Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i tyhjäkäynti seilaa ylös alas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39SS
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 6
    • Suomi

    E46 316i tyhjäkäynti seilaa ylös alas

    Eli auto on e46 316i vm. 1999 (1.9 litrainen, 77 kw) ongelma on seuraavanlainen: kun autolla on ajanut vähän matkaa ja laittaa vapaalle/kytkimen pohjaan/muuten tyhjäkäynnille niin tyhjäkäynti alkaa heittämään. Asiasta tekee mielestäni erikoisen se, että kun se alkaa heittämään, niin kierrokset käy 450 ja 900 välillä ja todella säännöllisesti, ylös alas, ylös alas... Kun antaa olla pitempään tyhjäkäynnillä niin sitten alkaa käymään normaalisti. Ja aina tätä ei esiinny, nyt kylmemillä on mielestäni alkanut tekemään tuota. Joka ajokerta ei tee/kun ajaa pitempään se loppuu usein. Ajaessa toimii normaalisti ja kun painaa kaasua, kierrokset pysyvät tasaisena. Mistä päin vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Kiitos
    Last edited by E39SS; 03-12-2012, 10:06.
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    #2
    Originally posted by E39SS View Post
    Eli auto on e46 316i vm. 1999 (1.9 litrainen, 77 kw) ongelma on seuraavanlainen: kun autolla on ajanut vähän matkaa ja laittaa vapaalle/kytkimen pohjaan/muuten tyhjäkäynnille niin tyhjäkäynti alkaa heittämään. Asiasta tekee mielestäni erikoisen se, että kun se alkaa heittämään, niin kierrokset käy 450 ja 900 välillä ja todella säännöllisesti, ylös alas, ylös alas... Kun antaa olla pitempään tyhjäkäynnillä niin sitten alkaa käymään normaalisti. Ja aina tätä ei esiinny, nyt kylmemillä on mielestäni alkanut tekemään tuota. Joka ajokerta ei tee/kun ajaa pitempään se loppuu usein. Ajaessa toimii normaalisti ja kun painaa kaasua, kierrokset pysyvät tasaisena. Mistä päin vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Kiitos
    Itsellä alkanut tekemään samaa omassa 318d:ssa Kierrosten humppaus pienempää kuin sulla, n. 800-600 mutta tasaista, ei tosin tee aina. Joskus se tasoittuu itsestään normaalikierroksille myös tyhjäkäynnillä. Tätä humppausta tehnyt ainakin lämpimällä koneella, kun tulee pihaan ja pitää tyhjäkäynnillä tai sitten kun pysähtyy valoihin.
    BMW E46 318d 10/04

    Comment

    • E39SS
      Newbiemmer
      • Nov 2011
      • 6
      • Suomi

      #3
      lisähuomiona huomasin että joskus ei lähde käyntiin jos painaa kaasua vähänkään vaan sammuu heti. Onko normaalia, ilman kaasua lähtee kyllä hyvin? Voiko liittyä tuohon tyhjäkäyntin?
      Mitä olen aiheeseen nyt perehtynyt niin vika voisi olla moottorin huohotuksessa tai tyhjäkäyntimoottorissa? Miten saisi testattua että onko noissa vika vai joutuuko purkamaan? Missä nuo sijaitsevat ko. Autossa ja miten pääsee käsiksi?

      Comment

      • soundeffect
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 63
        • Helsinki

        #4
        itselläni vaikuttaisi aivan samalaiselta ongelmalta ja saman mallin autolla. itellä tuppaa kierrokset seilaamaa aina tai ainakin lähen joka kerta, kun on tuulilasin puhallin ja takalasin lämmitin päällä samaan aikaan. Vain toinen päällä en ole huomannut suurempaa kierrosten heilahtelua. Jos löydät ratkaisun ohi tän topicin, kiittäisin jos laittaisit sitten vaikka yv:tä

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3144
          • Tampere

          #5
          Originally posted by E39SS View Post
          lisähuomiona huomasin että joskus ei lähde käyntiin jos painaa kaasua vähänkään vaan sammuu heti. Onko normaalia, ilman kaasua lähtee kyllä hyvin? Voiko liittyä tuohon tyhjäkäyntin?
          Mitä olen aiheeseen nyt perehtynyt niin vika voisi olla moottorin huohotuksessa tai tyhjäkäyntimoottorissa? Miten saisi testattua että onko noissa vika vai joutuuko purkamaan? Missä nuo sijaitsevat ko. Autossa ja miten pääsee käsiksi?
          Ei nyt pikagooglauksella osunut silmään, tuossa se kuitenkin on osaluettelossa osa 1 ja tuossa valokuva.

          Tunnetaan myös nimellä oil breather valve, oil separator tai CCV.

          Veikkaisin että suojamuovit veke ja pitäisi jo olla näkyvissä.

          Comment

          • E39SS
            Newbiemmer
            • Nov 2011
            • 6
            • Suomi

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Ei nyt pikagooglauksella osunut silmään, tuossa se kuitenkin on osaluettelossa osa 1 ja tuossa valokuva.

            Tunnetaan myös nimellä oil breather valve, oil separator tai CCV.

            Veikkaisin että suojamuovit veke ja pitäisi jo olla näkyvissä.
            Ok! Osaako joku vielä sanoa että voiko tuota testata/nähdä irrallisena, että onko viallinen? Voiko tuota esim. Puhdistaa jollakin? Muita huohotus venttiileitä ei taida olla, missä sijaitsee tyhjäkäyntiventtiili ja miten pääsee helpoiten käsiksi ja voiko siitä nähdä onko viallinen ja voiko miten puhdistaa? Kiitos!

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3144
              • Tampere

              #7
              Ei kannata alkaa vetkuttamaan, suosiolla vaihtoon ja mieli rauhalliseksi.

              Schmiedmannilla maksaa 32€ + pk.

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                #8
                Tyhjäkäynnillä humppaus

                Itsellä vaihdettiin syksyllä huohotin ja ilmamassamittari, koska ilmaantui 2000-2300 rpm kohdalla tehottomuutta. Huollon jälkeen tehottomuutta esiintyi kaksi kertaa, minkä jälkeen oireet ovat olleet poissa. Mielestäni tämä kierrosten humppaus tyhjäkäynnillä on alkanut tämän huollon jälkeen. Tekee käytännössä aina koneen ollessa lämmin. Olisiko vinkkiä mistä voisi johtua? :think
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎