Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huollatatko yli 10v vanhaa autoa huolto-ohjelman mukaisesti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • randy_
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 53
    • PK-seutu

    Huollatatko yli 10v vanhaa autoa huolto-ohjelman mukaisesti?

    Aiemmin olen omistanut 5-7 vuotiaita "pikkuautoja" joilla olen ajanut itse yleensä n. 80 000-> 120 000km kohdalle ja huollattanut merkkiliikkeessä säännöllisesti kuten aiemmatkin omistajat ovat takuuaikana tehneet.

    Nyt alla 11-vuotias ja lähes 150 000km ajettu auto. Riittäisikö tämän ikäisessä jo "öljynvaihtohuolto nyrkkipajalla" 20 000km välein ja muuten korjailla mitä katsastuksessa tai ajossa tulee ilmi vuosittain? Sinälläänhän auto on kilometreissä ja iässä vasta puolivälissä mutta uskon vaihtavani pois ennenkuin 200 000 tulee mittariin.
  • Guest's Avatar

    #2
    Originally posted by randy_ View Post

    Nyt alla 11-vuotias ja lähes 150 000km ajettu auto. Riittäisikö tämän ikäisessä jo "öljynvaihtohuolto nyrkkipajalla" 20 000km välein ja muuten korjailla mitä katsastuksessa tai ajossa tulee ilmi vuosittain? Sinälläänhän auto on kilometreissä ja iässä vasta puolivälissä mutta uskon vaihtavani pois ennenkuin 200 000 tulee mittariin.
    näin tulee itse toimittua Tosin ölpät vaihtuu max 10tkm välein.

    Comment

    • smpovers
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 2372
      • Tammela

      #3
      Kai se riittää. Öljyt kannattaa vaihtaa useammin kun 20tkm. Välillä kyl kannattaisi vaihdella noita muitakin nesteitä ja huoltokirjaan kannattaa kerätä merkintöjä.
      Isäukon e36:sta kun joskus myin niin ostajat tuntu olevan tarkkoja huoltokirjasta. Tuosta autosta se oli jo jäänyt jollekkin edelliselle omistajalle...

      E: Tai no en tiiä kannattaako muitakaan nesteitä vaihdella jos myyt auton melko nopeasti pois
      Last edited by smpovers; 07-03-2013, 21:33.
      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
      BMW 330d touring e46 -05
      Ford Cortina Mk2 1600 -70
      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

      Comment

      • Haatainen
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 1450
        • Tampere

        #4
        No en huollata ulkopuolisella, mutta seuraan kyllä huolto-ohjelmaa ihan itse. Toki ~400tkm ajetussa e34:ssakin tulee lisäksi huolto-ohjelman ulkopuolisiakin "huoltokohteita". Harrasteauto sitten erikseen. Sen kanssa tulee askarreltua paljonkin tiuhempaan, kuin tehdas on ajatellut.

        Niissä huolto-ohjelmissa on tosiaan se hyvä puoli, että harvemmin pääsee mitään yllätyksenä tulemaan vanhemmassakaan kalustossa.
        Alla:
        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
        E24 635Csi -84 Polaris metallic

        Ennenkin on ollut autoja

        Comment

        • Kylli-Täti
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 499
          • Tampere

          #5
          Vanhemmissa itselleni riittää, että vaihdan kaikki nesteet/hihnat/katsastettavat osat kun tarpeellista. Uudemmissa asiaa voisi miettiä ostaisitko autoa, jossa huoltokirja loppuu 120tkm kohdalla tai saisitko sellaista helposti myytyä kenellekään? Itseäsihän se ei haittaa vaikka ajaiset samoilla öljyillä 3 vuotta kunhan auto pysyy kasassa sinä aikana kun sen omistat. Kysymys onkin lähinnä moraalinen/eettinen. Voit vaihtaa topicin otsikoksi "Auton omistamisen moraalinen vastuu - huollanko autoa itseäni vai uusia omistajia varten?" :think

          Tarkotitko siis kannattaako autoa huoltaa ettei se leviä omiin käsiin omistuksesi aikana, vai haluatko olla eettinen ihminen jälkipolvia ajatellen?
          Last edited by Kylli-Täti; 07-03-2013, 23:37.

          Comment

          • janne320d
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2008
            • 1342
            • jns

            #6
            Huollatan paremmin tosin en aina merkkiliikkeessä
            ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

            Comment

            • Jylyppy
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 487
              • kuusamo

              #7
              Kannattaako vaihtaa edes niitä öljyjä? Kyllä se huilaa niillä vanhoillakin. Lisäilee, jos silti näyttää..

              Itse tulee kyllä huollettua uudempaa ja vanhempaa vähintään huolto-ohjelman mukaan.
              Honda accord 2.4 -08
              Suzuki gsx-r 1000 -03

              Comment

              • randy_
                Bimmer Rookie
                • Feb 2013
                • 53
                • PK-seutu

                #8
                Kiitos vastauksista. Tarkoitus on edelleen käyttää huoltoliikkeessä (Vianor/AD tne.) ja saada leima huoltokirjaan, mutta mietinkin kannattaako noudattaa nimenomaan öljyhuolto-huolto 1-öljyhuolto-huolto 2 -järjestystä vai mennä noilla "öljy/"vuosihuolloilla" joita on tarjolla vähän joka pajalla nimenomaan vanhempia autoja ajatellen.
                Last edited by randy_; 08-03-2013, 07:18.

                Comment

                • Haatainen
                  BTCF Member
                  • Jul 2009
                  • 1450
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by randy_ View Post
                  Kiitos vastauksista. Tarkoitus on edelleen käyttää huoltoliikkeessä (Vianor/AD tne.) ja saada leima huoltokirjaan, mutta mietinkin kannattaako noudattaa nimenomaan öljyhuolto-huolto 1-öljyhuolto-huolto 2 -järjestystä vai mennä noilla "öljy/"vuosihuolloilla" joita on tarjolla vähän joka pajalla nimenomaan vanhempia autoja ajatellen.
                  Vastaavassa tilanteessa varmaan hommaisin sen huolto-ohjelman paperilla, katsoisin, mitkä tekisin itse (pesunesteen lisäykset, sulkien vaihdot, valojen tarkistukset yms). Sen loppulistan kanssa painelisin sitten sinne pajalle, että tekeevät loput toimenpiteet listan mukaan. Silloinhan auto saa huolto-ohjelman mukaisen huollon, huoltokirja saa jonkun leiman, ja sinä säästät huomattavasti rahaa marmoriin verrattuna.
                  Alla:
                  E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                  E24 635Csi -84 Polaris metallic

                  Ennenkin on ollut autoja

                  Comment

                  • Nuke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1266
                    • Janakkala

                    #10
                    kyllähän autoa kuluu huolto-ohjelman mukaan huoltaa, oli se sitten 1v tai 10v vanha... joten kyllä huollan.
                    E36 325i -92 Coupe wnb. Gr-F

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #11
                      Itse tulee perushuollot tehtyä mutta noudatan ohjelmaa, tosin oon huoltanut hieman tiheämmin n. kerran vuodessa/10-15tkm.

                      Näistä sai ex duunissa vääntää monesti kun ihmiset varaa aina niitä "öljynvaihtoja" ja kun auto saapuu niin taulussa palaa huoltovalo ja pitäisi tehdä esim. 500€ määräaikaishuolto. Sitten itketään kun Vianorilla olisi saanut "saman" huollon 50€:llä..niin.

                      Comment

                      • Warra
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 483

                        #12
                        -03 320i E46 ja kohta 290tkm mittarissa, löytyy täydellinen huoltokirja, eli huollot tehdään kuten on tarkoitettu vaikka on vanha paska. Seuraavaksi olisi edessä inspection 1..
                        E46 320i Facelift Touring M54b22
                        exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #13
                          Tulee huollettua säännöllisesti, öljyt 10-15 tkm välein, samoin kaikki suodattimet ja muut nesteet hyvien tapojen mukaisesti. Ennakoivia korjauksia tulee myös tehtyä, jotta ei tartte maksaa korjaamolle isoja summia yllättävistä rempoista, esim. vesipumppu. Itse vaihtamalla säästää paljon ja voi rauhassa valita hyvälaatuiset osat.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Eipä näissä vanhemmissa autoissa pahemmin tarvitse edetä huolto-ohjelman mukaan. Huoltaa saa kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti.

                            Itse etenen pääsääntöisesti siten, kuten huolto-ohjelma edellyttää. Tosin ylitän ohjearvot tietyissä asioissa moninkertaisesti.

                            Tässä tyypillinen huolto-ohjelma:

                            10 tkm öljynvaihto suodattimineen
                            20 tkm jarrujen putsaus, herkistely ja voitelu
                            40 tkm ns. iso huolto jossa kaikki suodattimet, tulpat yms. vaihdetaan. Lisäksi silmämääräinen yleiskunnon tsekkaus
                            60 tkm vaihteistoöljynvaihto

                            Jarru- ja jäähdytysnesteet kahden vuoden välein.

                            Vikakoodit kerran 10 tkm.


                            Harvoin sitä on tien päälle jääty tai katsastuksesta hylsy.

                            Comment

                            • Rhodry
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 3255
                              • Siuntio

                              #15
                              Öljyt vaihtuu omaan autoon vähintään 2 krt vuodessa, luultavasti näillä ajoilla useammin. Kohta pitäis taas olla vaihtamassa, 2kk sitten vaihdettu edellisen kerran.

                              Tulpat vaihdan kerran tai kaks vuodessa. Ilmansuodatin varmaan sen kerran vuoteen.

                              Muuten sitten en varsinaisesti mitään huolto-ohjelmia noudata, kävin tuon auton läpi sen jälkeen kun sen ostin, löytyneet viat korjaan ajan ja budjetin salliessa, ja jos jotain uutta ilmenee niin auto nosturille ja tutkimaan.

                              Ja tän nykyisen huoltokirjassa on tasan 3 leimaa, kaikki Saksasta vuosilta -92-95.
                              BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
                              Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
                              E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎