Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 mystinen peräpään kolina jatkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 423
    • Rovaniemi

    E46 mystinen peräpään kolina jatkuu

    Nyt olisi vinkeille tarvetta, sillä alkaa olla sen verran mystinen kolina peräpäässä

    Syksyllä vaihdettu peräkelkan ja tukivarsien puslat (13 kpl) + kardaanin kumilimppu ja keskilaakeri. Edelliskeväänä uusittu takakoiratluut ja iskareiden yläpäät. Tämän jälkeen peräpää tuki napakammaksi, mutta talven tullessa alkoi kolinaa kuulumaan epätasaisissa kohdissa ja erityisesti hiljaisemmassa vauhdissa (kaupunkiajossa) silloin kun taka-akselille tulee tärinää.

    Takaiskarit menivät maanantaina vaihtoon ja vika tuntui korjaantuneen. Takapää tuntui paremmalta, olihan edellisillä iskareilla ajettu jo 2 v. Kolinoita ei kuulunut taka-akselilta edes epätasaisissa kohdissa. MUTTA eilen kuitenkin alkoi vähitellen kuulua pienoista kolinaa ja oireet näyttävät palanneen ainakin osittain

    Voiko kallistuksenvakaajan pusla aiheuttaa kolinaa? Kaikki alkaa nimittäin olla uusittuna peräpäästä, mikä voisi tällaista aiheuttaa. Peräkontista olen ottanut irtotavaran pois ja tarkistanut myös vararenkaan ja akun kiinnitykset. Tällainen on siis pois suljettu.

    Onko ideoita?
    BMW E46 318d 10/04
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Kyllä mulle idea tuli mieleen! Joskus omassa silloisessa E36:ssa kuului vastaavantapaista kolinaa ja ihmettelyä kesti vaikka kuinka kauan. Siihen oli syynä yhdentakajarrupalan taustametallin irtoaminen kitkapinnasta. Eli takajarrut esille ja palat syyniin!

    Comment

    • huppu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 423
      • Rovaniemi

      #3
      Muuten hyvä idea, mutta perärempan jälkeen laitettu takajarruista kaikki satuloita lukuun ottamatta uusiksi kolinaa oli jo ennen näiden kaikkien osien vaihtoa.

      Originally posted by Lanttu View Post
      Kyllä mulle idea tuli mieleen! Joskus omassa silloisessa E36:ssa kuului vastaavantapaista kolinaa ja ihmettelyä kesti vaikka kuinka kauan. Siihen oli syynä yhdentakajarrupalan taustametallin irtoaminen kitkapinnasta. Eli takajarrut esille ja palat syyniin!
      BMW E46 318d 10/04

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Koiranluut + kallistuksenvakaajan puslat ovat sen verran edullisia että ne voi vaihtaa suosiosta, saa nekin suljettua pois.

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #5
          Kyllä ne vakaajan runkopuslat kannattaa uusia kun eivät juuri mitään maksakkaan. Jollakin tällä foorumilla taisi ainakin vastaavassa tapauksessa selvitä lopuksi, että kolina tuli takakontin lukosta tai sieltä kontin reunasta puuttui joku kumitutti. Eli kannattaa varmaan se itse takakontin kansi tarkistaa.

          Comment

          • huppu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2010
            • 423
            • Rovaniemi

            #6
            Noniin vika korjaantui tänään, kun vaihtoivat takakallistuksenvakaajan kumit ja koiranluut. Huomasi heti liikkeelle lähdettäessä, ettei epämääräisiä kallistuskolinoita kuulunut. Tien epätasaisuudetkin tuli ajettua hienosti läpi

            Viime keväänä tuli itse vaihdettua koiranluut (kallistuksenvajaakan ollessa paikallaan).Tässä operaatiossa taisi vakaajaa vääntäessä mennä lopullisesti pehmeäksi vakaajan kumit koiranluiden vaihtaminen ei silloin vaikuttanut ääniin. Otin silloin yhden kuvan, missä näkyi vanha vakaajan kumi, missä oli tyhjää tilaa silmämääräisesti n. 3-4 milliä nämä ne pääsyylliset taisivat sitten olla. 2 kpl yht. 13 € olis nämäkin kannattanut uusia syksyllä perän puslajumpan yhteydessä. Ei vain sillon näistäkään osista tiennyt. Täytyy vissiin oppia osabingon kautta nämä hommat. Nyt on sitten takaosastolta kaikki puslat ja nivelet uusittu puolen vuoden sisään. Iskaritkin ovat tuliterät.

            On se taas hienoa kun auto on kunnossa ja nyt taas sitä kuuluisaa kovaa ajoa!
            Last edited by huppu; 18-02-2013, 19:21. Reason: Lisäys
            BMW E46 318d 10/04

            Comment

            • huppu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 423
              • Rovaniemi

              #7
              Noniin vikahan tuli takaisin melko pian remontin jälkeen.

              Pääsin eilen laittamaan autoni lämpimään halliin yöksi ja kävin tänään testilenkillä. Kolinat olivat poissa ja nyt tuntui alustakin pelaavan hyvin jopa tien ollessa pyykkilaudalla Ilmeisesti E46:sen alustaan tulee herkästi melua näin talviaikaan, kun pääsee kertymään lunta ja jäätä vääriin paikkoihin

              Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
              BMW E46 318d 10/04

              Comment

              • MazterI
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 312
                • Jyväskylä

                #8
                Kolinaa ja ylimääräistä ääntelyä on esiintynyt minulla E46:ssa ja E60:tä sopivalla kelillä. Pahinta tuntuu olevan pöllyävä lumi joka pöölytessään sitten lämpiää, sulaa ja jäätyy kiinni alustaan.

                Viimeksi taisi olla viime joulun aikaan kun lumipöllyysä ajeltiin 150 kilsan siirtymä. Auto oli kotiin talliin vietäessä kasvanut mittaa ehkä 10 senttiä perästä ja alustaan liimaantunut kunnon lumikökkä. Melkoiset resonointisoundit ja kolinat oli kun seuraavana aamuna taas autolla ajeltiin, mutta poistuivat täysin kun auto suli sitten tallissa...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎