Kuulostaa vialliselta puhaltimen vastukselta eli "siililtä"
Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
-On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
Kiitos ajastasi? :think
Tarkiitatko kojelaudasta tulevaa puhallusta vai ilmastoinnin jäähdytintä vasten puhaltavaa isoa propellia keulalla?
Itselläni se keulan flekti jäi pyörimään vaikka autosta katkaisi virrat. Flektin moottorissa oleva rele ilmeisesti on noissa tapauksissa viallinen ja ratkaisuna on ostaa uusi flekti. 220e posteineen tuli saksan ebaysta maksamaan ja asennus ei ollut paha homma. Puskuri ja keulan viimasuoja irti ja uusi flekti tilalle.
Itselläni se keulan flekti jäi pyörimään vaikka autosta katkaisi virrat. Flektin moottorissa oleva rele ilmeisesti on noissa tapauksissa viallinen ja ratkaisuna on ostaa uusi flekti. 220e posteineen tuli saksan ebaysta maksamaan ja asennus ei ollut paha homma. Puskuri ja keulan viimasuoja irti ja uusi flekti tilalle.
Itsellä tuo sama vika, eli tuo keulassa oleva flekti jää pyörimään vaikkei autossa ole virtoja. Söi talvella akun tyhjäksi, ja ainoa apu silloin oli jättää ne piuhat tuosta irti. Nyt kun ilmat ovat lämmenneet, niin tarttisi tuo asia laittaa kuntoon.
Onko tosiaan niin ettei tuota saa millään fiksattua?
Eli ainoa ratkaisu on ostaa uusi flekti?
Ja osaako joku neuvoa, miten varmistaa että vika olisi juuri tuossa flektissä, ettei tule hankittua tuota puhallinta turhaan...
Keulan flektistä (electric pusher fan) on ollut aktio eli vaihtokampanja kun niissä on ollut vikaa. Itselle vaihdettiin -09 mutta muistelen lukeneeni foorumilta lähiaikoina että aktio olisi vielä auki. Kannattaa kysäistä ensin merkkiliikkeestä VIN-koodia vastaan onko aktio saatavilla.
Jollei, jatkossa vianselvittely alkaa INPA:lla vikakoodien lukuna. Sen jälkeen tutustutaan IHKA:n tai IHKR:n toimintaan: KLIK. Suosittelen vilkulemaan WDS:stä Body->Heating and air conditioning functions->Evaporator Control->DDE 3.0 or DDE 4.0.
Flekti on PWM-ohjattu joten sillä ei ole relettä. Jos se jää pyörimään niin sulake on ainakin kunnossa.
Villi veikkaus on että joku anturi (haihduttimen lämpöanturi, kylmäainelinjan paineanturi) antaa väärää tietoa tai anturin kontakti on poikki. Voihan olla myös että kylmäaineet on menneet harakoille.
Eli vikakoodit, jos mitään ei löydy pl. electric pusher fan control unit tjsp, niin silloin voi olla kohtuu varma että flektin PWM-ohjausyksikkö on tiensä päässä --> kysy aktiota tai kaiva kuvetta. GP:ltä orkki 357€ + pk: KLIK. Smiidiltä tarvike 284€ + pk : KLIK. Autoteilemann.de:ltä tarvike 144€: KLIK.
Edit: Jos flekti olisikin jumissa, INPAlla voi pakko-ohjata sen päälle ja kädellä vähän auttaa josko herkistyisi. Mutta ei tässä tapauksessa tietty.
Comment