jepjep...
Laturin vaihto ilmeisesti täälläkin eessä?
Laittaas alkuun pikkusen pohjustusta:
Jätti auto tielle tuossa n. pari kuukautta sitten, akku tyhjeni/auto sammu ajosta, ensin sytty kaikki maholliset vikavalot ja lopulta vaan puutu -> akkukaupasta uus snaideri konttiin, toimi kun junan vessa(pari viikkoa). taas alko samat oireet, noh... tiedossa on että siili on finaalissa ja syö akkua, joten ajattelin, et josko auttas et ottaa akunkengän irti ja liikkeelle lähtiessä takasi paikalleen(suhteellisen vittumainen könytä konttiin takaoven kautta) -> seuraava käynnistys ja taas sama valo show alkaa... Tässä vaiheessa välähti et ei per.. lataakohan tää härveli ollenkaan.. Noh yleismittari konttiin ja kävi ilmi et eihän se mitään lataa... siinä auto sit kävi about 5min tyhjäkäyntiä, putsailin lumet auton päältä, poltin tupakin ja kiroilin iteksiään siellä et mitähän vit... tälle nyt seuraavaks keksii(onneks ei ollu sillä kertaa kiirus mihinkää). Aattelin nyt kuitenki et käyn uhallanikin kaupassa autolla ja jos jättää välille, ni voivoi. Istuin takas autoon, ni mikään varotusvalo ei palanu eikä ollu mitään tietoo mistää "viasta", kontista mittasin, ni näytti n.14 V. eli lähti lataa, kun anto seistä paikallaan.
Akku ollu kokoaika kiinni autossa ja tulihan tuossa joululomalla heitettyä sellanen about 1300km autolla, eikä mitää huolia mistään ollu... Nyt sit tänään töihin tullessa teki taas samat, sillä pienellä erotuksella, et ensimmäistä kertaa sytty lautauksen varotusvalo (punanen akku mittaristoon), ajoin auton parkkiin ja mittasin navoista 9.3 V -> annoin auton käydä about 5min (tupakkitauko ja hermojen lepuuttelu) valot ei sammunu mihinkään taulusta ja edelleen navoilta 9.3 V. Onneks kontissa 2 täyttä akkua(jostain kumman syystä ei ole kiva neljän ruuhkaan jäädä autolla jossai ei oo ees hätävilkkuihin tarpeeks virtaa!) -> akun vaihto -> auto käyntiin -> kas... mikään varotusvalo ei syttyny tauluun ja latas about 14 V niinku normaalistikkin.
Tulipa tarina, mutta nyt ne kysymykset!!
1. Oma veikkaus, että laturi finaalissa, mutta jos parempia arvauksia jollain, niin mielelläni kuulisin?
2. Mistä olis näppärin vetää jännitemittarin piuhat hytinpuolelle (ei tarttis jokakerta kontista mitata)
3. Mistähän mä saisin tietää millanen laturi tuossa autossa on?
4. Uus vai käytetty laturi tilalle?? (realOEM antaa laturin ohjehinnaks 600$ ja mätänetissä näytti alkavan 300e bossit) purkuosat näyttää lähtevän 50e ---> mutta potkua on pienimmillään 70A, jota ei siis uutena saa ainakaan mätänetistä
5. Kuinkahan kettumainen on vaihtaa laturi autoon? (lähinnä se et onko paljonkin eroa 320d:hen? siihen olikin tuolla jo ohjeet)
Kaikki apu on tervetullutta ! Kiitos ja anteeksi
Auto tosiaan sigun toukka n42b18 koneella 08/02 valmistettu. Autolla tosiaan ajettu 103tkm, joten pikkusen ihmetyttää tuo laturin leviäminen, mutta tälläsiä nää autot on (seuraavaks rupeen ostaa satasen ooppeleita ja ajan paaliin sitä mukaa ku vikaa tulee, taitaa tulla halvemmaks ku näitten puimureitten ylläpito)
Laturin vaihto ilmeisesti täälläkin eessä?
Laittaas alkuun pikkusen pohjustusta:
Jätti auto tielle tuossa n. pari kuukautta sitten, akku tyhjeni/auto sammu ajosta, ensin sytty kaikki maholliset vikavalot ja lopulta vaan puutu -> akkukaupasta uus snaideri konttiin, toimi kun junan vessa(pari viikkoa). taas alko samat oireet, noh... tiedossa on että siili on finaalissa ja syö akkua, joten ajattelin, et josko auttas et ottaa akunkengän irti ja liikkeelle lähtiessä takasi paikalleen(suhteellisen vittumainen könytä konttiin takaoven kautta) -> seuraava käynnistys ja taas sama valo show alkaa... Tässä vaiheessa välähti et ei per.. lataakohan tää härveli ollenkaan.. Noh yleismittari konttiin ja kävi ilmi et eihän se mitään lataa... siinä auto sit kävi about 5min tyhjäkäyntiä, putsailin lumet auton päältä, poltin tupakin ja kiroilin iteksiään siellä et mitähän vit... tälle nyt seuraavaks keksii(onneks ei ollu sillä kertaa kiirus mihinkää). Aattelin nyt kuitenki et käyn uhallanikin kaupassa autolla ja jos jättää välille, ni voivoi. Istuin takas autoon, ni mikään varotusvalo ei palanu eikä ollu mitään tietoo mistää "viasta", kontista mittasin, ni näytti n.14 V. eli lähti lataa, kun anto seistä paikallaan.
Akku ollu kokoaika kiinni autossa ja tulihan tuossa joululomalla heitettyä sellanen about 1300km autolla, eikä mitää huolia mistään ollu... Nyt sit tänään töihin tullessa teki taas samat, sillä pienellä erotuksella, et ensimmäistä kertaa sytty lautauksen varotusvalo (punanen akku mittaristoon), ajoin auton parkkiin ja mittasin navoista 9.3 V -> annoin auton käydä about 5min (tupakkitauko ja hermojen lepuuttelu) valot ei sammunu mihinkään taulusta ja edelleen navoilta 9.3 V. Onneks kontissa 2 täyttä akkua(jostain kumman syystä ei ole kiva neljän ruuhkaan jäädä autolla jossai ei oo ees hätävilkkuihin tarpeeks virtaa!) -> akun vaihto -> auto käyntiin -> kas... mikään varotusvalo ei syttyny tauluun ja latas about 14 V niinku normaalistikkin.
Tulipa tarina, mutta nyt ne kysymykset!!
1. Oma veikkaus, että laturi finaalissa, mutta jos parempia arvauksia jollain, niin mielelläni kuulisin?
2. Mistä olis näppärin vetää jännitemittarin piuhat hytinpuolelle (ei tarttis jokakerta kontista mitata)
3. Mistähän mä saisin tietää millanen laturi tuossa autossa on?
4. Uus vai käytetty laturi tilalle?? (realOEM antaa laturin ohjehinnaks 600$ ja mätänetissä näytti alkavan 300e bossit) purkuosat näyttää lähtevän 50e ---> mutta potkua on pienimmillään 70A, jota ei siis uutena saa ainakaan mätänetistä
5. Kuinkahan kettumainen on vaihtaa laturi autoon? (lähinnä se et onko paljonkin eroa 320d:hen? siihen olikin tuolla jo ohjeet)
Kaikki apu on tervetullutta ! Kiitos ja anteeksi
Auto tosiaan sigun toukka n42b18 koneella 08/02 valmistettu. Autolla tosiaan ajettu 103tkm, joten pikkusen ihmetyttää tuo laturin leviäminen, mutta tälläsiä nää autot on (seuraavaks rupeen ostaa satasen ooppeleita ja ajan paaliin sitä mukaa ku vikaa tulee, taitaa tulla halvemmaks ku näitten puimureitten ylläpito)
Comment