Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturi vaihtokunnossa vai jotain muuta vikaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiwes
    BTCF Member
    • Nov 2010
    • 707
    • JKL

    Laturi vaihtokunnossa vai jotain muuta vikaa?

    jepjep...

    Laturin vaihto ilmeisesti täälläkin eessä?

    Laittaas alkuun pikkusen pohjustusta:

    Jätti auto tielle tuossa n. pari kuukautta sitten, akku tyhjeni/auto sammu ajosta, ensin sytty kaikki maholliset vikavalot ja lopulta vaan puutu -> akkukaupasta uus snaideri konttiin, toimi kun junan vessa(pari viikkoa). taas alko samat oireet, noh... tiedossa on että siili on finaalissa ja syö akkua, joten ajattelin, et josko auttas et ottaa akunkengän irti ja liikkeelle lähtiessä takasi paikalleen(suhteellisen vittumainen könytä konttiin takaoven kautta) -> seuraava käynnistys ja taas sama valo show alkaa... Tässä vaiheessa välähti et ei per.. lataakohan tää härveli ollenkaan.. Noh yleismittari konttiin ja kävi ilmi et eihän se mitään lataa... siinä auto sit kävi about 5min tyhjäkäyntiä, putsailin lumet auton päältä, poltin tupakin ja kiroilin iteksiään siellä et mitähän vit... tälle nyt seuraavaks keksii(onneks ei ollu sillä kertaa kiirus mihinkää). Aattelin nyt kuitenki et käyn uhallanikin kaupassa autolla ja jos jättää välille, ni voivoi. Istuin takas autoon, ni mikään varotusvalo ei palanu eikä ollu mitään tietoo mistää "viasta", kontista mittasin, ni näytti n.14 V. eli lähti lataa, kun anto seistä paikallaan.

    Akku ollu kokoaika kiinni autossa ja tulihan tuossa joululomalla heitettyä sellanen about 1300km autolla, eikä mitää huolia mistään ollu... Nyt sit tänään töihin tullessa teki taas samat, sillä pienellä erotuksella, et ensimmäistä kertaa sytty lautauksen varotusvalo (punanen akku mittaristoon), ajoin auton parkkiin ja mittasin navoista 9.3 V -> annoin auton käydä about 5min (tupakkitauko ja hermojen lepuuttelu) valot ei sammunu mihinkään taulusta ja edelleen navoilta 9.3 V. Onneks kontissa 2 täyttä akkua(jostain kumman syystä ei ole kiva neljän ruuhkaan jäädä autolla jossai ei oo ees hätävilkkuihin tarpeeks virtaa!) -> akun vaihto -> auto käyntiin -> kas... mikään varotusvalo ei syttyny tauluun ja latas about 14 V niinku normaalistikkin.

    Tulipa tarina, mutta nyt ne kysymykset!!

    1. Oma veikkaus, että laturi finaalissa, mutta jos parempia arvauksia jollain, niin mielelläni kuulisin?

    2. Mistä olis näppärin vetää jännitemittarin piuhat hytinpuolelle (ei tarttis jokakerta kontista mitata)

    3. Mistähän mä saisin tietää millanen laturi tuossa autossa on?

    4. Uus vai käytetty laturi tilalle?? (realOEM antaa laturin ohjehinnaks 600$ ja mätänetissä näytti alkavan 300e bossit) purkuosat näyttää lähtevän 50e ---> mutta potkua on pienimmillään 70A, jota ei siis uutena saa ainakaan mätänetistä

    5. Kuinkahan kettumainen on vaihtaa laturi autoon? (lähinnä se et onko paljonkin eroa 320d:hen? siihen olikin tuolla jo ohjeet)

    Kaikki apu on tervetullutta ! Kiitos ja anteeksi

    Auto tosiaan sigun toukka n42b18 koneella 08/02 valmistettu. Autolla tosiaan ajettu 103tkm, joten pikkusen ihmetyttää tuo laturin leviäminen, mutta tälläsiä nää autot on (seuraavaks rupeen ostaa satasen ooppeleita ja ajan paaliin sitä mukaa ku vikaa tulee, taitaa tulla halvemmaks ku näitten puimureitten ylläpito)
    Last edited by Kiwes; 10-01-2013, 17:20. Reason: Otsikko
    Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
    INPA, BMW Scanner 1.4.0

    Nykynen:E39 530dA tourinki -02
    EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Eikös tuommoinen Bilteman jännitenäyttö tupakansytyttimeen ole kelvollinen tuohon tarkoitukseen?

    EDIT: laturin tyypin sais parhaiten selville siinä olevasta osanumerosta, jos vaan tarkastuspeilillä tjsp näkis sen. Varmaan tuo 110A versio riittää bensakoneelle.
    Last edited by MNi; 10-01-2013, 18:39. Reason: Laturin tyyppi

    Comment

    • stume
      Bimmer Rookie
      • Jul 2009
      • 66
      • Espoo

      #3
      Eikös E46 saannut mittariston salavalikoista esiin voltit?

      Comment

      • Kiwes
        BTCF Member
        • Nov 2010
        • 707
        • JKL

        #4
        Originally posted by MNi View Post
        Eikös tuommoinen Bilteman jännitenäyttö tupakansytyttimeen ole kelvollinen tuohon tarkoitukseen?

        EDIT: laturin tyypin sais parhaiten selville siinä olevasta osanumerosta, jos vaan tarkastuspeilillä tjsp näkis sen. Varmaan tuo 110A versio riittää bensakoneelle.
        Näytti olevan 1.9i koneesta purettuna tosiaan 70A laturi kankaanpään autoräjäyttämössä (tais olla 60e hintaa) osaatteko kertoo miltä kohalta sitä pitäs ettiä sitä numeroo ? saattas olla huomenna sauma töissä kurkkia sinne...

        Jännitenäyttö/mittari olis jo tuossa hyllyn kulmalla, mut nyt tarttis vetää virrat sille jostain.. mietin tuossa jo et tuhkakuppiin ois ihan näppärä "piilottaa" se.

        ei viittis akulta vetää suoraan, ku tarttis olla releen perässä, muuten palaa kokoajan tai sit tarttee ostaa kalliimpi katkasia (jännitenäyttö tosiaan ledi segmenntti näyttö ja pienet katkasijat vuotaa sen verran, et näyttää palavan kokoajan, ainakin 19v muuntajan perässä)

        Originally posted by stume View Post
        Eikös E46 saannut mittariston salavalikoista esiin voltit?
        Saahan ne, mutta kohtuu kettumainen kesken ajon ruveta rassaamaan.

        Nyt menee OT:ks, mutta mitenhän se tuhkakuppi/tupakinsytytinkompleksi lähtee irti?
        Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
        INPA, BMW Scanner 1.4.0

        Nykynen:E39 530dA tourinki -02
        EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Kävin piruuttani hakemassa tuommoisen Bilteman näytön, päivitystaajuus on ehkä kerran-pari sekunnissa. Näyttö Ei kait 10€ tuotteelta voi ihmeitä odottaa, pikaiseen tarkistukseen sangen käypä peli kylläkin. Omassa E46 -04 330d:ssä näyttää tyhjäkäynnillä 13,7 ... 13,8V, yli 1500 kierroksen 14,1V tasaisesti tupakansytyttimestä.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Kiwes View Post
            Näytti olevan 1.9i koneesta purettuna tosiaan 70A laturi kankaanpään autoräjäyttämössä (tais olla 60e hintaa) osaatteko kertoo miltä kohalta sitä pitäs ettiä sitä numeroo ? saattas olla huomenna sauma töissä kurkkia sinne...
            Tarra pitäis olla siellä jännitteensäätäjän takana eli sen mustan muovisen suojan päässä. Googlessa kun pistää kuvahakuun "alternator bmw 110A" niin näkee esimerkkiä. On näemmä muuallakin, mutta jos kyljessä ei heti näkynyt niin todennäköisesti tuolla päässä on merkinnät.

            Comment

            • -pekkis-
              Bimmer Rookie
              • Nov 2012
              • 128
              • Turku

              #7
              Jännitteensäädin luultavasti finaalissa, turha lienee koko laturia uusia. Hiilet loppu eikä saa kylmänä kontaktia enää.
              E39 M5 -01

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16340
                • Leppävirta

                #8
                Juuri samanlaiset ongelmat ilmeni omalla kohdalla -00 318i kanssa ja laturi oli paskana. Ei auttanut jännitteen säätimen vaihto. Vaihdoin käytetyn laturin purkaamon valikoimasta ja sitten toimi. Autolla oli ajettu tuossa vaiheessa ~240tkm.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • Kiwes
                  BTCF Member
                  • Nov 2010
                  • 707
                  • JKL

                  #9
                  Originally posted by MNi View Post

                  EDIT: laturin tyypin sais parhaiten selville siinä olevasta osanumerosta, jos vaan tarkastuspeilillä tjsp näkis sen. Varmaan tuo 110A versio riittää bensakoneelle.
                  Eipä näkyny koko kilpee siellä laturin päässä -> tarttee irrottaa koko roska, ni saa varmuuden ainakin.

                  Kiitoksia vinkeistä, taitaa mennä koko hoito kerralla vaihtoon, niin ei tartte arpoa enempää. Kunhan nyt saan tietää millanen hökötys tuossa on kiinni, ni sit purkuosan tilaukseen!
                  Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                  INPA, BMW Scanner 1.4.0

                  Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                  EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎