Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 vvm. 2002 etulaakeri 330xd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oodelain
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 18
    • Vantaa

    E46 vvm. 2002 etulaakeri 330xd

    Rallattaa niin etupään pyörimisen mukaan, vauhdin kasvaessa äänikin tihenee / tasaantuu eli onko muuta vaihtoehtoa kuin laakerissa säröä?

    Kokemuksia tästä:
    http://www.schmiedmann.fi/3122675702...numerolla.aspx ?

    Hinnaltaan varsin kohtuullinen ja ilmeisesi asennuskin helppo, eli rengas, jarrulevy satuloineen irti jonka jälkeen pääsee itse tuohon laakeripesään käsiksi? Onko jokin jotenkin oikeasti tiukassa kiinni?


    ps. toi kysymysksiä 2. topic on melko hanurista, jos haulla hakee laakerista asiaa niin löytyy noin 1xxx-vastausta sisältävä keskustelu.
    A3
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    Edellisestä E46 tuli molemmat etupään lakkerit vaihdettua, noh toinen puoli lähti nätisti irti mutta toinen puoli istu kiinni ku tauti.
    Ei auttanut pillillä lämmittäminen ja jäähdytys jne. vaan piti ihan rälläkällä halkasta laakeripesä jotta saatiin se irti...

    Hyvällä tuurilla sulla lähtee molemmat nätisti kopauttamalla irti.
    Paskalla tuurilla molemmat jumissa ku ryssät Serenassa.
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Ei varmasti lähde nätisti kopauttamalla mihinkään ja tuo linkin laakeri on väärä. 4-vetoisessa erilainen laakeri.


      Comment

      • oodelain
        Newbiemmer
        • Jul 2012
        • 18
        • Vantaa

        #4
        Osaatko sanoa varmaksi mistä ja minkälainen olisi oikea laakeri?

        Tai vaihtoehtoisesti onko jotain muuta vaihtoehtoa äänenlähteelle kuin pyöränlaakeri?

        Merkkiliikkeestä tietysti kysymällä selviäisi oikeanlainen laakeri hintoineen..

        edit. Tämä lienee oikea:

        Noista kokemuksia?
        Last edited by oodelain; 13-11-2012, 09:37. Reason: varaosalisäys
        A3

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #5
          Ai joo, täähän olikin nelikko
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • oodelain
            Newbiemmer
            • Jul 2012
            • 18
            • Vantaa

            #6
            Ilmeisesti tämän kuvan mukainen purkutyö olisi:


            Ja kaiketi uuden laakerin (#6) mukana tulisi uusi lock ring (#7)?

            PErkele ku tietäisi vaan että miten tiukassa mahtaa olla, tätähän voisi lauantaina yrittää värkätä... Eikö jengillä kokemuksia?
            A3

            Comment

            • harjomi
              Newbiemmer
              • Dec 2008
              • 13

              #7
              Pari viikkoa sitten vaihdoin juuri nuo merteilin myymät laakerit. Lukkorengas tulee mukana, samoin napamutteri. Napamutteri tarvitsee 36mm kaksitoistakulmaisen hylsyn. Kannattaa avata pyörä maassa ja kaveri jarrun päällä. Mulla toinen lähti helposti mutta toinen piti lyöntitaltalla naputella kahteen osaan. Vetarin irroitusta varten tarttee tukivarsi irrottaa korikiinnikkeistään ja sitten kun vetari on irti, lähtee napa liukuvasaralla. Tässä vaiheessa laakeri on sitten jo rikki, joten se on pakko saada irti ja vaihdettua. Ohjeen mukaan pitäisi tulla ruuvityyppisellä ulosvetimellä, ei toivoakaan ainakaan tässä tapauksessa. Sitten ei auttanut kuin irrottaa vielä raidetangonpää ja tolppa olkatuesta? ja kiikuttaa olkatuki? prässiin. n.10tn kohdalla pamahtivat irti. Kasauksessa ei sitten ihmeitä ollutkaan, senkus ruuvaa.

              Tässä tehtaan ohje: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/11/04

              Mut kyllä tuli hiljanen

              Comment

              • baku
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 346
                • Kausala

                #8
                Sama homma tuli tehtyä viime kesänä toiselle puolelle. Ensimmäisenä homma kaatui tuohon 12 - kulmaiseen 36mm hylsyyn: 32mm hylsyt oli suurimmat 12 - kulmaiset mitä mistään löysin. No, 36 lenkistä varsi pois ja hitsaamalla tuo pää hylsyyn kiinni. Aika huolella oli kaikki paikat jumissa ja tuli todettua, että ilman prässiä en tuota toiste rupea tekemään.

                Siinä laakerissa on muuten ABS:n kehä, joka kannattaa huomioida, kun rupeaa laakeria paikalleen painamaan. Mulla oli FAG:n laakeri ja siinä kiinnittyi huomio kun nuo pölytiivisteet oli eriväriset.
                F20 116d
                E63 645
                E28 528
                F30 320d x-drive
                F31 335d x-drive

                ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                KTM 1290 Super Adventure
                K1200S
                ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎