Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tärinä jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KOS56OLAVI
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 316
    • Salo

    Tärinä jarruttaessa

    Moi,kun en saanu edelliseen kysymykseeni mitään vastausta,niin saisinkohan tähän.
    Vaihdoin 330D E46:seen jarrulaikat eteen ja taakse, kun ne oli loppu,silloin jo oli täristystä kun jarrua painoi ihan vähän, voimakkaampi painaminen vei sen tärinän pois,siis ei tärinää ja jarrutti hyvin.
    Nyt kun on uudet laikat tilanne on ihan sama.
    En voi ymmärtää että ne laikat olisi kierot.
    Ajaessa noin 150-170 nopeutta pyörät täristää kuin olisi epätasapaino renkaissa, sekin tärinä loppuu kun nopeus nousee 200,eli kysymys kuuluu liittyykö noi kaksi tärinää toisiinsa.
    Mistä vikaa voisi hakea?
    Kai
    -E46 330 D Touring
    -INPA, NCS EXPERT

  • QUASIMODO
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2542
    • Pirkkala

    #2
    Väljää alustassa tai vanne/rengasyhdistelmässä heittoa:think
    sigpic

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #3
      Etualatukivarsien takapuslat on loppu. Aiheuttaa tärinää jarrutuksessa, vaikka olisi kuinka uudet laikat ja aiheuttaa myös tärinää ajossa, vaikka ajaisi 400km/h.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • KOS56OLAVI
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2013
        • 316
        • Salo

        #4
        Epätoivoinen E46 330D

        Pystyttekö tolla mun selityksellä sen analysoimaan noin tarkkaan?
        Kun se vipotus tulee ihan pienessä nopeudessa rattiin,ja kun aamulla lähtee liikkeelle, voi olla ettei kaupunkinopeuksissa sitä tulee pitkään aikaan, sitten taas yhtäkkiä se alkaa.
        Toinen riesa on sellanen että joka toinen jarrutus kaupunki nopeudessa vetää vasempaan, sitten taas oikeaan tai voi mennä niin ettei puolla ollenkaan.
        Onko toi puoltaminen ja se vipotus ratissa saman viallisen osan aikaansaannoksia.
        Kai
        -E46 330 D Touring
        -INPA, NCS EXPERT

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Jarrusatula(t) jumittaa.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Katsomalla selviää.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Kaimann
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1214
              • Karigasniemi

              #7
              Originally posted by KOS56OLAVI View Post
              Pystyttekö tolla mun selityksellä sen analysoimaan noin tarkkaan?
              Kun se vipotus tulee ihan pienessä nopeudessa rattiin,ja kun aamulla lähtee liikkeelle, voi olla ettei kaupunkinopeuksissa sitä tulee pitkään aikaan, sitten taas yhtäkkiä se alkaa.
              Toinen riesa on sellanen että joka toinen jarrutus kaupunki nopeudessa vetää vasempaan, sitten taas oikeaan tai voi mennä niin ettei puolla ollenkaan.
              Onko toi puoltaminen ja se vipotus ratissa saman viallisen osan aikaansaannoksia.
              Kai
              Ei ole eka bemari josta on puslat väsähtäny eikä jää viimeiseksi.
              Nykäseekö ratista kun ajat normi maantienopeutta ja näpäytät jarrua?
              Omasta ainaki aikoinaan tempasi aika reilusti kun toisen puolen etualatukivarren pusla oli veltostunut.
              mahdollista myös, että navan ja jarrulevyn väliin on jäänyt paskaa(viisaammat oikasee jos olen väärässä)
              Last edited by Kaimann; 22-08-2013, 20:58.
              "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

              Comment

              • KOS56OLAVI
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2013
                • 316
                • Salo

                #8
                Kyllä ne oireet on just noita,eli puoltaa molemmille puolille kevyessä jarrutuksessa mutta kun runttaa kunnolla ei puolla ja jarrutta hyvin.
                Maantinopeudesta kun jarruttaa kevyesti niin tuntuu niinkuin laikat olisi kierot,mutta sekin loppuu kun jarruttaa voimakkaammin,
                eikä katsastus-ukko puhunu mitään.
                Aatteli itte ostaa satulaan ne korjausarjat ja jos ei auta niin sitten tukivarren puslia vaihtamaan.
                Kai
                Last edited by KOS56OLAVI; 22-08-2013, 22:12.
                -E46 330 D Touring
                -INPA, NCS EXPERT

                Comment

                • Kaimann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 1214
                  • Karigasniemi

                  #9
                  Originally posted by KOS56OLAVI View Post
                  Kyllä ne oireet on just noita,eli puoltaa molemmille puolille kevyessä jarrutuksessa mutta kun runttaa kunnolla ei puolla ja jarrutta hyvin.
                  Maantinopeudesta kun jarruttaa kevyesti niin tuntuu niinkuin laikat olisi kierot,mutta sekin loppuu kun jarruttaa voimakkaammin,
                  eikä katsastus-ukko puhunu mitään.
                  Aatteli itte ostaa satulaan ne korjausarjat ja jos ei auta niin sitten tukivarren puslia vaihtamaan.
                  Kai
                  Kivaa hommaa, ilman kunnon tiloja ja työkaluja uuden puslan paikalleen saaminen sama ku yrittäs emäntää kaksien kalsareden läpi "väärään" reikään.
                  "Keskity sinä olemaan se vahtimestari, niin minä keskityn olemaan se maailmanmestari" -Matti Nykänen-

                  Comment

                  • NokiLeka
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2341
                    • Eurajoki

                    #10
                    Se etupyörän tuenta on loppujenlopuksi niin yksinkertainen, että ei siellä kovin montaa mahdollista vikapaikkaa ole. Katsastusingenjööri ei yleensä puutu sen puslan väljyyteen vielä siinä vaiheessa kun se on jo käytännössä ajokelvoton. Se takapusla on öljytäytteinen ja saattaa olla ulkoisesti suht hyvän näköinen, vaikka onkin tyhjä..

                    Mutta onneksi sitä puslaa ei tarvitse vaihtaa pelkästään, eli ei tarvitse panna vaimoa villahousujen läpi. Se pusla tulee valmiiksi puristettuna kun hakee merkkiliikkeestä Etutukivarren takahelat. Ja tuossa lukee nimenomaan merkkiliike siksi, että se ei ole sen kalliimpi kuin Motonetissäkään, mutta tulee kestämään "aika" paljon pidempään kuin Motonetin vastaava.

                    Vaihdetaan aina pareittain ja merkkiliike myy niitä vain pareittain. Onnistuu parkkipaikallakin kotinikkarin työkaluilla.

                    Jarrusatuloiden jumittaminen on toinen hyvin yleinen vaiva. Niiden huoltaminen ihan jo harrastuksen vuoksi on suositeltavaa. Muistaa hommata uudet liu'ut ja tiivisteet ja tarkistaa männän kunto.

                    edittiä: Tuossa vielä kuva siitä etutuennasta, osa #7 on takahela puslineen.
                    Front axle support/wishbone - BMW parts catalog
                    Last edited by NokiLeka; 23-08-2013, 06:39.
                    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                    Comment

                    • Järppä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 1108
                      • Stadi, ladon takana.

                      #11
                      Eikös iskarien yläpäät, vakaajantankojen puslat ja koiranluut vaikuta myös tähän vetelyyn, jarrutuksien tärinä ja jne.
                      Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                      Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                      Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                      If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                      Top Gear review

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #12
                        Originally posted by huTsu View Post
                        Eikös iskarien yläpäät, vakaajantankojen puslat ja koiranluut vaikuta myös tähän vetelyyn, jarrutuksien tärinä ja jne.
                        Kyllähän ne vaikuttaa, mutta aiheuttavat enemmän kolinaa kuin tärinää, ainakaan noin voimakasta mitä avaaja kuvaili. Ihan vaan esimerkkinä, multa meni pari viikkoa sitten etuiskari paskaksi, päästi öljyt mäelle. Silti ei aiheuttanut mitään tärinää jarrutuksissa, ajossakin vain pientä vapinaa epätasaisella pinnalla. Läpilyöminen kuopissa paljasti että iskari on paskana.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • KOS56OLAVI
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2013
                          • 316
                          • Salo

                          #13
                          Moi taas,ja kiitos neuvoista noille osaan mennä eteenpäin,en ole noita korjauksia juurikaan itte tehny.
                          Olen hakenu osat ja ammattikorjaaja on tehny,,kun tossa aiemmin joku sano ettei ole merkkiliikkeessä kalliimpaa,niin sain järkyn kokemuksen törkeestä hinnottelusta,kun ostin osia "laatuliikkeestä" meidän kylällä,niin se laturin kiristäjä joka maksoi merkkiliikkeessä 35€,oli hinnoteltu tähän toiseen kaupaan 120€.
                          Kun sitten BMW fansilta katoin sen hinnan meinas mennä pasta väärään kurkkuun.
                          Palasin sen osan kaa ja purin kaupan,kaveri kysy eikö osa sovi,johon sanoin että sopii, mutta hinta ei sovi,tää teidän osa on varmaan kultaa,joten en voi sitä käyttää,siihen myyjä sanoo mulle:sun pitää maksaa sakko,johon mää sanon, että kerroppa mulle kuinka paljon luulet saavasi sakkoa,ja siinä samassa tulee se toinen kaveri, joka osan oli myyny, ja sanoo heti että annetaan rahat takaisin, ,emme rupea riitelemään.
                          Kai
                          -E46 330 D Touring
                          -INPA, NCS EXPERT

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Jarruista kannattaa lähteä, ne kun kannattaa huoltaa riippumatta siitä onko syy niissä vai ei. Jarrumännän jumituksen lisäksi on muutamia kertoja vika johtunut carrierin kulumisesta, satulan tukipintaan tulee monttu jonka taakse pala jää eikä pääse palautumaan. Siitä ei pääse kuin uusimalla carrierin, tai jarrupalat jos ovat niin loppu että uusilla paloilla siirrytään ehjälle alueelle.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • kani
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 699
                              • Espoo

                              #15
                              Powerflexiä tilalle pusliin. Se sallii etutukivarren vaihdonkin uusimatta puslaa . Ja varmasti tukevamman puslan kans alapallokaan ei kulu kun ylimääräiset liikkeet jää pois.
                              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎