Vesipumppu kannattaa ainakin vaihtaa, jos ei ole tarkkaa tietoa, milloin edellisen kerran vaihdettu. Se on vianetsinnän kannalta kuitenkin suht helppo ja halpa korjaus. Jos rahina jatkuu, niin suuntaisin etsinnät jakopään suuntaan, ja siellä Vanokseen. Foorumilta searchimalla vois löytyä jotain tuohon moottoriin liittyen, kun ei itellekään oo ihan selvillä ton tuplavanoskoneen sielunelämä.
ReWoN Motors- BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
En tiiä onko miun koneessa vika, mut tuossa videolla ei tainnu olla kuvaa? Helpottais pikkasen, kun tietäis missäpäin konehuonetta mikki/kamera on ollut. Ite en henk.kohtaisesti ajais metriäkään, kun kuulostaa noin pahalta. Jos laitat kaikki uutta tonne apulaitehihnalle, niin hintaa tulee uusine kiristimineen varmaan luokkaa ~150e.
Saatko paikallistettua ääntä yhtään tarkemmin mihinkään kohtaan? Hyvä tapa kuunnella eri paikkojen ääniä on, kun tökkäät meisselin esim. laturin ulkokuoreen ja painat korvan meisselin toiseen päähän. Kokeile samalla vauhdilla Vanoksen kopasta, imusarjasta yms.
ReWoN Motors- BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Vesipumpun laakeri oli mulla menossa ja kuullosti justiin tuommoiselta. Auto käynnissä näki kun vesipumppu liikkui edetakaisin Ota remmi pois ja kokeile tuntuuko vesipumpussa välystä tai muualla rullissa yms. voi kokeilla käyntiin ilman remmiäkin ja jos ääni kuulu vieläkin niin koneesta se kuuluu.
Yksi hinta-arvio saatu n. 600e töineen. Sisältää hihnat+rullat+kiristimet, vesipumpun, termarin. Onkohan tuo paljon vai vähän?
Varmaan ihan normaali korjaamohinta - tosin en ite maksais ikimaailmassa noin paljoa tommoisesta hommasta. Käy kysymässä jostain varaosaliikkeestä osakasan hinta, niin saat vähän osviittaa, paljonko työstä laskuttaavat. Osien vaihtotyö + jäähdytysjärjestelmän ilmaaminen huolella ottaa sellaiset 1,5-2,5h vähän tekijästä riippuen.
ReWoN Motors- BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Jos et halua itse tehdä niin viet osakasan liikkeeseen, kyllä niille työn osuuskin kelpaa.
RealOEM:stä selailemaan, kyllä sieltä aika äkkiä löytyy osat. Runkokoodin vikat 7 merkkiä auttaa löytämään heti oikean pirssin. Valikosta 11 Engine --> 11 18 Belt drive ja 11 35 Engine cooling.
Vilkaise konepellin alle minkänäköiset kiristimet siellä on, tuolla tar
Mikäli osien kanssa menee sormi suuhun, kannattaa kysäistä KL-Varaosilta tai Schmiedmannillta tai Merteililtä sähköpostitse rekisterinumeron/runkokoodin avulla mitä sinne on syytä vaihtaa.
Jos otat tarvikeosia niin varmista että termarin ja pumpun mukana tulee tiivisteet. Yleensä ovat pakettina. Tarvikekiristimissä saattaa olla tiivisteet ja tarvittavat kulutusosat mukana tai sitten ei. OEM-vehkeissä melko varmasti ei ole.
Itse vaihtaessa käytä BMW:n omaa jäähdytinnestettä ja suojaa laturi roiskeilta.
Comment