Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d automaatti toimii kylmänä!? Vikakoodit luettu 18.9. tulkinta apuja tarvitaan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw320de46
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 68
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by Hemi View Post
    Sillä Öljyn värillä ei ole mitään merkitystä(sen kuuluukin toimivassa laatikossa olla mustaa), mutta kyllä puru ja sen koko nimenomaan nyt turbiiniin viittaa, vaikka purua voisi olla vähän enemmänkin(mahtoiko mennä ämpäriin?)?
    Anna öljyjen nyt vielä painua yön yli pytyssä ja kaada ne tosi varvovasti toiseen pyttyyn ja katso paljonko ja minkälaista purua siellä on.
    Eli jos yhtään tuon isompia paloja ei löydy, niin 99.5%:n varmuudella vika on turbiinissa.
    Itse luottaisin siihen että kyse on vain turbiinista ja vaihtaisin vain sen turbiinin ja uudet oikeat öljyt sisään+kovaa ajoa.
    Ok, pieni riskihän siinä aina on onko ko.puru ehtinyt ko.laatikkoa vaurioittaa, mutta olen mm.itse melkoisen monta ko.laatikkoa vielä tästä tilasta palauttanut täyteen ajokuntoon/elämään.
    KIITOS kommenteista, vielä kuva öljypurkin pohjalta varovasti tyhjennettynä... mun silmään ei hirveästi jäänyt purua.

    Näihin laatikoihin myydän myös "vahvistettuja" turbiineja, kannattaako sijoittaa tällaiseen?

    Nyt on sitten osien hankita edessä; turbiineja löytyy sekä kotimaasta että Ebaystä; Suositeltavia paikkoja mistä kysellä?

    Mitkä nyt sitten on OIKEAT öljyt ja mistä niitä kannataisi kysellä?

    Ebaystä löysin mm. tällaisen: ROWE ATF 9600 Getriebeöl für BMW ETL 7045 E, mutta onko tämä oikeanlaista??
    Last edited by bmw320de46; 26-04-2019, 08:24.

    Comment

    • bmw320de46
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 68
      • Pirkanmaa

      #17
      ---------
      Last edited by bmw320de46; 26-09-2013, 09:43. Reason: sama viesti kahteen kertaan..

      Comment

      • atte.o
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2009
        • 894
        • haukipudas

        #18
        Dextron 3 josta löytyy h-spec luokitus on oikeaa. Löytyy mm.liqui moly,teboil,pedro canada yms.
        E61 M-sport

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by bmw320de46 View Post
          KIITOS kommenteista, vielä kuva öljypurkin pohjalta varovasti tyhjennettynä... mun silmään ei hirveästi jäänyt purua.

          Näihin laatikoihin myydän myös "vahvistettuja" turbiineja, kannattaako sijoittaa tällaiseen?
          Eli aika vähän siellä oli kaikenkaikkiaan purua, joka siinä tapauksessa voi toki viitata johonkin muuhunkin kuin turbiiniin.
          No, sen verran sitä joka tapauksessa siellä on ja juuri sen tyyppistä mitä turbiinivaurioissa tulee, joten itse siltikin ottaisin riskin ja vaihtaisin sen pelkän turbiinin ja öljyt.
          Eli oikeastaan kaikissa muissa vaurioskenaarioissa sieltä löytyy jonkin verran myös isompia palasia/murusia.

          Itse olen näihin aina vaihtanut käytetyn purkuturbiinin, jotka ovat tarkistettu ennen asennusta(eli käytetystä turbiinista lirutetusta/"sihdatusta" öljystä ei saa tulla ko.purua ja jos ei=kunnossa).

          Comment

          • bmw320de46
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 68
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            Eli aika vähän siellä oli kaikenkaikkiaan purua, joka siinä tapauksessa voi toki viitata johonkin muuhunkin kuin turbiiniin.
            No, sen verran sitä joka tapauksessa siellä on ja juuri sen tyyppistä mitä turbiinivaurioissa tulee, joten itse siltikin ottaisin riskin ja vaihtaisin sen pelkän turbiinin ja öljyt.
            Eli oikeastaan kaikissa muissa vaurioskenaarioissa sieltä löytyy jonkin verran myös isompia palasia/murusia.

            Itse olen näihin aina vaihtanut käytetyn purkuturbiinin, jotka ovat tarkistettu ennen asennusta(eli käytetystä turbiinista lirutetusta/"sihdatusta" öljystä ei saa tulla ko.purua ja jos ei=kunnossa).
            OK, olisiko vinkkiä mistä turbiinia voisi kysellä...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by bmw320de46 View Post
              OK, olisiko vinkkiä mistä turbiinia voisi kysellä...
              Jaa`a....minulle niitä nyt kulkeutuu muista syistä, mutta kyllähän noita takuupurkaamoja kannattaa soitella läpi, josko sieltä löytyisi muutoin esim.kolarissa vioittunut aski josta myydään pelkkä turbiini(yleensä sitä kun ei ehjistä laatikoista myydä erikseen). hum.sehän sopii sitten muistakin bmw malleista(tuolta selviää mistä kaikista: www.realoem.com)





              ...ja erityisesti kannattanee kysäistä tuolta:

              Comment

              • atte.o
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2009
                • 894
                • haukipudas

                #22
                http://www.btcf.fi/forum/showthread....light=turbiini siitä esim.
                E61 M-sport

                Comment

                • bmw320de46
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 68
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Jaa`a....minulle niitä nyt kulkeutuu muista syistä, mutta kyllähän noita takuupurkaamoja kannattaa soitella läpi, josko sieltä löytyisi muutoin esim.kolarissa vioittunut aski josta myydään pelkkä turbiini(yleensä sitä kun ei ehjistä laatikoista myydä erikseen). hum.sehän sopii sitten muistakin bmw malleista(tuolta selviää mistä kaikista: www.realoem.com)





                  ...ja erityisesti kannattanee kysäistä tuolta:

                  www.autio.net
                  Kiitos taas, taidan sijoittaa korjattuun turbiiniin, kun AVK:n kyljestä ei löytynyt käytettyä (autiolta olen useasti löytänytkin alkuperäisen käytetyn osan tarpeeseen) ...itsellä ei ole korjaamo-olosuhteita, eli laatikon irroitus on sen verran hankala toimenpide etten halua montaa kertaa painia auton alla tunkkien kanssa...

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by bmw320de46 View Post
                    Kiitos taas, taidan sijoittaa korjattuun turbiiniin, kun AVK:n kyljestä ei löytynyt käytettyä (autiolta olen useasti löytänytkin alkuperäisen käytetyn osan tarpeeseen) ...itsellä ei ole korjaamo-olosuhteita, eli laatikon irroitus on sen verran hankala toimenpide etten halua montaa kertaa painia auton alla tunkkien kanssa...
                    Siis siinä käytetyn turbiinin vaihtoehdossa ei ole sen enempää riskiä kuin uudessakaan, kunhan sen "liruttelee" tyhjäksi ja tsekkaa "partikkelit".
                    Eli siellä on AINA hienoa purua sisällä öljyn seassa mikäli siinä on vähänkään sanomista.
                    Mikäli öljyt ovat purusta täysin vapaat, niin se on myös kunnossa(öljyt muuten saa olla pikimustat).

                    Kannattanee nyt kuitenkin vielä kysäistä ainakin Fustilta ja varsinkin Lahdensivulta jos olet mansen suunnasta.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9101
                      • Oulu

                      #25
                      Just my two cents. Itse laittaisin LUK:n valmistaman uuden turbiinin. Tuo aikaisempi tarina LUK:n turbiinista kuulostaa erikoiselta. Kolmelta eri laatikkokorjaajalta olen saanut kommentin, jonka mukaan LUK:n valmistama tarvikemuunnin on laadultaan parempi, kuin laatikkossa GM:n tehtaalta lähtenyt.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Just my two cents. Itse laittaisin LUK:n valmistaman uuden turbiinin. Tuo aikaisempi tarina LUK:n turbiinista kuulostaa erikoiselta. Kolmelta eri laatikkokorjaajalta olen saanut kommentin, jonka mukaan LUK:n valmistama tarvikemuunnin on laadultaan parempi, kuin laatikkossa GM:n tehtaalta lähtenyt.
                        Se on se uudempi päivitetty versio jota ilmeisestu myös "vahvistetun" lipun alla myydään?. Eroista perusturbiiniin ei ole minulla tietoa.
                        Tuo turbiinivaurio kehittyy kuitenkin pikkuhiljaa ja tuntuu siltä että se koskettaa vain osaa turbiineita.
                        Eli jotkut kestää lastutetulla koneellakin maailman tappiin, kun taas jotkut hajoaa jo 150tkm:n peruskäytössä(näistä GM askien vikojen synnystä on nimittäin oikeasti varmasti yli puolet turbiinilähtöisiä).
                        Pääsääntöisesti ne ensimmäiset purut ilmestyy ennen kuin 200tkm on mittarissa, jos ilmestyy.
                        Siinä kohtaa kun ensimmäiset purut ilmestyvät kiertoon, ajelee ko.turbiinilla vielä pitkään ennen kuin laatikon toiminnassa alkaa ilmestymään oireita.
                        Eli jo +200tkm ajettu käytetty turbiini mistä tulee täysin puhdasta öljyä, on kyllä muuten jo vanhaan autoon käytännössä lähes yhtä riskitön ostos kuin uusikin.
                        Tämän käytetyn hommaamista puoltaa sekin että nythän ei kuitenkaan voi olla 100% varma että ongelma on turbiinissa, jolloin se panostus uuteen turbiiniin voi olla myös hukkaan heitettyä pääomaa.
                        Näin varsinkin mikäli vika onkin laatikossa niin että sieltä suunnasta hetken kuluttua sylkee rojua kiertoon, jolloin tuo uusi turbiini voi olla käyttökelvoton uutta laatikkoa etsiskellessä.
                        Eli tässä kannattaa nyt hieman tehdä myös taas tätä "riskianalyysiä", kun mikään skenaario ei ole kiveen hakattuna.
                        Jos ollaan ihan varmoja että vika on turbiinissa, niin siinä tapauksessa toki uusi päivitetty turbiini on hyvinkin perusteltavissa, varsinkin mikäli edullista käytettyä ei ole helposti saatavilla(näitäkin löytyy purkuosana jo kertaalleen vaihdettuina, eli sisäänajettuina käytettyjen askien nokalta).

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9101
                          • Oulu

                          #27
                          No osta minulta toimivasta (puhtaat öljyt) GM:n laatikosta irrotettu käytetty turbiini.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Pekuz
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 687
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Niemen Jari korjaa turbiinin ja tarvittaessa koko laatikon järkevään hintaan.
                            http://www.repcon.fi/ 0400526544
                            Useampaan GM laatikkoon on laitettu ko. henkilön korjaamia turbiineita, voin suositella.
                            ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                            Comment

                            • JML
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2009
                              • 112
                              • Jämsä

                              #29
                              Jos siellä laatikossa jo metallitöhnää on, niin suosittelen tarkastamaan koko askin. Itse korjautin Siekkisellä Maaningalla. Ne pojat tietää, mitä tekee, eikä pettymyksiä tule automaattien korjauksen suhteen. Suosittelen!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎