Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Jo toinen turbo rikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • APA530
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 108

    E46 Jo toinen turbo rikki

    Terve!

    Autona E46 330d -02 ajettu 280tkm
    Turbo vaihdettiin viime talvena uuteen kun vanha sanoi sopimuksensa irti.
    Työ teetettiin korjaamolla ja asennettiin uusi (tehdaskorjattu?) turbo.
    Tämän jälkeen auto sammui ajossa muutaman kerran, kun kiihdytti ja nosti jalan kaasulta, kuului pieni posahdus ja kone sammui, normaalisti taas käynnistyi ja matka jatkui, mikähän lie oli?

    Nyt sitten n.4000tkm myöhemmin tapahtui taas jotain, tehot kateissa ja oman käsitykseni mukaan turbo taas hajalla.

    Kone käy ja ruksuttaa mielestäni samaan malliin kuin ennenkin eli siellä puolella kaikki kunnossa.

    Onko jokin seikka mikä tuon turbon rikkoo vai onko mulla ollut vain paska tuuri ja saanut jonkun maanantaipäivän kappaleen? Onko asennuksessa voinut jäädä jokin asia tekemättä tai mikä sen ahtimen rikkoo? Turbossa on takuu ja auton vien korjaamolle takaisin pyhien jälkeen, sitten saa tarkemman tuomion autosta.

    Onkos joku muu vaihdellut turboja pari kertaa vuodessa??
    nyt: E61 535dAt
    EX Carbon Schwarz
    M-Sport 530d

    sigpic
  • RPee
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 23
    • hs

    #2
    Arvataan kun ei tietoa ole ko. moottorin rakenteesta. EGR siinä kuitenkin lienee? EGR:n takeltelu voi saada aikaan kuvatut oireet, tehot hukassa, paukahtelee, taas vetää, ilman vetoa toimii, jollakin kelillä ja jopa vuodenaikana hankalampi jne. Merkkiä mainitsematta, ei penari siis, oli taannoin 230t ajettu lamppuöljypoltin vm 2004 turpolla ja servo-ohjatulla egr:llä. Uusi egr-venttiili 500e + vaihto. TI-menetelmin vanha kuitenkin tuli putsattua jarruklinereillä (pari purkkia) vähän joka koloon (paitsi servon muoviosiin/sisään/liittimeen) ja välillä liuotellen. Lopuksi crctä servon liittimeen/sisuksiin. Servon sain yleismittarilla mitattua korjaamokirjan ohjeilla että oli ainakin perusasiat kunnossa. Pelasi näin huollettuna seuraavat kymppitonnit kunnes auto meni myyntiin. Mainittakoon että egr oli myös tulpattuna sokkolapulla alkuun ennen kliineriremonttia, mutta näissä vähän uudemmissa kikottimissa elektroniikka pirulainen hoksaa kaasusuhteet vääriksi ja syttyy check engine ja samalla poistuu päältä luistonestot ja muut hienoudet ja konttori-insinööri sanoo nounou.

    Comment

    • APA530
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 108

      #3
      Ja turbohan se siellä on kajahtanut sekä pari suutinta vuotaa... Mene ja tiedä mistä moinen on johtunut?
      No uutta turboa tilaukseen ja suuttimet vaihtoon, kohtuullisen kallista lystiä tuntuisi ainakin olevan

      Onkos kellään ylimääräisiä suuttimia kaupan?
      nyt: E61 535dAt
      EX Carbon Schwarz
      M-Sport 530d

      sigpic

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎