun autossa näkyi olevan GM:än vaihdelaatikko, miten laatikot määräytyi kun osassa on GM ja osassa ZF! Meneekö noi jotenkin vuosimallin tai mallisarjan mukaan?

                  Comment

                  • E.K.
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 494
                    • Helsinki

                    #10
                    Jossakin oli linkki missä laatikot lueteltu,mut käsittääkseni usein diisseleissä GM ja bensoissa ZF.

                    Muuten vaihdoitteko öljyt vai huuhtelitteko laatikon? montako litraa meni?

                    (Ja täältähän ne käytännön opit löytyy...)
                    Last edited by E.K.; 23-03-2012, 15:27.

                    Comment

                    • van_gils
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 117
                      • keski-suomi

                      #11
                      Kyseinen autohan on 4-veto ja huuhteleminen on kuulemma aika hankalaa verrattuna 2vetoiseen, olisi vissiin tarvinnu purkaa aika paljon tavaraa tieltä pois 5-6litraa meni öljyä ja vanhat öljyt oli mekaanikon mukaan todella hyvän näköistä, eikä sieltä tullut mitään "ylimääräistä" tavaraa mukana! Laatikko ei oireillut millään tavalla mutta halusin vaan vaihdattaa nuo "ikiöljyt" uusiin. Toivotaan nyt että ei nyt sitten tule mitään oireita vaihdon jälkeenkään

                      Comment

                      • E.K.
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2010
                        • 494
                        • Helsinki

                        #12
                        No eikai ne pahat mullakaan ollu,eriväriset ku uudet kuitenki.(530dA)
                        Järjestelmän tilavuus lauhduttimineen jotain 9 litraa ja huuhtelussa ajettiin 16 litraa läpi ennenkuin ulostulevan väri varmasti sama ku sisäänmenevä. Tosin petrocanadaa(erimerkkinen ku vanha).

                        En tiedä kuinka ahdas 4veto on, mut mulla otettiin vaan lauhduttimelta koneen etupuolella letku irti liittimestä ja siihen liittimillä uuden öljyn syöttö erillisellä pumpulla ja toisesta letkusta jätepurkkiin sitämukaa....Tietenkin öljypohja oli tyhjennetty, puhdistettu ensin +suodatin....

                        Comment

                        • van_gils
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2011
                          • 117
                          • keski-suomi

                          #13
                          No mut toivoa sopii että laatikko ei mene nyt huonoksi! Ensi kuussa vaihdetaan toiselle puolelle koko vetari ja vaihdelaatikon kannatinkumi kun oli menny vähän huonoksi. Sit mun pitää tarkastella vähän tuota xenonia kun toinen ei syttynyt polttimon vaihdon yhteydessä eli kunhan ehdin vaihdan ensin polttimot toisinpäin ja sen jälkeen ballastit niin tiedän onko vika polttimossa, ballastissa vai sytkässä Manasin tuossa jo eilen koko xenon valot hornan tuttiin mutta eiköpähän ne vielä kondikseen saa

                          Comment

                          • Petri
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 3156
                            • Nummela

                            #15
                            Originally posted by van_gils View Post
                            No mut toivoa sopii että laatikko ei mene nyt huonoksi! Ensi kuussa vaihdetaan toiselle puolelle koko vetari ja vaihdelaatikon kannatinkumi kun oli menny vähän huonoksi. Sit mun pitää tarkastella vähän tuota xenonia kun toinen ei syttynyt polttimon vaihdon yhteydessä eli kunhan ehdin vaihdan ensin polttimot toisinpäin ja sen jälkeen ballastit niin tiedän onko vika polttimossa, ballastissa vai sytkässä Manasin tuossa jo eilen koko xenon valot hornan tuttiin mutta eiköpähän ne vielä kondikseen saa
                            Voin kertoa että tuo vaihdelaatikon kannatinkumi vaatii sitten erikoistyökalun, mun autoon vaihdettaessa ammattitaitoinen hitsari teki semmoisen...
                            E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                            E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                            Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎