Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymys nelivedon etuvetarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihottuma
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 13
    • Granada

    Kysymys nelivedon etuvetarista

    Ongelma potilaana 330 ix -01

    Vasen eturengas otti pienen osuman kylkeen, joten menin ostamaan uutta rengasta. Renkaan vaihdon yhteydessä huomasin, että etummaisen vetarin (oikea, eli apparin puoli) sisempi suojakumi on täysin rikki.

    Mahtoiko näihin saada pelkkää suojakumia, siis sisempää, jostakin, vai pitääkö ostaa kokonaan uus vetari?

    Auto on tällä hetkellä espanjassa, kun asustelen täällä, ja on täkäläistä alkuperää. Olen tuomassa auton suomeen kesällä, joten kilometrejä on vielä edessä n. 8000 ennen kuin omaan talliim pääsen, mutta mahtaako vetarin sisäkuppi ottaa itteensä noilla kilometreillä, jos suoja on rikki? Toki täyttä varmuutta ei rikkoontumisen ajankohdasta ole, mutta kostea se kumi oli vielä, joten en usko että kovin pitkääm on rikki ollut.
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17505
    • Turku

    #2
    Originally posted by ihottuma View Post
    Ongelma potilaana 330 ix -01

    Vasen eturengas otti pienen osuman kylkeen, joten menin ostamaan uutta rengasta. Renkaan vaihdon yhteydessä huomasin, että etummaisen vetarin (oikea, eli apparin puoli) sisempi suojakumi on täysin rikki.

    Mahtoiko näihin saada pelkkää suojakumia, siis sisempää, jostakin, vai pitääkö ostaa kokonaan uus vetari?

    Auto on tällä hetkellä espanjassa, kun asustelen täällä, ja on täkäläistä alkuperää. Olen tuomassa auton suomeen kesällä, joten kilometrejä on vielä edessä n. 8000 ennen kuin omaan talliim pääsen, mutta mahtaako vetarin sisäkuppi ottaa itteensä noilla kilometreillä, jos suoja on rikki? Toki täyttä varmuutta ei rikkoontumisen ajankohdasta ole, mutta kostea se kumi oli vielä, joten en usko että kovin pitkääm on rikki ollut.
    Realoem:stä näet, saako orkkiksena pelkkää kumia. Tarvikkeena saa ja taitaa jokin Audin vetarinkumi sopia. Tuollaisilla kilometrimäärillä ja muutenkin uusisin kumin heti. Sinne pääsee likaa ja soraa ja rasvat "häviävät" sieltä. Kohta menee koko vetari uusiksi ja se onkin sitten näissä kallista. Tästä on oma topikkinsakin.

    Tuossa osa eli on sitä saatavilla:



    Siis osa nro 5.

    Työtä tuossa on jonkin verran, joten kannattaa etukäteen tarkistaa vetareiden kunto. Samalla vaivalla uusii koko vetaritkin ja niissä tulee uudet kumitkin mukana. Tosin eivät todellakaan ole halpoja.

    Paljonko autossasi on kilometrejä takana?

    Tuolla lisää keskustelua aiheesta:

    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • ihottuma
      Newbiemmer
      • Feb 2013
      • 13
      • Granada

      #3
      Originally posted by Laku View Post
      Realoem:stä näet, saako orkkiksena pelkkää kumia. Tarvikkeena saa ja taitaa jokin Audin vetarinkumi sopia. Tuollaisilla kilometrimäärillä ja muutenkin uusisin kumin heti. Sinne pääsee likaa ja soraa ja rasvat "häviävät" sieltä. Kohta menee koko vetari uusiksi ja se onkin sitten näissä kallista. Tästä on oma topikkinsakin.

      Tuossa osa eli on sitä saatavilla:



      Siis osa nro 5.

      Työtä tuossa on jonkin verran, joten kannattaa etukäteen tarkistaa vetareiden kunto. Samalla vaivalla uusii koko vetaritkin ja niissä tulee uudet kumitkin mukana. Tosin eivät todellakaan ole halpoja.

      Paljonko autossasi on kilometrejä takana?

      Tuolla lisää keskustelua aiheesta:

      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=249476
      No näyttäähän niitä saavan, tosin osa on nro. 4, mikäli tulkitsen sisemmän kumin oikein?

      Eipä ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä kuulu, tai jurinointia ajaessa, joten menee varmaan pelkällä suojakumin vaihdolla. Kilometrjeä on takana 181000, eli ei ehkä vielä pitäisi olla vaihtokunnossa koko vetarin?

      Onko muuten kuinka työläs tuo kumin vaihto, että tietää vähän epäillä hintaa täällä etelän auringon alla?

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17505
        • Turku

        #4
        Originally posted by ihottuma View Post
        No näyttäähän niitä saavan, tosin osa on nro. 4, mikäli tulkitsen sisemmän kumin oikein?

        Eipä ainakaan mitään ylimääräisiä ääniä kuulu, tai jurinointia ajaessa, joten menee varmaan pelkällä suojakumin vaihdolla. Kilometrjeä on takana 181000, eli ei ehkä vielä pitäisi olla vaihtokunnossa koko vetarin?

        Onko muuten kuinka työläs tuo kumin vaihto, että tietää vähän epäillä hintaa täällä etelän auringon alla?
        Jep, nro 4 on sisempi. En tiedä, mitä sekoilin.

        Vaihdoin omat etuvetarini jossain 160tkm:n kohdalla. Pientä välystä oli ja tärinää, mutta kyllä niillä olisi vielä ajellut. Tärinät kyllä hävisi silloin, mutta ovat tänä talvena taas palanneet. Nyt mittarissa 245tkm.

        On se työläs. Taitaa joutua koko vetarin irrottamaan suojakumin takia. Viisaammat korjatkoon täällä.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • ihottuma
          Newbiemmer
          • Feb 2013
          • 13
          • Granada

          #5
          Originally posted by Laku View Post
          Jep, nro 4 on sisempi. En tiedä, mitä sekoilin.

          Vaihdoin omat etuvetarini jossain 160tkm:n kohdalla. Pientä välystä oli ja tärinää, mutta kyllä niillä olisi vielä ajellut. Tärinät kyllä hävisi silloin, mutta ovat tänä talvena taas palanneet. Nyt mittarissa 245tkm.

          On se työläs. Taitaa joutua koko vetarin irrottamaan suojakumin takia. Viisaammat korjatkoon täällä.
          Kiitoksia tiedoista.

          Sain nyt kumin vaihdon sovittua paikallisen "Pepen" korjaamolle, jossa auto on huollettu edellisen omistajan aikana. Lienee jonkinlainen merkkikorjaamo, joskaan en tiedä minkä merkin, mutta myös Bosch Service kyltit on katolla. Hintaa operaatiolla 107 eemeliä, joka sisältää 2h töitä + osat. Ei meikäläisen mielestä paha hinta?

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17505
            • Turku

            #6
            Originally posted by ihottuma View Post
            Kiitoksia tiedoista.

            Sain nyt kumin vaihdon sovittua paikallisen "Pepen" korjaamolle, jossa auto on huollettu edellisen omistajan aikana. Lienee jonkinlainen merkkikorjaamo, joskaan en tiedä minkä merkin, mutta myös Bosch Service kyltit on katolla. Hintaa operaatiolla 107 eemeliä, joka sisältää 2h töitä + osat. Ei meikäläisen mielestä paha hinta?
            Tuo hinta on kyllä ilmainen, vaikkei tuolla osalla juuri arvoa olekaan. Suojakumi maksaa Suomessa tarvikkeena 15-20 euroa. Työnä on kyllä halpa ja on ammattimieheltä tehtävissä kahteen tuntiin.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎