Autoni kuluttaa ihan liikaa, käytin auton juuri tästä syystä vikakoodinluvussa ja vian etsimisessä. Mitään vikaa ei löytynyt edes ilmamäärämittarissa. Ajaessakaan ei ilmene juurikaan mitään vikoja.
Ainoat oireet on mitä olen itse huomannut:
- tyhjäkäynti seilaa (tämä loppuu täysin kun sisäilmapuhaltimen sammuttaa, eli seilaus ilmeisesti alkaa kun joku lämmitin lähtee päälle?)
- kulutusmittari väpättää välillä, tosin ihan vähän (huomaa erityisesti vakionopeussäätimellä ajaessa ja välillä muutenkin)
- kun auto on tyhjäkäynnillä ja painaa vähän kaasua, kierrokset nousevat ensin vähän ja vaikka kaasua painaa lisää hiljalleen, kierrokset palaavat tyhjäkäyntilukemiin vaikka kaasu on hieman painettuna, kun tässä vaiheessa vapauttaa kaasun, moottori tärähtää melko reippaasti... tämä ei enää paljoa haittaa kun vaihdatin moottorin kumityynyt, ennen tämä rassasi ja pahasti! voisiko tämä olla jokin oire jostakin??
- joskus aamulla töihin lähtiessä auto sammuu kun laitan vaihteen d-asentoon ja painan kaasua.
- on ehkä pientä puutumista havaittavissa alle 2000 rpm kierroksilla.
- kulutusmittari alkaa nousemaan vasta hieman liikkeellelähdön jälkeen, tämän jälkeen se nousee tasaisesti pohjaan asti ihan pienissäkin kiihdytyksissä. Pysähtyessä kulutusmittari nousee puoleenväliin ja tippuu nollaan vaikka auto on jo pysähdyksissä.
Olisiko kellään ideoita mistä lähteä vikaa etsimään kulutukseen? Parhaimmillaan auto vei 14.5L/100km ajotietokoneen näyttäessä vain 9.1L/100km, tämä oli pelkkää kaupunkiajoa ja käytän webastoa, mutta ei näin paljoa saisi kuluttaa? Laskin keskiarvon 10:lle tankkaukselle, ajotietokoneen keskiarvo 6,96 ja oikea kulutus 9,48. Eli heittoa tässäkin 26,6%, jos laskin oikein
Olen vaihtanut molemmat termostaatit, hehkutulpat ja poistanut imusarjan läpät. Onkohan tässä mallissa Lambda anturia, ainakin schiedmann myy tähän m47n koneeseen lambdaa??
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Ainoat oireet on mitä olen itse huomannut:
- tyhjäkäynti seilaa (tämä loppuu täysin kun sisäilmapuhaltimen sammuttaa, eli seilaus ilmeisesti alkaa kun joku lämmitin lähtee päälle?)
- kulutusmittari väpättää välillä, tosin ihan vähän (huomaa erityisesti vakionopeussäätimellä ajaessa ja välillä muutenkin)
- kun auto on tyhjäkäynnillä ja painaa vähän kaasua, kierrokset nousevat ensin vähän ja vaikka kaasua painaa lisää hiljalleen, kierrokset palaavat tyhjäkäyntilukemiin vaikka kaasu on hieman painettuna, kun tässä vaiheessa vapauttaa kaasun, moottori tärähtää melko reippaasti... tämä ei enää paljoa haittaa kun vaihdatin moottorin kumityynyt, ennen tämä rassasi ja pahasti! voisiko tämä olla jokin oire jostakin??
- joskus aamulla töihin lähtiessä auto sammuu kun laitan vaihteen d-asentoon ja painan kaasua.
- on ehkä pientä puutumista havaittavissa alle 2000 rpm kierroksilla.
- kulutusmittari alkaa nousemaan vasta hieman liikkeellelähdön jälkeen, tämän jälkeen se nousee tasaisesti pohjaan asti ihan pienissäkin kiihdytyksissä. Pysähtyessä kulutusmittari nousee puoleenväliin ja tippuu nollaan vaikka auto on jo pysähdyksissä.
Olisiko kellään ideoita mistä lähteä vikaa etsimään kulutukseen? Parhaimmillaan auto vei 14.5L/100km ajotietokoneen näyttäessä vain 9.1L/100km, tämä oli pelkkää kaupunkiajoa ja käytän webastoa, mutta ei näin paljoa saisi kuluttaa? Laskin keskiarvon 10:lle tankkaukselle, ajotietokoneen keskiarvo 6,96 ja oikea kulutus 9,48. Eli heittoa tässäkin 26,6%, jos laskin oikein

Olen vaihtanut molemmat termostaatit, hehkutulpat ja poistanut imusarjan läpät. Onkohan tässä mallissa Lambda anturia, ainakin schiedmann myy tähän m47n koneeseen lambdaa??
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Comment