Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42B18 Öljyä ja jäähynestettä häviää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 250
    • Kerava

    N42B18 Öljyä ja jäähynestettä häviää

    Potilas 316ti -03 compact. Viime kevään bensapumppuongelmien takia pelkään että kone käynyt laihalla ja sitä myöten tehnyt tehtävänsä.

    Vikana on että öljyä ja jäähdytysnestettä häviää jonkin verran (1l/1000km molempia). Käynti on välillä lievästi epätasaista ja tyhjäkäynti tärisevää ja tehottoman tuntuinen. Öljykorkin avatessa puhaltaa jonkin verran. P0420 vikakoodi tulee välillä ilmoittamaan katalysaattorin huonosta puhdistustehosta.

    Erikoista on kuitenkin että päästöt ovat kunnossa, ei polta sinistä/valkoista eikä haise makealle. Nesteet myös pysyy "puhtaina" eikä nosta lämpöjä. Huomenna tarkoitus vaihtaa öljyt ja tarkastaa mahdollisia vuotoja, kun sellaista en ole huomannut. Käyntikäyttäytyminen on myös hyvin vaihtelevaa - välillä normaalia ja sitten lieviä ongelmia.

    Onko kellään heittää veikkauksia mikä voisi olla mennyttä? Heittääkö öljyt venttiilien kautta pakosarjaan, kansipahvi palanut, huohotusjärjestelmä??
    Otan mielelläni vastaan kikkoja joilla voin laskea pois yksittäisiä vikoja esim. huohotusjärjestelmä etc.
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6 -02, "ehkäjoskusvalmis" E30V8"M3"taxi
    ex 316ti -03
    Osia myydään E30 - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245537
    Ostetaan kytkin/paineasetelma Sachs 883082 999765, -E30 M60 sopiva kardaani (typ188), M3 Sedan takalevikkeet
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3142
    • Tampere

    #2
    Jäähdytysnestettä voi vuotaa esim. paisarin alapäästä, pohjalevyn kun ottaisi irti ja kurkkisi kunnon valon kanssa. Samoin vesipumpun tienoita kannattaa tutkia ettei jäähdytysneste pissi sieltä hiljalleen ulos.

    Comment

    • Lundersson
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2009
      • 250
      • Kerava

      #3
      Jähdytyspuoli vaikutti olevan kunnossa; liittimet, pumpun ja termarin seutu kuivat. Nyt kun mainitsit asiasta en tullut katsoneeksi lämmityslaitteen letkut.. Ovatko sylinterikannen takaosassa imusarjan alla kenties?

      Paikoitellen paikat vielä öljyssä viime talven lauhduttimen tiivisteen lauettua mutta tuoretta öljyä ei selkeästi tihkunut mistään. Pitäisi kyllä moottoripesua harkita, pelottaa vain sähköpuolen kanssa.. Taidan teettää samalla kun vien ohivuototestiin (Tynninharjun Autohuolto - Lohja tod.näk.).

      Öljy (~10tkm) oli mustaa eli ei yllätyksiä sen puoleen. Ihme homma. OT pitää mainita että onko tehtaalta tullut katittomia pakosarjoja koska tässä autossa osaluettelon mukaisia pömpeleitä ei ole - http://www.realoem.com/bmw/showparts...54&hg=18&fg=10 ? Omani näyttää tehdastekoiselta ja ylimääräisiä liittimiä lambdoille ei näy...

      Pitää vielä harjoittelun vuoksi varmaan vaihtaa huohotin koska imusarjan alle kurkkiessani taisin nähdä vuosiluvun 2003 osassa joka näytti separaattorilta. Erinäisten lähteiden mukaan tuo kestää sen 100tkm ja omalla rullattu 160tkm.

      Ettei vaan olisi toisistaan riippumaton hävikki/oireilu..
      Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6 -02, "ehkäjoskusvalmis" E30V8"M3"taxi
      ex 316ti -03
      Osia myydään E30 - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245537
      Ostetaan kytkin/paineasetelma Sachs 883082 999765, -E30 M60 sopiva kardaani (typ188), M3 Sedan takalevikkeet

      Comment

      • janituz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 858
        • nummi-pusula

        #4
        Jos ei ulkosta vuotoa ole, kannattaa se separaattori putkineen vaihtaa. Jos on kalvo hajalla menee öljy sitä kautta imusarjaan ja sieltä polttoon. Toisistaan erilaiset moottorit mutta oon putsannu m60 imusarjasta yli puol litraa öljyä hajonneen separaattorin kalvon takia.
        e46 330da -01
        E46 320d -00
        E30 323i -85 "pommikone"
        Projekti: E30 325i -86
        Projekti: E21 315 -83
        Ex: E30 318i mit m10i -89

        Comment

        • Lundersson
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2009
          • 250
          • Kerava

          #5
          Tilannepäivitys

          Öljynvaihdon jälkeen ajettu nyt noin tuhat km ilman öljypinnan laskua. Huoltokirjasta huomasin että laakkonen huoltanut öljynerottimen vuonna 2010 125tkm kohdalla. En tiedä sitten onko kyseessä valohoito vai onkohan jotain konkreettista tehty... Eli seuraan tilannetta öljyn suhteen, ei nyt kuitenkaan luulisi että 6kk 10tkm ajettu öljy huonoksi olisi mennyt (castrol edge 0W-30).

          Käyntiongelma se jatkuu, kylmänä ravistaa ja lämpimänä tehoa on "vaihtelevasti". Samoiten jäähyneste vajoaa samaan tahtiin desi pari per 500 km.

          OT: osaako joku sanoa mistä (muualta kuin schmiedmann ja marmori) saisi sopivaan pakettihintaan korin pohjasuoja pakettia. Autosta puuttuu jostain syystä kaikki suojat paitsi moottorin alapuolinen muovisuoja..
          Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6 -02, "ehkäjoskusvalmis" E30V8"M3"taxi
          ex 316ti -03
          Osia myydään E30 - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245537
          Ostetaan kytkin/paineasetelma Sachs 883082 999765, -E30 M60 sopiva kardaani (typ188), M3 Sedan takalevikkeet

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎