Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodeja ja pätkimistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sönkkö
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 65
    • Etelä

    Vikakoodeja ja pätkimistä

    Eli kansiremontti tehty n. 1000km sitten ja sen jälkeen alkanut moottorin vikavalon merkki syttyilemään. n. 400km kansiremontin jälkeen syttyi ensimmäisen kerran ja lukulaite antoi viaksi "katalysaattorijärjestelmän teho alle kynnyksen, paikka 1". Ei ajoon tai kulutukseen omasta mielestä vaikuttanut millään tavalla eli kuitattiin ja jatkettiin ajoa. Tänään eli noin 1000km kansiremontin jälkeen syttyi uudestaan ja lukulaite antoi selitteet "ilmamassa tai tilavuusvirta A-piiri matala", sekä tuon saman kuin aikaisemmin.

    Lisäksi auto pätkii kummallisesti välillä, mielestäni useimmin silloin kun veto on päällä eli esim. isolle tielle vähän enemmän kiihdytettäessä. Auto nytkähtää ja akun punainen valo syttyy taulussa. Auto todellakin nytkähtää, ikään kuin sammuisi, mutta voisin sanoa, että alle sekunnissa veto taas jatkuu ja akun vikavalo sammuu taulusta. Nytkähtely on hyvinkin epäsäännöllistä, välillä saattaa mennä päiviä ilman mitään, kun taas välillä saattaa muutaman minuutin välein nytkähtää. Akku on suhteellisen uusi ja akkukengät ym. liitäntöjä tsekkailtu ja kiristelty, eli ei pitäisi sieltä olla lähtöisin.

    Mahtaakohan nämä vikakoodit ja tuo pätkiminen kulkea jollain tavalla käsi kädessä vai onko tässä kyseessä monia vikoja? Entä mitä nuo vikakoodit nyt selkokielellä tarkoittaa, kannattaako ottaa hirveä stressi ja ottaa heti työn alle vai voiko vielä ajella ja korjailla sitä mukaa kun aikaa sattuu olemaan. Ja mitä toimenpiteitä nuo koodit sitten vaatii korjautuakseen?

    Ja autona siis vm. 2002 316ti
    2016 F10 520d
  • sönkkö
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 65
    • Etelä

    #2
    Tuntuu tuo pätkimisen taso etenevän.. Enää ei ole vikakoodeja viimeiseen 600km syttynyt. Pari kertaa on tuo pätkäsy vähän venähtänytkin, eli kestää pari sekuntia, kierrokset ehtii laskea 1000rpm tai alle ja luistonesto, sekä ajonvakautusjärjestelmä lähtee pois päältä, eikä mene takaisin ennenkuin auton käynnistää uudelleen. Myös kulutus pomppaa tuossa vaiheessa n. 80km/h vauhdissa 10l/100km, kun se normaalisti pyörii siinä 5-6l paikkeilla. Ja kaikki palautuu taas normaaliksi kun auton käynnistää uudelleen ja sitten saatetaankin mennä seuraavat 2 päivää ilman mitään oireita.. Kyllä on mystistä, ja hiljaseksi vetää näköjään muutkin
    2016 F10 520d

    Comment

    • Lundersson
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2009
      • 245
      • Kerava

      #3
      Jos remontti on teetetty kannattaisi tiedustella asian tehneeltä että voisiko vilkaista liittimet, alipaineletkut sun muut mihin on koskettu remontin aikana. Pätkiminen ja huono käynti voi hyvinkin olla esim IMM, itsellä oma kuukahtamassa koska käynti nykivää ja soppaa menee tuhdisti. Kuumafilmilasi näyttäisi olevan säröillä ja sumeinen... Siitä tuli mieleen ettei kenties IMM purku/varastointi/installaatio vaiheessa ole saanut iskemää. Myös imuvuodot vaikuttaa mahdollisilta koska herja tulee sekä imu että pakopuolelta. Nuo oireet ei kyllä mielestäni suoraan pitäisi vaikuttaa sähkönsyöttöön, eli akkuvalo, luistonesto jne. voi olla hihna-, laturi- tai liitinongelma jos kyseiset osat ovat olleet irti remontin aikana.
      Diagnostiikan ja datan suhteen olen melko noviisi, mutta siinä jotain mietteitä.
      Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
      ex 325 e30, 316ti e46

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ajonvakautukset ym. varmaan putoaa pois päältä ecun takia, mutta koodit pitäis lukea inpalla että niistä sais jotain tolkkua noiden suomennettujen sijaan. Samalla katsoa livedatasta lambdan adaptaatiot.

        Kansi oli pois varmuuden vuoksi kun jako hyppäsi?

        Onkos tämä muuten lyhyen ajan sisään kolmas N4x kone joka ei toimi remontin jälkeen, laatua
        Last edited by Cell; 14-04-2013, 17:44.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • sönkkö
          Bimmer Rookie
          • Jan 2013
          • 65
          • Etelä

          #5
          Ei itseasiassa jako hypännyt. Kansipahvin vaihdolla lähettiin liikenteeseen, mutta joutuhan sieltä sitte venttiilejä hiomaa, ohjureita vaihtamaa ja mitä kaikkea. En minä näistä niin tiedä, hoidan ennemmin tuon puunaus- ja ajopuolen Mutta juu kiitos vinkeistä, täytyypi näyttää tätä ketjua kaverille, joka remontin teki, josko sais hiukan enempi selkoa
          2016 F10 520d

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎