Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 vaihde ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GJ
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 52
    • Espoo

    #16
    Juu täälläkin hieman samaa vikaa, mutta yleensä auttaa jo pelkästään se kun heittää kakkosen pesään ja perään heti ykkösen. Ja kyllä ne yleensä tuppaavat menemään oikein hyvin pesään, välillä taas on jotain pientä ongelmaa. Tyyppivikahan tuo tuntuu olevan, mutta eipä häiritse kun on siihen jo tottunut
    E61 523iA 2007

    Comment

    • nevas
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 63

      #17
      Kyllä se ykösen ja kakkosen nihkeys kylmänä on ihan ominaisuus näissä eikä vika, uus laatikko on ihan yhtä nihkeä, ja en suosittele menemään purkamaan ite ainakaan vm 01/09 ja uudempia kun niihin ei löydy ees räjäytyskuvaa siis itse laatikosta, mutta se pois otto on 2 tunnin homma.

      Anteeksi bensiini versioihin näkyy kyllä olevan kuvat ja osat saatavilla!
      Last edited by nevas; 22-02-2005, 18:44.

      Comment

      • Palehti
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 141
        • Klaukkala

        #18
        Kävin tänään jo hieman lämmittelemässä tuolla Laakkosella ja kyllähän siellä äjjä tiskin takana sanoi että juuri tuo kytkinakselin kuivuminen on siihen syynä.
        Ja sanoipa vielä vinkiksi että sitä voi testata auton ollessa paikallaan survomalla noita vaihteita silmään ja sitten sama kytkimen kanssa ja jos kytkimen kanssa tuntuu nihkeämmältä niin tuo kytkinakseli on kuiva/kuivumassa.

        itse en ota kantaa näihin testausmenetelmiin

        No totesin nyt illalla että nyt on tarpeksi pakkasta autonyppimiseen parkkipaikalla. Vaimokkeen autossa ei ollut suurta eroa oliko kytkin pohjassa vaihteita survoessa.
        Ja tuo 1-2 vaihdossa kuulunut nahkavastennahkaa -ääni oli todellakin nahkavastennahkaa, kun nyppäsin pois tuon vaihdekepin pussin niin jopa loppui natina ja jotenkin tuntui kaikki vaihteet menevän kevyemmin päälle.
        Ongelmahan oli kardaanitunnelissa olevassa reiässä josta vaihdekeppi tulee läpi oleva äänieriste, joka on liian 'tiukka' ja helposti myös hieman väärässä paikassa. Ilman pussia se ei ole liian tiukka, mutta kun tuo nahka menee siitä mennentullen välistä niin johan ahdistaa.

        Että sellaista. Ei ollut kyseisessä autossa (63tkm) vielä tuota tyyppivikaa, mutta kai se joskus tulevaisuudessa siihen ilmaantuu tai sitten ei

        -Pasi-
        i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
        ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

        Comment

        • -PT-
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 580
          • Rovaniemi

          #19
          Tuossa minun 320:ssä on myös samanlaista hämminkiä. Ykkönen ja kakkonen takertelee. Varsinkin ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tämä ongelma korostuu. Mitään ylimääräistä meteliä ei kuulu laatikosta. Kytkinpoljin toimii takertelematta ja pehmeästi. Tällä hetkellä mittarissa on 113tkm.

          Voisiko tämä johtua kytkin akselin kuivumisesta, laatikkoöljyistä tai jostain muusta. Olisiko kellään ideoita?
          Peugeot 407 HDi 136 -04
          Ex: E46 320i -00
          Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

          Comment

          • Kaimann
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1214
            • Karigasniemi

            #20
            No arvaahan se että täältä löytyy kans nihkeyttä vaihteista. Tuossa testasin auton ollessa vielä kylmä mutta kuiten käynnissä, kytkin pohjaan ja vaihdetta silmään, ykköstä ja pakkia kokeilin. No kun noita vaihteita yrittää silmään saada niin auto heilahtaa joko eteen tai taakse(vaihteesta riippuen, pakilla taakse:think ) ja kylmänä joutu jo aika kovaan survoon tuota bensan hämmennintä ennenku meni pykälä silmään. Kytkin uusiksi vai riittääkö tuo akselin rasvaus??
            Auto e46 318i vm-98 mittarissa 160tkm

            Lisätään nyt vielä että kun vaihteen sai silmään niin auto ei yrittäny ryömiä ollenkaan, heilahdus sattuu vain tuossa lootassa tuntuvan pykälän kohdalla.
            Eikä auton ollessa sammuksissa huomaa eroa kytkin ylhäällä tahi alhaalla.
            Mutta pakki päällä ku huilaa taakse päin kytkin alhaalla niin kierrokset huopaa aika ilkeästi n.500-1200rpm. loppuu ku heittää vapaalle ja päästää kytkimen ylös.
            Laatikon öljystä ei oo hajuakaan, nekin vaihdetaan ku ehditään(mitähän tonne laatikkoon kannattaa laittaa?)
            Last edited by Kaimann; 20-10-2006, 13:54.
            "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

            Comment

            • MGee
              Newbiemmer
              • Jan 2005
              • 9
              • Tuusula

              #21
              Tere,
              Täytyy liittyy porukkaan ja kysellä ideoita näitten kytkin-/vaihdeongelmien ratkaisuun. Omassa -02 320D:ssä ei toi kytkin tunnu aina irrottavan kunnolla ja nyt en oo enää varma onko lämpötilalla merkitystä, Paitsi > 100 km ajon jälkeen yleensä toimii ja joskus auttaa sekin kun polkee kytkintä useamman kerran (järjestelmässä ilmaa?).
              Paikallaan ollessa kaikki pykälät menee ihan nätisti kylmänä/kuumana, käynnissä tai ei (tietenkin ykkönen vähän ahistaa joskus).

              Ongelma pahin 1->2 ja 2->3 vaihdoissa -täräyttää näpeille niinku "liian pitkä keppi"- eikä tunnu aina auttavan tupla poljenta ja välikaasu tai muuten erittäin rauhallinen vaihtokaan.

              Kytkin tuntuu siltä kuin siellä olis ilmaa ja tänään käytin ton kytkimen ilmauksessa. No tuloshan oli viimesen päälle hyvä.
              Sitä onnea kesti about 10 vaihdon verran ja taas sama laulu-näpeille tulee jos ei oo varovainen vaihdoissa.

              Kysymys kuuluukin:
              Mitä tuossa kannattaisi lähtee uusimaan/ korjaamaan/rasvaamaan?
              Kumpikaan sylinteri ei vuoda ainakaan ulospäin, nestettä ei häviä.
              Mistä se ilma sinne tulee vai onko tässäkin kytkinakseli paskanen?

              Mut onnex on toi kuminauha jos vaikka rupee näppejä aristaa liikaa se ei ainakaan lyö näpeille;-)
              E 46 320d -02 &
              E 30 320iA -88

              Comment

              • ongelmalapsi
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1063
                • Hämeenlinna

                #22
                työsylinteri todennäkösesti paskana...
                -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                GMC Topkick C6500 rollback -95
                Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                E46 330xiA -02
                Chrysler neon -99

                Comment

                • -PT-
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 580
                  • Rovaniemi

                  #23
                  Originally posted by MGee View Post
                  Tere,
                  Täytyy liittyy porukkaan ja kysellä ideoita näitten kytkin-/vaihdeongelmien ratkaisuun. Omassa -02 320D:ssä ei toi kytkin tunnu aina irrottavan kunnolla ja nyt en oo enää varma onko lämpötilalla merkitystä, Paitsi > 100 km ajon jälkeen yleensä toimii ja joskus auttaa sekin kun polkee kytkintä useamman kerran (järjestelmässä ilmaa?).
                  Paikallaan ollessa kaikki pykälät menee ihan nätisti kylmänä/kuumana, käynnissä tai ei (tietenkin ykkönen vähän ahistaa joskus).

                  Ongelma pahin 1->2 ja 2->3 vaihdoissa -täräyttää näpeille niinku "liian pitkä keppi"- eikä tunnu aina auttavan tupla poljenta ja välikaasu tai muuten erittäin rauhallinen vaihtokaan.

                  Kytkin tuntuu siltä kuin siellä olis ilmaa ja tänään käytin ton kytkimen ilmauksessa. No tuloshan oli viimesen päälle hyvä.
                  Sitä onnea kesti about 10 vaihdon verran ja taas sama laulu-näpeille tulee jos ei oo varovainen vaihdoissa.

                  Kysymys kuuluukin:
                  Mitä tuossa kannattaisi lähtee uusimaan/ korjaamaan/rasvaamaan?
                  Kumpikaan sylinteri ei vuoda ainakaan ulospäin, nestettä ei häviä.
                  Mistä se ilma sinne tulee vai onko tässäkin kytkinakseli paskanen?

                  Mut onnex on toi kuminauha jos vaikka rupee näppejä aristaa liikaa se ei ainakaan lyö näpeille;-)
                  No niin nyt on mittarissa 123tkm ja samanlaiset ongelmat on kuin MGee:llä. Eli tuntuu kuin kytkin ei irroitaisi kunnolla. Kannattaisiko suoraan vaan vaihtaa se kytkimen työsylinteri tai sitten yrittää sitä kytkinakselin rasvausta? Kummassa olisi vika todennäköisesti?
                  Peugeot 407 HDi 136 -04
                  Ex: E46 320i -00
                  Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                  Comment

                  • -PT-
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 580
                    • Rovaniemi

                    #24
                    No niin. Kävin ostamassa tuon kytkimen työsylinterin korjaussarjan. Onkohan minkälainen homma purkaa tuo kytkimen työsylinteri?
                    Peugeot 407 HDi 136 -04
                    Ex: E46 320i -00
                    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                    Comment

                    • -PT-
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 580
                      • Rovaniemi

                      #25
                      Onko kukaan purkanut tuota työsylinteriä? Tuleeko se korjaussarjan mukana tuleva suojakumi sinne sylinterin sisään?
                      Peugeot 407 HDi 136 -04
                      Ex: E46 320i -00
                      Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                      Comment

                      • -PT-
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 580
                        • Rovaniemi

                        #26
                        Päivitystä:

                        No niin laitoin siihen työsylinteriin sen korjaussarjan. Ei ollut apua tuohon vaihdeongelmaan. Osat maksoi vain 20€ niin ei ollut iso menetys . Siellä työsylinterin sisällä oli jotain ihme vaseliinia. Pyyhin pois sen vaseliinin ja vaihdoin vanhaan mäntään uuden tiivisteen ja suojakumin.

                        Taidan vaihdattaa koko kytkin paketin kesällä. Kytkin akselin rasvat siellä on varmaan kuivunut pois, mutta sama se on vaihtaa kerralla koko kytkin paketti kun kerran käytetään laatikkoa irti.
                        Last edited by -PT-; 05-05-2007, 16:11.
                        Peugeot 407 HDi 136 -04
                        Ex: E46 320i -00
                        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                        Comment

                        • Hante
                          Newbiemmer
                          • Apr 2007
                          • 23
                          • Seinäjoki

                          #27
                          onko kuin vaarallista?

                          [quote=h.n;225469]Oisko kellään tietoa?
                          318i e46 vm.-98. Vaihteet pelaa muuten mainiosti mutta kun auto on paikallaan ni välillä saa oikee survoa kunnolla. Eli kun pysähtyy, nostaa kytkimen, laittaa vapaan, painaa uudelleen kytkimen pohjaan ja yrittää ykköstä tai kakkosta tai vaikka pakkia silmään ni ei mee ku väkisin. kolmonen menee vähän paremmin ja sen jälkeen menee ykkönenkin.

                          Varsin yleinen ongelma tää varmaan on, nimittäin itsellä vaihtui auto e36:sta> e46:een. Vaihtokaupassa mukana tuli takerteleva pakki ja ykkönen. Oikein ikävä tuli vanhan 325i:n sujuvia lähtöjä . Omassa tökkii sekä kylmänä että lämpimänä.
                          Pitänee aloittaa homma vaihteistoöljyjen vaihtamisella ja tuolla kytkin akselin rasvauksella, mutta minkälaista haittaa aiheutuu tuosta, jos vaihteita joutuu "riskisti" survomaan päälle?

                          Comment

                          • Fabsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1754

                            #28
                            Täällä myöskin ongelmana takeltelevat vaihteet. Varsinkin ykkönen on vaikea saada päälle ajoittain. Toisinaan taas toimii kuin rasvattu. Auto on 328i -98, ajettu 184 tkm.
                            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                            e30 318i -88

                            Comment

                            • PAAAAAA
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 438
                              • lohja

                              #29
                              oma e46 coupe tumahtaa kuv päästää kytkimen normaalisti..

                              e46 323 coupe vm99 "tumahtaa" kun vaihtaa vaihdetta. ääni tulee mielestäni jostain takapäästä. vaihteen vaihtaminenkin on jotenkin tullet raskaamaksi!? kokemuksia?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎