Announcement

Collapse
No announcement yet.

K-BUS väylävika ja sen selvitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kani
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 699
    • Espoo

    K-BUS väylävika ja sen selvitys

    Satunnaisesti menee K-väylä alas autonpesun yhteydessä. Eli joku paikka kastuu mikä ei tykkää kastumisesta.

    Seurauksena 16:9 näyttö sammuu, viihdelaitteistot ei toimi tai vastaa nappuloihin, vilkkuindikaattorit ja mittariston naksuntarele ei toimi, katto ei laskeudu jne. Eli selvät oireet ja diagnoosi: K-väylä pimeänä, joku vetää sen maihin eikä kommunikaatio pelaa.

    Yleisimmät googletetut veden valumispaikat on tarkistettu ettei valuma-aukot ole tukossa tulipellissä, katon säilytystilassa, ovien kosteussulut ok, eikä vettä näy missään. Sisusta, takaluukku ja muut paikat minne on vaan kuvitellut vettä mahdollisesti asiattomasti menevän ja aiheuttaen ongelmia on kuitenkin kuivina.

    Irrotin hansikaslokeron ja kaivoin K-väylän jakoriman esiin, irrottelin niitä piuhoja muttei oikein löytynyt selittäjää vialle. Kun auto taas kuivui se pelaa normaalisti eli selvitys jäi tältä erää nyt kesken ja piti mennä muihin asioihin..

    Epäilys on kohdentunut komponentteihin jotka ovat K-väylässä kiinni ja sellaiset osat mitkä kastuvat pesun yhteydessä, koska vettä ei tunnu valuvan sisään mistään tai sitten paikka jonne vettä ajautuu ei ole vielä selvillä.

    Sivupeilit ja ovien lukot on epäilyksen alla. Harmi ettei ollut yleismittaria käsillä kun tuo vika ilmeni nyt pesun jälkeen ja ylitti ärsytyskynnyksen.. Selvitys varmaan jatkuu yleismittarin ja vesiletkun kanssa

    Jännää että kun K-väylän piuhat oli irti jakorimasta vikaa selvitellessä esim kuskin puoleinen sivupeili kuitenkin toimi. Toimiiko vain apukuskin puoleinen pelkästään väylän kautta?? Molemmat on kuitenkin kytkiksien mukaan kiinni K-väylässä.

    Takaluukun johtosarja vähän pätkii, mutten ole sitä ehtinyt vielä korjaamaan. Näyttää kyllä siltä ettei sen läpi mene mitään johtoja jotka olisi K-väylässä eli se ei aiheuta ongelmaa K-väylään.
    E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Eihän navilaskuri ole päässyt kastumaan? Oletko avannut ja katsonut? Kovin herkässä paikassa ja yleinen paikka mihin vesi pääsee.
    Etsi ja merkkaa liitäntärimalta korimoduuli, mittaristo ja valomoduuli vaikka eka. Jätä nämä kiinni ja muut irti. Yksitellen lisäät joka pesun välissä sitten yhden laitteen kiinni ja katsot milloin toiminta loppuu vaikka mittariston vilkuissa
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • kani
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 699
      • Espoo

      #3
      Joo, pitää tutkia, kiitos vinkistä. Satoi rankemmin vettä ja oireet pomppasi taas esiin, nyt eka kerran vesisateen jälkeen, ennen vikojen ilmeneminen on vaatinut pesun (ilmeisesti siis enemmän vettä kun perus sateessa). Navi on ollut rikki jo ostettaessa joten sikäli voisi olla potentiaalinen kohde.

      Vian ilmetessä tuntuu aina olevan vaan muuta tekemistä kun selvitellä vikaa. Jospa viikonloppuna ehtisi vesiletkun kanssa etsiä nurkkaa mikä saa ongelman aikaan.

      Ilmeisesti keskikonsolissa on joku johtohaara lämmityslaitteen säätimien takana/alla valkoinen liitin (?) mistä saa irrotettua viihdelaitteiston/auton takapään K-väylästä. Täytyy yrittää sitäkin metsästää.
      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

      Comment

      • Henkka992
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 155
        • Polvijärvi

        #4
        Originally posted by kani View Post
        Joo, pitää tutkia, kiitos vinkistä. Satoi rankemmin vettä ja oireet pomppasi taas esiin, nyt eka kerran vesisateen jälkeen, ennen vikojen ilmeneminen on vaatinut pesun (ilmeisesti siis enemmän vettä kun perus sateessa). Navi on ollut rikki jo ostettaessa joten sikäli voisi olla potentiaalinen kohde.

        Vian ilmetessä tuntuu aina olevan vaan muuta tekemistä kun selvitellä vikaa. Jospa viikonloppuna ehtisi vesiletkun kanssa etsiä nurkkaa mikä saa ongelman aikaan.

        Ilmeisesti keskikonsolissa on joku johtohaara lämmityslaitteen säätimien takana/alla valkoinen liitin (?) mistä saa irrotettua viihdelaitteiston/auton takapään K-väylästä. Täytyy yrittää sitäkin metsästää.

        Onko vikaa löytynyt? Mulla on samaa vikaa keväästä asti ollu, että sade kelillä temppuilee samalla lailla ku sulla.. :s merkkihuollossakin käytin ja 4tuntii ehtivät vikaa ja mittasivat k-bus väylän sun muut, ja antovat mukaanki pinkan lappuja ja tuloksia, mutta mitään vikaa eivät löytäneet :think

        Comment

        • kani
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 699
          • Espoo

          #5
          Ei oo löytynyt, yksi päivä kasteilinkin autoa aika huolella eri puolilta, mutta en saanut väylää jumiin millään.. Yritin vielä suihkia vettä juuri niihin osiin jotka kastuvat sateella ja on väylässä kiinni. Ja tutkin korin valumisreitit että ne on kunnossa - joo hienosti valui vesi läpi ihan kuten suunniteltukin.. :P
          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

          Comment

          • cba
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 3464
            • Ylivieska

            #6
            Nostellaampa aihetta. Onko kukaan paikantanut vuotopaikkaa e46 touringista? Oireena juurikin navilukijan kastuminen, näitä on tullut vastaan useita yksilöitä. Kaverille korjailen jo toiseen kertaan kastunutta navia Mistä kattoluukun vuotovesilinjat menee näissä?:think

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              Tuosta näkee minne luukun takaosan poistoletkut menee: KLIK.

              Muovipuikolla jos varovasti yrittäisi avata niitä ja puhaltaa pikkasen ilmaa perään.

              Tietysti jos takaluukusta ottaa kaikki mahdollisesti särkyvät osat pois (radio, navi, vahvistin, videomoduuli), teippaa vaikka pahvin koko luukun alalle ja kaataa vettä poistoputkiin niin luulis näkyvän mistä tiputtaa?

              Tietty olis hyvä varmistaa ettei etupään poistoletkut ole tukossa ette korimoduuli ja pääsulaketaulu kastu.

              Comment

              • kani
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 699
                • Espoo

                #8
                Aukeiskohan tollaset putket kaustisella soodalla ja lämpimällä vedellä??

                Joku oli cabrion vastaavia putkia saanut auki "Drainolla" eli viemärin avaajalla..
                E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎