Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Coupe sähkövikoja ja mekaanisia vikoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wertti
    Newbiemmer
    • Jun 2008
    • 24

    E46 Coupe sähkövikoja ja mekaanisia vikoja

    Tässä on nyt pari kuukautta nautittu e46 323 Coupen omistamisesta. Muutama vikakin on jo korjattu, mutta muutama on myös jäljellä. Näihin tarvitsisin hieman neuvoja.

    - Jäähdyttimen flekti ei pyöri. Lämmöt nousee, mutta flekti vain nytkähtelee. Käsittääkseni tuota flektiä voi testata inpalla(?) tai jollain muulla softalla. Vai voiko? Mikäli se on sökö, niin vaihtoonhan se menee.

    - Sisäpuhaltimen nopeus aaltoilee. Vaikuttaa siis siltä normaalilta vialta, siispä siili vaihtoon? Aaltoilu on pahinta kylmänä, mutta jonkin ajan kuluttua aaltoilu rauhoittuu ja puhallin pelaa normaalisti

    - Kuljettajan sivuikkuna unohtaa "raja-arvot" eikä laske/nouse aina ovea avattaessa. Ongelma esiintyy miltei aina, kun ikkunaa laskee ja nostaa takaisin ylös. Missä sijaitsee ne anturit/kytkimet, jotka tarkkailee ikkunan asentoa? Voiko niissä olla likaa tms, vai mistä tuo asennon unohtelu johtuu? Tuskin tolla kärryllä nyt dementiaa kuitenkaan on...

    - Perän repeämät korissa. Yleinen vika tuokin. Onko jokin hitsattava korjaussarja ylitse muiden? Briteistä löytyy varsin hieno pellinpaloista koostuva sarja, mutta hintaakin on 190£ eli vähän tyyriin puoleinen mokoma on. Onko muita, kenties kotimaisia tuotteita jotka on hyväksi havaittuja?

    - Vanos on heittänyt muutaman kerran vikakoodia ja ilmoittaa olevansa jäykkä/tukossa. Beisanin tiivistesarja tähän lienee se ainoa oikea. Voiko tämä aiheuttaa moottorin nykimistä ja aaltoilevaa käyntiä pienillä kierroksilla? Ryömitettäessa tyhjäkäynnillä auto sammuu usein, eikä tuo ole kuskin vika.
    Samaan syssyyn vanoksen vikakoodien kanssa on yleensä ilmaantunut 3. sylinterissä misfireä. Koodit on tallessa kotosalla, päivitän ne illemmalla.

    Mikäli jollakulla on hyviä neuvoja yllä oleviin päänvaivoihin, niin mielenkiinnolla kuuntelen!
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3144
    • Tampere

    #2
    - sähköflektissä oli takaisinkutsu (aktio BMW-kielellä) vielä pari vuotta sitten jopa E46:lle, todennäköisesti flekti vaihtoon

    - sisäpuhaltimen aaltoilu selvä siilivika, siili vaihtoon, selaa youtubesta "BMW E46 final stage resistor/unit " hakusanoilla

    -toimiiko one-touch open/close vai pitääkö nosto/laskunappia pitää pohjassa? Jos näin, niin oven yläreunassa kulkeva anti-trapping circuit on särki (oikosulussa tai jatkuvasti auki). Kun ikkuna ei mene ylös asti, tuleeko se liikeradan päässä sekunnin verran alas? Tämä viittaisi että anti-trapping -anturi pätkii ja kuvittelee että siellä on este välissä. Kestääkö ikkunan sulkeutuminen liian pitkään, moottoria käytetään max. 8 sekuntia jonka jälkeen moottori pysäytetään. Jos näin, niin ikkunan liukumekanismi ehkä jumittaa liikaa.

    - Perän repeämät yleisempiä ennen vuotta 2000 valmistuneissa autoissa. Kunnon korjaus vaatii takapään purkamisen ja vahvistelevyjen hitsaamisen sekä sisäpuolisen massauksen (kallista BMW:n massaa, oma threadi tästäkin). Kunnollinen koripaja kyllä leikkaa sopivat lätkät, ei tarvitse välttämättä tilata.

    - Vanos huoltoon Beisanin osilla (Supalla muistaakseni oli niitä myynnissä), ei ole paha rasti.

    - Misfire todennäköisesti finaalissa oleva puola tai tulppa. Puolat on per sytytystulppa.

    EDIT: ikkunoiden ohjaus tulee ZKE:ltä eli GM5:ltä, siinä on tyyppivikana releiden kuoleminen, voisi olla myös tästä kyse. Rahulla muistaakseni varaosia.
    Last edited by MNi; 06-06-2013, 14:36. Reason: GM5

    Comment

    • wertti
      Newbiemmer
      • Jun 2008
      • 24

      #3
      Mukavuustoiminto pelaa alaspäin laskettaessa, mutta ylös nostaessa joutuu pitämään nappia pohjassa. Ikkuna on toiminut tasan kaksi kertaa siten, että se nousee automaattisesti myös ylös. Molemmilla kerroilla hämmästyin suuresti.

      Ikkuna kyllä nousee ja laskee jouhevasti koko liikeratansa, eikä jumita millään tavoin. Rasvailin vielä varmuuden vuoksi liukukiskot ja vaijeria sen minkä pystyi, kun kurkkasin ovipahvin taakse ja ajelin ikkunaa ylös-alas.
      Fyysisesti kaikki on kunnossa, mutta joku sähköosa siellä nyt kenkkuilee.

      "The rubber pressure guards are located at the
      top edge of each door frame for the Sedan and
      Sport Wagon and are incorporated into the felt
      edge protector in the Coupe."


      Mikäs persana on felt edge protector? Joku reunasuoja... liekö se sitten sijaitsee jossain ikkunatiivisteessä? Ei se ainakaan niissä Coupen oven ylälaidassa kulkevissa kromi/kumilistoissa ole.

      Apukuskin ikkunan kiskot oli taas niin kuivat, eikä ikkunan etureuna edes kulkenut kiskossa oikeassa tiivisteen välissä, että tuo anti-trapping toiminto pysäytti ikkunan nousun pari-kolme kertaa koko liikeradan matkalla. Se ongelma poistui, kun laitoin ikkunan oikealle paikalleen kiskoon ja rasvasin liukupalat sekä vaijerin.

      Perään on tilattu kaikki uudet puslat ja "isojen poikien" peltilevyistä on apinoitu mallit. Kesälomalla liimailtava tuo perä nippuun...

      Comment

      • wertti
        Newbiemmer
        • Jun 2008
        • 24

        #4
        Harrastelin tänään vanoksen kanssa. Kone ilmoitteli tällaisia vikakoodeja:

        106 Control-VANOS position outlet camshaft

        Vanos blockiert / schwergängig
        Fehler nach Entprellung gespeichert
        Fehler momentan nicht vorhanden
        sporadischer Fehler


        105 control-VANOS position intake-camshaft

        Vanos blockiert / schwergängig
        Fehler nach Entprellung gespeichert
        Fehler momentan nicht vorhanden
        sporadischer Fehler


        240 Burning fail Cylinder 3

        Verbrennungsaussetzer CARB B4 emissionsvershlechternd
        CARB-Fehler
        Fehler nach Entprellung gespeichert
        Fehler momentan nicht vorhanden
        sporadischer Fehler



        Tuollaset koodit löytyi ja oireethan oli nykiminen pienillä kierroksilla, kierrosten seilaaminen ja kengurumainen loikinta.



        Aika mömmössä oli. No, järkyttävän putsauksen jälkeen tuo saatiin puhtaaksi. Samalla asentelin ne uudet beisanin O-renkaat, mutta napakka sade keskeytti asennuspuuhat ja kone jäi kasaamatta.

        Pitänee käyttää jotain puhdistusainetta moottorissa ja laittaa jotkin halvat öljyt hetkeksi pyörimään, jotta tuota moskaa saisi vähän pois.

        Comment

        • wertti
          Newbiemmer
          • Jun 2008
          • 24

          #5
          Jäähyttimen flekti vaihdettu tänään uuteen ja vika on niiltä osin korjattu. Flekti siis sökö jostain kohdin, luulen että itse moottori on ehjä, mutta jokin muu on korkannut siinä flektin paketissa.

          Kysymys viisaammille: Pitäiskö tuossa autossa olla kaksi flektiä? Siis toinen ilmastoinnille ja toinen jäädyttäjälle? Selailin realoem:ää, mutta en saanut nyt ihan täyttä varmuutta siitä. Osaluettelosta löytyy kyllä ilmastoinnille oma flekti, mutta autossa sitä ei ole. Kennojen etupuolelta löytyy neljä kierretankoa, joihin voisin kuvitella toisen flektin kiinnittyvän. Puuttuukohan tosta jotain...? :think

          Ajatuksia?
          Last edited by wertti; 02-07-2013, 15:14.

          Comment

          • _odin
            Bimmer Rookie
            • Oct 2010
            • 184
            • Rovaniemi

            #6
            Kyllähän siellä pitää 2 flektiä olla :think
            Ex Bmw 320 coupe e36 Hellrot

            Bmw 323 m-sport e46 Cosmosschwarz

            Comment

            • wertti
              Newbiemmer
              • Jun 2008
              • 24

              #7
              Kurkattiin tänään kaverin -01 320i Coupen pellin alle, eikä sielläkään ole kuin yksi flekti. Eli ei syytä huoleen, tai sit molemmat on mällipelejä ja kasattaessa unohdettu toinen flekti pois.

              Comment

              • wertti
                Newbiemmer
                • Jun 2008
                • 24

                #8
                Jälleen on vietetty aikaa rakkaan kulkupelin kanssa ja täytyy kyllä todeta, että voi veljet ja veljenpojat sentään...

                Ikkunan ongelmat:
                Diagnosoin hieman tuota kuskin ikkunaa vaivaavaa ongelmaa. Ikkuna laskee alas mukavuustoiminnon saattelemana, mutta ei nouse ylös muutoin kun pitämällä lasinnostokytkin ylös nostettuna. Paitsi, jos oven avaa, niin mukavuustoiminto toimii ylös, että alas laskettaessa. Joku anturi käskee siis jotain ohjainboksia olemaan nostamatta ikkunaa automaattisesti silloin, kun ovi on suljettuna. Tää kyllä viittaisi siihen, että joku turvallisuuteen liittyvä tunnistin (MNi:n mainitsema anti-trapping anturi?) on sökönä.
                Onks kellään hajua, että mistä mokoma anturi löytyy?

                Tyhjäkäyntiongelma:
                Autoa on vaivannut koko mun omistussuhteen ajan se, että auto tahtoo sammua tyhjäkäynnillä ryömitettäessä. Ärsyttävää ja jokseenkin myös noloa, kun parkkipaikalla peruutellessa tai ruutuun vekslatessa vempele sanoo "boo" ja sammua tumpsahtaa siihen paikkaan. Ohikulkijat osottelee hymyssäsuin sormella, että eipä osaa mulkku bemarikuski ajaa autollaan. Ehhehe.

                Ongelmahan on sellainen, että yhtäkkiä koneen kierrokset laskevat rajusti alas ja pomppaavat sitten taas ylös. Joskus kierrokset menee niin alas, että moottori sammuu. Tätä tapahtuu vain lähellä tyhjäkäyntikierroksia ja se esiintyy kylmällä, että lämpimällä koneella.

                Snadin tutkimisen jälkeen imusarjan päällä kulkevasta n. pikkurillin paksuisesta letkusta löytyi reikä. Tämä letku yhdistää imusarjan alkupään ja loppupään yhteen, eli lienee jokin alipaineletku. Uusi letku paikalleen ja sillä oli ehkä pienoinen vaikutus.

                Tänään tsekkasin myös MAF:lta kaasuläpälle ja tyhjäkäyntiventtiilille kulkevat imuletkut. Ihan ehjiä kaikki. Samalla irroitin DISA:n ja testasin toiminnan. Toimii. Uusin samalla DISA:n ja imusarjan välisen O-renkaan. Myös tyhjäkäyntiventtiilin otin irti ja se oli aika musta sisältä. Jarrukliinerin kanssa huuhtelin laitosta ja nyt se ainakin puhdas ja liikkuu herkästi. Vehkeet takasin nippuun ja.... ei vaikutusta... vittu sanon minä.


                Mitään vikakoodia ei koneesta ilmaannu ja se toimii muutoin ihan kivasti, mutta tyhjäkäynnillä liikkuessa kierrokset pomppii ylös ja alas. Ja välillä sammuu. Tyhjäkäynti on paikallaan ollessa aivan tasaista, eikä seilaa ollenkaan.
                Mitäs seuraavaksi? Imuvuodolta toi jotenkin vaikuttaisi.. Onks isoilla pojilla vinkkejä?

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3144
                  • Tampere

                  #9
                  Anti-trap circuitista juttua sivulla 38: KLIK. Reunanauhan halkileikkaus ohessa.

                  Tuolta löytyy kuviakin sedanin takaovesta: KLIK.

                  "WINDOW ANTI-TRAP DETECTION ( Sedan, Coupe and Sport Wagon)
                  The window anti-trap detection feature is only active in the one touch and convenience close modes of operation. If the window switch is pushed/pulled and held, the Anti-trap feature will not function.

                  The rubber pressure guards are located at the top edge of each door frame for the Sedan and Sport Wagon and are incorporated into the felt edge protector in the Coupe. Each guard consists of two contact strips that close when subjected to pressure. This provides anti-trap detection and signal generation to the GM V.

                  When the contact strip closes, the window immediately (10ms) reverses direction as with previous anti-trap systems. The contact strip does not require that the anti-trap feature be initialized prior to operation.

                  The E46 pressure sensor finger guard has a resistance of 3.0 KOhm and it is monitored for open circuit. When pressed, the monitored resistance changes to <1KOhm. Faults with the anti-trap system require that the window switch be held to close the window."

                  EDIT: No niin, löytyihän se osa eli #10 tuolta: KLIK. INPAlla olisi syytä lukea vikakoodit, tuo on kuitenkin fault-monitored eli siitä pitäisi jäädä vika muistiin. DIY vaihtoon tuolta: KLIK.
                  Attached Files
                  Last edited by MNi; 12-07-2013, 22:46.

                  Comment

                  • wertti
                    Newbiemmer
                    • Jun 2008
                    • 24

                    #10
                    Jees, minä kiitän neuvosta ja opastuksesta. Käytännössä kun toi vaatii sen koko tiivisteen vaihtoa ja sen hinta kun on mitä on, niin antaa olla. Opettelen siis pärjäämään ilman sitä toimintoa.

                    No mutta, kun tähän ongelmaan saatiin ratkaisu, niin ryhdytäänpä ratkomaan seuraavaa ongelmaa.

                    Vempele keksi sytyttää ABS:n, käsijarrun sekä luistoneston valot mittaristoon. Valot syttyi kun käänsin virrat päälle. Olin just hiekkatien päässä, joten pääsin polkaisemaan jarrua hiekalla --> abs ruksutti normaalisti. Seuraavalla käynnistyksellä valot hävisi. Ja sit ne taas syttyi ja sammui oman mielensä mukaan, välillä palaa ja välillä ei.

                    Vikakoodi siitä saattaa tulla, mutta mulla ei ole sitä pyöreäpäistä piuhaa olemassa, jotta voisin koodit lukea. OBD2-pistokkeen kautta ei koodeja löydy.

                    Äkkiseltään kuvittelisin, että toi viittaa vialliseen abs-anturiin tai risaan johtoon. Vai tuleeko jotain muuta mieleen?

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3144
                      • Tampere

                      #11
                      ABS-anturilta haiskahtaa. Foorumin myyntipuolella löytyy myös noita OBD-pyöreä 20-nap. sovittimia. Joku foorumilainen voinee myös edukkaasti lukaista vikakoodit.

                      Comment

                      • wertti
                        Newbiemmer
                        • Jun 2008
                        • 24

                        #12
                        Jatketaas tätä tarinaa tästä kyseisestä murheenkryynistä.

                        Ebaysta kotiutui 20-pin adapteri, joten pääsin lukemaan vikakoodit. Wheel speed sensor vasemmalla takana on syypää. No, olkoot. Ei haittaa ajamista, varoitusvalot vaan vituttaa.

                        Ebayn ihmeellisestä maailmasta tarttui mukaan myös komia "aasinkyrpä", eli vetokoukku. Westfalian irroitettava koukku johtosarjoineen oli erittäin yksinkertainen asentaa. Ihan nauratti, kun oli niin helppo. Nyt voisi vetää kärriä ihan huoletta.



                        Hetken aikaa oltiin siis suunpielet ylöspäin. Hetken päästä palattiin todellisuuteen. Pienillä kierroksilla vaivaava jumalaton nykiminen ja nytkyttäminen vaivaa edelleen. Vituttaa. Ostin uuden polttoainesuodattimen ja suuttimien puhdistukseen tarkoitettua lisäainetta, joka sekoitetaan tankkiin. Jos ne ei auta, niin kai se on vaan nöyrryttävä ja ostettava uusi MAF.

                        Lisäksi tuo laitos ei tainnut riemastua siitä hanuriin kiinnitetystä aasinkyrvästä ja perässä hinattavasta kärristä. Pienen puutavarakuorman hinaamisen jälkeen perästä alkoi kuulua jumalatonta naksumista ja natinaa. Selvähän se, että perän kiinnitys antoi lopultakin periksi ja repesi kokonaan irti.




                        Nyt siis tarvitaan kipeästi nosturia sekä hitsauskonetta... Anyone? Vuokraa maksan kyllä, jos vaan pääsen remontin tekemään johonkin.
                        Mulla on yksi muovikassillinen pullollaan takakelkkaan vaihdettavia puslia, joten nehän vaihtuu siinä samalla näppärästi.

                        Alkaa jo jotenkin rasittamaan tämä baijerilaisen moottorivärkin omistaminen. Ei jumalauta missään muussa autossa tämmösiä vikoja ole!

                        Comment

                        • wertti
                          Newbiemmer
                          • Jun 2008
                          • 24

                          #13
                          Jatketaas monologia.

                          Tempasin nyt sen koko apurungon pois autosta. Lähti kyllä yllättävän helposti. Nosturi ois toki helpottanut hommaa, mutta meneehän se tossa pukkien päälläkin.



                          Pesin painepesurilla koko höskän, niin on huomenna kiva sitten vaihdella puslat puhtaaseen pakettiin.

                          Ainoastaan yksi kiinnityspiste on murtunut rikki. Muissa ei ole halkeamia ollenkaan. Pelkät pistehitsausten kohdat ovat poksahtaneet auki ja se taas kielisi siitä, että hitsaus olisi pettänyt tai pettämässä. Täytyy siis varmuuden vuoksi hitsata ne kunnolla kiinni.

                          Tässä pieni videopätkä siitä pettäneestä kulmasta. Oli kiva työntää sormi reikään ja heilutella siellä: http://samin.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/IMG_1205.MOV

                          No mutta, onneksi ei tuon pahempi rasti. Maailmalla näkyy monia tapauksia, joissa on jokainen kiinnityspiste alkanut halkeilemaan.

                          Painepesurilla vielä pesu auton pohjaan, niin on mukava sitten hitsuutella, maalailla ja massailla puhtaisiin pintoihin.



                          Huomenna jatkunee sillä puslajumpalla ja vahvikepalojen suunnittelulla...

                          Comment

                          • wertti
                            Newbiemmer
                            • Jun 2008
                            • 24

                            #14
                            Hitsuuttelin auton nippuun ja vaihtelin kaikki takakelkan puslat, sekä vaihdevivuston puslat. Samalla uusin jarruputket taakse. Perän vahvikepalat tein 2,5mm pellistä joka nurkkaan, joten ei se kyllä enää sieltä petä.... Hajoaa sitten jostain muualta. Redish Motorsportsin vahvikepaloja tuli apinoitua.

                            Kylläpä nyt onkin jämäkkä ajella, kun ei tumpsahtele tai naksahtele. Vaihteetkin löytyy sieltä mistä pitää ja keppi ei heilu niin kuin hullun kulli. Nelipyöräsuuntaus vielä pitäisi teettää, niin homma olisi bueno.

                            Ihan kannattava remontti, jos vaan tuollaisen pysty itse tekemään. Pajalla teetettynä varmasti useamman tuhannen euron remontti ja tuon hintaluokan autoon aivan järjetön teettää.

                            ABS-anturitkin herkesivät antamasta vikakoodia, kun nitkuttelin, rapsuttelin ja puhdistin kaikki paikat. Missä lie vika ollut. Pääasia, ettei sitä ole enää.

                            Vielä kun saisi sen pintakaasulla tapahtuvan nykimisen pois.... Tulee mieleen se wanha polttoainemainos, jossa tankattiin kengurubensaa.

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3144
                              • Tampere

                              #15
                              Asiallista harrastuneisuutta. Kyllä siitä olisi hyvänkokoisen kuitin saanut pajalta kuin pajalta.

                              Nykimiseen syypää voisi olla imuvuoto, ilmamassamittari tai jompikumpi nokka-akselin asentoanturi. Jos vikakoodit on luettu niin nokkien anturit näkyisi siellä. IMM taas ei anna vikakoodia vaikka olisikin jo ehtoopuolella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎