Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i -99 AT monitoimiratti/airbagvalo/radio ym. sähköongelma - VIKA SELVITETTY!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kung Lao
    Newbiemmer
    • Jun 2012
    • 2
    • Hki

    E46 316i -99 AT monitoimiratti/airbagvalo/radio ym. sähköongelma - VIKA SELVITETTY!

    Terve vaan kaikille näin aluksi. Viikkotolkulla oon yrittänyt saada selkoa ko. vikaan, pieniä epäilyksiä jo saattaa olla muttei mitään täysin varmaa ja aika todella vähän on löytynyt vastaavanlaisesta ongelmasta tietoa niin päätin sit regata tänne ja kysellä suoraan josko joku tietäisi jotain.

    Elikä seuraavanlainen ropleema:
    Alkoi pääsiäisen tienoilla, pitkää matkaa ajaessa cruise päällä yhtäkkiä radio pimeni täysin, vähän ajan päästä myös ite cruise. Cruisen valot paloivat silti edelleen. Noh, cruise pois päältä ja radio toimi taas. Jossain vaiheessa airbagin valo liittyi mukaan sekoiluun, sekin hävisi kun cruisen otti pois päältä, viimeistään siinä vaiheessa kun pisti virrat pois.

    Myöhemmin tämä airbagin valo alkoi välillä palaa jo ilman, että käytti edes koko cruisea ja taas samalla pimeni radio -> cruisea päälle ja pois muutama kerta ja taas kaikki ok.

    Vielä myöhemmin tämä airbagin valo paloi lähes jatkuvasti, joko kunnolla tai vilkkuen ("täristäen") ja taas radio kuolleena, tässä vaiheessa hävis ratista kaikki sähköt (töötti, cruisen napit). Tällä hetkellä airbagin valoa ei näy ollenkaan, ei edes kun heittää virrat päälle. Ja edelleen ratti ja radio pimeinä.

    Nämä tullut luettua aika pitkälti läpi:



    http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=122605 (8. postaus)
    Ja paljon enemmältiki mitä en nyt äkkiseltään muista/löytänyt.

    Autoon vaihdettu akku pari kk sitten, viime syksynä vaihdoin alkup. kasettisoittimen pioneerin soittimeen. Kokeilin ottaa ensin soittimesta adapterin irti millä saa ratin napit toimimaan soittimen kanssa ja sen jälkeen koko soittimenkin irroitin, ei auttanut kumpikaan. Akunkin otin irti n. 5 minuutiksi, ei mitään. Yleismallisella vikakoodinlukijalla ei löytynyt mitään, ei kuulemma pääse tarpeeksi syvälle tietohin käsiksi. Ei hirveesti huvita mennä Laakkosen 185 euron vikakoodien lukuun.

    Voisko mahollisesti ongelma olla slip ringissä (kellojousi?) tai relevika? Toiveet korkealla ettei sentään mikään isompi/kalliimpi vika ole, just meni tonniviissataa isompaan huoltoon + renkaisiin ja muuhun.

    Tulikohan jo kaikki oleellinen, tekstiä ainakin tuli, huh.
    Last edited by Kung Lao; 23-07-2012, 11:18.
  • sn3ak3r
    Newbiemmer
    • May 2010
    • 22
    • Hyvinkää

    #2
    Itse veikkaisin aika varmuudella, että ratin takana oleva "kalmari" on hajalla. Hintaa kyseiselle härpäkkeelle on 100-200e, itselle vaihdetaan ensi viikolla tuo ja hintaa sille oli 115€.

    Comment

    • Kung Lao
      Newbiemmer
      • Jun 2012
      • 2
      • Hki

      #3
      Vika selvitetty!

      Päivitellääs vähän tätäkin.

      Näiden yo. oireiden lisäksi rupes käymään mm. seuraavia:
      -pitkien valojen päällelaitossa takalamppujen vikavalo rupes palaan eikä pitkien sinistä merkkivaloa näkynyt missään, itse pitkät kuitenkin toimivat normaalisti.
      -sisävalo syttyi ja sammui mtien sattuu, monesti tööttiä painaessa varsinkin. Tööttihän ei taas toiminut ollenkaan.
      -pyyhkijän sulat+pissapoika kuolivat myös silloin tällöin.

      ymymym, olihan noita vaikka ja mitä.

      Koko kesäkuu meni remonttia tehdessä eikä ehtinyt selvitteleen sen enempiä koko ongelmaa. Nyt oli aikaa ja vika selvitetty pitkälti näiden avulla:



      http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=441050
      http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=596758

      Eli vikana oli niinkin yksinkertanen osa ku virtalukon pohja. Hintaa oli Autokeskuksella n. 70e ja vaihtamiseen meni aikaa parikymmentä minuuttia.

      Kuvasta osa nro2 siis:
      http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...nition_switch/

      Että näin.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎