Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapyörän pultit poikki!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Björborg Meka Werk
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 23
    • Helsinki

    Takapyörän pultit poikki!

    Onkos kuinka "yleistä" että takapyörän pultit katkeavat?
    Joku kertoi että on yleistä, pultit löystyvät...syy?

    Mikä mahtanee olla se "oikea" pyöränpulttien kiristysmomentti? 90N ? 100N ?

    :think
  • IKa
    BTCF Member
    • Apr 2007
    • 877
    • Klaukkala

    #2
    Originally posted by Björborg Meka Werk View Post
    Onkos kuinka "yleistä" että takapyörän pultit katkeavat?
    Joku kertoi että on yleistä, pultit löystyvät...syy?

    Mikä mahtanee olla se "oikea" pyöränpulttien kiristysmomentti? 90N ? 100N ?

    :think
    Jos ei nyt yleistä, niin ainakin mahdollista. Itselläni ja eräällä toisella ratakuskilla ovat takapyörän pultit katkenneet Alastaron treeneissä. Omalla kohdallani syyksi paljastui joskus aiemmin tehty raju ylikiristäminen, joka oli viruttanut ja samalla heikentänyt pultit.

    Jos pultteja on esim. paineilmavehkeillä hakattu jonnekin 3* sallittua suurempaan momenttiin, niin pilallehan ne menevät (jos tällainen pultti ei ole vielä katkennut, niin vertaamalla sitä ehjään pulttiin on niiden pituuksissa paljaalla silmälläkin havaittava ero).

    Itse laitan pyöränpultit momenttiavaimella 120Nm tiukkuuteen (ohjekirjasta, service manuaalista tai merkkihuollosta kysymällä luulisi oikea kiristysarvo löytyvän).
    Last edited by IKa; 11-12-2012, 14:02.
    G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3142
      • Tampere

      #3
      BMW TIS:stä voi tarkistaa, esim. 330d E46 -04:lle on 120 Nm pyörän M12-pulteille.

      Comment

      • Björborg Meka Werk
        Newbiemmer
        • Oct 2009
        • 23
        • Helsinki

        #4
        O.K. Kiitosta!
        Tiukkaanpa siis uudet vasemman takanavan pultit ja muutkin 120 Newtonin momenttiin.
        Uusi napa ja pyöränlaakeri löytyi helposti nopeasti ja "edullisesti" KAHA:lta, asennuksessa ja etenkin irrotuksessa meni aikaa jonninverran.
        Ite napa lähti ulosvetäjällä ja liukuvasaralla kunhan sai ensi katkenneita pyöränpultinjämiä navasta pois.
        Ulkokooli oli pesässään timmisti, lähti kappaleina kun snurrasi kovametalliterällä varustetulla pikku paineilmavingulla sen ikäänkuin halki.
        Uutta laakeria pesään ja napa perään, se on siinä.
        Uudet pyöränpultit asennustahnalla ja kiinni.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎