Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 328i Suomen ilmastoon sopivaksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janispetke
    Newbiemmer
    • May 2012
    • 2
    • Suomi

    E46 328i Suomen ilmastoon sopivaksi

    Otsikon mukainen auto vm.-99 tuli Saksasta uitettua ja nyt tarvitsisi laittaa ns. talvikelpoiseksi, eli toisinsanoen, minkälainen lämppäri kannattaisi hommata ja onko muuta huomioitavaa? Ja tässä samalla ohimennen, että minkäslaista öljyä porukat käyttää? Castrol ilmeisesti "paras"? Ja mistä kannattaa hommata mahdolliset vara-/huoltotarvikkeet ja osat?
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3142
    • Tampere

    #2
    Perusvaraosia saa vaikka Motonetistä. Henkilökohtaisesti suosin KL-Varaosat -puljua. Joissakin tapauksissa marmoritiskikin on kohtuuhintainen - aika harvoin tosin.

    Olettaen että valmistuskuukausi on vaikka 06/1999, 328i tarvitsee lämmitetyn huohotinputken ja muutkin Cold Climate -option palaset (S842A=Yes) täältä eli 01 Pressure regulating valve, 02 Vent pipe, 03 Connecting line ja 04 Vent hose. Jos tuolta konvertoi taalat euroiksi suoraan niin ~140€ paikkeilla lienevät tarvekalut + työ päälle. Ei taida olla edes paha vaihtaa itse, paremmin tietävät valistakoot.

    Äkkinäisesti en löytänyt mitään johtosarjaa eli ei liene vastuksella lämmitettävä eikä tuossa räjäytyskuvassakaan ollut mitään viitettä että siitä lähtisi kaapeleita mahdollisesti.

    Jos kilometrejä on 250tkm+ niin kannattaa vakavasti harkita vesipumpun vaihtamista (muovinen siipipyörä) ja samalla termostaatti sekä jäähdytysneste.

    Siiinä kait ne suurimmat. Öljyt normaalin huolto-ohjelman mukaisesti, Suomen olosuhteissa ei tarvita mitään erikoiskamaa. Castrolin öljyt on tietty hyviä mutta maksavatkin sen edestä, sanoisin ettei kannata. Jotain BMW:n hyväksymää öljyä, LL-01 varmaan riittää.
    Last edited by MNi; 27-08-2012, 23:40. Reason: typokorjaus

    Comment

    • LordHamwich
      BTCF Member
      • Feb 2011
      • 436
      • Kuopio-Kuhmo

      #3
      Teboil Diamondiahan täällä on kehuttu puolin ja toisin tuohonkin pataan.

      Edit: edelliseen viestiin viitaten, kyllä se marmoritiski on yllättävänkin usein kohtuuhintainen.
      1997 E39 523i Cosmosschwartz
      sigpic

      Gone with the wind:
      1994 VW Passat 2.0
      1995 E36 323i

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3142
        • Tampere

        #4
        Jaa niin lämppäristä, E46 threadeista ei löytynyt M52 koneelle mainintaa, mutta E36-puolelta oli tämmöinen keskustelu.

        Säteilylämmitin näyttäisi Defan kataloogin mukaan olevan DA411855 eli 855 eli 800-sarjan kontaktisäteilylämmitin. Sivu 103 kertoo että kyseinen malli pukkaa 400W tehoa pihalle. Eikä siitä puutu ykköstä edestä....

        Ole onnellinen, allekirjoittaneella on 330d E46, siinä 870 elementti eli 300W.

        Silmään osui Defan testiraportti Googlesta, suomalaisen firman tekemä testaus. Siinä on sivulta 525i:n (M54 siis) testi jossa on juuri tuo 855 elementti testissä. Tosin lämmitysaika on 3 tuntia (mistä lämppärikellosta saa niin pitkään).

        Lähtökohta siis -20 asteen testikammio. Kolmen tunnin kohdalla öljypohjan oikea puoli joitakin asteita plussan puolella, vasen puoli -9 astetta pakkasella ja lohko noin keskimäärin ehkä nollan paikkeilla (osin pikkuisen pakkasella ja osin aavistuksen plussan puolella). Ehkä se säästää moottoria.

        Comment

        • MunkADunk
          Newbiemmer
          • Jun 2010
          • 6
          • Keski-Suomi

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          Jos kilometrejä on 250tkm+ niin kannattaa vakavasti harkita vesipumpun vaihtamista (muovinen siipipyörä) ja samalla termostaatti sekä jäähdytysneste.
          Samalla kannattaa ostaa myös paisuntasäilöön uusi korkki, nimimerkillä korkin viallisen paineventtiilin takia haljennut paisuntasäiliö.

          Comment

          • janispetke
            Newbiemmer
            • May 2012
            • 2
            • Suomi

            #6
            onko nuo KL-Varaosien sivuilla listatut osat 328:iin ihan aitoja osia vai "tarvikeosia"? Kun ajattelin sieltä varmaankin kaikki suodattimet + mahdollisesti muutakin tilata ja haluaisin käyttää mahdollisimman pitkälle aitoja osia, kun tarvikeosat välillä aikamoista paskaa. Olisiko öljyksi Teboil Diamond 5W40 hyvä vaihtoehto? BMW Longlife oil -04 merkintä löytyy putelista.

            Oman valmistuskuukausi 12/-98 eli onko tuo huohottimen lämppärisysteemi käypä? Ja siis tarvitsee vain nuo: 01 Pressure regulating valve, 02 Vent pipe, 03 Connecting line ja 04 Vent hose ?

            Kiitos vastauksista kaikille!

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3142
              • Tampere

              #7
              Pääsia öljyssä on tuo LL-04 hyväksyntä. Loppuosa on henkilökohtaista mieltymystä. Jos orkkiskamaa haluaa, niin täältä löytyy litrahintaan 5,20 + postikulut Suomeen. En ole vielä kokeillut mutta seuraavassa vaihdossa olisi tarkoitus tuolta tilata.

              Huohottimen lämmitys kannattaa kysäistä vielä marmoritiskiltä, lähinnä vaatiiko se sähköä vai ei. Jos ei vaadi niin noi osat riittää.

              KL:ssä osa tavarasta on originaalia, osa tarviketta. Suotimet tuskin on BMW-leimalla. Tosin subjektiivinen näppituntuma olis että Motonetin tarvikkeeseen verrattuna KL:ssä olis laadukkaampaa tarviketta. Viimeksi kiisseliin hankittu moottorin ilmansuodin oli Mann:in valmistetta eli hyvää tavaraa.

              Edit: ei mainos, mutta BMW Club Finnlandiin liittymällä saa varaosista marmorilta -10% alennuksen.
              Last edited by MNi; 14-09-2012, 12:25. Reason: marmoriale

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎