Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ulisee ja kiihdytettäessä täristää -> kardaanien sopivuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KooHoo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 132
    • Oulu

    E46 ulisee ja kiihdytettäessä täristää -> kardaanien sopivuudesta

    Ei aivan samanlaista threadia näyttänyt olevan, niin rohkenin avata uuden. Eli ongelman lähteenä -00 320D (M47) touring manuaali. Tähän mennessä vaihdetut osat:

    -kaksoismassa -> kiinteä vauhtipyörä + jousitettu kytkinlevy
    - moottorin tukikumet
    - vaihteiston tukikumet
    - rättinivel + kardaanin keskitysholkki
    - molemmat kardaanin tukilaakerit

    Lisäksi vetareiden suojakumit käytetty pois ja tungettu täyteen rasvaa. Vikana edelleen, että auto täristää/jumputtaa rajusti kiihdytettäessä. Ilmenee erityisesti 3 ja 4 vaihteilla ja korostettuna, kun kuormaa koukun jatkeena. Ulina kuuluu myös tasakaasulla hiljaisessa ajossa ja eritoten kylmänä. Voiko olla, että tarvikerättinivel ja laakerit ovat vain niin sekundaa tai väärin asennettu. Vika ei poistunut hetkeksikää noiden vaihdon jälkeen. Kardaanin ristikossa tuntuu alle millin klappi pyörimissuunnassa, voiko olla aiheuttaja ja saada kardaanin linjauksen pieleen? Apuja kaipailtais kovasti, loppuu keinot (lue rahat) kohta kesken.:think Kangella yritetty etsiä välyksiä perän puslista perä kevennettynä. Myös perän kiinnityspisteet koriin vaikuttaisivat olevan ok....
    Last edited by KooHoo; 07-06-2013, 18:39.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3142
    • Tampere

    #2
    - kardaanin kiinnitys rättiniveleen samoille kohtiin?
    - tukilaakerin kiinnitys samoille spooreille?
    - jos kardaani oli irti perästä, tuliko samoihin pultinreikiin?
    - kardaanin pitkittäissuoruus?
    - kardaanin kulma oikea? Takalaakerin korkeuden säätölevyt?
    - vaatiko tukilaakerit esijännitystä, jos vaati, tehtiinkö?
    - etutukilaakerissa uusi butyyliteippi?

    Kyllä se tarvikelaakeri voi olla syyllinen, ei siellä käsittääkseni pitäisi väljyyttä olla pystysuunnassa.

    Muistaakseni TIS:ssä sanotaa että erityisesti nuo liitoskohdat pitää merkitä etukäteen jotta mennään varmasti samoille spooreille/pultinreikiin - jottei tule asiakaspalautetta jyrinästä.

    Tietty voi olla kampiakselin hihnapyörä eli vibration damper finaalissa.
    Last edited by MNi; 08-05-2013, 00:32. Reason: kampuran dampperi

    Comment

    • Oleg
      Bimmer Rookie
      • Jul 2008
      • 52
      • Rovaniemi

      #3
      Ittellä 320D sedan manuaali -99.
      Jyristää aika pahasti kanssa vaihteesta riippumatta, aika tarkalleen 50-65km/h vauhdissa hieman kovemmin kiihdyttäessä. Sekä paikaltaan lähdettäessä tärrää(tämä johtunee kaksoismassasta).

      Olen jo hetken seuraillut muiden ongelmia ja koittanut päästä jyvälle mikä vikana, mutta eipä tunnu oikein selviävän joten kai se on ruvettava vaihteleen vaan osia...

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 921
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        Itsellä ei jyrissyt auto oikeastaan ollenkaan, vaikka kaksoismassa oli aika lailla finaalissa. Kytkinremonttti sitten laajeni tämän vuoksi ja tietysti piti mielenkiinnosta ostaa tuo kova vauhtipyörä ja jousitettu levy. Rempan jälkeen jyristi vedättäessä tosi ilkeesti 1500-2300rpm välillä. Kovan vauhtipyörän kauppaakaan en saanut purettua (vaihdoin itse ) kun myyjän mielestä vika ei voinut olla siinä, joten en jaksanut tapella asiasta vaan päätin testata että miksi tämä kehittyy.
        Testimielessä olen vaihtanut moottorin ja vaihteiston kumityynyt ( nämä nyt oli muutenkin syytä vaihtaa kun tyhjäkäynnillä tärisi koko auto). Sitten vaihdoin toisesta autosta koko kardaanin ja laitoin uuden rättinivelen. Millään ei kovin suurta vaikutusta ole ollut tuohon jyrinään. Kardaanin vaihto vaikutti hieman ja erinäisten kardaanin linjaustestien jälkeen päädyin prikkojen avulla laskemaan niin etummaista kuin takimmaista tukilaakeria hieman alaspäin korista niin homma edelleen parani hieman. Nykyisellään ei oikeastaan jyristä yli 2000rpm, mutta sen alla kyllä. Jyrinä kuuluu kakkosvaihteelta vitoselle ja on sitä pahempi mitä isommalla pykälällä ajaa ja mitä kovempaa vedättää. jyrisee pahiten 1700-1900 rpm välisellä alueella ( eli maksimivääntöjen kohdalla)
        Mitään tuo jyrinä ei ole 20000km aikana särkenyt, on vain lähinnä rasittavan kuuloinen.

        Oman päätelmäni mukaan sen aiheuttaa tuo kova vp. Ei välttämättä yksin, mutta se herättää kaikki pienetkin välykset yms. tuolta voimansiirrosta. Ainakin itse uskon, että jos itselle olisin laittanut uuden kaksoismassan niin näiltä ongelmilta olisi välttynyt.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • KooHoo
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 132
          • Oulu

          #5
          Teetätin tuon tukilaakereiden vaihdon ja vauhtipyörärempan korjaamolla, joten valitettavasti ei tietoa kohdistuksista jne. Jäykkä vauhtis kyllä täristää alakierroksilla selkeästi enemmän, mutta varsinainen vika on tuo pelottavan kuuloinen jytke, just niin kuin kumivasaralla hakattais kardaanitunneliin. Näin siis voimakkaammin kiihdytettäessä matalilta kierroksilta. Myös nypytys liikkeelle lähdöissä on alkanut vaivaamaan. Sama oli syynä aikanaan vauhtipyörän vaihdolle n.30tkm sitten.

          Täytynee ottaa auto nostimelle joku viikonloppu ja katsoa linjaukset vielä kardaanin osalta. Välystä ristikossa pyörimissuunnassa kokeiltuna siis jonkin verran. Pystyvälystä esim. tukilaakereiden kohdalta en ole päässyt tarkistamaan. Vika kyllä jatkui ennallaan tukilaakereiden ja rätin vaihdon jälkeenkin. Ko. rempan tehnyt korjaamo on kyllä tietoni mukaan ruuvaillut enemmältikin bemarin tekeleitä, joten luotto tietämykseen on kohtuullinen.

          Comment

          • KooHoo
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 132
            • Oulu

            #6
            Jatketaas nyt samassa topicissa. Eli seuraavaksi ois tarkotus vaihdella koko kardaani, kun epäilyksenä tuo ristikon väljyys. Ei tohtis lähtä uudella osalla kokeilemaan, niin pitäs varmistua käytettyjen sopivuudesta. Eli uudemmissa (M47N) koneissa vaikuttais olevan 2-osainen kardaani, kun tuossa M47:ssa on jatkeena 3 osainen. Ei kellään sattuis olemaan tietoa, että onko noita mahdollista istuttaa ristiin? Tuommoinen kaksiosainen olisi tarjolla, mutta pieni epäilys on, että se ei heittämällä mene tuon 3-osaisen tilalle?:think Uudemmissa 318d-versioissa näyttäis taas olevan sama kuin vanhemmissa M47:ssa...

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2841
              • Kyrsälä

              #7
              Laitetaan tähän samaan ketjuun yksi tapaus lisää.
              Auto jurnutti todella pahasti kun kiihdytti ykkösellä. Pintakaasulla ja muilla vaihteilla ei hirveästi ylimääräisiä ääniä kuulunut. Altapäin oli katsottu taskulampulla että rättinivel on rikki. Rättinivel oli tosiaan pirstaleina, mutta samalla meinasi vaihdelaatikko tippua niskaan. Eli vaihdelaatikon takatuen korikiinnitykset oli revennyt oikeastaan kokonaan irti. Vaihdelaatikko pysyi onneksi kuitenkin kahdella pultilla ja pyhällä hengellä vielä paikoillaan.

              Auto lastutettu E46 330dA facelift.

              Kuva kertoo varmasti enemmän.
              Attached Files
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎