Announcement

Collapse
No announcement yet.

tyhjäkäynti heijaa e46 320d -03, aut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henkka6051
    Newbiemmer
    • Dec 2009
    • 20
    • Lahti

    tyhjäkäynti heijaa e46 320d -03, aut.

    Morjes! täällä on jo useampiakin keskusteluja tyhjäkäynnin heijaamisesta mutta kysynpä silti. Eli ongelma alkoi kun lämpötila tippui alle +5 asteen. Tyhjäkäynti heijaa 600-800 väliä, moottorin kumityynytkin vaihdoin kun auto täristi tämän lisäksi ihan helvetisti ja se auttoikin jo kummasti, mutta eihän se tietenkään itse vikaa poistanut.

    Erään korjaajan suosituksesta laitoin tankkiin Dieselin sekaan Redlinen RL-2 lisäainetta, enkä ole huomannut mitään eroa tankillisen jälkeen. Ja vikakoodit on luettu, 2 hekua oli pimeenä, vaihdoin kaikki... Voikohan vika olla joku muu kuin paljon puhutut suuttimet?? Esim. tyhjäkäyntimoottori yms?

    Nyt parina kylmempänä aamuna auto on lisäksi tehnyt seuraavaa: Lähtee hyvin käyntiin, mutta sitten kun laittaa D-asennon päälle, auto sammuu samantien! Ei muuta kun uto uudestaan käyntiin, kierroksia vähän lisää ja menoksi...

    Näiden lisäksi auto tuntuu vievän ainetta aika reippaasti ja ajotietokoneen mittari näyttää tasaisesti n.2L pienempää kulutusta kuin todellinen kulutus on. Näin talvella auto tuntuu hörppäävän 10L/100km ajotietokoneen näyttäessä 7,6L/100km, webasto tietysti vie osansa... Voikohan nämä kaikki johtua samasta viasta?

    Kiitos jo etukäteen avusta!
    Last edited by henkka6051; 20-12-2012, 11:11.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3144
    • Tampere

    #2
    Kulutusmittarin voi kalibroida, itselläkin todellinen kulutus on n. 0,6 l suurempi kuin mittarin näyttämä.

    Onkos ilmamassamittaria vaihdettu milloin viimeksi? Jos ei, niin MAFfi vaihtoon, siitä ei jää välttämättä vikakoodejakaan.

    Hehkujen vaihdon yhteydessä kannattaa ohjausboksi vaihtaa myös vaikka vähän kirpaiseekin.

    Comment

    • henkka6051
      Newbiemmer
      • Dec 2009
      • 20
      • Lahti

      #3
      Onnistuukos toi kalibrointi ihan kotikonstein, vai pitääkö jotenkin ohjelmoida? Itse mietin myös tuota ilmamassamittaria tai lambda-anturia, kumpaakaan ei siis tietääkseni ole vaihdettu... onko sinulla muuten tietoa miten voin todentaa että vika olisi tuossa ilmamassamittarissa?

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3144
        • Tampere

        #4
        Parhaiten kokeilemalla tunnetusti toimivalla yksilöllä. Voi myös kokeilla nyppäisemällä MAFfin piuhan kokonaan irti, menee varaohjelmalle.

        Kts. lisää vaikka täältä.

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Laita puhallus kokeeksi nollille, ainakin automaatti-ilmastoinnissa se lisälämmitysvastus menee pois päältä heti ja heijaus loppuu. Niin, tietysti jos se johtuu lisälämmittimen kytkeytymisestä...
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • henkka6051
            Newbiemmer
            • Dec 2009
            • 20
            • Lahti

            #6
            Tosiaan, heijaaminen loppu täysin kun laittoi puhaltimen pois päältä! eli toi heijaus on sitten vissiin ihan normaalia toisin kun kulutus, viime tankkauksella vei 14.5L/100km, ajo oli pelkkää kaupunkirälläystä mutta silti, jossain täytyy olla vikaa?! ja autolla on tosiaan ajettu vasta 129500 tkm (kilometrit tarkistettu)

            Comment

            • Nupe68
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 105
              • Häme

              #7
              Originally posted by MNi View Post
              Kulutusmittarin voi kalibroida, itselläkin todellinen kulutus on n. 0,6 l suurempi kuin mittarin näyttämä.
              Originally posted by henkka6051 View Post
              Onnistuukos toi kalibrointi ihan kotikonstein, vai pitääkö jotenkin ohjelmoida?
              Olen etsinyt foorumin ylös ja alas ja ristiin, ja tuota samaa on kysytty ennenkin, esim täällä.

              Eli millä e46 OBC:n keskikulutuksen voi kalibroida? Täällä tankkausväleillä OBC näyttää säännöllisesti 11-13% liikaa tankkauksista laskettuun kulutukseen. 5000 km keskikulutus tankkausten mukaan 6,9 litraa; OBC:n mukaan 7,8 litraa.

              Raskastakin ajoa ja myös kärryn / trailerin vetoa on ollut. Normi matkapainotteisessa ajossa pääasiassa motarilla vakkari päällä 127 km/h (GPS) menee alle kuuden todellisella kulutuksella. Harisella miedosti optimoitu EGR:n rajoittamisen yhteydessä. M57N manuaali -04.
              Last edited by Nupe68; 05-01-2013, 23:24.
              e46 330d touring -04
              Ex: 1502 -75 Pastellblau

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by Nupe68 View Post
                Olen etsinyt foorumin ylös ja alas ja ristiin, ja tuota samaa on kysytty ennenkin, esim täällä.

                Eli millä e46 OBC:n keskikulutuksen voi kalibroida? Täällä tankkausväleillä OBC näyttää säännöllisesti 11-13% liikaa tankkauksista laskettuun kulutukseen. 5000 km keskikulutus tankkausten mukaan 6,9 litraa; OBC:n mukaan 7,8 litraa.

                Raskastakin ajoa ja myös kärryn / trailerin vetoa on ollut. Normi matkapainotteisessa ajossa pääasiassa motarilla vakkari päällä 127 km/h (GPS) menee alle kuuden todellisella kulutuksella. Harisella miedosti optimoitu EGR:n rajoittamisen yhteydessä. M57N manuaali -04.
                Ei se onnistu e46, e39 esim. onnistuu.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3144
                  • Tampere

                  #9
                  WDS (Service Functions->Drive->Diesel Electronics DDE 5.0->Adjustment Programs->Consumption Calculation) väittää että onnistuu. Vaatii ohjelmointia piuhan päässä, ei mene E46:ssa salavalikon kautta.

                  Calibration of consumption calculation DDE 5.0/5.1
                  The DDE control unit calculates the amount of fuel currently being consumed and sends the value to the on-board computer. Here the fuel consumption is calculated in l/100 km and displayed.

                  Matching function

                  Prior to transfer to the on-board computer, the consumption signal is multiplied by a correction factor in the DDE control unit. The correction factor is set at the factory to 1.0 and is adjustable within certain limits with the consumption calculation matching function. In this way, the consumption displayed by the on-board computer can be corrected up or down.

                  Application
                  Caution: Before using the calibration function, it is essential to make sure that there are no faults in the DDE control unit or other problems in engine operation.
                  Matching can be used if the customer determines and complains about a deviation between the following values:
                  • Fuel consumption calculated by the on-board computer
                  • Fuel consumption determined on the basis of refuelling

                  These two values must be entered at the corresponding point during the matching procedure. The matching function then automatically calculates the correct correction factor and transfers it to the DDE control unit.
                  The correction factor can decrease or increase by a maximum of 5%. If the newly calculated correction factor is outside these limits, the user will be given the option of setting the factor to the maximum permissible limit or not at all.
                  Determining fuel consumption

                  It is necessary to determine the fuel consumption correctly in order to achieve the required effect of the matching procedure. The following procedure is recommended for this purpose:
                  1. Refuel vehicle completely full (to brim)
                  2. On-board computer: Recalculate fuel consumption
                  3. Drive vehicle over several hundred kilometres (with several refuellings if necessary)
                  4. Refuel vehicle completely full (to brim)
                  5. Calculate actual fuel consumption

                  Caution: Driving with different driving styles can influence the matching accuracy and its effect on the energy control display.

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    ei mene E46:ssa salavalikon kautta.
                    Jep, tätä helpompaa ja itse salavalikosta laitettavaa korjausta tarkoitin kanssa...
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • Nupe68
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2012
                      • 105
                      • Häme

                      #11
                      MNi, kiitän & kumarran.

                      Tuo täytyy jossakin välissä hoidattaa kuntoon, koska virhe on niin selkeä ja toistuu suunnilleen samana joka tankkauksella. Tuo maksimi eli 5% pienennyskin olisi askel oikeaan suuntaan. Tuskin tuo ohjelmoinnista johtuu, joskin referenssiä (=OBC:n lukemia pidemmältä ajalta ennen ohjelmointia) ei mulla ole, koska pirssi ohjelmoitiin varsin pian sen jälkeen kun sen maahan sain. Imusarja kun osoittautui todella puhtaaksi ja halusin pitääkin sen sellaisena.
                      e46 330d touring -04
                      Ex: 1502 -75 Pastellblau

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎