Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inpa fault code 2738 (318CI n42) - apuja tulkintaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • viljajo
    Newbiemmer
    • Mar 2012
    • 14
    • Espoo

    Inpa fault code 2738 (318CI n42) - apuja tulkintaan

    Terve,

    Nyt tarttis vähän jeesiä INPA:n arvojen tulkinnassa, jos täältä löytyisi jollakin asiantuntemusta. Eli kyseessä olisi E46 318CI (2003, ajettu n. 120tkm) 2.0l N42 koneella. INPA:lla luetut arvot alla.

    - Vaihdettu pari kuukautta sitten etummainen O2 lambda anturi (bosch), joka ei auttanut check engine - valon syttymiseen, jota nollailtu säännöllisen epäsäännöllisesti.
    - Vikakoodi viittaisi katalysaattori-ongelmaan, mutta voiko kyseessä olla näillä koodeilla myös muu vika?
    - Toinen kysymys liittyy siihen, että miksi INPA näyttää tuollaisia km-lukemia?

    Kaikki apu tarpeen, kiitos avusta!

    2738 CDKKAT - Catalytic-converter conversion

    Error counter: 4
    Logistic counter: 32

    1. Umweltsatz
    Mileage 13200 km
    Exhaust mass flow filtered (msabg) 176.00 kg/h
    rel.air finning (rl) 72.00 %
    exhaust cat (tikatm2 / mono tikatm) 30.00 degrees C
    Lambda Ist value before cat (lamsoni_u) = 2.63

    2. Umweltsatz
    Mileage 304790 km
    Exhaust mass flow filtered (msabg) 176.00 kg/h
    rel.air finning (rl) 143.25 %
    exhaust cat (tikatm2 / mono tikatm) 80.00 degrees C
    Lambda Ist value before cat (lamsoni_u) = 3.13

    3. Umweltsatz
    Mileage 354430 km
    Exhaust mass flow filtered (msabg) 180.00 kg/h
    rel.air finning (rl) 32.25 %
    exhaust cat (tikatm2 / mono tikatm) 40.00 degrees C
    Lambda Ist value before cat (lamsoni_u) = 2.69
  • tha
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 21
    • Helsinki

    #2
    Onko tuontiauto?

    Comment

    • viljajo
      Newbiemmer
      • Mar 2012
      • 14
      • Espoo

      #3
      Ei ole, vaan kotimainen.

      Comment

      • viljajo
        Newbiemmer
        • Mar 2012
        • 14
        • Espoo

        #4
        INPA Fault code 2738 (N42) - Katalyssaattori / imuvuoto?

        Nostellaas taas tätä vähän esiin, kun ongelma ei ole poistunut etsinnästä huolimatta. Ohessa vielä hiukan lisäkuvausta:

        - Pakokaasumittauksissa HC arvot on kohollaan (pahimmillaan yli 200). Katsurilla menee läpi kun kierroksia annetaan tarpeeksi, siitä ne arvot sitten tippuvat erittäin hyviksi pienen poljennan jälkeen.
        - Öljyä kuluu mielestäni liikaa: n. 5000 km ajolle saanut lisätä rapiat pari litraa. Yksi syy lisääntyneeseen kulutukseen voine olla että öljy vaihtui edellisessä huollossa Castrolin Edgeen peruslitkuista. Muuten kone ei ainakaan ulospäin vuoda öljyjä tippaakaan, en ole puolen vuoden seurannalla havainnut tippaakaan parkkihallin ruudussa ja myöskin konehuone on aivan kuiva.
        - Öljytikussa on hieman sitä kuuluisaa kerman väriä, mutta tuo saattanee selittyä kohtuu lyhyillä päivittäisillä ajoilla (n. 5-15 km suuntaansa)
        - Liikkeelle lähdöissä / alakierroksilla (alle 2000) tehot on heikot, tehot taas käytössä paremmin kun kierrokset yli 2000. Sen olen huomannut, että INPA:lla kun resetoi adaptation valuet, kone toimii n. 50-200 km ajon alakierroksilla todella paljon reippaammin, mutta sitten palaa tuohon heikkoon toimintaan.
        - Muuten tyhjäkäynti on erittäin hyvä, kone käy tasaiseen. Imuvuotoja en pintapuolisella läpikäynnillä ole identifioinut.

        Eli olisiko tuo koneen alakierroksilla oleva tehohävikki yhteydessä tuohon katalysaattorin vikavalon syttymiseen? Kone kävisi liian rikkaalla, vai vuotaako öljyä jostakin joka aiheuttaa epäpuhdasta palamista?

        Joku paikantamaton imuvuoto tai muu vuoto aiheuttaisi tuon tehohävikin, jota moottori kompensoi säätämällä seoksia => kun adaptation valuet nollaa, tehot alakierroksilla takaisin ja kaikki OK, mutta kun auton tietokone huomaa väärät seokset 50-200km ajon jälkeem, alkaa se säätämään seoksia joka aiheuttaa katin vikavalon / tehohävikin?

        Vaihdettu myös MAF, etummainen lambda, separaattori, tulpat, suodattimet ym. Alipaineletkun liitin MAF:n (MAF:n kyljessä oleva pieni/ohut liitäntäputki) öljynsuodattimelta myös vaihdettu kun oli haurastunut sököksi

        Olisiko valistuneita arvauksia tai neuvoja tähän ongelmaan, vai oliko päättelyketjuni aivan persiillään? Jotenkin en usko että katalysaattori on sökönä, sitä on kurkattu kameralla ja kaikki kennot näyttävät ehjiltä (voihan siinä toki muutakin olla). Ei muutenkaan viittisi sitä lähteä vaihtamaan nämä muut seikat huomioon ottaen.

        Kiitos avusta!


        Originally posted by viljajo View Post
        Terve,

        Nyt tarttis vähän jeesiä INPA:n arvojen tulkinnassa, jos täältä löytyisi jollakin asiantuntemusta. Eli kyseessä olisi E46 318CI (2003, ajettu n. 120tkm) 2.0l N42 koneella. INPA:lla luetut arvot alla.

        - Vaihdettu pari kuukautta sitten etummainen O2 lambda anturi (bosch), joka ei auttanut check engine - valon syttymiseen, jota nollailtu säännöllisen epäsäännöllisesti.
        - Vikakoodi viittaisi katalysaattori-ongelmaan, mutta voiko kyseessä olla näillä koodeilla myös muu vika?
        - Toinen kysymys liittyy siihen, että miksi INPA näyttää tuollaisia km-lukemia?

        Kaikki apu tarpeen, kiitos avusta!

        2738 CDKKAT - Catalytic-converter conversion

        Error counter: 4
        Logistic counter: 32

        1. Umweltsatz
        Mileage 13200 km
        Exhaust mass flow filtered (msabg) 176.00 kg/h
        rel.air finning (rl) 72.00 %
        exhaust cat (tikatm2 / mono tikatm) 30.00 degrees C
        Lambda Ist value before cat (lamsoni_u) = 2.63

        2. Umweltsatz
        Mileage 304790 km
        Exhaust mass flow filtered (msabg) 176.00 kg/h
        rel.air finning (rl) 143.25 %
        exhaust cat (tikatm2 / mono tikatm) 80.00 degrees C
        Lambda Ist value before cat (lamsoni_u) = 3.13

        3. Umweltsatz
        Mileage 354430 km
        Exhaust mass flow filtered (msabg) 180.00 kg/h
        rel.air finning (rl) 32.25 %
        exhaust cat (tikatm2 / mono tikatm) 40.00 degrees C
        Lambda Ist value before cat (lamsoni_u) = 2.69

        Comment

        • jakki2
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 84
          • Finland - Kerava

          #5
          Mulla identtinen ongelma identtisessä autossa - löytyikö vian aiheuttajaa koskaan ?
          316 / 77 -> 328 / 96 -> 316i / 02 -> 325Ci / 02 -> 330e / 17 --> i4 eDrive40

          Comment

          • jakki2
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 84
            • Finland - Kerava

            #6
            hieman päivitystä:
            Vikakoodi tulee aina moottorijarrutuksen yhteydessä, samaa sanoo Boschin testeri :
            katalysaattorin puhdistusaste - alle min-kynnysarvon
            happitunnistimen vanhentuminen/lohko 1, anturi 2 - vika moottorijarrutuksella

            oisko ideoita ?
            316 / 77 -> 328 / 96 -> 316i / 02 -> 325Ci / 02 -> 330e / 17 --> i4 eDrive40

            Comment

            • N42fun
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 60
              • Uusimaa

              #7
              Eikö kaikki lambdat kuuluisi vaihtaa kerralla? Oman käsityksen mukaan jos katin toisella puolella on kulunut ja toisella puolella kulumaton lamda, on tietokoneen vaikeaa tehdä riittävän tarkkaa mittausta O2:n määrästä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎