Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 320D, 100kw, "kuollut" kohta kierrosalueella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuttifrutti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 247
    • Kitee

    e46 320D, 100kw, "kuollut" kohta kierrosalueella

    Potilas vm. 2001 320d, 100kw manuaali.

    Ajeltaessa tasanopeutta n. 80-90km/h meno tuntuu hyytyvän ja taas kaasua painettaessa lähtee menemään. Tekee samaa vakkarilla että jalalla kaasua painettaessa. Paikallaan kierrätettäessä tuntuu lähtevän kiertämään tyhjäkäynnin pinnasta iloisesti, mutta sitten noin 1700-1900 kierroksen kohdalla nyykähtää/röpeltää ja sitten kun tuosta pääsee yli niin kiertää iloisesti rajoittajalle. Ei ongelmaa jos saa pidettyä kierrokset yli 2000.

    Syksyllä uusittu ahtimelle menevät alipaineletkut, sekä nokka-akselin pyörittämältä alipainepumpulta lähtevät putket. Egr tulpattu. Ilmaa tuntuu saavan, ei savuta, eikä ilmanputsarissa asu oravia.

    Olisiko ahtimessa jumia, vaikka säätötanko tuntuu liikkuvan herkästi, vai minkä paikan se nyt tälläkertaa jäätää? Alkaa omat ideat loppumaan. Ongelmaa ei ole kesällä, ja vielä johonkin -15 asti toimii ilman pahempia nykimisiä, sen jälkeen ajamisen ilo onkin hukassa.
  • Perlenbacher
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2010
    • 1103
    • Suomi

    #2
    Dieselsuodattimen voisi varmuuden vuoksi vaihtaa ensin.

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by Perlenbacher View Post
      Dieselsuodattimen voisi varmuuden vuoksi vaihtaa ensin.
      Suodatin kannattaa kyllä pitää kunnossa, mutta tuntuu epäloogiselta jos suodattimessa vika, miksi vain matalilla kierroksilla temppuilisi kun pienin polttoaineen tarve?

      Jotenkin vaan tuo turbon mukaantulo tuntuis ennenminkin todennäköiseltä, ettei kuitenkin alipaineletku vuotaisi?

      Omassa oli tuo tuttu ongelma kun oli Bilteman letkua, se ei kestänyt lämpöä ja sai vaihtaa vuosittain.

      Vetäähän se turbon säädin sen loppuun asti tyhjäkäynnillä? Solenoidiventtiili voi kanssa renata (pakkasesta?), mutta sen voi poissulkea kytkemällä letkun sen ohi suoraan turbolle, kunhan varovasti ottaa kierroksia ettei mene yliahdoksi ja vikatilaan.
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • tuttifrutti
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 247
        • Kitee

        #4
        Konsultoin potilaan tilaa Joensuulaisen merkkihuolto, E Hartikaisen bmw tiskillä. Lopputuloksena en viisastunut sen enempää; tuo tänne niin luetaan vikakoodit ja pelataan osabingoa. Map kustantaisi ~104e, ahtopaineen säätösolkku suunnilleen samat. Mappia on varaosatiski myynyt joskus, jopa heillä osabingossa todettuna vikana, säätösolkkua on mennyt huomattavasti harvemmin (=yksi myyty löytyi viimeiseltä 5 vuodelta...).

        Diesel filtteri on paripäivää vanha, eikä ole muuttunut steariinikynttiläksi. Silloin se vasta ahdistaisi, läpi koko kierrosalueen

        Vedin solenoidiventtiilin pidemmillä letkuilla kokeeksi pissapojan säiliön taakse, josko kyseinen härveli vaikka vahingossa temppuilisi. Ainakin voi helposti kokeilla ohittaa laitteen vian tullessa päälle. Entiset letkut ehjät, ei hapertumia/palaneitä reikiä. Voitelin myös venttiiliä CRC:llä.

        Mielenkiintoisena yksityiskohtana moottorin etupuoli on mustaa mönjää täynnä, suunnilleen alipainepumpusta alaspäin apukuskin puolella, huohotus putkesta työntää tavaraa pihalle?. Irroitin myös ahtimen putket, propelli alkaa olemaan saattohoitovaiheessa, putkessa runsaasti öljyä ja propellin akselissa välystä jokasuuntaan.

        Lämpötilakin nousi jo -4 asteeseen, vielä ei tiedä onko remontti onnistunut, vai harrastinko turhaan.

        Comment

        • Harizga
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 35
          • Kirkkonummi

          #5
          Kuulostaa melkopaljon ahdin vialta :think kannattaa tarkkailla sitä öljyn määrää ahtoputkissa, ettei moottori rupea ryntäyttämään

          Comment

          • shakaali91
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 78

            #6
            OT: Täältä löytyy ahdin ja kaikkea muutaki tuohon koneeseen jos tarvetta!

            Comment

            • tuttifrutti
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 247
              • Kitee

              #7
              Originally posted by shakaali91 View Post
              OT: Täältä löytyy ahdin ja kaikkea muutaki tuohon koneeseen jos tarvetta!
              Kiitos kannatuksesta, ajetaan nyt tuo entinen loppuun

              Comment

              • Jpää
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2007
                • 1909
                • Ylitornio

                #8
                Originally posted by tuttifrutti View Post
                Potilas vm. 2001 320d, 100kw manuaali.

                Ajeltaessa tasanopeutta n. 80-90km/h meno tuntuu hyytyvän ja taas kaasua painettaessa lähtee menemään. Tekee samaa vakkarilla että jalalla kaasua painettaessa. Paikallaan kierrätettäessä tuntuu lähtevän kiertämään tyhjäkäynnin pinnasta iloisesti, mutta sitten noin 1700-1900 kierroksen kohdalla nyykähtää/röpeltää ja sitten kun tuosta pääsee yli niin kiertää iloisesti rajoittajalle. Ei ongelmaa jos saa pidettyä kierrokset yli 2000.

                Syksyllä uusittu ahtimelle menevät alipaineletkut, sekä nokka-akselin pyörittämältä alipainepumpulta lähtevät putket. Egr tulpattu. Ilmaa tuntuu saavan, ei savuta, eikä ilmanputsarissa asu oravia.

                Olisiko ahtimessa jumia, vaikka säätötanko tuntuu liikkuvan herkästi, vai minkä paikan se nyt tälläkertaa jäätää? Alkaa omat ideat loppumaan. Ongelmaa ei ole kesällä, ja vielä johonkin -15 asti toimii ilman pahempia nykimisiä, sen jälkeen ajamisen ilo onkin hukassa.
                Ei siellä mikään ahdin ole loppumassa!
                omassa Ex 320d:ssä teku just samaa, juuri samoilla kierroksilla ja juurikin yli -15 pakkasilla.
                PA-Suodattimen vaihdoin = ei vaikutusta.

                vikaa paikannettiin lukemalla Clavurionin kanssa live dataa ja vialliseksi osaksi paljastui MAPpi.
                Olikohan jotenkin niin että pyydetty ilmamassan paine jäi toteutunutta painetta X määrän Kpa:ta vajaaksi tai jotenkin noin se meni, en muista enää tarkasti kun tästä on jo pari vuotta aikaa.
                Toki jos haluat touhu tonnin sijoittaa uuteen ahtimeen niin anna mennä vaan...
                Last edited by Jpää; 30-12-2012, 16:01.
                VW Crafter
                e90 320d
                ex:
                f31 320xda
                e61 530da
                e38 740d
                e34 535 bt
                e39 540ia
                Pårkkana E36
                e46 320 d
                e34 525 tds


                Comment

                • tuttifrutti
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 247
                  • Kitee

                  #9
                  Originally posted by Jpää View Post
                  Ei siellä mikään ahdin ole loppumassa!
                  omassa Ex 320d:ssä teku just samaa, juuri samoilla kierroksilla ja juurikin yli -15 pakkasilla.
                  PA-Suodattimen vaihdoin = ei vaikutusta.

                  vikaa paikannettiin lukemalla Clavurionin kanssa live dataa ja vialliseksi osaksi paljastui MAPpi.
                  Olikohan jotenkin niin että pyydetty ilmamassan paine jäi toteutunutta painetta X määrän Kpa:ta vajaaksi tai jotenkin noin se meni, en muista enää tarkasti kun tästä on jo pari vuotta aikaa.
                  Toki jos haluat touhu tonnin sijoittaa uuteen ahtimeen niin anna mennä vaan...
                  Ei tähän katiskaan mitään "uutta käytettyä" ahdinta vaihdeta, ennen kuin entisestä on elämä jättänyt.

                  Mappia olen itsekkin epäillyt, mutta en ole vielä viitsinyt sijoittaa tuota n.100euroa pelkästään kokeiluun. Kun kaiken järjenmukaan viallisen mapin pitäisi jo temppuilla ihan läpi käyttölämpötilan. Lisäksi imusarjahan on käsittääkseni plussan puolella verrattuna ulkona vallitsevaan lämpötilaan (-15 tai enemmän pakkasta). Pitää kokeilla jäähdyttää mappia kylmäspraylla ja testata alkaako nykiminen.
                  Last edited by tuttifrutti; 31-12-2012, 16:23. Reason: kirotushäröjä

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #10
                    Eikös tuosta voisi livedatalla vähän tutkailla onko ne mapin lukemat yhtään kartalla. Kokeile ajaa mapin piuha irti? Entä maffin piuha irti?

                    Comment

                    • tuttifrutti
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2011
                      • 247
                      • Kitee

                      #11
                      Originally posted by Perlenbacher View Post
                      Eikös tuosta voisi livedatalla vähän tutkailla onko ne mapin lukemat yhtään kartalla. Kokeile ajaa mapin piuha irti? Entä maffin piuha irti?
                      Ilman mapin johtoa toimii huonommin, samoin menohalut häviää jos irroittaa maffin. Vikakoodit ilmestyy vain kun anturit on irroitettu. Piuhat kiinni ei jätä jälkiä. Joku viisasas, joka ymmärtäisi tuosta livedatasta jotain joensuu/savonlinna akselilla voisi kenties helpata? Tosin nyt ei ole mitään ongelmia kun ei ole sitä pakkastakaan. Hankala vika.

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        Livedata kannattanee katsoa joo, vaikka on vähän suppea tässä vanhemmassa koneessa. Mulla saattas löytyä kelvollinen mappianturi tuolta varastojen kätköistä, voisin sen sulle parilla kympillä postittaa.. Omani toimi sillä yhtä hyvin kuin uudellakin.

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by tuttifrutti View Post
                          Ilman mapin johtoa toimii huonommin, samoin menohalut häviää jos irroittaa maffin. Vikakoodit ilmestyy vain kun anturit on irroitettu. Piuhat kiinni ei jätä jälkiä. Joku viisasas, joka ymmärtäisi tuosta livedatasta jotain joensuu/savonlinna akselilla voisi kenties helpata? Tosin nyt ei ole mitään ongelmia kun ei ole sitä pakkastakaan. Hankala vika.
                          Map-anturilla tarkoitetaan siis imusarjassa olevaa anturia? Eihän sitä voi johtoa irroittamalla testata, menee vikatilaan heti ja pitää ahtimen "kiinni".
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • Jsalo
                            Newbiemmer
                            • Feb 2013
                            • 1
                            • turku

                            #14
                            Moi!

                            Mahtoikohan tähän ongelmaan löytyä ratkaisua? Itsellä on omassa E46 320d:ssä (110kw) sama probleema kierrosluvulla 2000-2500, jolloin veto/vääntö tuntuu olevan ihan täysin kateissa.

                            Comment

                            • tuttifrutti
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 247
                              • Kitee

                              #15
                              Originally posted by Jsalo View Post
                              Moi!

                              Mahtoikohan tähän ongelmaan löytyä ratkaisua? Itsellä on omassa E46 320d:ssä (110kw) sama probleema kierrosluvulla 2000-2500, jolloin veto/vääntö tuntuu olevan ihan täysin kateissa.
                              Eipä ole ratkaisu löytynyt, varsinkin kun en ruvennut osa-arpajaisiin. Mistään ei kuitenkaan anna vikakoodia, joten olkoon tuolleensa. Kesä tulee kuitenkin kohta, ja silloin toimii taas ihan täysin ok. Eli vika on mulla lämpötilariippuvainen...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎