Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -04 N42B18 vesipumppu ja muita ihmetyksiä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    E46 -04 N42B18 vesipumppu ja muita ihmetyksiä!

    Ilmeisesti näin, koska pumppusysteemin alla tippa ja tiputtelee. Nestettä menee jonku puoli-litra / 1000km.
    Aikamoinen keksintö tuo pumppuhärdelli mutta ei kai se auta ku tilata osia ja purkaa:
    Pumppu tuolta: http://www.ebay.com/itm/Wasserpumpe-...item1e77c81a51
    Tai: http://www.schmiedmann.fi/1151751122...numerolla.aspx
    Tuo eBayn osa on kuitenkin Febin vaikka hinta ei ole "BMW", paraneeko osa tuplaamalla hinnan?
    Tuossa kuva http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...mp_thermostat/ systeemistä, johon on naitettu sähkötermari ja ohjaustehostimen pumppu, ja kaikki on tietenkin pultattu ristiin ja rastiin ja purku ei onnistu kuin irrottamalla ohjaustehostimen pumppu. Eli hihna ja öljyt tehostimelta pois, nesteet pihalle ja lihoiksi.
    Olipa 100x helpompaa e36:ssa!

    Ohjaustehostinkin hukkasi öljyjä, putkien nipat oli ainakin löysällä, mutta vonku silti ainakin äsken että ilmaa riipinee vielä jostain =/

    Sanosinko että aika paska tämä 12v uudempi vanhaan e36 -92 316 verrattuna, mutta kai se siitä kun saa parsittua kasaan... ABS-anturin (eBaysta 18e posteineen) jo vaihoin vasemmalle taakse, mielenkiintoisesti lopetti nopeus- ja kulutusmittari pelaamasta, kolme jarrujen merkkivaloo palo, absit, ajonvakutus DSC jne tietenkin oli hukassa. Rundikello pelas ja vakkari. Tosi luotettavan oloista menoa.
    Kun kiihdyttää kaiken mitä jaksaa antaa, niin kolmosesta lähtiin jyrisee joku perässä, en tiedä mikä eikä kohta jaksa kiinnostakkaan.
    Näitä faceliftejä ei mahottomasti oo täällä käsitelty, en ainakaan oo huomannu varsinkaan näillä mopokoneilla. Mites voiko pre-faceliftissä valita bmw scannerilla vaikka takavalojen järjestyksen, mitkä on parkkeja ja mitkä jarruja jne?
    Kuva likasesta pulkasta, uuh oikeen Sport edition mikälie aerodynamic paketilla:
    Attached Files
    Last edited by reddewil; 27-05-2013, 06:26.
    ...
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Katso nyt ensin mistä se vuotaa, siinä pumppusysteemin paikkeilla on liitosta ja tiivistettä muutenkin, esim. lohkon lähtö on vähän erikoinen. Jyrinät voi tulla kardaanista, ristikot ei ole ikuisia.

    Jos abs-anturista noin masennuit niin kannattaa siirtyä pyöräilemään, viatonta ei saa merkkiä vaihtamallakaan
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      En masentunu anturista, mutta kun ajattelet että taivalsin tuolla vanhalla yli 200tkm 12v aikana, niin vesipumpun vaihoin kahesti, jakohihnan 5 kertaa, alatukivarret, alapallot sen lisäksi, iskarit eteen kerran taakse 3x eibachin jouset kahdesti. syyläri + korkki. Takavaimentimen, vetarin, rättinivelen, perän, takalaakerin, levyt + palat 2x, hihnat taakse + sylinterin. Eteen jarrumännät + tiivisteet. Ei ollu abseja ym kotkotuksia.

      Tällä uudella vanhalla pääsin 100km ku alko lahomaan =D Eihän tollanen anturi noin vaan saa hajota, ei ainuttakaan liikkuvaa osaa!
      Kyllä se pumppu sieltä tehostimen ja pumpun välistä lirkuttaa, joten kun puran ja ihmettelen tiivareita niin vaihan sen pumpun samalla.
      Hyvä peli, ruostetta silti näyttäs olevan kylkipelleissä ja takaluukussa, siis maalin alla? Pohja on kunnossa, vanhaan hitsasin pari metriä helmoihin.

      Eihän pumpusta lähe ku putkia, mitään ei mee lohkoon ku tuosta etk:n linkistä kattoo. Ihmepatentti se on, ohjaustehostimen persiissä ja ristiin rastiin köytetty yhteen, on vaippaa ja O-rengasta kyllä. Uus pumppu on erimallinen, vanhassa tuo tausta on suora ja uudessa tollanen "kotilo".
      Attached Files
      Last edited by reddewil; 13-05-2013, 12:23.
      ...

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Menee se lohkoon tosta ylempää, sillä vaan ajattelin että lammikko voi siihen kohtaan tulla maahan muustakin kohtaa, mutta olit ilmeisesti jo ihmetellyt pellin alla tarkemmin.

        Hyvä tuo on siitä että enemmän se kestää kuin vanha systeemi, vaihto on kyllä hankala
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Tissin mukaan ohjaustehostinta ei tarvii irrottaa, tai siis putkia irrottaa, toinen on lapsellinen klemmari ja toinen banjo: http://translate.googleusercontent.c...LiVHzHY8WXguYw

          Ja helppo ilmaus lopuksi:
          ...

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Mikähän lie. Kirin ohjaustehostimen kaikki putkien liitokset ja nyt hukkaa tehostimen öljyt paikollaan seisoessa! No täytyy ajaa pukille ja ihmetellä, pais tulla se pumppu jo, DHL:llä näky Suomessa olevan jo.

            Kertokaas mitä tapahtu ku viikon seisonnan jälkeen otin Vaasan lentokentän parkista, kävi iha ok, mutta ku lähti kiihyttää niin tehot hukassa. Vanhassa oli samaa ominaisuutta -> kuumassa auringonpaisteessa, "imuilma" muka kuuma ja kone kylmä, koomasi hetken ennen ku imuilma-anturi jäähty vallitsevaan ilmatilaan? Olisiko toimiva teoria?
            Entä toinen, päästiin joku 20km ja vakkari tipahti pelistä, no napista takas päälle, pari kilsaa ja *piip* sammu ku sauhalyhty. No hetken rullattua käytin virrat pois ja starttasin kytkin pohjassa. Käyntiin ja 150km kotiin tultiin ilman ongelmia. 8,1L/100km kulutus kesärengastuksella 90% maantieajoa, milestäni vähä liikaa.
            Jotenki ei kerää luottoa tämä peli aikasemman tapaan, jolla uskalsin lähtä vaikka maailman ypmäri siltä seisomalta
            ...

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Nyt selvis sitten vuodot.
              Vesipumpun laakerit aivan moro, ja ohjaustehostimen pumpun takapäästä vuotaa jo säiliönpaineella, eli aivan seula. Avasin kaks pulttia siitä että puran pumpun, mutta vaatis prässin tai erikoisel ulosvetäjän että vois yrittää ottaa hihnapyörän laippaa irti akselista. Onko kukaan purkanu ja ehjänny?
              ...

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #8
                Purin pumpun, stefahan siellä oli rikki, ja akselissakin jäljet. Laakeriahan tuossa ei ole kuin luikumalli! Kai tollasen stefan jostai löytäs, mutta tuo 120Bar vähän mietityttää.
                Hassua miten nuo purkuosat muuttuu kullaksi suomessa: http://www.varaosahaku.fi/?index=def...c[0]=110105103
                Uutta sais: http://www.schmiedmann.fi/nayta-alku...416758595.aspx

                Onneksi eBaystä löytyy käytettyjä käytettyjen hinnalla.
                Last edited by reddewil; 28-05-2013, 06:37.
                ...

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Muuten taas nipusa mutta ostin väärää ohj.teh.öljyä CHF lukee korkissa ja purkki LHM+ :ää on ostettu. No 100km:n päästä hajen oikeeta litkua tänään.
                  ...

                  Comment

                  • reddewil
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 3015
                    • West Coast

                    #10
                    Nyö nipussa mutta termostaatin lautasen reunassa oleva kumi oli revenny ja vetäsin sen kokonaan pois, nyt alko mietityttää että tuntu ettei lämmöt nouse samaan tahtiin kuin ennen kun termari vähän vuotaa.
                    No uutta termaria ettimään, mutta kaikki mitä olen katellu on ok-näkösiä, mutta niistä puuttuu sähköohjaus tjms. palikka joka nykysen termarin sisällä on, tai onko se lämpöanturi mutta kumminki!
                    Jaa eiku oikee onki tämä: 11537510959 eikä http://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e46...te=11517500597 Jumaliste eikä löydy ku numerolla ja hinta on kans ihan hyvä: http://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/e...1-53-7-510-959
                    No eBay auttaa taas: http://www.ebay.co.uk/itm/Thermostat...-/121088628750

                    Nii ja kannattaa kattoo ku kutunetistä ostaa CHF:ää että se valkonen purkki on sitten väärää, mineraaliöljyä kun penun korkissa lukee 11S joka tarkottaa synteettistä!!! http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/...voihin-369870/
                    Last edited by reddewil; 14-06-2013, 13:03.
                    ...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎