Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rekisterikilven valojen johdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flowe
    Newbiemmer
    • Oct 2012
    • 12
    • Ikaalinen

    Rekisterikilven valojen johdot

    Rekisterikilven valo ei toimi, johdot vissiin sulaneet tjsp sanottiin huollossa, kun ei tule virta valolle. Onko mahdollista vetää kokonaan uusi kilven valo johto ja miten se tapahtuu (eli mistä mihin ja millainen johto?). Huollossa kertoivat olevan parin sadan juttu kun laittaa johdot.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Mikäs pirssi oli kyseessä?

    Todennäköisimmin E46/E39/E6x-tyyppivika eli takaluukulle menevästä johtosarjasta suojakumisukan sisältä on katkennut 1...N kpl kaapeleita.

    Korjauksena mieluiten kaikkien johtimien vaihto silikonipintaisiin johtimiin, esim. Partcolta löytyy taivutuksen kestävää automaatiokaapelia.

    Helpommalla pääsee hankkimalla esim. Schmiedmannilta tällaisen korjaussarjan: KLIK. Siinä on silikonijohtimet, uusi kumisukka ja kunnolliset puristusliittimet päissä. Katso takaluukun puolelta miten kumisukan alapään kaksi lätkää toimivat vedonpoistajina. Uusi kumisukka vedetään alapuolelta varovaisesti paikalleen, suojaa teipillä yläpään kaapelit vetovaiheessa. Kaapeloinnin värit eivät vastaa alkuperäistä johtosarjaa eli huolellisuutta merkinnöissä.

    Hintaa tulee ~70€ korjaussarjalle ja pari euroa kunnolliselle suojateipille sekä lauantai-iltapäivä.

    Lisäksi takapäässä on pari muutakin sähkötyyppivikaa, kahvan sisäiset "kaapeloinnit" on toteutettu paljaina kuparilistoina jotka yksinkertaisesti hapettuvat ajan kanssa pois. Kahvan voi isolla työllä purkaa ja vetää oikeat kaapelit tai vaihtaa koko kahvan.

    Sedanissa korin takavalojen polttimolevyn liittimen maakarvan liitinpinni ei ole riittävän iso, vaan se ajan kanssa lämpenee joten sille olisi hyvä tehdä ohitus: KLIK.

    Comment

    • Flowe
      Newbiemmer
      • Oct 2012
      • 12
      • Ikaalinen

      #3
      Auto on 320, e46 sedan facelift. Ton takaluukun kahvan vaihdoin jo kokonaan uuteen kun aattelin että vika olis ollu siinä ku oli hapettunu, mutta ei. Ei toi sitte sentää nii kallis ku ite säästää siinä työssä. Takavalokaan ei välillä pelitä, eli varmaan pitää toi tehdä samalla. Tarttee laittaa toi johto tilaukseen ja alkaa räpeltään. Se johto oli toi 650mm, 13 cored? Kiitos paljo ku selvitit asian ja autoit näin eteenpäin!

      Comment

      • kani
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 699
        • Espoo

        #4
        Lisää aiheesta täällä:
        E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Flowe View Post
          Auto on 320, e46 sedan facelift. Ton takaluukun kahvan vaihdoin jo kokonaan uuteen kun aattelin että vika olis ollu siinä ku oli hapettunu, mutta ei. Ei toi sitte sentää nii kallis ku ite säästää siinä työssä. Takavalokaan ei välillä pelitä, eli varmaan pitää toi tehdä samalla. Tarttee laittaa toi johto tilaukseen ja alkaa räpeltään. Se johto oli toi 650mm, 13 cored? Kiitos paljo ku selvitit asian ja autoit näin eteenpäin!
          No nää oli ulkomuistissa kun omaani vaihdoin pari kuukautta sitten: KLIK.

          Schmiedmannilla on näemmä toimitusvaikeuksia, tuo sedanin 13-kaapelinen osanumerohan oli Vemo V20-83-0004, löytynee ebaysta. Todennäköisesti SenCom Technologies -yhtiön tuote, voi tilata suoraan sieltä: KLIK.

          Schmiedmannin toimittamassa Vemon leimoilla olevassa korjaussarjassa oli alkuperäinen BMW:n kumisukka.

          Comment

          • Flowe
            Newbiemmer
            • Oct 2012
            • 12
            • Ikaalinen

            #6
            AAAAH hajoo päää! Tilasin johto korjaus sarjan kesäkuussa ja eilen tuli postiin. Tänää tässä vaihdoin uuden johtosarjan kiinni ja kokeilin miten toimii, niin kaikki muut valot yms. toimii kuten pitää mutta se v*tun rekisterikilven valo ei toimi. Onko mitää muuta veikkausta mikä vois olla. Johtoja oli yks katkennu ja muut katkeamassa kun leikkasin kumisuojan pois. Johtoja oli vanhassa 16 ja uudessa 15 (vaikka tilasin sen 13 kaapelisen). Jätin siis yhden paksumman johdon paikalleen (ruskea) joka ei ollu rikki näkemistäni kohdista. Voiko se johto olla just se kilven valo? Kuulostaa kyllä aika oudolta että ehjin johto päältä päin ei toimisikkaa. Sieltä on myös roikkunut yksi johto härpäke, siihen ei löytyny vastausta eikä paikkaa ( http://aijaa.com/AHbg9W) joten ajattelin että olisiko sillä jotain merkitystä kilvenvaloihin?

            Comment

            • Järppä
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1108
              • Stadi, ladon takana.

              #7
              Et vissiin vaihtanut rekisterikilpivalo listaa. Vika voi olla siellä sisälläkin jos sieltä on johtoja katki tai liittimet hapettuneet.

              Tekisin niin että virtamittari laulamaan, testaat kontin johtosarjan että virta kulkee läpi polttimoiden kantoihin asti (virta ja maa). Jos ei tule polttimoille asti niin rekisterikilpivalo lista irti liittimestä asti ja testaat uudestaan liittimen ja juotetun johtosarjan välin.
              Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
              Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
              Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
              If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
              Top Gear review

              Comment

              • Flowe
                Newbiemmer
                • Oct 2012
                • 12
                • Ikaalinen

                #8
                Listan oon jo vaihtanu uuteen ja kokeilin vielä ledi valoillakin jotka ostin, mut ei. Pitää vissii käydä huomenna ostamassa mittari et saa katottua ees vähä minne se virta katoo. Kuitenkin takaluukun kahva toimii.

                Comment

                • Flowe
                  Newbiemmer
                  • Oct 2012
                  • 12
                  • Ikaalinen

                  #9
                  No nii eli kokeilin noi virtalukemat niin valojen pohjiin tulee se vähä yli 12, mutta johdoissa menee Ruskea(12), harmaa-keltanen(0,11), harmaa-ruskea( 0,01) takaluukussa sisällä. Onko noitten johtojen paksuudella jotain väliä ku ainaki toi ruskee oli 0,75 paksu? vai mihin se virta katoo nois johdoissa?

                  E: Sain paikallistettua vian harmaa-keltaseen johtoon joka ei näytä juuri yhtään virtaa. Harmaa-ruskee alkoi toimia. Pitää vissii lähtee takakontista takapenkille etsiin vikaa ja purkaa vähä autoa...

                  EE: Pääsin pelkääjän paikan listan alle johtoihin käsiks ja kokeilin meneekö siellä se virta niin eipä mennytkään. Kaikki sulakkeet käyty läpi. Kysymys kuuluu, minne menee rekisterikilven johdot etupäässä (harmaa-keltainen)? Toi ruskea johto jää takakonttiin jonnekki. Pystyis sieltä päin alkaa katsomaan vikaa. Ja miten pystyisin ottamaan jostain virran tähän yhteen johtoon eli luomaan kokonaan uuden johdon valolle kun tietää mistä sen virran siihen ottaisi?
                  Last edited by Flowe; 21-08-2013, 17:31.

                  Comment

                  • janne30
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 2198
                    • Vantaa

                    #10
                    Varasta takavalojen parkist virta
                    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                    1 x F20
                    3 x E30
                    2 x E36
                    5 x E46
                    3 x E9X

                    Comment

                    • Flowe
                      Newbiemmer
                      • Oct 2012
                      • 12
                      • Ikaalinen

                      #11
                      Mites se käytännös tapahtuu? Otan vaan johdosta suoraan toisella johdolla sen virran vai?

                      Comment

                      • janne30
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 2198
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Flowe View Post
                        Mites se käytännös tapahtuu? Otan vaan johdosta suoraan toisella johdolla sen virran vai?
                        Nii.. jos on kolvi ja se pysyy kädessä niin kolvaat yhteen ja kutistesukkaa esim päälle.

                        Helpompi vaihtoehto, haet motonet/biltema akselilta ryöstöliittimen, se puristetaan johtoon mistä tahdot ryöstää virran ja siitä lähtee se uusi piuha haarana rekisterikilven valoille.. joudut myös maadottamaan sen rekkarivalon sen parkkien + :n lisäksi..
                        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                        1 x F20
                        3 x E30
                        2 x E36
                        5 x E46
                        3 x E9X

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1361
                          • Tampere

                          #13
                          Tolla tempulla saa varmaan rekisterikilven vikavalon palamaan mittaristossa. Siitäkin tosin päässee eroon vastusvirityksillä.

                          Comment

                          • Flowe
                            Newbiemmer
                            • Oct 2012
                            • 12
                            • Ikaalinen

                            #14
                            Jees kiitti neuvoista. Se on hyvä juttu että sen virran saa otettuu toisesta johdosta, pitää viikolla kokeilla ku on aikaa. Eiks toi kahvasta tuleva maa johto aja saman asian ku se on luukun avaajalle ja valoille vai pitääkö silti vetää toinen maa?

                            Comment

                            • Flowe
                              Newbiemmer
                              • Oct 2012
                              • 12
                              • Ikaalinen

                              #15
                              Nyt tulee virta valoille, mutta valot ei vaa toimi. 12V tulee lampun kantoihin asti ilman lamppua, mutta ku laittaa lampun niin ei mee virta mihinkään, eli valo ei näy. Lamppu on 12V 5W, eli pitäs käydä ja on ehjät, oon myös kokeillu ledeillä jotka 12V 5W kans, et mikä siel mahtais olla si vikana

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎