Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 pesunesteet katoavat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Squamish
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2009
    • 260
    • HEL

    E46 pesunesteet katoavat

    Auto on E46 sedan vm. 2003 ja ongelmana on pesunesteiden katoaminen. Täysi säiliö tyhjenee alla neljässä tunnissa. Mistäköhän kannattaisi aloittaa vuodon etsintä ja onko näissä joku tyypillinen vuotopaikka?
    Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16340
    • Leppävirta

    #2
    En tiedä missä autossasi on säiliö mutta pesurin pumppu/pumpun tiiviste ja letkut varmaan kannattaa syynätä. Ainakin jos vähänkään samankaltaisia laitteita/järjestelmiä kuin vanhemmissa.

    Luultavasti kumminkin lammikko jää johonkin kohtaan jos se noin nopeaan tyhjenee.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Squamish
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2009
      • 260
      • HEL

      #3
      Joo, täytyy yrittää katsella, että mistä kohtaa vuotaa. Säiliö on oikean ajovalon takana. Moottoritilassa on vaan todella ahdasta noilla paikkeilla...
      Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Omassa pirssissä (-04) ainakin vuoti lampunpesurien suuttimet. Ensin tuli lätäkkö vasemman pesurin alle, kun sen oli vaihtanut niin oikeanpuolen pesuri jatkoi, ja sekin vaihtoon.

        Pesurin säiliö on yhdellä pultilla kiinni, sen kun irroittaa niin käsi mahtuu sinne väliin heiluttelemaan pesurien moottoreita, josko niiden tiivisteistä vuotaa. Sitten pohjassa on vielä pesunesteen tasoanturi yhtenä vaihtoehtona.

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Haju69 View Post
          En tiedä missä autossasi on säiliö mutta pesurin pumppu/pumpun tiiviste ja letkut varmaan kannattaa syynätä. Ainakin jos vähänkään samankaltaisia laitteita/järjestelmiä kuin vanhemmissa.

          Luultavasti kumminkin lammikko jää johonkin kohtaan jos se noin nopeaan tyhjenee.
          Mulla vuoti tuulilasipumpun juuresta, oli pumppu noussut ylös ja O-rengas falskas nestettä pihalle.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Omassa pirssissä (-04) ainakin vuoti lampunpesurien suuttimet. Ensin tuli lätäkkö vasemman pesurin alle, kun sen oli vaihtanut niin oikeanpuolen pesuri jatkoi, ja sekin vaihtoon.

            Pesurin säiliö on yhdellä pultilla kiinni, sen kun irroittaa niin käsi mahtuu sinne väliin heiluttelemaan pesurien moottoreita, josko niiden tiivisteistä vuotaa. Sitten pohjassa on vielä pesunesteen tasoanturi yhtenä vaihtoehtona.
            Useammankin tapauksen olen nähnyt joissa juuri ajovalonpesimet laskee läpi. Mutta katsomalla se varmistuu että mistä vuotaa..
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Squamish
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2009
              • 260
              • HEL

              #7
              Irrotin tyhjän pesunestesäiliön. Sen alusta näytti kuivalta, samoin kuin molemmat pumput. Säiliö tosin oli ollut tyhjä jo tunnin tai kaksi, mutta kai siellä olisi pitänyt jotain vuodon merkkejä näkyä vieläkin.

              Seuraavaksi laitoin säiliön takaisin paikoilleen ja täytin sen. Samalla alkoi voimakas vuoto oikealta puolelta. Jostain vuoti nestettä niin että lorina kuului. Konehuoneen puolelta en havainnut vuotokohtaa, mutta oikean ajovalon alapuolelle ilmestyi lammikko ja vettä valui juoksemalla puskuria pitkin.

              Vedin ajovalonpesimen ulos, mutta sitä katsomalla en tullut hullua hurskaammaksi. Olisiko se vuoto nyt kuitenkin siinä, ja miten sen saisi varmistettua? Onko teillä vuotava osa ollut siis numero 7/8 ao. kuvassa? Muita mahdollisia vuotopaikkoja on kai vaan nuo pari liitoskohtaa...

              Single parts for head lamp cleaning - BMW parts catalog
              Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

              Comment

              • mamu
                Bimmer Rookie
                • May 2003
                • 95
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Squamish View Post
                Irrotin tyhjän pesunestesäiliön. Sen alusta näytti kuivalta, samoin kuin molemmat pumput. Säiliö tosin oli ollut tyhjä jo tunnin tai kaksi, mutta kai siellä olisi pitänyt jotain vuodon merkkejä näkyä vieläkin.

                Seuraavaksi laitoin säiliön takaisin paikoilleen ja täytin sen. Samalla alkoi voimakas vuoto oikealta puolelta. Jostain vuoti nestettä niin että lorina kuului. Konehuoneen puolelta en havainnut vuotokohtaa, mutta oikean ajovalon alapuolelle ilmestyi lammikko ja vettä valui juoksemalla puskuria pitkin.

                Vedin ajovalonpesimen ulos, mutta sitä katsomalla en tullut hullua hurskaammaksi. Olisiko se vuoto nyt kuitenkin siinä, ja miten sen saisi varmistettua? Onko teillä vuotava osa ollut siis numero 7/8 ao. kuvassa? Muita mahdollisia vuotopaikkoja on kai vaan nuo pari liitoskohtaa...

                Single parts for head lamp cleaning - BMW parts catalog
                Veikataan, että osa nro. 6 vuotaa. Teleskoopin sisälle jäänyt neste jäätyy ja halkaisee sen. Omassa exässä vuoto oli juurikin tässä osassa. Uudelle hintaa marmorilla muistaakseni joitain kymppejä..

                Comment

                • Squamish
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2009
                  • 260
                  • HEL

                  #9
                  Originally posted by mamu View Post
                  Veikataan, että osa nro. 6 vuotaa. Teleskoopin sisälle jäänyt neste jäätyy ja halkaisee sen. Omassa exässä vuoto oli juurikin tässä osassa. Uudelle hintaa marmorilla muistaakseni joitain kymppejä..
                  Vaihdoitko itse ja oliko paha rasti? Menee vissiin umpion irrotushommiksi, vai?
                  Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                  Comment

                  • Benzi87
                    BTCF Member
                    • Feb 2011
                    • 1106
                    • Oulu

                    #10
                    Ota jostain kohdin letku irti ja puhalla siihen.
                    Pyydä vielä joku kaveriksi kuunteleen ja tutkiin jos kuuluu vuotoa jostain.
                    Ei tarvi kahta viikkoa ihmetellä!
                    Käytä vaikka säiliöltä yksitellen kaikki letkut pois paikoiltaan ja puhaltele meneen.

                    EDIT:
                    Ja jos haluat vielä helpottaa lisää vuodon löytymis kohtaa niin tee mieto seos jostain saippuvedestä (shampoo, fairy, ym ym) ja laita sitä seosta letkuun pienehkö määrä.
                    Sen jälkeen puhallat letkuun mihin oot sitä kipannut ja jos vuotaa jostain niin se tekee pieniä saippuakuplia vuoto kohtaan!.
                    Last edited by Benzi87; 02-02-2013, 21:13.

                    Comment

                    • juha77
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 749
                      • Vaasa

                      #11
                      Mulla oli vuoto liittimen nro. 2 välistä. Liitin oli ehjä mutta pieni tiiviste joka siinä on oli poikki niin tyhjeni alle tunnissa puolilleen säiliö.
                      e90 330ia
                      E36 328i touring
                      Ex:
                      e46 330i touring facelift
                      e46 318ci facelift
                      e36 320i cab M-Sport
                      e36 325i coupe
                      e30 318i

                      Comment

                      • mamu
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 95
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Squamish View Post
                        Vaihdoitko itse ja oliko paha rasti? Menee vissiin umpion irrotushommiksi, vai?
                        Itse vaihdoin ja vaatii umpion irrotuksen. Ei kuitenkaan kovin kummoinen savotta..

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          DIY:tä löytyy verkosta, esimerkkinä video: KLIK ja ohje coupeen: KLIK.

                          Pesurien peitelevyt eli osat 9 ja 10 ovat vanhoissa pirsseissä hapertuneet, kannattaa varoa niiden kanssa. Suuttimet 7 ja 8 ei välttämättä tarvitse uusia mutten ainakaan itse saanut niitä ehjänä irti, olivat sen verran tiukassa.

                          Smiidi antaa teleskoopille hinnaksi 42€/kpl. Suutin 26€/kpl.

                          Comment

                          • Rouskis
                            Newbiemmer
                            • Jul 2010
                            • 14
                            • Helsinki

                            #14
                            Omasta vaihdettiin juuri osat 6 ja 7. Joskus hakiessani aiheesta sain sen kuvan, että lampunpesurit ja/tai niiden liitokset ovat yleisin syy vuotoon.

                            Pakkanen lienee särkenyt,vaikka omasta mielestä on aina ollut pakkasenkestävää nestettä säiliössä. Fiksuinta taitaa olla tukkia letkut ja ottaa pesurin johto tai sulake irti ainakin talveksi ellei ympärivuotisesti. Siis ellei ksenonit.
                            E46 320dA Touring -05

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Omassa pirssissä vuoto alkoi kesällä, en usko että pakkanen oli syypää. Teleskoopeissa jousi vetää liukuosan sisään, joko jousi on kuoleentunut tai liukuosan o-rengas/tiiviste on kulunut. Molemmat teleskoopit piti uusia samana kesänä, 8 vuotta olivat jo kestäneetkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎