Announcement

Collapse
No announcement yet.

suurissa nopeuksissa väljää ohjauksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mirrinmurkina
    Bimmer Rookie
    • Jul 2012
    • 161
    • Tuusula

    suurissa nopeuksissa väljää ohjauksessa

    Mitä kokeneemmat bmw:n omistajat sanovat jos ohjauksessa tuntuu väljää suuremmilla nopeuksilla? Sen huomaa yli 70 km/h nopeudessa ja 120 km/h on jo häiritsevän suuri väljä kohta "keskellä" rattia. Moottoritiellä on ärsyttävä ja vähän pelottava ajaa kun on tyhjää ratissa.
    Autona on 328CiA. Onko raidetanko "vain" kulunut? vai onko jostain halvemmista osista kyse vai voisiko jopa säätää pois? Pienissä nopeuksissa on ihan hyvä ajaa. 160km/h vauhti tuntuu jo tosi pelottavalta ja ei bmw:tä ole tuollaisena tarkoitettu ajettavaksi jos osa ajonautinnosta on tiessään.

    Sitten on sellainenkin vika mikä ei ole vielä mitään aiheuttanut, vähän vain ihmetyttää. Kun jarruttaa auton pysähdyksiin niin aivan jarrutuksen lopussa poljin täristää ja samaan aikaan kuuluu "pärisevää" ääntä. Mikähän tämän aiheuttaa? Onko muilla ollut samaa?
    f10 535xi vm2011
    ---
    ex:
    e92 335i vm2007
    e90 320i vm2005
    e46 328CiA vm1999
  • Orvix
    BTCF Member
    • Sep 2008
    • 140
    • Akaa

    #2
    Väljyys voi johtua melkein mistä tahansa ohjaukseen liittyvästä osasta rattia lukuunottamatta. Alottaisin raidetangoista, siitä etenisin rattiakselin kumilimppuun ja kumilimpusta kohti rattia päin on vielä yksi nivel, joka voi väljistyä. Onhan noista hammastankojakin mennyt.

    Jarruongelmien ratkaisuksi suosittelisin jarrusatuloiden purkua ja osien putsailua (mäntä pihalle ja uudet tiivisteet). Vaikka tuo ei auttaisi, niin ei jarruhuolto ainakaan pahaa tee. Jarrujen täristämiseen vaikuttaa myös etutukivarsien takapuslat, jotka kannattaa vaihtaa Powerflexeihin vaikka vanhat näyttäisivätkin uusilta.

    E46 on todella herkkä auto väljyyksille alustassa ja väärille pyöräkulmille sekä renkaille. Pahimmassa tapauksessa saat vaihtaa kaikki alustan osat eikä vika siltikään katoa.
    E91 325d -10 M-Sport

    Comment

    • mirrinmurkina
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 161
      • Tuusula

      #3
      Kiitos neuvoista. Täytyy niiden perusteella alkaa selvittämään vikoja. Oman kokemuksen mukaan ulommaisten raidetankojen päiden väljyyden huomaa jo parkkipaikalla käännettäessä ja nosturilla ottamalla renkaasta kiinni ja kokeilemalla välystä. Sellaista väljyyttä en ole tässä autossa huomannut.
      f10 535xi vm2011
      ---
      ex:
      e92 335i vm2007
      e90 320i vm2005
      e46 328CiA vm1999

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎