Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d automaattilaatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jantsu78
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 54
    • -

    330d automaattilaatikko

    Ostin 330d:n muutama kuukausi sitten. Autoon vaihdettu edellsen omistajan toimesta kunnostettu vaihdelaatikko n. 5tkm sitten. En tiedä laatikosta sen enempää. Autossa myös lastu edellisen omistajan toimesta.

    Laatikko toimii normaalissa ajossa erittäin hyvin. Yhden kerran kovalla pakkasella liikennevaloista lähtiessa ei meinannut lähteä liikkeelle ja kierrokset nousi korkealle ennen kuin liikahti. Vikavalo syttyi ja kuittaantui auton sammuttamalla.

    Tänään kun tiet oli sulat ja kiihdytin reippaammin (käytännössä kierrokset punaiselle asti), syttyi vikavalo taas palamaan. Kuittaantui kyllä auton sammuttamalla. Kävin nyt vielä koittamassa uudelleen kiihdyttää reippaammin ja valo syttyi taas.

    Kierrokset myös hieman heittelee (pumppaa edes-takas n. 100-500rpm) jos on vakionopeudensäädin päällä n. 60 km/h vauhdissa. Satasen vauhdissa toimii normaalisti.

    Voisikohan öljymäärä olla liian vähäinen kun muuten toimii oikein hyvin?
  • matson12
    Newbiemmer
    • Oct 2012
    • 11
    • Kerava

    #2
    000000
    Last edited by matson12; 23-05-2013, 14:02.

    Comment

    • jantsu78
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 54
      • -

      #3
      Laatikon rajat on tiedossa ja tarkoitus ei olekaan vedettää tappiin jokaisessa kiihdytyksessä. Ajotyyli on hyvinkin rauhallinen mutta toki reipas kiihdytys ilman pelkoa vikavalosta olisi mukava.

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 874
        • Kainuu

        #4
        Ei voi tietää, eli testeriin vikakoodien lukuun. Epäilys on että turbiini luistaa, mikä noissa on se heikoin lenkki. Se että miksi juuri korjatussa, niin on se mahdollista. Itsellä näin kävi.

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Samaa pakkasaamu ongelmaa ollut jo pari vuotta, alkoi yli -30 pakkasessa seistyään, ei meinannut päästä eteen eikä taakse.

          Ongelman ratkaisu on ollut antaa olla käynnissä muutama minuutti kovemmilla pakkasilla jotta öljy laatikossa hieman lämpenee ja norjistuu. Veikkaan solenoidiventtiilikoneistoa? Tuon kanssa vielä pärjää, mutta väkisin sillä ei saa yrittää liikkeelle, jos joku pakka luistaa, se on äkkiä sillä selvä. Turbiinista loppuu yleensä ne kitkapinnat ja alkaa luistaa. Siis se turbiinin lukitus joka menee päälle normaalisti n.95 kmh, muutenhan turbiini on juuri se osa jonka pitääkin luistaa. Turbiini ei anna mitään vikakoodeja eikä vikavaloa, mutta muuten sen toiminnan voi livedatalla katsoa ajossa.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • jantsu78
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 54
            • -

            #6
            Clavurion lupautui vikakoodilukuun ensi viikolla. Katsotaan mitä löytyy.

            Comment

            • _odin
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 184
              • Rovaniemi

              #7
              Itse olen aina pikkupakkasillaki joutokäyttäny N:llä 5 min ennen ajoa niin notkistuu ölpät laatikossa
              Ex Bmw 320 coupe e36 Hellrot

              Bmw 323 m-sport e46 Cosmosschwarz

              Comment

              • jantsu78
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 54
                • -

                #8
                Auto käytetty töpselissä ja livedataakin otettiin. Mitään hälyyttävää ei varsinaisesti löytynyt, seuraavaksi tsekataan öljymäärä + onko metallipaskaa seassa.

                Comment

                • jantsu78
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2004
                  • 54
                  • -

                  #9
                  Laatikon öljyt tarkistettu. Metallinpalasiahan siellä oli (ei haissut kuitenkaan palaneelle), tuli vähän kalliimpi remontti eteen. Suosituksia kuka näitä osaa laittaa?
                  Last edited by jantsu78; 12-02-2013, 11:05.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Latviassa Recro, kts. tämä threadi, tuossa postissa linkki: KLIK.

                    Suomessa Gearman Turussa, Powermatic Vantaalla, Autogear Jokioisilla ja legendaarinen Siekkinen Maaningalla.

                    Comment

                    • jantsu78
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2004
                      • 54
                      • -

                      #11
                      Pitääpä laittaa kyselyä tuonne Recrolle myös.

                      Comment

                      • jantsu78
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2004
                        • 54
                        • -

                        #12
                        No niin, laatikko korjattu.

                        Suurta vikaa ei loppujen lopuksi löytynytkään. Yhdestä männästä oli pieni pala kumia irti joka riitti siihen, että laatikko ei toimi oikein vähänkään reippaammin kiihdyttäessä ja menee vikatilaan.

                        Laatikkoa myös vahvistettiin ja uusittiin LUK:n turbiini.

                        Autoa käytin Siekkisellä Maaningalla. Suosittelen ehdottomasti, homma toimii just niin kuin sen pitääkin toimia!

                        Ja itse laatikko... kyllä napsahtelee vaihteet nyt makeasti.

                        Comment

                        • esa`pentula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2009
                          • 1390
                          • Tampere

                          #13
                          Kannattaa tosiaan kovilla pakkasilla antaa askin öljyjen lämmetä, varsinkin jos ei ole tietoa viimeisestä vaihtopäivästä (on voinut vähän kuraantua). Tuo askin vikavalo voi syttyä jos turbiinin kierroslukija ei pysy mukana (joskus esim. sladitellessa käy näin) tai ihan moottorivian takia, kun sinulla seilaa kierroksetkin kerran.

                          ESP Autotrans korjaa myös huittisissa, Gearman ei enää ole tainnut tehdä juuri BMW:n vaihteistoremontteja sen jälkeen kun olen jäänyt pois.

                          Edit: hehe, olikin vielä yksi sivu lukematta. Hyvä, että laatikko toimii nyt. Kerrottiinko sinulle, että miten vaihteistoa vahvistettiin?
                          Last edited by esa`pentula; 04-03-2013, 10:05.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎